Helft Marokkaanse jongens voor 22e in aanraking met politie

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Helft Marokkaanse jongens voor 22e in aanraking met politie

Titel was “Helft Marokkaanse jongens pleegt voor 22e misdrijf”, maar Bismarck merkt terecht op dat het gaat om verdenkingen.

0

Reacties (43)

#1 Bismarck

Ik denk dat zowel hier als bij de Telegraaf de kop misleidend is. Zover als ik kan opmaken gaat het hier om het verdenkingen, niet veroordelingen. Misschien wordt het eens tijd het taboe op de detectiebias van de Nederlandse politie aan te kaarten.

#2 Joost

@1: Goed punt, ik pas het aan. Overigens is de kop bij de Telegraaf nog erger: daar gaat het over jongeren, terwijl het alleen over jongens gaat.

#3 Jona

@2. Niet waar, meisjes worden ook genoemd in het artikel. In vergelijking met autochtone meisjes.

@1. Dat klopt. Dat weet ik uit ervaring.

#4 Damian

Wat een ontzetten opruiende kop.
In het artikel staat 14% van de mensen geboren in 1984.En de andere 86%? Het gaat overigens wel over jongeren. Er staan ook percentages van meisjes in.

#5 Paul

Geef de politie een cursus over racial profiling. Ook is het al de hele 21e eeuw zo dat naffers de schuld dragen van alles wat er mis gaat in Nederland. Toen de Suri’s in de 70-80 jaren deze taak hadden domineerden zij de misdaadstatistieken. Politie noch naffers zijn doof voor wat er borrelt in de samenleving.

#6 Joost

@2: Jawel, wel waar. De titel bij de telegraaf-artikel heeft het over de helft van de Marokkaanse jongeren, terwijl het dus over Marokkaanse jongens zou moeten gaan.

/ik herhaal mezelf.

@4: die 14% gaat over het totaal aantal jongeren.

#7 Jonas

Met de verdachtencijfers kunnen we eigenlijk niets, want geen veroordelingen. Hoe wel?

#8 Adjematje

Die “de helft”zijn alleen diegene die gepakt zijn…….

#9 Cycloop

Het totale aantal is 23 procent van alle jongens: dus 23 procent van alle jongenss in Nederland is aanraking gekomen met de politie voor hun 22ste. Dat betekent dat Marokkaanse jongeren iets meer dan twee keer boven het gemiddelde zitten. Maar als je daar bij stilstaat: 23 procent. Dat is hoog. Bijna een kwart. Dat kan niet allemaal crimineel gedrag zijn.

#10 Dreijer

Alsof we dit niet al wisten. In sommige buurten kunnen vrouwen niet eens meer lopen zonder voor hoer uitgemaakt te worden. Jonge Marokkanen terroriseren de buurt. En wat doen ze er aan? Geen moer. Ipv te zeuren dat het artikel opruiend is zou ik er eens bij stil staan. Feiten zijn hard.

#11 Joost

“In sommige buurten kunnen vrouwen niet eens meer lopen zonder voor hoer uitgemaakt te worden.”

Welke buurten zijn dat, @Dreijer?

#12 Damian

Voor het onderzoek werd iedereen die in een bepaald jaar (1984) in Nederland is geboren, gevolgd tot hij of zij 22 jaar werd.

Uit de cijfers blijkt dat 14% van deze mensen minstens één keer met de politie in contact is gekomen voor een misdrijf. Bij Nederlandse mannen gaat het om 20%, bij Marokkaanse mannen om 54%.

@6 14% van de 100 % jongeren dus.
Bij die andere 86 % zitten dus de nederlandse en ook Marokkaanse jongeren (vanuit 1984) die nooit met de politie in aanraking zijn geweest.

Zo gauw men met percentages gaat gooien wordt het ingewikkelder lezen. Daarom dus een slechte kop boven dat artikel.

#13 Damian

@10 Hier wonen geen Marokkanen en hebben we dezelfde problemen. Hangjongeren en schelden. Ja feiten zijn hard, alleen niet gebaseerd op afkomst maar op gedrag.

#14 Hannibal

Eénderde van de Marokkanen is vijf keer of vaker ‘verdachte’ geweest, dus dat daar een hoog percentage maatschappelijke ellende-veroorzakers in zit staat wel vast. Het gemiddelde voor de hele groep is 4,1, maar slechts 54% veroorzaakt die cijfers voor het gemiddelde. De gemiddelde met de politie in aanraking gekomen Marokkaan scoort dus gemiddeld bijna 8 keer. Dat lijkt me tamelijk hoog, om niet te zeggen waanzinnig. Dat Marokkaanse meisjes ook drie keer hoger scoren 16,6/5,4 dan autochtone meisjes completeert het beeld.

Ontkennen mag, maar zoek dan op het strand een kuil die door een Duitser is achtergelaten, en stop je hoofd er lekker diep in.

#15 Inje

Dit is allemaal ou nieuws. Heel Nederland is zich ervan bewust dat Marokkanen buitensporig veel overlast veroorzaken. Echter, wat doe je eraan? Ga je beleid maken op die groep, zodat je wellicht ook religieuze redenen/oorzaken benoemd en behandeld, of mag je geen specifiek beleid maken op een minderheid omdat dat discriminerend is? En wat zijn de oplossingen die bij beide stromingen passen?

#16 Jonas

@15. Wat voor oplossing ben jij persoonlijk voorstander van? Zelf ben ik eveneens van mening dat constateren (en discussie over verstaan van de gegevens) gemakkelijker is dan er wat mee doen.

#17 Inje

Zelf ben ik voor een zeer brede aanpak.
een aantal punten daarvan zijn:
– Dienstplicht
– Bij drie keer in de fout, klein of zwaar vergrijp, moet je naar een heropvoedingskamp waar je tegelijkertijd onderwijs geniet
– Betere leraren met meer autoriteit, die ook een tik mogen uitdelen. Deze leraren komen uiteraard niet van de Pabo.
– Inhouden van uitkeringen bij de ouders wanneer hun kinderen schade veroorzaken.
– Ook ben ik voor een verplichting van sport. Gewoon drie ochtenden in de week die kinderen helemaal kapot trainen qua vietbal ,judo, rennen etc.. Goed voor je gezondheid en goed voor je geest. Kom je niet opdagen, leerplichtambtenaar erbij en na een tijdje dus uitkeringen inhouden bij de ouders.
– Mocht er aangezet worden tot het schenden van de Nederlandse wet in een moskee, dan wordt betreffende imam vervangen door een van het rijk.
– Tevens moeten criminelen die niet meer tot de jongerengroep behoren publiekelijk gestrafd worden. Laat ze dus maar met een oranje overal de binnenstad schoonmaken, publiekelijk excuses aanbieden, met een tandenborstel tijdens schooltijd je school schoonmaken. Dit om die jongeren te leren dat je een loser bent wanneer je met criminelen omgaat.

#18 Erik

Het gaat ook over misdrijven, zo wordt onder andere vermeld dat autochtone jongeren vaker wegens verkeersovertredingen met de politie in aanraking komen. Zou fietsen zonder licht dan ook meetellen? Ben ik toen ik jong was ook wel een paar keer voor aangehouden.

Voorzover ik kan nagaan gaat ’t niet om daders, maar om verdachten.

Helaas is ’t onderzoek niet vrij online te lezen, maar hier vind je iets meer info dan de Telegraaf geeft.

#19 Bismarck

@17: Noem je dat breed? Klinkt voor mij als uiterst smal. Eigenlijk alleen maar autoritair optreden. Kansloos bij voorbaat.

#20 Erik

@Inje: Dienstplicht? Heb er zelf als een van de laatsten van mogen genieten. Dwangarbeid voor een slavenloontje en geen moment het gevoel hebben iets nuttigs te doen (en dan heb ik nog geluk gehad, wij hadden tenminste iets te doen). Denk je echt dat mensen daar beter van worden?

Betere leraren die niet van de PABO komen? Ik heb ook zo m’n twijfels over de kwaliteit van de PABO, maar lijkt me dat je dan de opleiding verbetert. Wat bedoel je precies? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat leraren helemaal geen opleiding nodig hebben.

Inhouden van uitkering van ouders? En bij ouders die werken dan? Bovendien is een uitkering meestal geen vetpot. Het lijkt me zeker goed ouders van probleemjeugd meer bij het op de baan krijgen van hun kinderen te betrekken, ook met sankties, maar ik vraag me af of deze sanktie niet averechts werkt. Oneerlijk is ze in elk geval.

Verplichte sport? Hebben ze dan geen gym meer op school tegenwoordig?

Aanzetten tot strafbare feiten is zelf al strafbaar, mag van mij zo blijven, maar een imam van het rijk? Lijkt me in strijd met de godsdienstvrijheid, bovendien denk ik dat veel gelovigen dan gewoon een andere moskee zullen zoeken.

De positieve uitwerking van heropvoedingskampen moet nog maar ’s bewezen worden en ik ben ook niet zo van de schandpaal, maar dat laatste is meer een kwestie van normen en waarden die voor ons waarschijnlijk anders zijn.

#21 Inje

@20
Mijn lijstje was nogal kort en met weinig uitleg.
In verband met de dienstplicht zijn de verschillen van mening duidelijk. Uiteraard zie ik niets in een dienstplicht waarin men zich verveeld. Zo pleit ik ook gewoon voor een dienstplicht waarin je volledig onderdeel uitmaakt van de krijgsmacht.

Daarnaast noemde ik de PABO omdat ik dat ten eerste een uiterst zwakke school vind voor omhooggevallen HBO ers. Ten tweede omdat de PABO het toonbeeld is geworden van de feminisering in het onderwijs. Uit onderzoek is gebleken dat dat zeer ten nadele is voor jongens. Ze presteren slechter en verliezen typische mannelijke eigenschappen, zoals het goed kunnen confronteren en omgaan met autoriteit.

Het inhouden van een uitkering is zeker niet oneerlijk. Wanneer je kinderen schade veroorzaken en jij bent verantwoordelijk als ouder, dan zul je moeten betalen. Wat pas oneerlijk is is dat nette mensen moeten betalen voor wangedrag van anderen. Wanneer de ouders werken zullen ze natuurlijk gewoon de rekening moeten betalen.

Tevens heb ik geen weet of jij een gymles tegenwoordig wel eens hebt gezien. Zo ja, dan weet je dat dat geen sport is. Ik heb het echt over lichaamlijk uitputten. Niet 45 minuten gemengd een balletje over een net slaan. Ook onderzoek heeft uitgewezen dat de jeugd veel te weinig sport en dat veel lichamelijke beweging ten goede is voor je gedrag en schoolresultaten (net als een gezond dieet)

over de laatste twee punten denken jij en ik nou eenmaal anders, dus dat behoeft geen uitleg

#22 Erik

@Inje: Zoals ik al aangaf heb ik me niet hoeven vervelen in dienst, maar ’t werk dat ik te doen had nuttige noemen, de beroeps die ik meemaakte inspirerend noemen of ’t ‘loon’ (minder dan minimum) redelijk noemen, ’t zou allemaal teveel eer zijn.

Fijn dat je ook vindt dat werkende ouders ook een verantwoordelijkheid hebben. Dat de PABO tekortschiet merkte ik ook al op, maar mijn vraag blijft wat je er dan voor in de plaats wilt zetten.

Ben ’t met je eens dat voeding en beweging belangrijk zijn, maar ben benieuwd hoe jij die sport ingevuld wilt zien. Ik denk niet dat ik me op school meer gemotiveerd had gevoeld bij ‘sport’ dan bij gym, ervan uitgaande dat ’t waarschijnlijk door hetzelfde soort vakidioten gegeven zal worden.

Overigens laat mijn kritiek op je voorstellen zich aardig samenvatten door de reaktie van Bismarck in #19.

#23 Joost

“Zo pleit ik ook gewoon voor een dienstplicht waarin je volledig onderdeel uitmaakt van de krijgsmacht.”

Ah, dus dat je onvrijwillig naar Afghanistan wordt gestuurd en daar voor volk en vaderland het loodje legt. Dank je feestelijk.

#24 Inje

@22

Gedragswetenschappers ( bijv. dr. Beune) zijn het daar niet mee eens. Zo is er bijvoorbeeld een expiriment geweest bij de politie in Gelderland. Het blijkt dat marokkaanse jongeren beter meewerken wanneer een agent in maatpak is en door een mindere in rang bedient wordt. In Nederland wordt vaak neerbuigend gesproken over autoriteit, maar in vele culturen is het zeer belangrijk. En het is zeker belangrijk voor jongeren.
Daarnaast was de kritiek in @19 nogal gemakszuchtig. Mijn opties zijn zeker niet smal. Betere docenten, minder feminisering in het onderwijs, meer regelmaat en consistentie d.m.v. dienstplicht en heropvoedingskampen, gezonder lijf door meer sport en dus ook geest, ouders stimuleren en en autoriteit zoals leraren en het rijk meer bevoegdheden geven.

#25 Inje

@23
Wanneer je volksvertegenwoordiging besluit een oorlog te steunen en te voeren, vind ik het solidair wanneer je dan ook werkelijk je hele volk daarvoor aanspreekt in de vorm van diensten en dat die bevolking daar ook gehoor aan geeft. Wellicht dat op die manier dergelijke besluiten ook moeilijker besloten worden, aangezien de stemmer er dan waarschijnlijk veel meer gewicht aan geeft wanneer het parlement weer eens beluit een oorlog te steunen.

#26 Joost

“Het blijkt dat marokkaanse jongeren beter meewerken wanneer een agent in maatpak is en door een mindere in rang bedient wordt.”

Dat is anders dan de vorm van autoriteit die jij voor je ziet. Als ze zien dat iemand anders met respect behandeld wordt, doen zij dat misschien ook.

Als zij zelf autoritair worden behandeld weet ik niet hoe ze reageren (direct of later).

En je moet “veel opties” vooral niet verwarren met een “breed assortiment”.

#27 Joost

@25: Ik wacht liever niet af of dat het geval is. Zeker ook omdat ik mijn leven liever niet opoffer aan de dictatuur van de meerderheid.

#28 Erik

@25: Ik steun onze jongens in Afghanistan (nou ja, moreel dan), ik denk dat Karzai, hoe bedenkelijk ook, te verkiezen is boven de Taliban; ik denk zeker dat Nederland geprobeerd heeft een positieve bijdrage te leveren. Maar ik zou er niet m’n leven voor willen geven, letterlijk.
Goed dat er mensen zijn die daar wel toe bereid zijn, maar daartoe mag je mensen niet verplichten. Als ’t gaat om je eigen land, ligt ’t misschien anders -ik laat hier even alle mitsen en maren (dat laatste op één na) varen- maar als je iemand vraagt z’n leven te wagen, moet diegene daar vrij in kunnen kiezen.

In grote lijnen geldt bovenstaande ook voor ’t iemand vragen een ander mens te doden, zelfs als ’t een taliban is.

#29 Erik

@24: Ik merkte slechts op dat #19 het aardig samenvatte, dat mag je ‘gemakszuchtig’ vinden, maar verder herhaal je alleen in steekwoorden wat je al eerder hebt gezegd; ik ben benieuwd naar je reaktie op wat ik daarop heb gezegd.

Wat je daarvoor zegt in #24, “Het blijkt dat marokkaanse jongeren beter meewerken wanneer een agent in maatpak is en door een mindere in rang bedient wordt,” geloof ik onmiddellijk, maar wat wil je ermee zeggen? Zou bij jou of mij ook werken: zien dat iemand autoriteit heeft, maakt dat je die autoriteit makkelijker ervaart en als dat iemand van de ’tegenpartij’ is, voel je je zelf ook meteen een stuk serieuzer genomen.
Verder maakt ’t überhaupt uit hoe je mensen met elkaar ziet omgaan, ik zie duidelijke verschillen tussen sommige allochtonen van dezelfde afkomst, maar uit verschillende nederlandse steden, die aardig overeenkomen met de verschillen die ik meen te merken tussen autochtonen uit diezelfde steden (’t is me vroeger bij ’t liften trouwens wel ’s opgevallen dat ’t niet uit maakt hoe de bestuurder d’r uitziet, ’t kenteken zegt alles over de bestuurder. Nederlanderse kentekens stoppen en rijden dan weer door, een belgisch kenteken geeft je altijd een goedbedoelde lift, helaas met een nogal onhandige opstapplaats als bestemming en een frans kenteken is goud).
Maar ik dwaal af…
Ik denk dat als ’t gaat om aanleren door afkijken van omgangsvormen, ’t minstens zo belangrijk is hoe die meerdere reageert op zijn inferieur die hem bedient. Kan er een bedankje vanaf?

#30 Jonas

Inje gaat er al vanuit dat de criminele jongeren al ouders hebben die je kan pakken op inhouden van uitkeringen. Als dat zo is, dan kan je je afvragen waarom de ouders uitkeringen hebben en hun kinderen crimineel worden. Waarschijnlijk door milieus waar Inje vandaan komt en die confronteerd worden op school op werk en in de straat. Zoek naar de oorzaak, het lek in het bad, en ga niet al het water uit het bad halen.

#31 Martijn

@15: Ga je beleid maken op die groep, zodat je wellicht ook religieuze redenen/oorzaken benoemd en behandeld

Daar hebben de onderzoekers naar gekeken: ”Ze stellen vast dat de culturen en de godsdiensten van al deze groepen enorm uiteen lopen. De verklarende factor kan daar dus niet zitten.”

@17: Alle voorstellen die je hier noemt leiden tot een meer autoritaire maatschappij. Terwijl alle relevante sociaal-psychologisch onderzoek juist aantoont dat dat niet de goede manier is. Het is beter om mensen te overtuigen van het nemen van hun verantwoordelijkheid om het goede te doen dan ze bang te maken met straf. Dan gaan ze alleen maar creatiever worden in het proberen te ontlopen van die straf.

Voor mijn gevoel is het grote probleem met Marokkaanse jongeren de autoritaire cultuur en verouderde pedagogiek. Alles wat jij voorstelt is om die in stand te houden en zelfs te gaan versterken.

#32 Inje

@31

Niet alle relevante sociaal-psychologisch onderzoek wijzen uit dat autoriteit niet helpt, zeker niet bij jongeren. Zie bijv. dr. Beune waar ik al naar verwees.
Daarnaast ben ik van mening dat het stadium van overtuigen al lang gepasseerd is. Hoe stel je trouwens voor om die jongeren te overtuigen? Uit onderzoek is namelijk ook gebleken dat jongeren vaak niet goed keuzes kunnen maken (iets met prefontale cortex??)Maar ik sta uiteraard open voor minder ingrijpende oplossingen.

@30
”Waarschijnlijk door milieus waar Inje vandaan komt en die confronteerd worden op school op werk en in de straat.”
Wat bedoel je met die zin? Dat mijn milieu de oorzaak is van hun criminalisatie? Of dat mijn opmerkingen een product zijn van mijn milieu? Ik snap je reactie niet helemaal.

#33 Bismarck

Wanneer gaan we het nou eens hebben over de detectie bias bij de politie?

#34 wout

@33

Voor de veronderstelling van selectiviteit
ten nadele allochtone groepen in de politieregistraties lijkt op grond van
onderzoek weinig grond aanwezig…

Blom e.a. 2005

Beetje vaag, maar een rapport van CBS en WODC, dus niet de slechtste bron. Ook uit andere gegevens blijkt overrepresentatie allochtone jongeren in criminaliteit. Het is echt niet weer de schuld van de witte man.

#35 Bismarck

Dat zijn rechtse bolwerken, niet te vertrouwen. Mijn persoonlijke ervaring is echter volledig anders.

#36 wout

#34

Oeps, “oververtegenwoordiging” natuurlijk.

#37 Paul

@34 In Amerika maken ze wetten tegen ‘racial profiling‘.
Numerous studies over the past few years have provided us with evidence to support what we have known for decades: law enforcement agents at all levels have consistently used race, ethnicity and national origin when choosing which individuals should be stopped and searched.
In Nederland ontkent men op grond van uitspraken in ‘beetje vage rapporten’ dat het bestaat.

#38 Fiona

De hypothese voor dit onderzoek stelt dat er een verband tussen ras/afkomst en criminaliteit bestaat. Dit is op zich niet verkeerd, maar het zegt echter niet veel. Het onderzoek stelt alleen dat er een verband bestaat tussen A (ras) en B (criminaliteit). Dit betekent echter niet meteen dat er een CAUSAAL verband bestaat. Een fout dat snel gemaakt wordt. Het is dus niet zo dat je uit de cijfers conclusies kunt trekken. Daarvoor missen er gegevens. Je kunt het vergelijken met het voorbeeld “Toename verdrinkingen bij stijging verkoop van ijsjes”. Betekent dit dat er meer mensen verdrinken OMDAT er meer ijsjes verkocht worden? Dat is niet wat er staat. Er staat dat A (toename verdrinkingen) gebeurt EN daarnaast dat B (stijging verkoop ijsjes) gebeurt. Er is een derde component nodig om hiervan een causaal verband te maken. De verklaring voor dit voorbeeld zou kunnen zijn dat met warm weer meer mensen naar het water gaan en er met warm weer meer ijsjes gegeten worden. Warm weer is dus de derde missende factor. Een absurd voorbeeld zou je denken, maar aan de reacties op dit artikel te zien is het wel een veel gemaakte denkfout. Het artikel is prima geschreven en het onderzoek is wetenschappelijk gedaan en prima valide. Echter, let op, om een causaal verband (oorzaak-gevolg/probleem-verklaring) aan te tonen, is er nóg een factor nodig. Waar ik zelf aan denk en een aantal mensen die hierboven hebben gereageerd met mij, zijn sociaal economische factoren(uit welk milieu?/economische positie? welke opleiding genoten? opleiding ouders?), maar ook maatschappelijke factoren(éénoudergezin? broers en zussen?) en uiteraard de culturele factoren. Zonder dergelijke factoren is de uitkomst nietszeggend en duidt het alleen aan dat het één tegelijk met het ander plaatsvind.
Deze uitleg is het eerste wat er studenten aan de universiteit geleerd wordt en ik ben van mening dat deze kritische houding doorgetrokken mag worden naar de middelbare scholen van alle niveau’s. Ik vind dat de algehele nederlandse bevolking zich wat kritischer en sceptischer mag opstellen tegenover de kennis die ze krijgen of/en kennisgevende. Naar mijn mening gaat het er namelijk niet alleen om van wat je weet, maar wat je met die kennis doet. Men moet op een jonge leeftijd leren kritisch te denken en niet te snel conclusies of aannames maken omdat er simpelweg “wetenschappelijk onderzoek” staat of omdat het “feiten” zijn. Een denkfout als hierboven door mij beschreven komt, vind ik, veel te vaak voor en het kan voor vele lastige en gespannen situaties zorgen.
Dit is dus geen reactie op het artikel an sich, maar op de reacties die het voortbrengt. Ik vind, het maakt niets uit of je links of rechts bent, allochtoon of autochtoon, een kritische houding is nodig. Daar mag bij het lezen van een dergelijk artikel op gepast worden!

#39 sander_1583

Natuurlijk is GC de eerste die gaat onderzoeken, want dit kan natuurlijk niet, marokkanen die crimineler zijn.

Ben het met de vorige reactie eens dat iedere laagopgeleide groep, zonder sociale compenties en toekomstperspectief hoog zal scoren in de crimi index.

#40 Mark

Ik meen dat Roy al eens een onderzoek heeft gelinkt dat corrigeerde voor socio economische factoren, waarbij ik geloof Marokkanen er nog steeds uitsprongen.

#41 Fiona

@ 18 Goed dat je meer informatie hebt gevonden.
Om mijn mening wat meer stevigheid te geven, wil ik er graag naar verwijzen en opmerken dat de auteurs geen verklaring geven. Dit kan ook niet, omdat er geen causaal verband (oorzaak-gevolg, probleem-verklaring) aangetoond word met het onderzoek, er valt dan ook niets te verklaren.
Het doel van het onderzoek is mij niet bekend, het brengt “nieuwe feiten” aan het licht, maar zoals @15 zei, het is eigenlijk oud nieuws, het heeft dus geen toegevoegde waarde aan de huidige kennis en inzichten. Voor de suggestieve verklaringen (zie tekst onder kopje “verklaring”) voor het probleem van criminaliteit onder allochtone jongeren/marokkaanse jongens bestaat geen of nauwelijks wetenschappelijk onderzoek. Dit vind ik kwalijk. Er is nog zo weinig bekend en tegelijk heeft iedereen er een eigen verklaring voor of mening over. Er is vraag naar valide verklaringen, kijk maar naar de discussies en reacties op dit artikel! Maar hier wordt niet op geanticipeerd. Ok, het fenomeen is bekend, nu is het tijd voor ECHT onderzoek! Onderzoek naar verklaringen mag dan wel “een ingewikkelde zaak” zijn, zoals de auteurs beweren, het lijkt mij echter niet onmogelijk. En het doel van onderzoeken is toch juist nieuwe informatie verschaffen of tot nieuwe inzichten te komen? Nederland moet ballen krijgen, lef en wil dit te onderzoeken. Dit onbekend gebied van verklaringen moet een buitenkans zijn voor onderzoekers! Ik wil mij hier aan wagen, maar goed, ik ben maar een beginneling… Ik zeg, huidige onderzoekers, wat let jullie???

#42 Roy

@sander: we hebben al veel vaker aandacht besteed aan etniciteit en misdaad. Ik heb, zoals Mark al zegt, al vaker gewezen op het rapport Verdacht van criminaliteit van het CBS. Wat mij betreft hoeft er geen taboe te rusten op onderzoeken over etniciteit en criminaliteit, zolang er maar zorgvuldig omgaat met de methoden en resultaten.

Wat die methoden betreft is het vervelend dat het in de bekende onderzoeken meestal gaat om “verdacht zijn” of “contact met politie”, wat niet “schuldig aan” betekent. Waar wel criminaliteitscijfers beschikbaar zijn, is vaak de invloed van bias bij politie (waar Paul het over heeft) onbekend. Het lijkt me goed als dat ook onderzocht wordt, ik dacht dat zoiets in België al wel gebeurd was.

Om aan te haken op de discussie: volgens het eerder genoemde CBS-rapport (pdf), is de odds ratio voor het verdacht zijn van criminaliteit bij tweede generatie Marokkaanse Nederlanders met twee in Marokko geboren ouders 12,38. Na correctie voor leeftijd, geslacht, huishoudenssamenstelling, uitkeringsafhankelijkheid, gebrokengezin, diplomabezit, percentage niet-westerse allochtonen in wijk, scoren Marokkaanse Nederlanders nog steeds 3,75. Ze scoren daar duidelijk slechter dan Turkse Nederlanders (ongecorrigeerd 6,33; gecorrigeerd 2,00) en Antilliaanse Nederlanders (ongecorrigeerd 6,89; gecorrigeerd 2,19).

#43 Erik

@43: Bedankt voor de link, ziet er interessant uit, maar duurt nog wel even voor ik het uit heb. Het kan dus zijn dat een deel van navolgende opmerkingen al in het rapport worden beantwoord.

Als na korrektie voor sociaal-ekonomische faktoren er nog zo’n verschil is, zou je zeggen dat het een kulturele oorzaak zou kunnen hebben. Dat werpt twee vragen op, ten eerste of het ligt aan de kultuur van het herkomstland of dat het ligt aan een in nederland ontstane subkultuur onder marokkanen. Wat ik me daarnaast afvraag: worden cijfers nog wel ’s uitgesplitst op ethniciteit i.p.v. nationaliteit? Ik bedoel of er verschil bestaat tussen arabische en berberse marokkaanse nederlanders.

Je zou ook nog aan erfelijke aanleg kunnen denken, ik ga d’r niet van uit, maar om ’t echt uit te kunnen sluiten zou ook onderzoek nodig zijn. Ligt waarschijnlijk erg gevoelig.

Ook interessant zou zijn te kijken hoe de cijfers zijn voor marokkanen uit wijken met voornamelijk andere marokkanen, gemengd-‘zwarte’ wijken en wijken met veel autochtonen. Ik ben hier benieuwd naar omdat dit bijvoorbeeld ook lijkt uit te maken voor de kans schizofrenie te ontwikkelen, een ziekte die onder marokkaanse nederlanders relatief veel voorkomt en waarbij erfelijkheid niet of nauwelijks een rol kan spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*