SG-café donderdag 07-07-2016

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van donderdag 07-07-2016. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (29)

#1 Hans Verbeek

De mondiale produktie van vloeibare brandstof daalt sinds juli 2015.
In mei kwam de produktie uit op 95,36 miljoen vaten per dag.
De daling t.o.v. juli 2015 bedraagt 1,8%.
Plaatje van Euan Mearns weblog Energy Matters

Goed nieuws voor mensen, die de mondiale CO2-uitstoot graag zien dalen. Slecht nieuws voor degenen, die graag autorijden en met het vliegtuig mooie reizen maken naar verre oorden.
Kies zelf bij welke groep je hoort.

#2 Lutine

Ik hoor bij geen van beide groepen, kan dat ook?

#3 Lutine

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4334340/2016/07/06/Hogere-snelheid-leidt-tot-meer-verkeersdoden.dhtml

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde in 2012 al: ‚Naarmate de snelheid hoger is, resulteert een botsing in ernstiger letsel.’

Het lijkt mij een open deur allemaal. Maar kunnen we nu de VVD aanklagen voor moord?

#4 Hans Verbeek

@2: ja, dat kan.

@3: lijkt me meer een geval van dood door schuld.

#5 Frank789

@1: Kroegpraat en wensdenken beperkt tot autorijden en vliegen dat maar een deel van het energieverbruik uitmaakt t.o.v. industrie, verwarming, verlichting et cetera op basis van slechts één energiebron.

Zonder analyse van mondiale economie en energieverbruik zegt dit nul komma nul. Wie zijn oogkleppen afzet en om zich heen kijkt leest dat de autoverkopen in Europa maar stijgen en stijgen en dat Schiphol uit zijn voegen barst, en nog verder lezen en dus wereldwijd idem dito.

#6 Bismarck

@5: Hans pakt er zo elke week een detail goed nieuws verhaaltje uit. Waarschijnlijk heeft hij dit grafiekje in 2009 ook gepresenteerd, toen ging het namelijk ook een half jaar de goede kant uit. Inmiddels zitten we meer dan 10% boven de stand van toen, maar dat hoor je Verbeek dan weer niet zeggen.

#7 Hans Verbeek

@5: de autoverkoop in Europa is heel iets anders dan de mondiale produktie van vloeibare brandstof.
Maar goed: jij denkt dus dat de autoverkoop in Europa zo sterk gestegen.
Volgens Eurostat worden er in Europa het laatste jaar inderdaad meer auto’s verkocht dan in 2012 en 2013.

De verkoop is echter zo’n 20% lager dan in 2009.

dat de autoverkopen in Europa maar stijgen en stijgen en dat Schiphol uit zijn voegen barst, en nog verder lezen en dus wereldwijd idem dito.

Kun je jouw conclusie dat de wereldwijde autoverkoop het laatste jaar stijgen ook onderbouwen met cijfers?
Het lijkt me erg veel werk om al die cijfers op te zoeken en op te tellen: ik begin er niet aan.

#8 Hans Verbeek

@6: Bismarck, ik laat een grafiek zien die voor zichzelf spreekt: hij gaat terug tot 2002 en toont duidelijk dat de produktie van vloeibare brandstof nu 10% hoger is dan in 2009.
Het nieuws is de recente daling.
De daling uit 2009 is geen nieuws.

#9 frankw

Kijk, en hier zit ik nou in een spagaat voor wat betreft de EU. Als de aanscherpte bankenregels, die heel toevallig als eerste toeslaan in Italië nadat al onze banken gered zijn met belasting geld, strikt worden toegepast, dan is het weer de kleine man die bovenmatig het gelag van slecht bankenbeheer betaald. Dit keer niet de belastingbetaler, maar kleine spaarders, bedrijven en huishoudens.

En wie zouden er weer buiten schot blijven?

http://nos.nl/artikel/2116026-geen-belastinggeld-naar-italiaanse-banken.html

#10 Cerridwen

@9: Nou, wie blijft er buiten schot? Ik zie niet helemaal wat er hier nu weer verkeerd aan is.

Er is een omslag gemaakt waarbij niet de staat de bankiers automatisch uitkoopt als het mis gaat, maar dat ook de aandeelhouders moeten betalen. Juist naar aanleiding van de onbevredigende ervaring van 2008. Daarbij worden kleine spaarders ontzien. Ook nu nog zijn er mogelijkheden tot compensatie van groepen beleggers, als dat nodig is.

Het probleem zoals ik dat elders gelezen heb lijkt veel meer de onderlinge verwevenheid van de Italiaanse banken te zijn, waarbij faillissement van één bank tot faillissement van meer banken leidt, omdat ze allemaal aandeelhouder zijn van elkaar. Een tweede Lehman zeg maar. Ik hoop dat ze dat weten te voorkomen.

#11 Bismarck

@8: Precies, dat zeg ik. Je komt steeds met zo’n nieuwtje aan. Als de grafiek de andere kant uit gaat, horen we je dan weer helemaal niet (of dan neem je een ander grafiekje dat toevallig net een paar maanden de goede kant uit gaat).

#12 Lutine

@9

Het betonrot blijkt nog altijd aanwezig in Italie.
Waar een Brexit al niet goed voor is.

#13 Krekel

Waar een Brexit al niet goed voor is.

Brexit? Ik dacht juist dat Poetin erachter zat.

#14 HenkdeWaal

@10:
“Ik hoop dat ze dat weten te voorkomen”

Waarom? Laat de financiële sector maar eens kapot gaan. Blijkbaar is dat nodig, voordat men eens een gezonde houding gaat aannemen. Het is immers maar wat papier en digitale nullen en eenen waar we over praten. Geen huis dat instort als die banken verdwijnen hoor.

#15 Cerridwen

@14: Het probleem is natuurlijk dat dat ‘kapot gaan’ niet beperkt gaat blijven tot de financiële sector. Dat lijkt me les nr 1 van de vorige crisis.

Maar goed om te zien dat je blij bent met de nieuwe Europese aanpak. Als we die EU toch niet hadden…

#16 HenkdeWaal

@15:
“Maar goed om te zien dat je blij bent met de nieuwe Europese aanpak. Als we die EU toch niet hadden…”

Waar haal je dat uit? Want ik pleit juist ervoor om die banken te laten klappen. Blijkbaar helpt wetgeving geen reet, anders zaten ‘we’ niet in dit schuitje. Dus, laat maar klappen en alles wat steunt op die rotte fundering. Als iets zo verziekt is, heeft oplappen geen zin meer. Gewoon wegsnijden en opnieuw beginnen

Dus, paar kerntakken nationaliseren en de rest van die gebakken lucht industrie opdoeken. Zijn geen echte banen en is geen nodige dienstverlening.

#17 Cerridwen

@16:

Want ik pleit juist ervoor om die banken te laten klappen.

En dat is dus precies wat de nieuwe bankenwetgeving beoogd, het gecontroleerd failliet laten gaan van banken. Met dank aan de EU dus.

#18 HenkdeWaal

@17:

Top, dankjewel EU!

#19 Hans Verbeek

@11: ik kies zelf wat ik hier aandraag, Bismarck.
Jij mag zelf ook grafiekjes plaatsen en als jij liever stijgende grafiekjes ziet, zoek ze maar op. Ik zal er niet eens op reageren.

Als de mondiale produktie van vloeibare brandstof volgend jaar weer met 10% stijgt, mag je mij daarop afrekenen.
De kans dat de Russen volgend jaar Marioepol (Oekraïne) innemen is wellicht groter dan dat ik ongelijk krijg.

#20 Lutine

@17

We gaan iig de focus weer verleggen van GB naar Italia. Er komt een referendum aan. En we gaan kijken of de bail in ook daadwerkelijk werkt volgens de niet-bestaande blauwdruk. (Dijselbloem)

Deze twee zaken houden zich tot elkaar. Veel Italiaanse schulden zijn ook in handen van Italiaanse partijen. Een verschil met Griekenland.

Kortom: in Europa is altijd wat te doen. En dan heb ik mij nog niet eens verdiept in Timmermans. Die schijnt ook iets gezegd te hebben wat de populisten niet aan stond. Frans was dus gewoon goed bezig!

#21 Joop

En de AfD in Baden Wurtemberg is gesplitst. Vanwege een holocaustontkenner. 13 mensen eruit, 12 mensen blijven. Die hebben er kennelijk geen problemen mee.

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/afd-baden-wuerttemberg-landtagsfraktion-steht-vor-dem-zerfall-a-1101422.html

#22 HenkdeWaal

@20:

Nou, kijk de toespraak van Frans maar even na en onthoud dat hij wel 15000 stemmem heeft ontvangen in TK verkiezingen in 2012. Dat was flink populistisch hoor, met stemverheffing nog wel. Wat mij vooral opviel was dat hij Juncker zo verafgode. Dat kan maar 1 ding betekenen. Binnenkort is Frans leider van de EC.

#23 Hans Verbeek

@5: Frank: uit de economische gegevens van de Federal Reserve blijkt dat de autoverkoop sinds september 2015 aan het dalen is.

#24 Frank789

@7: [ de autoverkoop in Europa is heel iets anders dan de mondiale produktie van vloeibare brandstof. ]
Waarom praat u dan BS door de verlaagde productie van vloeibare brandstoffen te koppelen met “Slecht nieuws voor degenen, die graag autorijden en met het vliegtuig mooie reizen maken”? Stijgen de brandstofprijzen voor auto’s? Stijgen de ticketprijzen voor vliegen?
Bovendien heb ik ook over de mondiale verkoop gesproken.

[ Maar goed: jij denkt dus dat de autoverkoop in Europa zo sterk gestegen. ]
Ik heb niet gezegd “sterk” zien stijgen en ook niet “denk”, dat is uw zoveelste valse verdraaiing.
Maar uw eigen grafiek geeft aan dat de stijging als sinds 2013 gaande is en niet zo’n klein beetje ook. Combineer dat met langere levensduur van auto’s en groeiende wagenparken ondanks lagere sales dan 2009 en toenemende files, en er is weinig positiefs voor het milieu te vermelden.

Oh, u kunt natuurlijk heel slinks een Federal Reserve grafiekje van de dalende sales tonen en verzwijgen dat dat slechts over de US sinds september 2015 gaat en dus niet mondiaal en dus niet een langjarige trend. Een brugklasser zal uw bedrog ontmaskeren, maar u presenteert het alsof u god bent.
En dat mondiaal dat u vertikte op te zoeken en mij slechts 3 seconden kostte. En ik vertik het dus om u de link te geven die u waarschijnlijk ook heeft gevonden, maar niet in uw straatje paste.

Wanneer komt uw volgende BS, meneer Verbeek?

#25 Hans Verbeek

@24:

En dat mondiaal dat u vertikte op te zoeken en mij slechts 3 seconden kostte. En ik vertik het dus om u de link te geven die u waarschijnlijk ook heeft gevonden, maar niet in uw straatje paste.

Nee, Frank, jij beweert iets over de stijgende wereldwijde autoverkoop. Dus jij moet dat ook onderbouwen. Niet ik.

en er is weinig positiefs voor het milieu te vermelden.

Wanneer komt uw volgende BS, meneer Verbeek?

Waarschijnlijk valt de mondiale CO2-uitstoot over 2016 lager uit dan die van 2015. Dat lijkt mij heel positief.
Dat oliemaatschappijen stoppen met oliewinning in de Noordelijke IJszee lijkt mij ook heel positief.
Het is geen onzin, beste Frank. Het gaat echt de goede kant op.

#26 Frank N. Stein

@25: leer lezen. Er wordt gesproken over Europees autoverkoop, niet wereldwijd autoverkoop.

#28 frankw

@27 Wat ik zo verbluffend blijf vinden is dat Manning die oorlogsmisdaden onthulde nog steeds onder vreselijke omstandigheden vastzit, terwijl de daders van oorlogsmisdaden die werden blootgelegd allemaal of grotendeels weer op vrije voeten zijn. America, land of the free. Mwoiii.

#29 rongvk

@28 Ik vermoed dat schendingen van de nationale veiligheid, hoogverraad en dergelijke zoals dit is vastgelegd in het militaire strafrechtspraak niet zwaarder wordt bestraft dan oorlogsmisdaden, maar dat de laatste stukken moeilijker te bewijzen is (Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Milošević).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*