SG-café dinsdag 18-12-2018

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van dinsdag 18-12-2018. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (16)

#1 Hans Verbeek

In Duitsland eindigt het steenkooltijdperk volgend jaar.
Israel wil voor 2030 afkicken van steenkool.
Het steenkoolverbruik in de VS daalde de afgelopen 4 jaar met ruim 20%. Over de eerste 6 maanden van 2018 lag het steenkoolverbruik 4% lager dan in dezelfde periode van 2017.

Afkicken van steenkool is een wereldwijde trend aldus Tim Buckley

#2 Le Redoutable

@1 Dat staat er helemaal niet, ze stoppen zelf met het zelf uit de grond halen, dat is wat anders. Kolen delven is een dure business er is veel mankracht voor nodig, die kan je dus goedkoper met een vervuilend schip uit een lage lonen land halen. Trump en Putin hebben er ook nog wel wat in de aanbieding volgens onderstaand artikel. Of je schept goedkoper Bruinkool uit de grond, wat Duitsland een plaatsje bij de top 10 meest vervuilende centrale’s oplevert. Hele dorpen moeten er voor worden afgebroken:

https://www.wired.com/story/if-germany-cant-quit-coal-can-anyone-else/

#3 Joop

Symboolpolitiek. Want ja de burgers moeten niet het gevoel krijgen (of houden) dat die bankiers alles maar mogen. En de flitskredieten , tja, betutteling, iedereen kan overal geld lenen. Bij wijze in de kroeg op de hoek.

Of met deze maatregelen daarmee de hoge kosten van de schuldhulpverlening bij de gemeenten (puinruimers) minder worden is nog maar de vraag.

Trouwens ook apart dat als het over armoede gaat, het automatisch over schulden gaat. Zoals de hogere energierekening stond op voorkant van telegraaf gelijk mevrouw Nadja Jungmann, de lector schuldhulpverlening, de pr dame van Amerikaans onderzoek dat bij mensen met schulden er van alles tussen de oren zit.

https://www.nu.nl/economie/5636765/beloningsregels-banken-worden-nog-strenger.html

#4 Bismarck

@2: “met een vervuilend schip”
Schepen zijn toch wel zo’n beetje het minst vervuilende vervoermiddel met verbrandingsmotor dat we tot dusver hebben ontwikkeld (en bij de huidige mix van elektriciteit gemiddeld ook minder vervuilend dan de meeste vervoersmiddelen met elektromotor).

#6 Frank789

@4: “Volgens Veen is de stookolie waar de schepen op varen giftig. Er zitten stoffen in zoals asfaltenen en zwavel. Toch gebruiken bijna alle schepen de stookolie omdat het behoorlijk goedkoop is.”

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wereldwijde-scheepvaart-worstelt-met-stookolie/

“Handel mengt nog altijd chemisch gif in stookolie”
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/zeevaart/nid29142-handel-mengt-nog-altijd-chemisch-gif-in-stookolie.html

“Stookolie wordt gebruikt om allerlei troep in weg te mengen. Zoals chemisch afval, soms giftig, en metalen als tin en zink.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/23/fraude-met-giftige-stookolie-neemt-toe-1087374-a673862

#7 majava

@5, 6: Ik dacht dat in delen van de wereld, in een zone voor de kust die zware stookolie niet verbrand mag worden en de schepen over moeten schakelen (en kunnen!) op lichtere. Iets te vergelijken met normale diesel.

Er is genoeg ontwikkeling op scheepsmotoren gebied, dus daar ligt het niet aan. Het is slechts een kwestie van internationale afspraken maken. Volgens mij ligt er al iets op de plank voor 2020. Of dat genoeg is, betwijfel ik. Maar die afspraken he. Rechts-nationalisme en gezeik als ‘maar als zij dat niet doen, waarom…’, wat ook uit die hoek komt, zal die boot nog wel even afhouden. Het kan gewoon wel veeeeel schoner. Nu al.

#8 Frank789

@7:”Sinds vorig jaar zijn er al strengere regels voor Het Kanaal, de Noordzee, de Oostzee en een aantal kwetsbare gebieden rond de Verenigde Staten. In deze gebieden moeten schepen op laagzwavelige stookolie of diesel overstappen om aan de milieueisen te voldoen.”
https://nos.nl/artikel/2126410-eerste-zeeschepen-van-vieze-stookolie-over-op-het-schonere-gas.html

https://www.noordzeekanaalgebied.nl/schone-scheepvaart-in-het-noordzeekanaalgebied/

#9 majava

@8: ok, dat was het dan. Zat er niet heel ver naast.

#10 Bismarck

@5 en @6: CO2 vergeten zeker? De emissies waar jullie het over hebben zijn niet eigen aan het voertuig, maar aan de gebruikte brandstof. Voor landtransport hebben we daar nu eenmaal veel strengere eisen aan.

#11 Frank789

@10: [ CO2 vergeten zeker? ]
Nee, natuurlijk niet. Als je hun CO2 uitstoot verdeelt over de vervoerde producten is het enorm gunstig, maar neemt niet weg dat de vervuiling nog steeds enorm is. Dus jouw simpele stelling “Schepen zijn toch wel zo’n beetje het minst vervuilende vervoermiddel” klopt gewoon niet, zeker niet als je alle gemengde giffen meerekent.

[De emissies waar jullie het over hebben zijn niet eigen aan het voertuig, maar aan de gebruikte brandstof. ]
De gebruikte brandstof is eigen aan het voertuig. Omdat het mag, voor dat voertuig. En als het mag, voor dat voertuig, wordt het ingezet, op dat voertuig.

#12 Bismarck

@11: “Als je hun CO2 uitstoot verdeelt over de vervoerde producten is het enorm gunstig”
Geef gewoon toe, een schip is gunstig qua CO2 uitstoot.

” neemt niet weg dat de vervuiling nog steeds enorm is”
Niet qua CO2. Je laat je gewoon foppen door de omvang van één schip.

“De gebruikte brandstof is eigen aan het voertuig”
Zoals #7 en #8 al aanvoeren is dat niet waar. De gebruikte brandstof is eigen aan de wettelijke beperkingen. En zoals je ook in #8 kunt lezen, zijn die voor scheepsbrandstof al in een aantal regio’s aangepast. Ook brandstof voor vierwielers is niet overal even schoon (in Irak zit er bv. gewoon nog lood in).

#13 Frank789

@12: Geef gewoon toe: “Schepen zijn toch wel zo’n beetje het minst vervuilende vervoermiddel” klopt gewoon niet.
[ Niet qua CO2.]
“And if the shipping industry were a country, it would be ranked between Germany and Japan as the sixth-largest contributor to global CO2 emissions.”
Door wie laat jij je foppen?

Zware stookolie mag alleen in zeeschepen gebruikt worden om dat er geen internationale milieuwetten voor open zee zijn.
Zware stookolie kan alleen op grote zeeschepen gebruikt worden omdat die olie verwarmd opgeslagen moet worden, anders is die te stroperig. Daarmee is stookolie eigen aan het voertuig, geen ander voertuig kan praktisch en economisch op stookolie lopen. Mij ga je niet foppen.

#14 Co Stuifbergen

@12: Er bestaat ook andere vervuiling dan CO2, dus uw opmerking bij @4 lijkt mij onjuist.

Dan blijft de vraag of het eigen is aan schepen om giftige brandstof te gebruiken.

Vroeger gebeurde dat nooit:
https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200×630/public/2017-04/Oostende%20Kruzenshtern.jpg?itok=B9DNOmNA

#15 Joop
#16 beugwant

Gedogen is toch een vorm van het door de vingers zien van iets dat eigenlijk niet in de haak is?
Hoe kan het stoppen met gedogen dan knelpunten voor de veiligheid tot gevolg hebben?
Door het gebruik van de volledige lengte van de landingsbaan te gedogen (een vereiste voor zwaarbeladen grote toestellen), waaien van de huizen aan de uiteinden ervan de pannen van het dak. Ik weet niet wat daar veilig aan is. Maar wellicht is dat op te lossen met een “ander signaal of ander bord” tegen turbulentie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*