1. 5

    @4: Elke 4de liter diesel in de EU komt uit Rusland, een boycot zou de EU tot een halt brengen.

    Iedereen denkt dat het het gas is waar we afhankelijk zijn, maar i realiteit is de afhankelijkheid van Russisch olie vele malen groter dan van het gas.

  2. 9

    @8:
    1. Als je de hoeveelheid olie die we uit Rusland gebruiken zou omrekenen naar supertankers dan zou er elke dag een supertanker met olie moeten aankomen in de EU.

    2. Zelfs al zou optie 1 logistiek gezien mogelijk zijn dan loop je tegen het feit aan dat er niet genoeg raffinaderij capaciteit is om al die olie te verwerken want itt wat iedereen denkt exporteert Rusland heel veel kant en klaar producten ipv ruwe olie naar ons, dus die raffinaderijen staan in Rusland, niet in de EU.

    3. Olie uit Venezuela is heel zwaar en niet bruikbaar zonder het te mixen met een lichtere olie soort, de EU kan dat niet verwerken.

    Als Putin echt kwaad wil dan draait ie de olie kraan dicht en stort hij de wereld economie in een diep dal.

  3. 10

    @9

    Daar is nog wel wat op aan te merken:

    1. Een supertanker per dag naar de EU lijkt me helemaal geen probleem.
    2. Raffinaderijen in de EU draaien al jaren ver beneden hun capaciteit.
    3. Technologie om uit zware olie lichtere producten te maken bestaat al tientallen jaren (de flexicoker, bijvoorbeeld).

    Praktische problemen zijn allemaal oplosbaar (als je een voorkeur zou hebben voor Venezuela boven Rusland). In de markt van olie en olieproducten draait alles alleen om de prijs. Als de diesel uit Russische raffinaderijen een flintertje goedkoper is dan die uit Pernis, dan kopen we ‘m in Rusland.

  4. 11

    @9: ” itt wat iedereen denkt exporteert Rusland heel veel kant en klaar producten ipv ruwe olie naar ons”
    Nou ja, de ruwe olie export van Rusland ligt met 5.2Mb/d (waarvan 70% naar de EU) toch ruim dubbel zo hoog als export aan geraffineerde producten van 2.4Mb/d.

  5. 14

    @10:

    1. Een supertanker per dag naar de EU lijkt me helemaal geen probleem.

    Een supertanker is gemiddeld een week of 2 op zee voor een enkele reis, dat betekent een week of 4 voor heen en weer, dat betekent dat je een vloot van 30 supertankers nodig hebt (en dat is zonder rekening te houden met laden/lossen, reparatie etc

    2. Raffinaderijen in de EU draaien al jaren ver beneden hun capaciteit.

    klopt, maar zelfs op vol vermogen hebben ze niet genoeg capaciteit

    3. Technologie om uit zware olie lichtere producten te maken bestaat al tientallen jaren (de flexicoker, bijvoorbeeld).

    Bestaan en economisch rendabel zijn 2 verschillende dingen, als onze brandstof daardoor zo duur wordt dat onze bedrijven niet kunnen concurreren met de bedrijven uit landen die wel toegang hebben tot normale olie dan hebben we dus wel een probleem.

    In de markt van olie en olieproducten draait alles alleen om de prijs. Als de diesel uit Russische raffinaderijen een flintertje goedkoper is dan die uit Pernis, dan kopen we ‘m in Rusland.

    Klopt, en dat is puur vanuit onze concurrentie oogpunt en olie uit Venezuela hierheen slepen is nu eenmaal duurder dan olie uit Rusland.

  6. 23

    Het is mij wel vaker opgevallen dat er een groep mensen is die kennelijk graag ruzie zien of oorlog zien. In discussies alhier zijn het bijna altijd dezelfde mensen die oproepen tot oorlog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren