1. 1

    Interessant artikel. Kon het Nederlands zo gauw even niet vinden.
    https://www.deingenieur.nl/artikel/initiative-for-hydrogen-electrolysis-test-centre#
    Ik had dus geen idee dat momenteel waterstof geproduceerd wordt uit een broeikasgas (methaan) en bovendien onder druk en hoge temperatuur. Met als extra uitkomst ook nog CO en CO2. Niet dat dit ooit een geheim was, maar dit is de methode die blijkbaar gangbaar is. Het gevolg is dat de groene* methode, eloktrolyse, niet genoeg ontwikkeld is. (*) Groen als je elektriciteit ook groen is opgewekt, natuurlijk.

    Dat zeiden ze er niet bij, in de auto-industrie, die 10 jaar terug nog liever op waterstof over wilde gaan ipv EV’s te gaan maken.

  2. 3

    @2 Het is vooral exemplarisch voor de Britse politiek dat het politieke spel zelfs 40 dagen voor de daadwerkelijke Brexit, en in afwezigheid van iedere vorm van een concreet plan daarvoor, nog altijd vele malen belangrijker lijkt dan daadwerkelijk beleid en wetgeving. We klagen hier wel eens over een kloof tussen politiek en burger en dat politici alleen maar met hun eigen baantjes bezig zijn, maar in het VK kan je zien hoe het eruit ziet als dat echt het geval is.

  3. 7

    @6: jazeker, maar dan alleen via electrolyse en niet die chemisch-thermische omzetting. Het artikel in #1 plaatste ik om te laten zien dat er nogal wat werk te verzetten is als waterstof als oplossing ingezet gaat worden voor het opslagprobleem dat een aantal hernieuwbare energie opwekking methodes met zich meebrengt.

  4. 8

    @1 Waterstof auto’s zijn voor 95% ook EV, de waterstof wordt eerst omgezet in elektriciteit. Het tankt veel sneller dan het laden van een accu, het is lichter en je hebt er geen of veel minder zeldzame metalen voor nodig. Om het uit aardgas te maken schiet niet zoveel op, maar je kan het ook gewoon uit water maken met (overtollige) wind en zonne energie.

  5. 9

    @8: ja, dat zeg ik toch ook. Leest niemand meer de links? Waterstof uit wind en zonne-energie is die electrolyse waar we het over hebben en het probleem is nu dat dit onderontwikkeld bleef omdat die andere manier (uit methaan) goedkoper is. Electrolyse en de (ontbrekende) industrie eromheen heeft dus ook geen innovatie gekend. En nu is er dus werk aan de winkel.

    Misschien hier een mogelijkheid voor NL om eindelijk eens weer een leidende rol te spelen?

    Voordat de fuel cell meer in zwang raakte, was de waterstof verbrandingsmotor een ding. Neem dit concept: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7 en bedenk hoe makkelijk het zou zijn geweest voor de industrie als dit doorgezet zou zijn. Gelukkig niet.

  6. 11

    @1:

    de groene* methode, eloktrolyse, niet genoeg ontwikkeld is. (*) Groen als je elektriciteit ook groen is opgewekt, natuurlijk.

    Elektrolyse is natuurlijk niet echt duurzaam: bij elektrolyse gaat energie verloren in de vorm van warmte (2e hoofdwet, sorry). Je hebt ook elektrodes nodig van inert metaal (bijv. platina).
    Ik vraag me af of je een industrieël opgeschaald proces wel groen kunt noemen.

    @10

    Ook kun je met kernenergie water verhitten tot 1800 graden en waterstof maken.

    Het middel lijkt erger dan de kwaal. Kiezen uit de minste van twee kwaden dan maar.

  7. 12

    @11: Noemt u eens een vorm waarbij geen energie verloren gaat in het proces van productie en transport? En waar geen zeldzame materialen bij nodig zijn? We moeten wennen aan veel meer energie spenderen om het te maken, op te slaan en te transporteren. Het goedkope feestje is voorbij.

  8. 16

    @14: En reken er maar op dat die koek juist steeds groter gaat worden. Want om meer voedsel te verbouwen en meer kinderen van de mazelen te redden hebben we meer energie nodig.

  9. 19

    @11 “Elektrolyse is natuurlijk niet echt duurzaam: bij elektrolyse gaat energie verloren in de vorm van warmte” Dat er energie verloren gaat maakt voor de duurzaamheid niet uit als die energie duurzaam is opgewekt. Windmolens en zonnepanelen worden nu uitgeschakeld als ze te veel energie opwekken, dan kan je die energie beter opslaan als waterstofgas.

    “Je hebt ook elektrodes nodig van inert metaal (bijv. platina)” Dat kan zijn, maar vergeleken bij accu’s is dat maar weinig. In 1 Tesla gaat 540 Kg. aan accu’s, dat tikt lekker aan x 8.5 miljoen auto’s in Nederland alleen al.

  10. 22

    @15: Het is echter niet zo dat Netanyahu ongelijk had. Tegelijkertijd had ook Morawiecki geen ongelijk.
    En toch ook weer wel, allebei, wat maar weer eens laat zien dat zelfs de historische praktijk weerbarstiger is dan eenvoudige uitleg wil doen geloven.

    https://www.yadvashem.org/righteous/stories/poland-historical-background.html
    waarvan de conclusie is:
    “Poles constitute the largest national group within the Righteous Among the Nations recognized by Yad Vashem. Considering the harsh punishment that threatened rescuers, this is a most impressive number. On the other hand, when evaluating the role of Poles in the rescue of Jews, one also has to take into consideration that Poland’s Jewish community was by far the largest in Europe and that only about 10% of it’s Jews survived. At liberation, around 50,000 Jewish survivors were on Polish soil. It is estimated that about 30,000 to 35,000 Jews, around one percent of all of Polish Jewry, were saved with the help of Poles and thanks to the devotion of Righteous Among the Nations.”

  11. 23

    @22: Gelijk of niet (laat staan Nance) is niet zozeer het issue hier. Waar het om gaat is dat die (vrijwel zonder uitzondering) mannekes van autoirtair-rechts de gewoonte hebben om op de tenen te gaan staan van andere mannekes van autoirtair-rechts, die daar uiteraard ook de goede maat tenen voor hebben.

    Je kan haast wachten op het moment dat de Visegrad-groep uiteenvalt omdat de mannekes van Slowakije en Hongarije op elkaars tenen gaan staan in verband met de Hongaarse minderheid in Slowakije.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren