1. 2

    Dacht dat we uitstoot willen terugdringen. In Luxemburg is deze het hoogste van Europa dacht ik.

    Overigens:
    Currently, fares are capped at €2 ($AUD3.15) for up to two hours of travel, which in the small European nation covers almost any journey.

    It’s understood abolishing all public transport fares will save the government money on the collection and processing of fares.

  2. 3

    @2: Geen kaartenautomaten en stationspoortjes meer en minder conducteurs nodig. Scheelt inderdaad een hoop (wat heeft die OV-chipkaart hier niet gekost?).

  3. 5

    @2: Dat zou in Nederland geen besparing opleveren. Als het OV hier gratis worden zou, zouden de vervoersbedrijven nog steeds moeten registreren hoeveel passagiers ervan gebruik maken.
    (met uw NS-abonnement moet u nog steeds inchecken).

    En ik vind ook wel dat de overheid bij gratis OV enig inzicht moet hebben waar het OV veel/weinig gebruikt wordt.

  4. 6

    @5: Enig inzicht verwerf je ook zonder al je passagiers voortdurend persoonlijk te volgen tijdens hun OV-gebruik. Dat kan met aanmerkelijk eenvoudigere (dus goedkopere) en minder ingrijpende technieken. Daarnaast zou het ook handig zijn om het OV te hernationaliseren, dan zit je ook niet met het gehannes dat je voor je dagelijkse trip drie keer moet in en uit checken, omdat je overstapt op de “concurrent” (in werkelijkheid niet, want op de meeste trajecten wordt maar één vervoerder gegund), of wisselt van vervoermiddel.

  5. 9

    @7: tsja, ik heb het idee dat er enorm minder zwartrijders in de trein zitten en dat daardoor het prettiger is voor de rest van de passagiers. ook vind ik het wel handig dat ik geen kaartje hoef te halen en mijn reishistorie (ivm declaraties enzo) snel kan ophalen.

  6. 10

    @9: Als het OV gratis is, kan het hele OV declaratie-circus ook stoppen en zwartrijders bestaan dan niet meer. Daarnaast, hoeveel procent van de reizigers denk je dat interesse heeft in zijn/haar reishistorie? En als je die zo graag wilt onthouden, kun je ook zelf een dagboek bijhouden (of vrijwillig je privacy opgeven met de GPS-tracker van je smartphone, als je ze graag je privacy voor gemak inwisselt).

  7. 14

    Van al dat geld dat in het invoeren van de OV-chipkaart is gestoken zou men best wel eens de tweede klasse gratis hebben kunnen maken. Maar in Nederland hanteert men het principe dat er perse iemand de boel moet kunnen afromen.
    Waar is de opbrengst van de privatisering van de NS eigenlijk heen gegaan? Die heeft Balkenende toch aardig onzichtbaar weggesluisd.

  8. 16

    Gratis OV bestaat niet, linksom of rechtsom betalen we daarvoor.

    Voor de gebruiker gratis ov is van iedereen – en niemand is verantwoordelijk. Het is niet perse goed voor de kwaliteit en de leefbaarheid van het ov.

    Prima dat Luxemburg het ov gratis wil maken, maar voor Nederland lijkt mij dat niet wenselijk, en kunnen we het geld beter gebruiken voor investeringen om het ov beter te maken.

  9. 17

    In mini staatjes die klapwieken van het geld (lang leve de bankensector) is het niet zo moeilijk om gratis geld uit te delen. En daar al die arbeidsimmigranten de Luxemburgse wegen verstoppen is gratis OV een koopje.

    Hilarisch dat sommigen er zo over jubelen. Vooral als je bedenkt dat Lux jaarlijks 600 mlj. verdient aan brandstoftoerisme. Nou ja, een kinderhand is snel gevuld;-)

  10. 18

    @14

    Dat is wel een goed idee, de 2e klasse gratis. Alle banken er uit en ook al het controlerend personeel. Dan kan er weinig gesloopt worden en kunnen degenen die van orde en rust houden betaald van rust genieten. Want de controleurs die overbodig zijn geworden kunnen dan in de 1e klasse terecht!

    Oeps…heb ik het nu over een klassenmaatschappij? Dat zal toch niet?

  11. 19

    @16: “Gratis OV bestaat niet, linksom of rechtsom betalen we daarvoor. “
    Dat is een enorme dooddoener, want daarmee ontdoe je de term gratis van zijn betekenis (want niets is gratis, alles kost iemand wel iets). Daarnaast geldt zonder meer dat de kosten van gratis OV lager zijn dan die van betaald OV.

    “niemand is verantwoordelijk”
    Ook bij gratis dingen is er altijd nog een verantwoordelijke. Of is er ook niemand verantwoordelijk voor de vuilnisbakken aan straat waar je gratis* afval in kunt gooien?

    *niet gratis natuurlijk!

  12. 20

    @19: Soms is het blijkbaar nodig om de dooddoener weer eens expliciet te maken.

    Gratis ov kost niet per definitie minder dan betaald ov, want iets dat gratis is, wordt veel intensiever gebruikt, zie de Nederlandse wegen.

  13. 25

    want niets is gratis, alles kost iemand wel iets

    Een aantoonbaar onjuiste bewering. Liefde kost niets. Je kan het alleen niet bezitten, je kan het alleen doorgeven. (Niet weggeven, want iets wat je niet bezit kan je ook niet weggeven.)

    Dit werpt ook een ander licht op het begrip ‘gratis’. Je kan alleen iets weggegeven wat eerst je bezit was. Dat stukje hebben socialisten nooit begrepen, die geven altijd iets weg wat van een ander is…..

  14. 26

    @25.

    Wat een onzin. We hebben het over materialistisch dingen. Liefde is een abstract begrip.

    Met die socialisten is weer grappig, geeft precies aan dat je hier alleen maar bent om te stoken. Jij leeft toch ook op andermans geld.

  15. 27

    In Vlaanderen hebben ze iets moois bedacht op (bijna) gratis ov.

    Inmiddels heeft vervoerbedrijf De Lijn (extern verzelfstandigd agentschap binnen het Beleidsdomein Mobiliteit & Openbare Werken van de Vlaamse overheid) een aantal formules ontwikkeld zodat Vlaamse gemeenten op makkelijke wijze gratis of goedkoop (dat wil zeggen met goedkope abonnementen) openbaar vervoer voor hun burgers kunnen inkopen. Daardoor is in verschillende gemeenten het openbaar vervoer voor de inwoners gratis of erg goedkoop.” (bron: wiki)

  16. 28

    @26

    Met die socialisten is weer grappig, geeft precies aan dat je hier alleen maar bent om te stoken. Jij leeft toch ook op andermans geld.

    Uitgerekend mensen die zelf werken kennen het verschil tussen verdiend geld en gratis geld.

    :-)

  17. 29

    https://www.trouw.nl/groen/waarom-gratis-openbaar-vervoer-mensen-niet-uit-de-auto-krijgt~ad410294/

    In Estland begon het allemaal met gratis openbaar vervoer in de hoofdstad Tallinn. In 2013 stemden de inwoners daar in een referendum met een overweldigende meerderheid voor. En volgens de Israëlische transportkundige Oded Cats, die aan de TU Delft leiding geeft aan het Smart Public Transport Lab, is Tallinn wel vergelijkbaar met Luxemburg: ongeveer evenveel inwoners, veel woon-werkverkeer.

    Cats is toevallig ook degene die werd gevraagd om het experiment in Tallinn te evalueren. En waarschijnlijk heeft de Luxemburgse regering zijn evaluatie nog niet gelezen. Want Cats zegt nu: “Ik had verwacht om veel meer effecten te zien dan ik aantrof.”

    Ook Tallinn hoopte dat gratis openbaar vervoer het autoverkeer zou terugdringen. Maar dat gebeurde eigenlijk nauwelijks. Weliswaar steeg het gebruik van tram en bus met 14 procent, maar dat ging niet ten koste van het autogebruik. “De nieuwe gebruikers waren vooral mensen die hiervoor meer liepen.” Gratis openbaar vervoer kan dus slecht uitpakken voor de volksgezondheid.

    Voorlopige conclusie: gratis OV valt onder ideologische verdwazing. Lopen en fietsen is ook gratis en bespaart op zorgkosten.

  18. 31

    @29: Toch goed dat men het nog een keer probeert. Op basis van 1 geval kan men toch niet het idee afserveren. En ideologische verdwazing noem je het, maar gratis ov is toch niet zoiets als de collectivisatie van de landbouw onder Stalin.

  19. 33

    @31

    In Hasselt is het ook al eens geprobeerd en wie weet op hoeveel plaatsen nog meer? Van iets wat gratis is, (of nagenoeg gratis is) wordt meer gebruik gemaakt. Het resulteert uiteindelijk alleen maar in meer vervoersbewegingen. Dat betekent meer voertuigen om die vervoersbewegingen mogelijk te maken. Meer kosten, enzovoorts. Zo wordt gratis steeds duurder, want de rekening komt ergens te liggen, namelijk bij de belastingbetaler.

    En gratis OV is natuurlijk een onschuldig dingetje. Een experiment ter grootte van Nederland kan niet eens zo veel kwaad. Dus nee, ik vergelijk het niet met collectivisatie. Gewoon Jan Modaal wat zwaarder belasten, meer kost het niet. Maar het gaat me om het systeem achter het begrip ‘gratis’. Alles wat (geldelijke, arbeidsintensieve) waarde *) heeft is niet gratis en kan het niet zijn ook. Maar de menselijke hebzucht kent geen enkele grens, dat zien we aan de exorbitant rijken. (een enkeling uitgezonderd) De gewone man is niet vrijgesteld van hebzucht, het zijn maar weinigen die door hebben dat hebzucht een slavendrijver is.

    Daarom zal ieder economisch systeem rekening dienen te houden met die hebzucht en kan collectivisme niet bestaan zolang de mens hebzuchtig is. De verdwazing bestaat er uit dat de mens én dus het economische systeem maakbaar is. Dat is niet het geval. Alleen het individu kan zich ontdoen van hebzucht en maakt zo zichzelf vrij.

    *) dan noem ik nog niet eens de milieu schade, welke nooit berekend wordt.

  20. 34

    @33.

    Helemaal gelijk Lutine de mens is niet maakbaar, wat dat met gratis OV te maken heeft ontgaat me.

    Wat Hasselt vooral heeft opgeleverd zijn vollere bussen en zeker meer mobiliteit bij mensen die niet over een auto kunnen beschikken .

    Vooral de minima heeft daar wat aan, maar ja, in het huidige systeem is het verwennen van die groep niet meer populair.

  21. 35

    @33:” De verdwazing bestaat er uit dat de mens én dus het economische systeem maakbaar is.”

    Dus de mens en het economisch systeem worden niet gemaakt; ze komen uit de hemel vallen. Net als de markt in het liberalisme; een soort natuurtoestand door God gegeven.

  22. 37

    @35.

    Erg conservatief denken wat Lutine in zich heeft. Daarom een hekel aan socialisme en liberalisme. Want allebeil uit de vervloekte Franse revolutie afkomstig.

  23. 39

    @35

    God hoef je er niet bij te halen, zaken welke in de mens (de menselijke natuur) aanwezig zijn verklaren zichzelf. Het is de mens welke zich in de economie beweegt, dus is het logisch dat economie ook uit de menselijke natuur voortkomt. Met menselijke natuur bedoel ik dan ook een natuur welke algemeen geldend is, dus niet voor iemand individueel.

    In dit bestek betekend dat, dat als je een (gratis) behoefte schept, deze ook ingevuld gaat worden door de mens. Dat is ook wat het artikel in Trouw aantoont. Gratis is niet eens een voorwaarde. De computer, smartphone, televisie, auto enz zijn niet eens gratis, maar schijnen heden ten dage tot de basisbehoefte te behoren. Honderd jaar terug had geen mens er nog van gehoord.

    Je lacht je soms rot, ik hoorde zo’n geel hesje jammeren dat hij 2 jaar moest sparen voor een vakantie. De menselijke hebzucht is letterlijk onbegrensd. Creëer een behoefte en de mens beweert even later er recht op te hebben en anders gaat hij rellen.

    Zo moeilijk is het niet om de menselijke natuur te doorgronden, je bent zelf ook een mens.

  24. 40

    @39.

    Hij lacht zich rot over mensen die keihard werken en geld tekort komen om op vakantie te gaan. En dat noem je hebzucht. Je bent niet goed bij je hoofd, Lutine.

    Je praat gewoon als een conservatief mee, die bedacht heeft dat alles klopt zoals het is. De ene mens is rijk, prima, de andere mens is niet rijk, ook prima. Leg je erbij neer. Vroeger had God het zo gewild, nu is dat het lot.

    Gelukkig zijn er mensen die het lot tarten. Altijd doen!

    Ook experimenteren met ov altijd doen, er zijn altijd mensen die er wat aan hebben. Bijvoorbeeld naar potentieel werk als dat niet voorhanden is op fietsafstand. En je geen auto heb. Mobiliteit is belangrijk.

    Ontwikkelen van de mens is in deze tijd belangrijk. De mens dom houden zoals de conservatief wil, kan niet meer.

  25. 41

    Sinds lange tijd weer in de trein. En ja hoor, een half bejaardenhuis zit weer te stinken in deze coupe. Volgende keer maar weer met de auto.

    Zelfs als het over gratis is, zal nog niet iedereen er gebruik van maken. Ook omdat het vrijwel altijd meer tijdrovend is. Straks overstappen, bijna half uur wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren