Rusland boycot westerse groenten, fruit, vlees, vis en zuivelproducten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Zo meldt de Volkskrant:

De Nederlandse producenten van groente en fruit die naar Rusland exporteren, zijn de voornaamste verliezers. Zij kunnen ook nog indirect last krijgen, want de Russische boycot kan een daling van de Europese marktprijzen veroorzaken. Sluiting van de Russische grens kan immers tot een overschot aan zuivel, vlees en andere landbouwproducten leiden. Die lagere prijzen zijn uiteraard gunstig voor Europese consumenten.

Poetin verklaarde eerder dat gewone Russen geen enkele hinder zouden mogen ondervinden. Maar dat lijkt nauwelijks mogelijk. Het is voor Russen niet ongewoon Nederlandse groente, fruit, aardappelen, varkensvlees en zuivel in hun supermarkt te kopen.

De EU exporteerde in 2013 voor bijna 12 miljard euro landbouwproducten naar Rusland. Het gaat om iets minder dan 10 procent van de totale Europese uitvoer aan dergelijke producten, die vorig jaar bijna 120 miljard euro bedroeg.

Open artikel

Reacties (107)

#1 bolke

Kom der maar in, handelsoorlog.

#2 Noortje

Dat wordt honger lijden in Rusland. Het land heeft veel grondsroffen, maar veel te weinig voedsel.

#3 bolke

@2: Welnee, de wereld is veel groter dan alleen de EU en noord-amerika en Australie, veel mensen DENKEN dat de hele wereld meedoet aan die sancties tegen rusland maar het zijn in werkelijkheid maar een stuk of 30 landen die sancties tegen Rusland voeren, de rest doet niet mee en zal met liefde de aanvoer van die spullen overnemen.

#4 Inkwith Barubador

Simpel, je verkoopt de boel aan een ander (niet-geboycot) land en die verkoopt het direct weer door aan Rusland. Zelfde voedsel in dezelfde winkels, hooguit ietsje duurder.

Wassen neus.

#5 Bismarck

@3: Misschien ben ik wat arrogant, maar ik zie de rest van de wereld niet zo snel die aanvoer overnemen, anders dan via de constructie die #4 aangeeft en waar de Russen alsnog last van krijgen, want duurdere etenswaren, dus inflatie. Tenzij Putin besluit om de pensioenen aan te passen, wordt dat dus inderdaad hongerlijden voor de miljoenen ouderen in Rusland, die het nu al van een mager pensioentje moeten doen. Verder even opletten dat je de zaken niet omdraait: Het betreft hier sancties ván Rusland (zij stoppen de import van voedsel uit Europa en VS).

#6 gbh

@4: Voor een grote groep Russen die al rond de armoede grens leeft is dat geen wassen neus. In the fog of war heeft Putin al de pensioenleeftijd verhoogd, gratis medische hulp is opgeheven en de belastingen zijn verhoogd.

Rusland stond al zeer laag wat betreft levensverwachting.

#7 majava

@4: Ik denk dat zoiets het meest realistische scenario is. Rusland doet zichzelf echt flink pijn met het opeens afsnijden van hoogwaardige voedingsmiddelen. En nee Bolke, dat vervang je niet zomaar even. Dat had Rusland ook al veel eerder kunnen doen. Ja, op termijn zal er wel weer nieuwe aanvoer zijn van buiten de geboycotte landen, maar wel duurder een minder hoogwaardig.

Voor de Rus zal het zijn alsof ‘ie nu alles bij de Aldi moet gaan halen.*

(*)heb niks tegen de Aldi, maar weet dat voor sommigen dit een gevoelig punt is. Ook wel enorme lol dat de Rus in werkelijkheid zelfs geen Aldi meer kan krijgen. :D

#8 Dehnus

@3: En ja hoor, Rechts Nederland verkoopt haar minderheden wel weer voor een paar centen aan een dictator.

IK kan je verzekeren dat meer landen Putin zullen gaan weigeren, want waarom word Canada gestraft door Putin en Nieuw Zeeland niet? Japan stelt ook sancties in, word ook niet geboycot, tenmisnte niet op electronica.

Maar kan je verzekeren Nieuw Zeeland en Australië zijn goede vriendjes die gaan echt niet voor Mafiosi als Putin een ruzietje met elkaar maken.

Man wat heeft Nieuw Rechts toch met fascinatie voor Maffiosi als leiders: Berlusconi vinden ze Fantastisch, Die Dikke Franse Acteur, Putin….

Terwijl die laatste zelfs weer dissidenten, Homos en andersdenkenden in kampen stopt en weer dikke “Joden regeren de wereld!” theorietjes spuwt.

#9 BertV

… Man wat heeft Nieuw Rechts toch met fascinatie voor Maffiosi als leiders: Berlusconi vinden ze Fantastisch, Die Dikke Franse Acteur, Putin…

@8 nou ik denk z’n beetje globaal hetzelfde als wat Zuur Links met (massa)moordenaars als Che Guevara en Fidel Castro heeft en dictators als Jacob Zuma. En niet te vergeten allerlei moorddadige regimes in Latijns-Amerika en het voormalige Oostblok.

Dus misschien kun je zelf het antwoord geven?

#10 ed

WW3 komt eraan indien Europa zich nog verder gaat bemoeien met dingen waar ze zich niet mee zouden moeten bemoeien . ( net als voor WW2 is het weer : “ga maar lekker slapen mensen” Ik las gister weer iets in de NYT over hoe slecht het gaat met Italië .Italië zit weer in een diepe recessie en de rest van de EU ook dankzij het roekeloze beleid .

#11 ed

De overheden besluiten tot sancties en de burgers zijn straks weer de dupe . Alles wordt na de zomer weer stukken duurder en de werkeloosheid nog hoger.

#12 Bolke

@7: Dan moet ik je toch teleurstellen, net op radio 1 de Directeur Agri van de Rabobank die NU in Moskou is en al aangaf dat de producten die nu geboycot relatief eenvoudig te vervangen zijn vanuit elders in den wereld.

Maar ondertussen is de tomatenprijs die tuinders kunnen vangen voor hun tomaten al met 95% gedaald vanwege overcapaciteit omdat rusland al voor Tomaten vanuit sommige EU landen dichtzit.

#13 majava

Bolke: vervangen is niet het punt. Kwaliteit is dat. En prijs. Dat punt maakte ik al vrij duidelijk, maar je hebt vaak wat moeite om dat op te pikken.

#14 Bolke

@13: Als ik nu naar de winkel ga dan kan ik wss kiezen uit druiven vanuit 3 verschillende continenten, dat zal in Moskou niet anders zijn, er valt gewoon 1 keuze weg en dat gat wordt opgevuld door andere landen en vwb kwaliteit, het is gewoon ronduit arrogant om te denken dat de producten uit de EU van zeldzame kwaliteit zijn, want dat zijn ze namelijk niet, het enige wat producten uit de EU aantrekkelijk maakt voor Rusland zijn de relatief lage transportkosten, voor de rest zijn ze echt niet veel verschillend als pakúm-beet Zuid-Afrika.

De Nederlandse tomaten hebben niet voor niks de bijnaam ‘wasser-bombe’ in Duitsland hoor, zo geweldig is die kassen troep niet.

En prijs factor is alleen te danken aan de landbouw subsidies, als die wegvallen dan kunnen de boeren in de EU wel direct stoppen omdat ze dan direct kapot worden geconcureerd vanuit buiten de EU.

#15 majava

In Moskou en St. Petersburg geen probleem. Ook wat consumenten daar neer kunnen tellen niet. Maar dat is misschien de reden waarom je er mee kwam…? Ik doe dat niet, want Rusland is een stuk groter dan die 2 steden en daar heb je niet meer die ruimere keuze. Daar is de Rus gewoon de lul.

Finland exporteert voor 400 miljoen aan zuivel naar Rusland. Dat is redelijk vers en geen condensaten. Bovendien kent men in Finland de smaak van de Russen, want die is niet veel anders dan de Finse. Nu las ik dat Nieuw Zeeland, die lekker veel melkpoeder exporteert, het stokje over mag nemen van o.a. Finland als het om zuivel gaat. Ik wens ze veel succes.

Gaat ook lekker voordelig en vers worden. :D

#16 Bolke

@15: Rusland importeert maar 20% van haar voedsel hoor, tis niet zo dat ze afhankelijk zijn van de import van voedsel, 400 miljoen is op een bevolking van 140 miljoen peanuts, of dacht je dat er geen koeien in Rusland zijn?

Belangerijker is dat als deze boycot lang duurt de EU bedrijven na de boycot geen poot meer aan de grond krijgen in Rusland omdat hun plek is overgenomen door andere landen.

#17 weerbarst

Na de NATO dreigementen van Rasmussen vanmiddag, gaat Canada nu militaire hardware leveren om de Kiev junta te steunen.
http://thechronicleherald.ca/canada/1227919-canada-sending-non-lethal-military-supplies-to-ukraine

#18 majava

@16: Je doet allerlei claims, maar ik mis de onderbouwing. Zo als zo vaak.

Zag vandaag overigens wat foto’s van in een Russische supermarkt. Mensen zijn daar dus artikelen van ‘de vijand’ aan het hamsteren. Rijen staan er! Karretjes vol met Finse zuivel zag ik.

Ik doe de link maar, maar geen idee of dat gaat werken:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=788868694510266&set=pcb.788870777843391&type=1&theater

#19 bolke

@18: Als BMW vandaag besluit om geen BMW’s meer te leveren aan Nederland dan staat er morgen ook een rij bij de BMW dealers om de laatste BMW’s te kopen dus da’s niks bijzonders, en bij hamsteren heb je het over bomvolle afgeladen winkelkarretjes, niet over karretjes waar amper een bodem in zit.

#20 majava

@19: Je lult wel veel, maar je zegt zo weinig. En het bezwaarlijke daaraan is dat je eerst een punt maakt en als daar dan een reactie op komt die het tegendeel ondersteunt, je maar weer eens een zijpad kiest en je punt gewoon verlaat.

We hebben het over voedsel. Jij zegt geen probleem voor Rusland, want;
-iedereen kan het produceren;
-er zijn al voldoende alternatieven;
-men zit niet eens te wachten op voedsel uit de EU;
-het is maar een klein deel van de totale import.

In een paar reacties plus één plaatje haal ik die eerste 3 punten onderuit en jij gaat het hebben over BMW’s en probeert een slinger te geven aan de definitie ‘hamsteren’. Hamsteren is veel mensen die in korte tijd de schappen leeghalen. En dat is wat je nu ziet. Ga jij nou maar de wiki aanpassen over de afmetingen van een winkelwagentje. Succes!

#21 weerbarst

@majava je hebt helemaal niets onderuit gehaald,
de tweederde (vijf zesde?) wereld doet gewoon zaken met Rusland.
Europa moet zich niet voor het USD verdeel en heers karretje laten spannen, de USD is een bekeken zaak sinds 2007, de banken zijn vijand nummer 1, ook voor de eigen europese burgers, onze staten zijn niet onze vrienden.

#22 Peter

@12 Er staan inderdaad heel wat landen klaar om het gat te vullen dat Europa e.a. achterlaten, maar gemakkelijk zal het niet worden …
http://qz.com/246220/now-that-it-has-banned-43-billion-in-food-imports-how-will-russia-feed-itself/

#23 weerbarst

“The reports quoting Indian officials in New Delhi and Russian pundits in Moscow speak about a decision having been taken at the SCO foreign ministers meeting last Thursday in Dushanbe, Tajikistan, that the grouping will formally invite India, Pakistan, Iran and Mongolia as members at its next summit in September. Make no mistake, the tectonic plates of the geopolitics of a huge arc that comprises the Asia-Pacific, South and Central Asia and West Asia are dramatically shifting and that grating sound in the steppes will be heard far and wide – as far as North America”.

http://www.strategic-culture.org/news/2014/08/07/modi-rewrites-indias-tryst-with-destiny-i.html

#24 weerbarst

dubbel

#25 Bolke

http://www.themoscowtimes.com/news/article/federation-council-proposes-adding-vehicles-medication-to-import-ban/504832.html

Rusland overweegt ook voertuigen en medicatie te verbannen, die medicatie boeit me niet, maar die voertuigen zou inhouden dat de Duitse auto industrie fikse klappen gaat krijgen omdat die Rusland als grootste groei markt hebben, dit begint heel snel, heel lelijk te worden en als we niet oppassen zitten we volgende week in een volledige handelsoorlog die de EU 400 miljard euro per jaar kan gaan kosten.

#26 voorbijganger

“Every mistake starts with a mistake in thinking. And we are making this mistake if we believe that only the other party profits from our economic relationship and thus will suffer when this relationship stops. If economic ties were maintained for mutual profit, then severing them will lead to mutual loss. Punishment and self-punishment are the same thing in this case.”

Een van de vele “money quotes” in dit stuk van Gabor Steingart vandaag in Handelsblatt…

http://www.handelsblatt.com/meinung/kommentare/essay-in-englisch-the-west-on-the-wrong-path/10308406.html

#27 Hans Verbeek

Veel Russen hebben nog familie op het platteland, of een datsja. Dat maakt Rusland sterker in een crisis.
Het is een kleine moeite om zelf weer paddestoelen en bessen te gaan plukken in het bos, zoals vroeger. Veel Russen weten ook nog hoe ze zelf groenten enz. moeten verbouwen. Zo overleefden ze de ineenstorting van de USSR.

Van de honger zullen ze niet omkomen, maar misschien sterven ze wel door gebrek aan kwaliteit, zoals majava terecht opmerkt
;-)

Lees ook eens wat Dmitry Orlov van de sancties denkt
http://cluborlov.blogspot.nl/2014/08/german-stunner-west-is-on-wrong-path_8.html

#28 majava

@27: waar heb je het over, man? “…om zelf weer paddestoelen en bessen te gaan plukken in het bos, zoals vroeger.”

Niks zoals vroeger. Ook niet ‘weer’. Russen plukken gewoon altijd paddestoelen en bessen. En mensen op het platteland hebben altijd al een moestuin waar de familie van meeprofiteert. Dat is gewoon en dat is nu. Vergeet even niet dat Rusland mijn buurland is. En dat jij altijd al uit je nek kletst.

#29 Bolke

@27:Mij is geleerd dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn.
Maar goed, straks zullen alle mensen die om sancties liepen te gillen wel weer net zo hard gillen als de overheid moet bezuinigen als we weer in een recessie zitten dankzij dit gedoe.

#30 Bolke

@28: Oja, jij zit in Finland, hoe is de reactie op het bericht dat jullie grootste zuivel producent 800 mensen voor onbepaalde tijd op onbetaald verlof moet sturen omdat er geen werk meer voor ze is nu ze niet meer naar Rusland mogen exporteren?
Ik geloof dat iets van 25% van de Finse voedsel productie voor Rusland bestemd was.

#31 majava

@30: die is gemengd. Net als in Nederland zie je berichten over hoe zwaar de gevolgen zijn, maar tegelijk wordt er ook gezegd dat het allemaal wel eens mee kan vallen om alternatieven te vinden.

Mensen hebben ook wel door dat Putin bezig is met verdeel en heers strategie en dat niet alle landen het even zwaar zullen hebben.

Jij Bolke, hebt dat niet door. Volgens jou zijn alleen de Russen sterk. Alleen de Russen kunnen makkelijk aanpassen. Alleen de Russen zullen nooit hongerlijden of economisch in het dal verdwijnen. Wij in Europa daarentegen zijn verloren.

#32 Bolke

@31: Nee hoor, maar ik snap dat het land dat de grondstoffen levert voor de productie van de andere landen ALTIJD de sterkere positie van de 2 heeft.

En ik heb het 100 maal voorbij zien komen, Rusland produceert niks en dat klopt, maar zonder (goedkope) russische grondstoffen produceren wij ook NIKS omdat wij die grondstoffen niet hebben, je kan namelijk geen Airbus bouwen zonder titanium.

Rusland staat zo’n beetje in ALLE grondstoffen exportlijstjes in de top 5, je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben een vinger in de pap in die sector.

Iedereen denkt bij rusland aan Gas & Olie, maar het is zoveel meer dan dat, en ja we kunnen die grondstoffen vervangen, maar tegen welke prijs en zijn we dan nog steeds zo ‘goedkoop’.

En tegen elkaar uitspelen is nog niet eens begonnen, eens kijken wat er gebeurt als Airbus geen titanium uit rusland meer krijgt en Boeing wel (of andersom) of dat KLM moet omvliegen en andere maatschappijen niet.

We staan aan de vooravond van een handelsoorlog met Rusland, een handelsoorlog die ons 400 miljard per jaar kan gaan kosten, zelfs de EU kan een dergelijk verlies niet lang dragen en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat landen als Griekenland gaan omvallen in zo’n scenario omdat bij een handelsoorlog de investeerders massaal het vertrouwen zullen verliezen.

#34 Bismarck

@32: Uit welke hoed tover je die 400 miljard/jaar eigenlijk? Dat is namelijk ongeveer drie keer zoveel als de EU uitvoert naar Rusland. Dat natuurlijk los van het feit dat gezien de aard van de internationale handel één en ander elkaar toch zal vervangen (als Zwitserland meer kaas exporteert naar Rusland, zal toch iemand anders de kaas moeten maken die andere landen daardoor niet meer van Zwitserland krijgen, want de Zwitsers kunnen echt niet opeens meer kaas produceren).

Overigens doet Rusland helemaal niets aan de uitvoer van grondstoffen. Dat is ook niet zo gek, want de Russische economie is volledig afhankelijk van de uitvoer van grondstoffen, met name aan de EU. Ik gaf het al eerder aan, de Russische economie drijft vrijwel volledig op export naar de EU en investeringen van de de EU, terwijl Rusland voor de EU een relatief kleine markt is (circa 7% van de export).

#35 Joost

Heerlijk, hoe @Bolke doet alsof de EU van deze sancties gaat omvallen, maar dat het Rusland niets doet. Europa is veel beter in staat deze klappen op te vangen dan Rusland.

#36 Bolke

@34: 400 miljard is de totale handelsbalans tussen de EU en Rusland, dus import en export.

Overigens doet Rusland helemaal niets aan de uitvoer van grondstoffen

NOG niks, een Airbus fabriek die geen vliegtuigen bouwt vanwege tekort aan titanium is geen drol waard, Titanium wat niet verkocht wordt behoud zijn waarde wel behoudensnog het feit dat grondstoffen altijd wel worden afgenomen, nogmaals, 170 landen doen niet mee aan de sancties en kopen vrolijk wat er beschikbaar is hoor, vooral China koopt alles waar ze hun handen op kunnen krijgen.

Wist jij dat in praktisch ALLE smartphone batterijen grondstoffen uit Rusland zitten?
Zal Apple leuk vinden als de batterijproducent van Samsung wel die grondstoffen kan kopen en die van Apple niet, Zuid-korea heeft namelijk lak aan de sancties en handelt er vrolijk op los.
Of dat samsung wel televisies mag verkopen in Rusland en Philips niet.

Volgens de ING kan de huidige voedsel boycot al negatieve effecten hebben op 10.000 banen in Nederland.

En voor Majave

http://www.bloomberg.com/news/2014-08-07/russia-s-retaliation-inflicts-worst-euro-area-scars-on-finland.html

Finland koerst op de volgende recessie af als deze boycot lang gaat duren, banken beginnen al beleggers te adviseren om Finse obligaties van de hand te doen en de rente op obligaties begint al te stijgen.

En dan gaan we we he niet hebben over als Rusland bijv. de auto industrie van de EU op de korrel neemt, dan zou renault zomaar om kunnen vallen vanwege hun exposure/investeringen in Rusland.
Eens kijken wat dat met het franse overheids budget zal doen.

#37 Bolke

@35: En heerlijk hoe jullie je kop in het zand steken en lalalalala roepen en denken dat wij ongeschonden uit een handelsoorlog met Rusland zullen komen.

En ik zeg helemaal niet dat Rusland het niet moeilijk zal krijgen maar laat Rusland nu net zo’n het enige land ter wereld zijn dat als het moet 100% zelf voorzienend kan zijn.

En misschien zal Nederland weinig last hebben van rechtstreekse sancties, maar als bijv. de Duitse autoindustrie op haar gat valt dan gaan wij dat wel direct voelen omdat veel toeleveranciers die in Nederland zitten ook op hun gat vallen dan.

ALLES is met elkaar verbonden, mensen zoals jij riepen ook dat die voedselban wel mee zou vallen maar ondertussen krijgt een NL teler nog maar tussen de NUL en 10cent per kilo tomaten terwijl hij tussen 50 en 60 cent nodig heeft om rendabel te zijn, wie zal dat langer volhouden die Rus die noodgedwongen eigen tomaten uit de moestuin moet eten of die tuinders?

16% van onze voedselproductie ging naar Rusland, dus die peren actie van de telegraaf was grappig maar we moeten 10 peren per dag per persoon eten omdat teveel aan peren weg te werken.

#38 Bolke

http://nos.nl/artikel/684207-ing-banen-in-gevaar-door-rusland.html

50.000 banen zijn (in)direct gelinked aan de handel met Rsualnd.

#39 gbh

@36: @37: @38: Allemaal heel vervelend maar als je nu niks doet is er straks alleen nog maar werk aan het front en bij de begrafenisondernemer.

#40 Hans Verbeek

@28:

En dat jij altijd al uit je nek kletst.

Als je geen minnetje meer kunt geven, vind je wel een andere manier om beschaafd te reageren.

Vergeet even niet dat Rusland mijn buurland is.

En je gasleverancier.

En verder wat Bolke schrijft in #36.
De Russen, die nu leven, hebben voor hetere vuren gestaan, dan de Europeanen die nu leven.

#41 Bolke

@39: Dan moet je vooral economische sancties gaan beginnen zoals de EU heeft gedaan, dat is juist de eerste stap naar een oorlog, knurft, als de handel stopt, spreken de wapens.

#42 Prediker

… dit begint heel snel, heel lelijk te worden en als we niet oppassen zitten we volgende week in een volledige handelsoorlog die de EU 400 miljard euro per jaar kan gaan kosten.

@25 – Je moet op iets langere termijn denken. Poetin droomt ervan de glorie van het oude Groot-Rusland ter herstellen. En het is niet duidelijk hoever hij daarin bereid is te gaan.

Een paar jaar terug heeft hij een stuk van Georgië afgesnoept, nu doet hij hetzelfde met de Oekraïne. Zijn er nog meer landen met een Russische minderheid? Ze mogen wel oppassen.

Als je wilt dat Poetin daarmee ophoudt (militair inmengen in z’n buurlanden als de verkiezingen daar niet lopen zoals hij het wil, of als het volk een corrupte pro-Russische president vervangt voor corrupte pro-Europese politici), dan zul je hem moeten presenteren met negatieve consequenties van zijn handelen. Laten merken dat je niet alles pikt.

Rusland heeft goed zitten kloten in de Oekraïne door er militaire operaties op te zetten, geleid door types als Igor Strelkov, die meer met die bijltje voor de Russen heeft gehakt. Dat is een gevaarlijk spelletje, dat nu al dreigt uit te lopen op oorlog, maar dat bovendien het leven van bijna 300 onschuldige buitenstaanders heeft gekost.

Op een gegeven moment moet je dan terugduwen en zeggen: Ho eens even, meneer de bully, tot hier en niet verder. Doe je dat niet, dan gaat zo’n pestkop namelijk gewoon verder met z’n buurjongetjes intimideren, koeioneren en afpersen. Hij komt er immers mee weg?

Wil niet zeggen dat je het tot een complete (handels)oorlog moet laten escaleren, door elkaar steeds weer over te toepen. We hebben laten merken dat we ergens een grens trekken; hij heeft z’n dingetje terug gedaan om z’n gezicht te redden. Oké, prima. Maar je moet dan nu niet zeggen, o jee, het gaan ons pijn doen in de portemonnee, nou dan binden we wel in!

Nee, je moet je rug recht houden, en laten merken dat je niet buigt voor zijn intimidatie. Poetin is een macho, daar heeft hij vermoedelijk respect voor, mensen die hun rug recht houden; en als hij er genoeg last van krijgt, dan ga je eens praten of hij bereid is om een beetje normaal te gaan doen.

#43 Bolke

@42:

Je moet op iets langere termijn denken. Poetin droomt ervan de glorie van het oude Groot-Rusland ter herstellen. En het is niet duidelijk hoever hij daarin bereid is te gaan.

Nee wij denken dat hij dat wil, maar de werkelijkheid is dat wij helemaal niet weten wat hij wil, dat maakt het verhaal dus zo moeilijk.

Een paar jaar terug heeft hij een stuk van Georgië afgesnoept, nu doet hij hetzelfde met de Oekraïne. Zijn er nog meer landen met een Russische minderheid? Ze mogen wel oppassen.

Misschien heb je het gemist maar de oorlog in Georgie is de schuld van Georgie zelf, zelfs de EU zegt dat al en die voormalige president van Georgie wordt niet voor niks gezocht in Georgie.

Als je wilt dat Poetin daarmee ophoudt (militair inmengen in z’n buurlanden als de verkiezingen daar niet lopen zoals hij het wil, of als het volk een corrupte pro-Russische president vervangt voor corrupte pro-Europese politici), dan zul je hem moeten presenteren met negatieve consequenties van zijn handelen. Laten merken dat je niet alles pikt.

Nog even buiten beschouwing laten dat een dergelijk gedrag ongelovelijk hypocriet is (waar waren de sancties tegen de VS toen die hetzelfde deden) is dat iets wat we ons financieel niet kunnen veroorloven.

Rusland heeft goed zitten kloten in de Oekraïne door er militaire operaties op te zetten, geleid door types als Igor Strelkov, die meer met die bijltje voor de Russen heeft gehakt. Dat is een gevaarlijk spelletje, dat nu al dreigt uit te lopen op oorlog, maar dat bovendien het leven van bijna 300 onschuldige buitenstaanders heeft gekost.

Goh van wie zouden ze die taktiek hebben afgekeken, een geval van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Wil niet zeggen dat je het tot een complete (handels)oorlog moet laten escaleren, door elkaar steeds weer over te toepen. We hebben laten merken dat we ergens een grens trekken; hij heeft z’n dingetje terug gedaan om z’n gezicht te redden. Oké, prima. Maar je moet dan nu niet zeggen, o jee, het gaan ons pijn doen in de portemonnee, nou dan binden we wel in!

Die trein is alllang vertrokken, door de russische importban op voedsel en dergelijk zijn wij niet meer diegene die besluiten of het een totale handelsoorlog wordt, die bal ligt nu bij Poetin en wij kunnen alleen nog maar verplicht meerijden op die trein, we praten namelijk al niet meer over wat hoofdpijn in de portomonnee, maar over een fullblown migraine in de portomonnee, misschien dat Nederland dat wel kan overkomen, maar had je al gedacht wat er met de PIGGS gaat gebeuren dan?
Een volle handelsoorlog kan het omvallen een der PIGGS betekenen en dat kan het einde van de euro inluidenm dan heb je het niet meer over wat pijn in de portomonnee of een recessie maar dan gaan we praten over een depressie en ik hoef jou niet te vertellen wat er volgt op een depressie.

Dus net zoals alle andere reageerders hier, stop met het denken vanuit NL/Westers EU perspectief en werp ook eens een blijk vanuit de armere EU landen die kopje ondergaan bij een handelsoorlog en welke gevolgen dat voor ons heeft.

#44 Prediker

@43 – Poetins voormalige economisch adviseur zegt dat hij daarover fantaseert, en Poetins toespelingen op Ruslands roemruchte verleden lijkt dat te bevestigen – evenals z’n inmenging in allerlei omliggende staten.

Je zult toch even uit moeten leggen hoe de militaire annexatie van Zuid-Ossetië door Rusland de schuld van Saakashvili is geweest.

Je suggestie dat Saakashvili “wordt gezocht in Georgië” vanwege zijn optreden in die oorlog is misleidend: er is een strafrechtelijke procedure tegen hem begonnen vanwege zijn optreden jegens Georgische demonstranten in 2007, en de wijze waarop hij mediatycoon Badri Patarkatsishvili (een soort Silvio Berlusconi) zou hebben kapotgemaakt.

Die trein is alllang vertrokken, door de russische importban op voedsel en dergelijk zijn wij niet meer diegene die besluiten of het een totale handelsoorlog wordt, die bal ligt nu bij Poetin en wij kunnen alleen nog maar verplicht meerijden op die trein..

Je zegt nu eigenlijk: wij zijn te zwak om ons te verweren tegen die bully, dus laten we hem maar z’n gang gaan en andere kinderen in de klas pesten en koeioneren, want stel je voor dat hij onze lunch ook nog afpakt.

Maar wij zijn met meer, Bolke. We hebben de VS mee, en Australië, en Maleisië. En als we nu toegeven aan pestkopje Poetin, dan zal hij een volgende keer weer hetzelfde geintje flikken; hij weet dan immers dat het werkt.

#45 Bolke

@44:

Je zult toch even uit moeten leggen hoe de militaire annexatie van Zuid-Ossetië door Rusland de schuld van Saakashvili is geweest.

Misschien omdat Georgie de oorlog tegen Zuid-Ossetie begonnen is en dat die daarna niks meer met Georgie van doen willen hebben?

e zegt nu eigenlijk: wij zijn te zwak om ons te verweren tegen die bully, dus laten we hem maar z’n gang gaan en andere kinderen in de klas pesten en koeioneren, want stel je voor dat hij onze lunch ook nog afpakt.

Nee, wij gebruiken sancties om andere landen op andere gedachten te brengen, de Russen gebruiken sancties om andere landen KAPOT te maken, jij hebt nog steeds blijkbaar de illusie dat we allemaal hetzelfde spel spelen en dat die bully dat ook doet, nou ik heb slecht nieuws voor je, dat doet die bully dus niet, die bully dreigt namelijk niet om ook onze lunch af te pakken maar die dreigt te veranderen in een school shooter, misschien dat je nu snapt wat er op het spel staat, voor de Russen gaat spel namelijk allang niet meer om de knikkers maar om het principe en je moet even aan de Duitsers gaan vragen wat er gebeurt met je als de Russen een conflict op principe gaan uitvechten, de Russen gaan namelijk liever vechtend ten onder dan zich over te geven.

Maar wij zijn met meer, Bolke. We hebben de VS mee, en Australië, en Maleisië. En als we nu toegeven aan pestkopje Poetin, dan zal hij een volgende keer weer hetzelfde geintje flikken; hij weet dan immers dat het werkt.

Wij zijn niet met meer, 170 landen doen niet mee aan de sancties die handelen vrolijk door met Rusland.

Lang verhaal, kort verhaal een militair conflict met Rusland is vele malen dichterbij dan jij je kunt voorstellen, europa zit nog in de denkfase van wat economische speldeprikjes uitdelen en Rusland slaat nu terug met een honkbalknuppel en nog hebben ze dat niet door in Brussel.

#46 majava

@45: ondanks dat je met deze reactie geen ongelijk hebt, zou je Prediker’s 44 ook wel van een plusje mogen voorzien. Want hij heeft gelijk met zijn conclusie, die jij niet durft uit te spreken en slechts tussen de regels door schrijft; dat je Putin dus maar beter z’n gang moet laten gaan want met milde middelen op andere gedachten brengen zal niet gebeuren.

Ik lees in jouw reactie ook nog iets anders. Want wat doe je tegen een school-shooter…?

#47 Bolke

@46:

dat je Putin dus maar beter z’n gang moet laten gaan

Nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat de manier waarop wij op deze (door ONS veroorzaakte) crisis reageren cq aanpakken verkeerd is, en ik kan me vergissen maar het was niet Poetin die op Maiden stond mee te joelen om Janukofiets weg te jagen (terwijl als we gewoon 9 maanden gewacht zouden hebben Janukofiets via reguliere verkiezingen had kunnen weggestuurd worden).

Mag ik je er aan herinneren dat we al bijna een half jaar bezig zijn met sancties op te leggen aan Rusland en dat Rusland vanaf dag 1 heeft gezegt dat sancties niet gaan werken en we het eens moesten gaan proberen met praten.

Maar nee, wij riepen, hier zijn sancties en als je niet doet wat wij zeggen dan volgen er meer sancties (de EU is al bezig met de 3de ronde van sancties hoor)
En na een half jaar doet Rusland wat terug en nu is het paniek in de keet en zijn EU politici ‘geshockeerd’ dat Rusland wel sectorale sancties oplegt gelijk voor een jaar.

Want wat doe je tegen een school-shooter…?

Die probeer je dood te schieten, enter WO3 dus.

#48 Bolke

Een uitstekende analyse hier :

http://www.nytimes.com/2014/08/09/opinion/talk-to-russia-about-ukraine.html

Vooral de laatste paragraaf is van belang.

#49 Bolke

Trouwens misschien willen julie deze wikipedia pagina eens lezen

http://en.wikipedia.org/wiki/Monroe_Doctrine

#50 Prediker

…ik kan me vergissen maar het was niet Poetin die op Maiden stond mee te joelen om Janukofiets weg te jagen

Klopt, het was Poetin die Janoekovitsj ‘overtuigde’ om de EU de rug toe te keren, en zich aan te sluiten bij de Euraziatische Unie.

En toen er massaprotesten uitbraken over Janoekovitsj autocratische regime en ruk richting Rusland, liet deze speciale eenheden van de politie schieten op de demonstranten. Er brak bijna een burgeroorlog uit.

Janoekovitsj vluchtte via Charkiv en de Krim het land uit, veilig de armen van zijn Russische peetvader in, en vervolgens werd hij door het parlement afgezet (hoewel grondwettelijk gezien niet met genoeg stemmen). Vervolgens werd er een arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd wegens het opdragen van massaslachtingen onder burgers.

Wat mij opvalt is dat je met twee diametraal tegenoverstelde maten meet waar het Saakashvili en Janoekovitsj betreft. Beiden reageerden met geweld op massademonstraties wegens corruptie en autocratisch beleid; beiden kregen achteraf justitie aan hun broek.

Maar bij Saakashvili scherm je ermee als bewijs dat hij niet deugde (en Rusland dus gelijk had over Zuid-Ossetië); bij Janoekovitsj negeer je exact dezelfde feiten gewoon; als je het al niet beschouwt als een door Europa en de VS georganiseerde samenzwering (want Rusland heeft gelijk over Oost-Oekraïne).

Ik krijg een beetje het gevoel dat je steeds naar de gewenste conclusie toe redeneert.

#51 Prediker

Overigens wil ik nog wel even gezegd hebben dat ik deze discussie hogelijk waardeer, Bolke.

Je bijdragen in dit draadje zijn zeer inhoudelijk; je maakt het me niet makkelijk.

#52 Bolke

@50: Nee hoor, Janoekofiets deugde ook niet, en ik heb ook nooit gezegd dat hij wel deugde, maar die massa prostesten tegen zijn beleid zijn wel aangezwengeld door ons en door niemand anders.

En we zijn dus zelf net zo schuldig aan de huidige situatie, want als wij Maidan niet hadden opgehitst met loze beloftes dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen als het nu is.

En ik kan me trouwens vergissen maar is het niet het recht van een legaal gekozen regering om in zee te gaan met wie ze willen?
Je vergeet namelijk dat zelfs de EU erkend dat jankofiets in meest eerlijke verkiezingen ooit in Oekraine aan de macht is gekomen.

Snap je nu de hypocratie?

Rusland mag zich van ons niet bemoeien met de huidige ‘legaal’ gekozen regering in Oekraine maar wij mochten ons wel bemoeien met de vorige echt legaal gekozen regering en hun keuze’s.

Als je die hypocratie van ons niet snapt dan komt er echt een WO3.

#53 Bolke

@51: Geen dank, misschien heb ik een kleine voorsprong op jullie aangezien ik deels afstam van mensen uit die regio en weet ik hoe die lui denken (en hoe koppig ze kunnen worden, even if it kills them)

En omdat ik hier opgegroeid ben ik weet dat Nederlanders niet bereid zijn om te sterven voor hun principe’s.

En even voor de duidelijk aan allen, ik ben ook van mening dat het Oekrainse volk zelf mag kiezen wat ze willen MAAR even voor jullie beeldvorming, dat is reeds een lang gepasseerd station en we nu op het station damage-control zijn aanbeland als we niet in een (onwinbaar) militair conflict terecht willen komen met Rusland.

En ik weet dat het moeilijk is om via een andere bril dan de westerse naar het conflict te kijken maar ik roep jullie op om dat toch te proberen want het gaat er namelijk niet om hoe wij onze acties zien maar hoe de tegenpartij die beoordeeld en die beoordeeld die fundamenteel anders als ons.

Rusland is GEEN europees land en heeft GEEN europese mentaliteit zoals ons.

#54 Prediker

…die massa prostesten tegen zijn beleid zijn wel aangezwengeld door ons en door niemand anders.

Ja, dat hoor ik dus vaker. Maar hoe moet ik dat zien? Heeft de Nederlandse regering die Euromaidan protesten gefinancierd en opgezet? De Duitse regering? Was het George Soros? Ik zou daar graag wat concrete bewijzen van zien.

Het mag dan zo zijn dat Poetin en diens aanhang dit zo zien, maar dat maakt het nog niet waar.

En ik kan me trouwens vergissen maar is het niet het recht van een legaal gekozen regering om in zee te gaan met wie ze willen?

En is het niet het recht van een bevolking om daartegen te protesteren? Het is ook niet zo dat Janoekovitsj vrijwillig in zee ging met die Euro-Aziatische Unie van Poetin; Poetin draaide de gaskraan dicht en legde het land allerlei sancties op. Toen Janoekovitsj ‘om’ ging, stonden daar bovendien miljarden tegenover. Wortel en stok.

Dat wil ik Poetin verder niet euvel duiden; dat doen wij namelijk ook, maar het is niet zo gek dat Westerse Oekraïners dat niet over hun kant lieten gaan. Voeg daar nog de algemene onvrede over Janoekovitsj’ corrupte bewind aan toe; en het is niet zo gek dat mensen massaal de straat op gaan.

Kun je zeggen: ja, maar dat is professioneel voorbereid en georganiseerd door ideologische groepen Europees gezinde Oekraïners die financieel en organisatorisch gesteund werden door pro-Westerse ngo’s, maar nou en?

#55 Bolke

@54:

Ja, dat hoor ik dus vaker. Maar hoe moet ik dat zien? Heeft de Nederlandse regering die Euromaidan protesten gefinancierd en opgezet? De Duitse regering? Was het George Soros? Ik zou daar graag wat concrete bewijzen van zien.

De VS heeft 4 miljard geinvesteerd in de ‘democratisering’van Oekraine, dat is algemeen bekend geworden via de Nuland tapes.

Het mag dan zo zijn dat Poetin en diens aanhang dit zo zien, maar dat maakt het nog niet waar.

In een conflict doet de waarheid er niet toe, het gaat erom hoe de tegenpartij jou acties beoordeeld.

En is het niet het recht van een bevolking om daartegen te protesteren?

Ja hoor dat is hun goed recht.

Kun je zeggen: ja, maar dat is professioneel voorbereid en georganiseerd door ideologische groepen Europees gezinde Oekraïners die financieel en organisatorisch gesteund werden door pro-Westerse ngo’s, maar nou en?

Verschil alleen is dat de Maidan protesten voor dat het uit de hand liep nooit meer dan 50% steun had vanuit de bevolking (diverse polls voor de geweldadigheden gaven minder dan 40% steun voor Maidan)

En dat is dus precies wat ik je probeer duidelijk te maken onze steun aan Maidan word in Rusland opgevat als een aanval op Rusland, door onze steun werden wij automatisch ‘vijanden’ van Rusland, komt de term : “als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons” je bekend voor?
Dat wij zo stom zijn om te denken dat Rusland niet zo denkt is onze eigen domme schuld en dat soort dingen is totaal niet over nagedacht voordat we onze steun verleenden aan Maidan.

Ik geef je een voorbeeld van onze naiviteit, de EU heeft een ‘potje’ gemaakt om evt. contra sanctie’s op te vangen van Rusland voordat we onze 3 de ronde van sanctie’s afkondigden, dat potje is 400 miljoen euro, als ALLE gedupeerden van de huidige contra sancties ‘gecompenseerd’ moeten worden vanuit dat potje dan krijgt letterlijk elk getroffenne 10 euro dan is die 400 miljoen op.

Snap je nu hoe naief we zijn, wij zijn aan het dammen terwijl de russen aan het schaken zijn met het mes tussen de tanden en het pistool naast het schaakbord.

Maar gelukkig hebben onze diplomaten en politici 1 hersencel meer als een koe anders zouden ze namelijk de hele 2de kamer onderschijten.

Trouwens waar je niemand hier in de westerse wereld over hoort is dat de huidige russische sancties 2 ledig zijn (en dat durfen de politici ook niet te melden) want naast dat onze producten Rusland niet meer binnenkomen hebben ze als hoofddoel onze bedrijven permanent van de Russische markt af te jagen.
Poetin was al een jaar of 6 bezig de handelsbetrekkingen langzaam van de EU naar azie te verleggen, dit conflict geeft hem de munitie en mogelijkheden om dat proces te versnellen en onze bedrijven permanent weg te jagen.

Was het eerst zo dat aziatische bedrijven moesten knokken om marktaandeel te winnen in Rusland valt dat zelfde marktaandeel nu ineens in hun schoot.

#56 Grûtte Pier

@54: “Heeft de Nederlandse regering die Euromaidan protesten gefinancierd en opgezet? De Duitse regering? Was het George Soros?”

Misschien is het de $5.000.000.000 van Victoria ‘Fuck The EU’ Nuland die voor de bloeddorstig en gewelddadige staatsgreep in de Oekraïne hebben gezorgd?

https://www.google.com/search?q=Victoria+%27Fuck+The+EU%27+Nuland#q=Victoria+'Fuck+The+EU'+Nuland+5+billion&spell=1

#57 Bolke

Rusland is schijnbaar de volgende ronde van sancties al aan het voorbereiden die zouden dan een importverbod voor de vliegtuig, scheepvaart en auto industrie moeten gaan behelzen.
(weer 57 miljard euro in het putje)

http://www.bild.de/politik/ausland/staatliche-sanktionen/handelskrieg-mit-russland-putin-plant-schon-die-naechsten-sanktionen-37170548.bild.html

Volgens mij is Rusland de scheidingsakte al aan het opstellen terwijl de EU denkt dat het huwelijk nog gered kan worden door een mediator.

:(

#58 gbh

maar die massa prostesten tegen zijn beleid zijn wel aangezwengeld door ons en door niemand anders.

Wat een ongelofelijk dom gelul, het volk was gewoon de corruptie en uitzichtloosheid beu.

http://euromaidanpress.com/2014/07/13/16899/

#59 Bolke

@58: Dan had het volk gewoon ff 9 maanden moeten wachten op de verkiezingen en dan hadden ze janoekofiets en zijn bende naar huis kunnen sturen, maar in plaats daarvan vond de EU het nodig die demonstranten op te zwepen.

En nu maar janken dat we in een handelsoorlog met Rusland zijn terecht gekomen.

Maar gelukkig kan jij je hoofd fier ophouden in wetenschap dat jij pro-maidan was als je over een jaar je uitkering gaat ophalen.

P.S. die site van jou is je reinste pro_kiev propaganda en je weet het ook wel want als jij daadwerkelijk gelooft wat die site schrijft dan is deze discussie nu direct over en neem ik je nooit en te nimmer meer serieus.

#60 gbh

@59: Die verkiezingen waren net zo’n farce geworden als de verkiezing van Putin, dan hadden ze mogen kiezen tussen Janoekofiets en Janoekofiets.

Jij ben helaas niet in staat verder te kijken dan jouw neus lang is. De sancties van nu stellen bewust nog niet veel voor om Putin een keuze te geven. Als het Westen echt wilt ligt morgen Rusland op zijn gat door het internationale betalingsverkeer van Rusland te blokkeren, dan kunnen ze alleen nog maar handel bedrijven via een beetje ruilhandel.

#61 Grûtte Pier

@58: “het volk was gewoon de corruptie en uitzichtloosheid beu”

Daar sla je de spijker op z’n kop.
Zelfs in de regio Donbas (Donetsk/Luhansk) waren er in het begin protesten tegen Yanukovych.
De protesten hadden dan ook TOTAAL NIETS te maken met EU/USA vs Rusland gezinde.
Dat kwam pas toen Victoria ‘Fuck The EU’ Nuland met haar monopolie geld strooide. Dat kwam pas toen van Baalen en Verhofstadt de fascisten in Kiev aanmoedigden!

Nog steeds zijn er protesten in Kiev tegen de huidige regering. Nog steeds zijn er volop protesten in heel West-Oekraïne (voornamelijk tegen de mobilisatie) maar daarover is werkelijk TOTAAL NIETS aan berichtgeving in de MSM.

Hele dagen hoor je in de media berichtgeving over extra bewapening van de NATO: Rusland wil ons aanvallen!
Hele dagen hoor je in de media berichtgeving over extra sancties de we oorlogszuchtig Rusland moeten opleggen.
Hele dagen hoor je in de media berichtgeving over de 3x daagse persverklaring van het Witte Huis, waar van ALLE wereldproblemen Putin de schuld krijgt…

Wanneer hebben we het eens over de etnische zuivering, wanneer hebben we het over de Grad raketten afgeschoten op woonwijken, wanneer hebben we het over de honderdduizenden vluchtelingen uit de Donbas, gedaan door het tuig uit Kiev?

En dan vinden we de russen ge-brainwashed door de (door Putin gecontroleerde) Russische media – LOL

#62 Bolke

@60: Dan moet ik je teleurstellen, Rusland heeft toegang tot de aziatische geld markt (Hong Kong) en daar tegen durft zelfs de VS geen sancties op te leggen omdat ze dan China raakt en die gaan dat echt niet over hun kant laten gaan.

#63 Prediker

Misschien is het de $5.000.000.000 van Victoria ‘Fuck The EU’ Nuland die voor de bloeddorstig en gewelddadige staatsgreep in de Oekraïne hebben gezorgd?

@56 – Nou dat lijkt me niet, want in de presentatie, waar ze dat bedrag noemt, zegt Nuland toch duidelijk dat de VS sinds 1991 vijf miljard heeft besteed om de Oekraïne mee te helpen omvormen naar een Westerse, op vrijemarkt-kapitalistische leest geschoeide, democratie.

Dat zou dus betekenen dat de VS die staatsgreep van 2014 al drieëntwintig jaar van te voren hebben voorbereid en daar stap voor stap naar toe hebben gewerkt.

Hier is een aardige reportage onder gewone mensen in de Krim, waarom men het helemaal gehad had met Janoekovitsj.

#64 Bolke

@63: Nee, met die 5 miljard zijn de groepen die de staatsgreep gepleegd hebben gefinancieerd en getraind.
Waarschijnlijk heeft zelfs de VS deze uitkomst niet voorzien maar dat ontslaat ze niet van hun verantwoording omdat de huidige machthebbers zich dankzij hun geld hebben kunnen organiseren.

#65 gbh

@63: Het belangrijkste; deze Amerikaanse steun gebeurd met toestemming en medewerking van de desbetreffende regering. Rusland kreeg deze steun ook tot Putin de verkeerde afslag nam.

#66 Grûtte Pier

@63
De USA, met een geschiedenis van het organiseren/steunen van bloeddorstige staatsgrepen en gewelddadige regiems, heeft ‘deze keer’ dus niets te maken met de klotszooi nu in Oekraïne?

Even een lijstje van wanneer ze het wel gedaan hebben dan maar:
Syria 1949
Iran 1953
Guatemala 1954
Tibet 1955–1970
Indonesië 1958
Cuba 1959
Congo 1960–1965
Irak 1960–1963
Dominicaanse Republiek 1961
Zuid Vietnam 1963
Brazilië 1964
Ghana 1966
Chili 1970–1973
Argentinië 1976
Afghanistan 1979–1989
Turkije 1980
Polen 1980–1981
Nicaragua 1981–1990
Cambodja 1980–1995
Angola 1980
Irak 1992–1996
Afghanistan 2001
Venezuela 2002
Irak 2002–2003
Haïti 2004
Gaza strook 2006–nu
Somalië 2006–2007
Iran 2005–nu
Libië 2011
Syrië 2012–nu

#67 Hans Verbeek

@63: de reportage over gewone mensen uit de Krim waar je naar verwijst dateert uit februari 2014, Prediker. Zoals Bolke al schreef was eigenlijk iedereen Janoekovitsj zat.

Er is sinds die tijd heel wat veranderd. De prijs voor gas is voor Oekraïners nagenoeg verdubbeld en de economie is tot stilstand gekomen omdat de Russen geen gas meer leveren. En er zijn inmiddels honderden burgerdoden gevallen.
Kun je ook een recente reportage aandragen waarin gewone mensen uit de Krim spijt hebben van de annexatie door Rusland?

De nieuwe president Porosjenko wordt in een Amerikaans Wikileaks-document uit 2006 : Our Ukranian Insider genoemd.
https://deepresource.files.wordpress.com/2014/08/insider-poroshenko.png
Misschien is Porosjenko nog altijd een betrouwbare insider voor de Amerikanen

#68 Prediker

@64 – Tja, kennelijk ben jij de Oranje Revolutie van 2004 alweer vergeten. Je weet wel toen Viktor Joestsjenko, die man met dat dioxinegezicht de verkiezingen won van Viktor Janoekovitsj.

Het verhaal ging toen dat hij dat gezicht had overgehouden aan een vergiftigingspoging door de Russische geheime dienst, en gezien Poetins optreden nu ben ik geneigd dat verhaal te geloven.

Viktor Janoekovitsj moest en zou winnen. Dat ging toen mooi niet door. Helaas bleken Joesjenko en Julia Timosjenko net zo corrupt als alle andere politici in deze contreien, en vochten ze elkaar bovendien de tent uit; maar hé, er viel in ieder geval te kiezen over de koers, en bij de verkiezing erna werd het gedrag van die twee keihard afgestraft.

Vervolgens is Timosjenko door Janoekovitsj kaltgestellt met een proces en een gevangenisstraf waar iedereen die wat voorstelt in de Oekraïne voor in aanmerking zou kunnen komen. Zo werkt dat daar.

Bon. Het is heel gek, maar ik ben van mening dat Janoekovitsj zich zozeer heeft gediskwalificeerd door op z’n eigen bevolking te laten schieten, dat het goed te verdedigen valt dat men hem heeft verjaagd. Gelijk hadden ze.

Guy Verhofstadt en Hans van Baalen verschenen pas ten tonele toen Janoekovitsj al met de staart tussen de benen was gevlucht. Beetje raar om dan te beweren dat zij er de oorzaak van zijn geweest dat Euromaidan Janoekovitsj heeft verdreven.

Ik denk veeleer dat zij een parallel zagen met de Arabische lente en de verdrijving van Moebarak, en dachten: wauw, wij willen even gloriëren in de warme gloed van deze historische gebeurtenis! Maar het leed was toen echt al geschied. Meer dan een bijrol zie ik niet voor ze.

#69 Bolke

@68:

Bon. Het is heel gek, maar ik ben van mening dat Janoekovitsj zich zozeer heeft gediskwalificeerd door op z’n eigen bevolking te laten schieten, dat het goed te verdedigen valt dat men hem heeft verjaagd. Gelijk hadden ze.

Weet je wat nu zo vreemd is, er zou een ónderzoek’ komen naar de gang van zaken op Maidan, tot op heden is er nog steeds geen onderzoek geweest, en dat bevreemd jou niet?

Want stel je nu eens voor dat er demonstraties in Nederland aan de gang zijn en vanuit de demonstratie wordt er door onverlaten op de politie geschoten, zoud de politie dan terug schieten of niet?

Als je alle zaken bij elkaar optelt dan klopt er gewoon teveel niet, en dan geld het al oude gezegde weer : “waar rook is, is vuur”.

Nu pleit ik Janukofiets niet vrij, maar er zit veel meer achter dan men voor wil doen komen.

Guy Verhofstadt en Hans van Baalen verschenen pas ten tonele toen Janoekovitsj al met de staart tussen de benen was gevlucht

En als je binnen 24 uur na het afzetten van Janoekofiets (die was nog in Oekraine op dat moment) op een plein staat te roepen “WE HAVE WON” dan ben je dus weldegelijk medeschuldig aan ophitsen, “WE” impliceert namelijk dat je al langer samenwerkt.

Sorry maar de EU is weldegelijk groot deel mede schuldig aan deze crisis en nu gaat die zelfde EU lopen janken als ze contra-sancties om de oren krijgen, en ik zeg het nogmaals, deze crisis is nog lang niet voorbij, it ain’t over till the fat lady sings.
Want ik zie Poetin wel in staat om een gewapend conflict met Europa te beginnen.

#70 Prediker

De USA, met een geschiedenis van het organiseren/steunen van bloeddorstige staatsgrepen en gewelddadige regiems, heeft ‘deze keer’ dus niets te maken met de klotszooi nu in Oekraïne?

@66 – Tja, dat is ook een discussietactiek natuurlijk. Heel stoer met een argument komen, en als dat moment dan meteen afgeschoten wordt, gewoon over iets anders beginnen en tevens een stropop opwerpen.

Ik beweer namelijk niet dat de VS helemaal geen hand hebben gehad in het proces om de toetreding van de Oekraïne tot Poetins Euroaziatische bondgenootschap ongedaan te maken; je moet iets beter lezen:

Bolke’s bewering was dat “die massaprotesten tegen [Janoekovitsj] beleid zijn wel aangezwengeld door ons en door niemand anders.”

Maar die “ons” blijkt vervolgens dan weer niet de EU te zijn geweest, maar de VS, middels een diplomate die er nu juist wat dit betreft een “Fuck de EU”-mentaliteit op nahoudt, en die in haar communicatie met de Amerikaanse ambassadeur ter plaatse schijnt te veronderstellen dat Washington in de positie om te bepalen wie er van de oppositiepartijen in een eventuele compromisregering met Janoekovitsj welke rol gaat spelen.

En dat roept dan inderdaad de vraag op: goh, is dat louter hoogmoed, of zou dat budget van 200 miljoen dollar per jaar om van de Oekraïne een brave kapitalistische satellietstaat van de VS te maken (in plaats van een satellietstaat van Rusland) daar iets mee van doen hebben?

En als dat zo is, heeft de VS dan soms ook die Euromaidan aangespoord en organisatorisch bijgestaan om de voet nog net op tijd tussen de deur van de toetreding van dat Euroaziatisch bondgenootschap te rammen? Of sprong ze gewoon op de kar toen die al reed?

In dat licht is de doctrine van ideoloog en beleidsmaker Zbigniew Brzezinski, dat Rusland van zijn satellietstaten (en met name van de Oekraïne) ontdaan moet worden zodat de Sovjet-Unie in het graf blijft liggen, wel pregnant.

Kijk, dat zou op mij helemaal niet als een onredelijke gedachtegang overkomen, die mij zou kunnen overhalen dat de VS flink de hand heeft gehad in die Euromaidan-beweging.

Maar wat jij doet is gewoon met halve waarheden, algemeenheden en stropoppen strooien. Heb ik geen boodschap aan.

#71 Bolke

@70: Die ons, is de VS en bepaalde EU lidstaten.

Maar we kunnen lang of kort discusieren, 1 feit staat als een paal boven water, Poetin is bereid een totale handelsoorlog te ontketenen, ongeacht de kosten en dan komt de hamvraag, zijn wij daar ook toe bereid.

De tijd van praten is voorbij, wat gaan we doen?

#72 weerbarst

Natuurlijk, wie wil er niet een failliete natie van leugenaars en zelf moordenaars bij de EU, ik trek graag de portomonaie om de bankiers een bailout te geven. USA 1, EU 0.
Ik snap vooral naties als Polen en de baltics niet, ze beseffen toch ook wel dat zij genaaid worden door Yankeestan? Enige gematigdheid zou gepast zijn. Want ze zullen wederom zonder pardon geslachtofferd worden.

#73 Bolke
#74 Bolke

De ellende begint al :

http://www.kionrightnow.com/life/money/thanks-putin-market-correction-has-begun/27371920

11% van de aandelenwaarde in Duitsland is al verdampt door deze tegen sanctie en de angst voor een handelsoorlog.

Sommige analisten verwachten dat de economie van Duitsland zal krimpen door de crisis in Oekraine.

#75 Bolke

Trouwens de sancties van Rusland kunnen wel eens een 3 voudig effect hebben, want naast de al besproken nadelen bedenk ik met net nog een enorm nadeel.

Kijk Oekraine had 2 grote handelspartners voor dat deze onzin begon, Rusland en de EU, nou de handel met Rusland konden ze al op hun buik schrijven maar de andere handel met de EU zijn voornamelijk landbouwproducten.
Door het overschot aan landbouwproducten in de EU kan Oekraine haar landbouwproducten hier dus ook niet meer slijten omdat die geen ruk meer waard zijn.

De grootste verliezer in deze handelsoorlog kan Oekraine wel eens gaan worden, als ze er maar niet op reken dat wij (de EU) die rekening gaan betalen.

#76 Grûtte Pier

@75:
Nee, nee Bolke.
Nadat de ‘law and order’ hersteld is in Oekraïne gaan ze goud geld verdienen met schaliegas.
Shell en Hunter Biden (ja de zoon van) staan te popelen om Oost-Oekraïne kapot te boren!

https://www.youtube.com/watch?v=3NB-P8PhISA
https://www.google.com/search?q=hunter+biden+ukraine+natural+gas

#77 gbh

@76: lol, en dan wel PR bedrijven voor Janoekovytsj, het maffia vriendje van Putin, die het schaliegas contract heeft afgesloten, hoe compleet gestoord kan je zijn.

#78 Hans Verbeek

@77: de separatisten zijn nu de enigen die staan tussen Shell/Kiev en het felbegeerde schaliegas.
Het was inderdaad Janoekovitsj, die de schaliegasdeal sloot. Maar zoals Bolke en ik al zeiden: dat is net zo’n corrupte oligarch als de Poroshenko en Tymoshenko-kliek.

De vraag is of het verstandig is om schaliegas te gaan winnen en daarmee de landbouwproduktie in Oekraïne in gevaar te brengen.

Om nog maar te zwijgen over de stijging van de CO2-uitstoot, die dat schaliegas gaat veroorzaken. (kom er maar in, majava).

Ik zeg: laten zitten dat gas op de plek waar het al miljoenen jaren zit. Trek maar een extra trui aan.

#79 Amateur Commenter

@78: Een trui van merinowol, tegenwoordig nog geen 20 euro geeft zowel comfort als warmte wanneer je de verwarming lager zet. Met die 20 euro hebben wij hier de verwarming op 18 a 19 graden en zo’n 200 euro mogen besparen op het jaar.

#80 majava

@75: Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar het graan ging altijd al vooral richting Midden-Oosten. Nu dan ook nog meer naar Noord-Afrika en richting Azië. Geen overschot aan graan uit Ukraine in de EU dus. Andere producten heb ik geen idee over, maar ik heb nog nooit een product daar vandaan gezien.

#81 Bolke

@80: Dat is niet zo moeilijk, de EU is de grootste handelspartner van Oekraine, het grootste deel van de Oekrainse export was/is/zijn agrarische producten.

Dat wij nog nooit Oekrainse producten hebben gezien kan wel kloppen aangezien ze voornamelijk naar het voormalig oost-blok exporteerden.

Trouwens Rusland heeft zojuist bekend gemaakt dat voor elke volgende sanctie die het westen insteld er een soortgelijke sectorale tegensanctie as de tegen de agrarische sector van de EU zal volgen.

Voorbereidingen voor sancties tegen de automobiel, luchtvaart/ruimtevaart en scheepsvaart zijn blijkbaar al in gang gezet.

Tevens hint Rusland er op dat het door zich zelf opgelegde export verbod op de gevreesde S400 anti-luchtdoel raketten waarschijnlijk opgeheven gaat worden, Wit-Rusland gaat ze al krijgen van Rusland (is al bevestigd) en daarmee zal de luchtverdedegings capaciteit tot ver in Polen reiken.

Voor diegene die het niet weten de S400 wordt gezien door het westen als het allerbeste luchtverdedegings systeem ter wereld, als bijv Iran die dingen zou kunnen kopen van Rusland dan zou effectief de luchtmacht van Israel geneutraliseerd worden die gebruikt zou kunnen worden om de Iraanse nuclaire installaties te bombarderen mocht Iran dichtbij een kernbom zijn.

M.A.W. Dit geeft 2 duidelijke signalen af, Rusland is bereid tot een totale handelsoorlog met de EU maar nog belangerijker, ze zijn bereid om de wereld een heel stuk onveiliger te maken want als ‘ongewenste’ regime’s hun handen krijgen op S400 raketten dan is de NATO effectief haar luchtmacht kwijt tegen dergelijke landen.

* Edit, sorry s300 = s400 (met een bereik van 400 km)

#82 Grûtte Pier

@81: “ze zijn bereid om de wereld een heel stuk onveiliger te maken”

Je bedoelt: ‘ze zijn bereid om de wereld te beschermen tegen de oorlogszuchtige gasten uit Washington en Brussel (NATO)’

Dat noem ik veiliger!

#83 Bolke

@82: Sorry, maar een Iran met een kernwapens vind ik onveiliger hoor.

Die s400 neemt angstwekkende vormen aan, men werkt aan een S400 variant die 96 !!!! doelen tegelijkertijd kan aanvallen op een afstand van 400 km met een detectie bereik van 650 km.

En dan blijken ze ook nog de s500 in ontwikkeling te hebben die in 2017 operationeel moet worden, die schijnt 10 intercontinentale raketten tegelijk uit de lucht te kunnen knallen, de s500 en s400 zouden samen een iron dome kunnen vormen waarbij de iron dome van Israel amateuristisch bij vergeleken is.

En land dat een dergelijk systeem heeft kan naar elk ander land een dikke middelvinger opsteken en voor de mensen die dat nog niet snappen, als Servie over een dergelijk systeem had beschikt dan was de NAVO niet eens aan de Kosovo lucht oorlog begonnen.

Nee sorry, dat maakt de wereld er absoluut niet veiliger op, het maakt dat foute regimes kunnen doen en laten wat ze willen zonder dat ze nog bang hoeven te zijn voor de NAVO of eender welke luchtmacht/kruisraketten dan ook.

#84 Hans Verbeek

@83: in juli oefenden Amerikaanse tanks in Zuidoost-Duitsland.

Zouden die tanks alleen voor oefeningen naar Europa verscheept zijn?
Nee, die Amerikaanse tanks are here to stay and can be used when called upon by NATO…

NB. de tanks waren al hier voordat de MH17 werd neergeschoten.

#85 Bolke

@84: Die tanks zijn er altijd al geweest, da’s niks nieuws, die staan al jaren in een mobilisatie complexen over heel Duitsland.

Wat wel nieuws is dat Rusland haar rapid reaction force gaat uitbouwen naar 75.000 man luchtlandingstroepen, even ter vergelijking, die van de NATO is 12.000 man en de totale nederlandse krijgsmacht (inc. burgers) is ong. 60.000 man.

Ondertussen is het aantal mensen in Duitsland dat een oorlog tussen de NAVO en Rusland tot een reele mogelijk zien gegroeid to 33%.

#86 Hans Verbeek

@85: in april 2013 werden de Amerikaanse tanks teruggetrokken als onderdeel van de bezuinigingen op de overzeese strijdkrachten.
In januari besloten de VS om toch maar weer tanks naar Europa te sturen.

#87 Bolke

@86: Terugtrekken betekent in de VS voornamelijk dat het personeel terug getrokken word, het materieel gaat de motteballen in over het algemeen.

Er is geloof ik zelfs nog 1 amerikaans object in Nederland (nee niet de kernwapens) terwijl er allang geen enkel amerikaans vliegtuig in Nederland is.

Tot voor kort had Nederland zelfs nog mobilisatie complexen in Duitsland.

=============================================

Maar goed we dwalen af, ik zeg het nogmaals, als de handelaren zwijgen, dan spreken de kannonen.
En wij zijn dichterbij dat dat laatste gedeelte als menigeen denkt.
Toen ik tijdens het Krim gebeuren zei dat dit verhaal nog een heel naar staartje ging krijgen en dat de crisis nog lang niet voorbij zou zijn werd ik ook al voor zwartkijker uitgemaakt.

En ik zeg het nu nogmaals, Poetin zal niet stoppen, ongeacht de kosten.

#88 majava

@Bolke: die schreef: “Dat is niet zo moeilijk, de EU is de grootste handelspartner van Oekraine, het grootste deel van de Oekrainse export was/is/zijn agrarische producten.”

Dat is een verkeerde aanname, want in dit geval is het niet zo simpel als 1+1. Ik heb geen cijfers, maar ik weet wel dat Ukraine een enorme graanexporteur is en dat gaat niet naar de EU.

#89 majava

Omdat de discussie alle kanten op gaat en ergens in het midden het punt naar boven kwam wie er zitten te stoken en wie dan de grootste agressor is, wil ik nog wel even herinneren dat het de beslissing is geweest van Putin om Rusland weer apart neer te zetten. De EU, de VS, NATO en al die anderen die nu weer aan de zogenaamde andere kant staan hebben sinds de val van de SU er alles aan gedaan om van Rusland een normale (handels)partner te maken. En zo werd Rusland bijna een normaal ‘sort-of’ Europees land. Was dit gewoon z’n normale gangetje gegaan, dan waren er geen invloedssferen en landen die bij het ene of andere blok losgeweekt zouden moeten worden.

Het is Putin zelf geweest die bedacht dat terugkeer naar een situatie dat Rusland weer een andere wereld is, waar men voor of tegen moest zijn, een betere zou zijn. Voor hemzelf.

#90 Bolke

@89: Wat jij zegt is correct, maar volgens mij hebben wij het ‘goede’ voorbeeld gegeven door alle internationale regels aan onze laars te lappen inzake Kosovo, we hebben zelfs een VN resolutie met voeten getreden en dan verwacht jij dat Rusland zich ook nog aan die regels gaat houden.

We hebben zelf die doos van Pandora geopend.

#91 su

@89 De EU, de VS, NATO en al die anderen die nu weer aan de zogenaamde andere kant staan hebben sinds de val van de SU er alles aan gedaan om van Rusland een normale (handels)partner te maken.

Wat een onzin. Ze hebbeen met z’n allen meegedaan aan de neoliberale plunderactie die de opkomst van de oligarchen heeft gefaciliteerd. Wat dat betreft zijn zij evengoed medeschuuldig aan de opkomst van Putin en zijn tronies.

#92 majava

@90: dat het westen zelf geen schone handen heeft is waar, maar dat wil niet zeggen dat je dan een wedloop moet gaan beginnen om nog fouter te zijn. Rusland (of China of elk ander groot land wat mij betreft) heeft altijd een kans (gehad) om zich te profileren als een land dat zich wel eens houdt aan de praktijk en niet alleen de letter van internationale verdragen die te maken hebben met mensenrechten, oorlog, of gewoon fatsoen. Maar nee, telkens moet er weer een land opstaan dat het tegenovergestelde doet.

@su: sorry maar aan een discussie a la “Hitler was de schuld van …” begin ik niet.

#93 Hans Verbeek

@89: kom op, majava. Oekraïne is rijp voor een plundering door Westerse bedrijven. Het krijgt een enorme lening van het IMF, zodat er schaliegas en graan geproduceerd kan worden.
En over 5 jaar is Oekraïne net zo failliet als het nu is, maar dan heeft het schulden in het Westen i.p.v. in het Oosten.
Luister naar John Perkins, die voor het IMF werkte.

#94 Bolke

@92: Majave, ijn de wereld van de geo-politiek bestaat geen goed of kwaad, alleen maar kwaad en nog veel kwader.

De wereld van de geo-politiek, spionage, stokerij e.d. wordt bevolkt door heel erg nare mensen die echt ALLES zullen doen om te winnen, geen enkele taktiek is te smerig en of verboden in het ‘spel’ der macht.
Nette mensen die fatsoen hebben gaan in een dergelijk spel als eerste er aan.

#95 su

@92 Lekker makkelijk, we gooien een Godwin erin en spreken er niet over. Post-Soviet was Rusland (en Oekraïne) een textbook shock doctrine.

#96 Bolke

Weet jullie nu wat het echt jammere is aan deze crisis?

Zo’n beetje alle bruggen die we na de koude oorlog hebben opgebouwd hebben, worden of zijn al verbrand.
En dan heb ik het niet over de handel maar bijv over de arctische gebieden, er was een stilzwijgende afspraak dat er zo min mogelijk militaire aanwezigheid zou zijn in het noordpool gebied, die afspraak is de deur uit gevlogen, Rusland gaat haar leger aanwezigheid weer opbouwen tot een niveau hoger dan dat ten tijde van de USSR.

Men gaat weer wapensystemen leveren waarvan een afspraak was dat dat soort systemen niet aan jan en alleman geleverd mochten worden (China krijgt nu ook al S400 raketten).

Alles wat moeizaam opgebouwd was in 20 jaar is of wordt in minder dan een jaar weer afgebroken en dat vanwege een corrupt en failliet land waar niemand op zit te wachten.

#97 majava

@96: ondanks dat ik het vaak niet eens ben met wat je stelt (waarschijnlijk door de manier waarop), geef ik je wel gelijk in het opmerken dat dit eigenlijk alleen maar fout kan gaan. Dat is nu al het geval. En het kan inderdaad nog erger worden.

Ik moet zeggen dat ik de reacties van andere landen op het handelen van Putin ook wel wat merkwaardig vond, want als ik vanuit m’n luie stoel al kan zien wat Putin nu eigenlijk wil en hoe hij dat denkt te bewerkstelligen, dan weet je ook dat je geen of een verkeerd resultaat boekt met de strategie die ik tot nog toe zag.

Wat ze dan wel hadden moet doen? Na het realiseren dat je Putin nooit op andere gedachten kunt brengen over sommige zaken, moet je je aanpassen en wellicht op dezelfde manier handelen.

#98 Grûtte Pier

@90: “Kosovo, we hebben zelfs een VN resolutie met voeten getreden”

En Irak. En Afghanistan. En de bombardementen op paleizen en regeringsgebouwen en als gevolg: regime change in Libië hadden ook weinig te maken met de ‘no-fly-zone’ afdwingen.

Na maanden te wijzen op een diplomatieke oplossing, na steeds aandacht te vragen voor de humanitaire situatie van etnische minderheden, na je vredes- en wapenstilstand-resoluties afgewezen zien worden in de VN-veiligheidsraad, na de duizenden eigen burgers vermoord door Kiev, na meer dan een half miljoen vluchtelingen, hoop ik dat vredesstichter Putin snel een einde maakt aan deze massaslachting (NATO style – dus beginnen met kruisraketten op civiele doelen in Kiev)!

En extra VN resolutie is geeneens nodig. Kiev schendt nu al de wapenstilstand resolutie rondom de mh17 plek. Dus militair ingrijpen is geoorloofd…

#96 Helemaal mee eens!

#99 majava

@93: Luister naar…

Wie? http://en.wikipedia.org/wiki/John_Perkins_(author)#Controversy

En altijd weer complotdenkers, net als Hans zelf. Het fijne aan het niet meer kunnen geven van een min is dat je de onzin van auteur x,y,z dan maar gewoon compleet overslaat.

#100 Bolke

@97:

Wat ze dan wel hadden moet doen? Na het realiseren dat je Putin nooit op andere gedachten kunt brengen over sommige zaken, moet je je aanpassen en wellicht op dezelfde manier handelen.

Nee men had andere signalen af moeten geven, als je de ene dag een verdrag afsluit tussen de EU, Okeraine en Rusland om vervolgens de volgende dag dat verdrag al naar de prullenbak te verwijzen dan zend je maar 1 signaal naar Poetin : “alles is geoorloofd”.

Onze diplomaten en politici hebben zich als een stel olifanten in de porcelein kamer gedragen en Poetin heeft als reactie daarop een olifanten-geweer gepakt.

Maar we kunnen lang of kort discusieren of wat we wel of niet hadden moeten doen maar dat zijn gepasseerde stations, de relaties tussen de EU en Rusland zijn kapot en dat gaat de komende 10 tot 15 jaar ook niet meer goed komen, sommige analisten verwachten zelfs dat er pas aan de relaties gewerkt kunnen worden als er in Brussel en EU hoofdsteden en Moskou een compleet nieuwe generatie politici zitten die niks met deze crisis van doen hebben en dat kan wel eens meer als 20 jaar gaan duren.

#101 Hans Verbeek

@99: die oogkleppen staan je goed, majava.
Houd ze gewoon maar op :-)
Schaliegas wordt vanzelf CO2. Blijf de neoliberale kliek in Kiev vooral steunen, klimaat-beschermer.

Als jij de enige bent die mijn reacties overslaat, ben ik dik tevreden.

#102 rj

@93: mijn god wat een scherpe en uitstekende analyse. Kijken mensen – en beweer maar eens dat het niet zo zit….

#103 majava

@102: het zit niet zo

#104 Bolke

@103: Ik wil niet zeggen dat het zo zit, maar ik zou nog eerder mijn ziel aan de duivel verkopen dan een lening te nemen bij het IMF.
Bij de duivel krijg je tenminste nog iets in ruil voor je ziel.

#105 Hans Verbeek

Voor geinteresseerden: een lang interview met John Perkins (68 min.) op YouTube uit 2008.
https://www.youtube.com/watch?v=aqIHKWd9rSc

#107 Grûtte Pier

@72: “Ik snap vooral naties als Polen en de baltics niet, ze beseffen toch ook wel dat zij genaaid worden door Yankeestan?”

Dag Polen. Probeer je appels en peren maar aan de USA te verkopen…

http://rt.com/business/179332-poland-us-import-apples/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*