Europees parlement wijst ‘link tax’ af

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Het Europees Parlement gaat vooralsnog niet akkoord met een voorstel van de Commissie om Google te laten betalen voor links naar nieuwssites.

Uitgevers hadden aangedrongen op betaalde links naar nieuws om kranten te redden. Tegenstanders vrezen dat doorvoering van dit plan er toe zal leiden dat internetgebruikers volledig afgesloten zullen worden van toegang tot de ‘oude media’. En dat zal de kranten uiteindelijk de kop gaan kosten.

0

Reacties (11)

#1 Bolke

Dode bomen media proberen krampachtig vast te houden aan hun verouderde verdien model.

#2 Spam

@1 Volgens mij proberen ze juist krampachtig om een nieuw verdienmodel te vinden. Terecht denk ik, maar vooralsnog zonder groot succes.

#3 Bolke

@2: gebaseerd op het oude model ja.

#4 Bismarck

@3: Kun je die uitleggen? Mij lijkt een link-tax toch een totaal ander verdienmodel dan inktbedrukt papier verkopen.

#5 analist

als Bolke met “model” bedoelt “content produceren en de gebruiker daarvoor laten betalen” heeft hij gelijk. maar goed 90% van al het werk valt onder dat zeer verouderde verdienmodel.

#6 Bolke

@4: de media wil eigenlijk alleen het medium veranderen en niet de inhoud, en het is de inhoud die zwaar verouderd is.

#7 Spam

Feiten en achtergronden. Dat is zooo 20ste eeuw…

#8 Bolke

@7: Feiten en achtergronden is niks mis mee maar ik ga niet betalen voor een stukje waarbij ik zelf nog eens moet gaan Googlen naar die feiten en achtergronden, als feiten aan gedragen worden dan wil ik links zien waarop ze gebaseerd zijn etc etc.

Als er bijv. Een stuk over Poetin verschijnt dan wil ik zonder dat ik zelf op Wikipedia moet zoeken de relevante informatie zien, als ik die info zelf moet zoeken dan heb ik die journalist ook niet nodig.

#9 JANC

@8: https://decorrespondent.nl/ (linkjes naar relevante info)

#10 Bolke

@9: precies zoiets, maar wat de oude media will is gewoon hun stukjes typen zoals vroeger maar ipv die via papier verkopen die nu digitaal verkopen, maar hun product is gewoon onverkoopbaar op het internet omdat mensen nu zelf kunnen zoeken en als je toch zelf moet zoeken omdat hun de relevante info niet meeleveren dan heb je die dode bomen journalisten ook niet meer nodig.

#11 Joost

Ik denk dat kranten e.d. de vraag naar achtergronden overschatten. De gemiddelde Nederlander is blij genoeg met NU.nl. Daar ben ik niet blij mee, maar ik vermoed dat het de realiteit is waar we aan moeten wennen.

Vroeger hadden de kranten een monopolie en konden ze het “opvulnieuws” gebruiken om dure producties te financieren. Helaas pindakaas, nu blijkt dat het opvulnieuws is waar mensen op zitten te wachten, en dure genuanceerde producties niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*