1. 2

    https://www.volkskrant.nl/mensen/schrijver-a-l-snijders-het-leven-heeft-absoluut-geen-zin-daar-ben-ik-zeker-van-~bcb22f92/

    Eindelijk, we zijn er uit. Het leven heeft geen zin, dus doe geen moeite om zin te zoeken.

    ‘De weg is bestendig daadloos, nochtans blijft niets ongedaan.’ Daar zit alles in voor mij, het is de Zin der Zinnen.’

    Het mooie van deze filosofie is dat alles gedaan wordt zonder wat te doen. Dat past mij wel.

    ‘Ken je die taoïstische anekdote over drie oude kerels die wijn drinken en lachen? ‘Waarom lachen jullie?’, vraagt iemand. ‘Omdat onze vrouwen dood zijn’, luidt hun antwoord. ‘Dat is toch vreselijk, dan moet je toch huilen?’, luidt de vraag. ‘Ja, maar dat willen we vermijden, dus lachen we’, luidt hun antwoord. Kijk, dat is leuk! Van het taoïsme kan ik nooit genoeg krijgen. Ik blijf geboeid door die absurditeit. Dat is voor mij een groot genot.’

    Dit vat het mooi samen, het leven is altijd goed.

  2. 4

    @2: Ik vind het ook wel een mooi verhaal zo, maar kan het niet laten om erop te wijzen dat het aanzienlijk verschilt van het eigenlijke verhaal uit de Zhuangzi.

    Daarin trommelt meester Zhuang vrolijk nadat zijn vrouw is overleden, en als meester Hui hem daarmee confronteert en zegt: ‘Dat je niet verdrietig bent is één ding, maar om nou vrolijk te gaan zitten trommelen nu je vrouw net is overleden is gewoonweg respectloos!’

    Dan zegt meester Zhuang niet: ‘Jamaar ik doe gewoon lekker vrolijk om het verdriet te vermijden’, hij zegt dan:

    不然。是其始死也,我獨何能無概然!察其始而本無生,非徒無生也,而本無形,非徒無形也,而本無氣。雜乎芒芴之間,變而有氣,氣變而有形,形變而有生,今又變而之死,是相與為春秋冬夏四時行也。人且偃然寢於巨室,而我噭噭然隨而哭之,自以為不通乎命,故止也.

    Iets wat voor een (religieuze) taoïst wellicht betekenisvol is, maar voor de gemiddelde niet-taoïst volkomen Chinees!

    Snijders’ verhaal is dus wel mooi maar het is niet nauwkeurig te zeggen dat het een “taoistisch” verhaal is. Het is nauwkeuriger te zeggen dat het (schijnbaar) Snijders eigen (min of meer stoïsche?) verhaal is dat slechts is geïnspireerd door een taoïstisch verhaal, en er qua betekenis zelfs niks meer op lijkt.

  3. 5

    @4

    Dat Snijders’ verhaal niet klopt, daar ben ik het wel mee eens. Een taoïst gaat ook niet vrolijk doen, hij doet immers niet. De enige mogelijkheid is dan om (als je vrouw dood is) alles te laten komen zoals het komt. Ben je vrolijk dan is het goed, ben je verdrietig, dat is ook goed. Snijders lijkt me inderdaad meer stoïcijn. Dat hangt wel een beetje tegen het taoïsme aan, zij het dat het stoïcisme nog enige regels lijkt te kennen. Genot is fout heb ik wel eens begrepen van het stoïcisme. Ook de opvatting dat het leven geen zin heeft lijkt me niet erg taoïstisch. Een taoïst zal noch erkennen, noch bekennen dat het leven zin heeft. In de taoïstische opvatting leeft het leven zichzelf.

    Of er religieuze taoïsten zijn weet ik niet. Niet in de zin van wat wij in het westen als religie beschouwen. Mij zegt die Chinese tekst die je geplaatst hebt sowieso niks, maar ik heb van ingewijden begrepen dat moderne Chinezen de teksten wel kunnen lezen en begrijpen. Maar dat de ware betekenis ze ontgaat. Om ze als westerling te kunnen begrijpen is bijna een schier onmogelijke opgave. (ik pak nu even een boek er bij) Bijvoorbeeld in het teken van Yin en Yang is het karakter voor de berg nog te zien. Symbolisch betekent dat dat de ene kant van de berg in de ochtend door de zon wordt beschenen en dat dezelfde kant in de middag in de schaduw ligt.

    Met een Nederlandse vertaling ben je er dus niet. En je westerse geest kun je ook wel thuis laten;-)

  4. 7

    @6: Sommige mensen hebben nog steeds last van ongebreideld marktgeloof blijkt wel:
    “Geeske te Gussinklo, directeur van brancheorganisatie Klantenservice Federatie, had liever dat de regulering aan de markt was overgelaten.”

  5. 15

    @10: Blijft trouwens raar, een paar hackende russen zitten dezelfde dag nog op het vliegtuig maar een een zooi rondtrekkende illegale krakers krijgen we al 10 jaar niet het land uit.

    Misschien moet de IND eens bij de MIVD in de leer over hoe je met ongewenste mensen om gaat.

  6. 16

    @15: Misschien moet je bedenken dat als die spionerende Russische diplomaten asiel hadden aangevraagd, dat ze het ook 10 jaar hadden kunnen rekken.

    En niet iedere asielzoeker is een illegale kraker. Misschien moet jij eens bij de IND gaan meelopen om te zien hoe die met ongewenste mensen (wettelijk moeten) omgaan.

  7. 19

    @14: moet toch makkelijk kunnen met de door jou voorspelde peak fossiel + idioot hoge eroi. Waarom die frustratie dan? Of net als Bolke, gewoon wat schoppen omdat het IPCC is (in het geval Bolke: alles niet-Russisch)

  8. 21

    @20:

    Het is de gebruikelijke oproep om de eigen persoonlijke CO2-uitstoot te verlagen.

    Ben je al vegetariër?
    Scheelt meer dan een behoorlijk aantal autokilometers.

    Wordt je wijn al per fiets geïmporteerd?

  9. 23

    Ik denk dat die Russen liever het vliegtuig namen dan hier de vreemdelingendetentie te ondergaan.

    Ze hebben waarschijnlijk vrienden in de regering van hun land.

    Dat is een verschil met een hoop asielzoekers (zegt de naam “Dolmatov” u nog iets?)

  10. 26

    @25:
    Dit jaar zelf wijn maken dus:

    En de jaren daarvoor?
    Denk je dat je dat kunt blijven doen?
    Hoewel i.v.m. de opwarming wordt het in Nederland steeds makkelijker om (gifvrij?) druiven te telen.

    Ok, je helpt een paar uurtjes is de moestuin of zo.

    De melkkoeien hebben niet het eeuwige leven.

    Klopt, maar echt van hun pensioen genieten doen ze ook niet.

    Maar het is inderdaad beter dan van “fabriekskoeien”

  11. 28

    @24: De doelstelling van Parijs:
    “(a) Holding the increase in the global average temperature to well below 2 °C above pre-industrial levels and to pursue efforts to limit the temperature increase to 1.5 °C above pre-industrial levels, recognizing that this would significantly reduce the risks and impacts of climate change”

    Of heb jij het over een andere doelstelling die niet 1,5 graad nastreeft?

  12. 29

    @26:

    En de jaren daarvoor?
    Denk je dat je dat kunt blijven doen?

    je wilt wel heel veel van mij weten, Henk.
    Heb je ook iets aan al die kennis?
    Wat ga je doen met al die informatie over mij?

  13. 30

    @29:
    Daar doe ik niets mee!
    Maar ik heb een hekel aan grootdoenerij.
    Je doet je altijd zo stoer voor en vindt dat iedereen moet fietsen/lopen of hooguit met het openbaar vervoer mag reizen.
    Wel een gedacht aan mensen met lichamelijke gebreken?

  14. 31

    @30:

    Maar ik heb een hekel aan grootdoenerij.

    Vraag er dan niet naar.

    Je doet je altijd zo stoer voor en vindt dat iedereen moet fietsen/lopen of hooguit met het openbaar vervoer mag reizen.

    Graag een letterlijk citaat over dat “iedereen”, Henk.
    Als jij een auto nodig hebt, dan kun je misschien op een andere manier je CO2-uitstoot verlagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren