1. 3

    Goede reclame voor VerzuimReductie, want werkgevers willen dat soort gegevens maar wat graag wel hebben, zodat ze in hun jaargesprekken naar ontslag kunnen toewerken als de werknemer een te groot risico op extra kosten vormt.

  2. 6

    Net zozeer een fout van die werkgevers dus. Als ik het goed begrijp vragen/verplichten zij hun werknemers om hun medische gegevens te verstrekken aan een callcenter-medewerker die geen beroepsgeheim heeft.

    Hoe kan deze constructie überhaupt bestaan? Alleen omdat werknemers hun rechten niet kennen?

  3. 8

    Alleen omdat werknemers hun rechten niet kennen?

    Eerder omdat de gevolgen niet opwegen tegen het opeisen van je recht. Niet meewerken aan zulke dingen en een juridische strijd erover beginnen is een vrij zekere manier om de arbeidsrelatie goed te verstoren en voor hele lange tijd heel veel frustratie aan te gaan. En je wint er op individueel niveau waarschijnlijk maar vrij weinig bij.

  4. 9

    De drang van arbodiensten om zich te bewijzen is heel groot. Voor een deel verkopen ze gebakken lucht en is hun bestaansrecht deels ook te danken aan de onwetendheid van anderen.
    Dit soort bedrijven worden overigens opvallend vaak bestuurd door voormalige ambtenaren en veel ambtenaren vinden hier hun nieuwe werkkring.

  5. 10

    De meeste werknemers kennen hun rechten niet en voelen zich geïntimideerd. Deze verzuimreductieclub leeft van de angst bij de werknemers en perst hun eigen marge uit het onder druk zetten van deze mensen.

  6. 11

    Onvoorstelbaar dat dit kan / mag bestaan in NL.

    Als je goed kijkt naar dat callcentre zie je dat er weinig dossiers zijn. Vanuit mijn eigen achtergrond (software ontwikkelaar) weet ik hoe dit soort systemen worden ontwikkeld. Er zijn twee momenten in de rapportage die mij opvallen:

    Verzuimreductie heeft inzage in dossiers van QS psychologen. Dit moet via een webkoppeling plaatsvinden. Met andere woorden, verzuimreductie heeft een directe toegang (gekregen) tot de medische gegevens van werknemers.

    Verzuimreductie verschaft toegang aan werkgevers in de dossiers. Ook dit moet via een webkoppeling plaatsvinden.

    Het college van persoonsbescherming moet deze toko per direct sluiten. Een half uur in de database en je bent eruit.
    Daarnaast moet het heerschap dat zich directeur noemt juridisch aangepakt worden. In deze zie ik de “pluk ze” wet graag toegepast.

  7. 12

    Ik zie trouwens nog een gevaar: dat dossiers gewoon blijven bestaan en mogelijk zelfs meeverhuizen naar een nieuwe werkgever (als die ook bij verzuimreductie zit.) Lijkt me, gezien de rest van de handelswijze, niet onwaarschijnlijk.

  8. 13

    Goed dat deze misstand is aangepakt bij Verzuimreductie. Jammer dat kleinere organisaties in de arbodienstverlening zoals QS Gezondheidsmanagement van Titia Sluiter, kunnen blijven doorgaan met een malafide bijdrage leveren aan het leveren van vertrouwelijke informatie aan werkgevers en call centre medewerkers. Het feit dat QS Gezondheidsmanagement op deze manier samenwerkte met Verzuimreductie, kan inhouden dat ze op dezelfde manier samenwerken met andere organisaties en daar ook privacy schenden. Misschien dat ZEMBLA een keer dergelijke organsiaties zoals QS die psychisch verzuim aanpakken, kan onderzoeken op hun werkwijze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren