Bezorgde Emirati’s starten twittercampagne tegen bikinisering van hun winkelcentra

Bezorgde Emirati’s starten twittercampagne tegen bikinisering van hun winkelcentra

Open waanlink

  1. 2

    Nou ja, hier in .au staan er ook bordjes dat je iets meer aan moet dan een bikini voordat je een winkel in gaat.

    Het probleem hier is dat het eindresultaat waarschijnlijk niet zal zijn dat er alleen in winkelcentra meer op blootheid gelet zal worden.

  2. 3

    In Nederland verbiedt staatssecretaris van keihard aanpakken, Fred Teeven, mannen van boven de 14 zich met ontbloot bovenlijf, korte broek of okselloze hemdjes buiten camping of zwembad te vertonen.

  3. 5

    Mooi staaltje framing van de Prediker. Hoezo xenofobie? Ik lees in het artikel over een campagne van gematigde Emirati vrouwen, die niemand zijn vrijheid misgunnen maar vragen om ordentelijke kleding. Wat is daar mis mee?

    Unlike similar campaigns in Kuwait or Saudi Arabia, the impetus for a code has not come from Islamic hard-liners, but from moderate locals like al-Muhairi who love their Starbucks and Western movies but just want foreigners to respect local customs.

    “We are not asking others to cover up like us. We are giving them freedom based on their beliefs and religion,” al-Muhairi said. “We are not judging and saying this shows she has other interests. We never want to judge. Do whatever you want and wear what you want but with limits. Just respect the public here.”

  4. 6

    @Johanna – je ziet kennelijk niet dat dit precies het omgekeerde is van Henk en Ingrid die zich ünheimisch voelen door alle djellaba’s, hoofddoeken en ghimaars op de markt en in de stad?

    En het valt onder xenofobie omdat het de mensen van buiten zijn, de toeristen, die deze enge zeden binnenbrengen, hè?

    Die vrouwen willen korte broeken en tank tops uit ‘hun’ straatbeeld hebben. Ze misgunnen niemand hun vrijheid om daarin te lopen, maar niet waar zij het kunnen zien.

    Dat is dus precies het omgekeerde van PVV-stemmers hier die vinden dat hoofddoekjes van de cassières in ‘hun’ Albert Heijn een inbreuk is op de Nederlandse zeden, en dat zij slechts vragen om de locale gewoonten te respecteren.

  5. 7

    Dat zie ik inderdaad niet nee, en dat komt omdat jij het argument verdraait zodat het in jouw straatje past. Ik zie slechts mensen die geen probleem hebben met de ‘buitenlanders’ in hun land, hen hun vrijheid gunnen én daar grenzen aan stellen. En die grens ligt bij het dragen van wat zij zien als badkleding. Zie ook @002.

  6. 8

    Juist ja. Nou, zullen Nederlandse PVV-sympathisanten dan zeggen: we hebben geen enkel probleem met allochtonen, we gunnen hen hun vrijheid in eigen kring én we stellen daar grenzen aan in het publieke domein. En die grens ligt bij het dragen van wat wij zien als expressie van een patriarchale en intolerante cultuur.

    En het gaat om wel wat meer dan dat die Emirati’s vinden dat Westerlingen er bijlopen alsof ze in het zwembad zijn. De ene activiste zegt dat ze bang is dat haar nichtje er straks ook bij gaat lopen, de ander dat ze het gevoel hebben dat ze een minderheid aan het worden zijn in hun eigen stad:

    Jalal Bin Thaneya, an Emirati activist who has embraced the dress code campaign, said it is a way for Emiratis to show they are concerned about the loss of traditions.

    “If we were the majority and had the same make up, things would be different,” Bin Thaneya said. “You wouldn’t need anything. You would see Emiratis everywhere and you would be afraid of offending them … Now, we’re a minority so you feel the need to reach out to an authority.”

    Dat lijkt mij precies het spiegelbeeld van tante Truus uit de Rotterdamse Volksbuurt die over straat loopt en het gevoel krijgt dat haar stad is veranderd en dat zij daar een vreemdeling is geworden.

    “If there is a law, the behavior will be different,” said Hamad al-Rahoomi, an FNC member who compared a UAE dress code to laws in France that bans the niqab, in which a veil has only a slit exposing a woman’s eyes, or the new dress code at Royal Ascot in Britain that aims to limit provocative outfits.

    De parallellen zijn overduidelijk. En ze zouden aan het denken moeten zetten: want als ‘wij’ vinden dat die mensen daar zich druk maken om niks, dan impliceert dat omgekeerd dat ‘wij’ ons dus ook niet druk moeten maken om hoofddoekjes en djellaba’s in het straatbeeld.

    Daar ging het me even om.

  7. 9

    Jaja, we are not judging… A Pakistani was deported for flipping the middle finger at a motorist, and the courts are filled with cases of foreigners having sex out of wedlock.

  8. 11

    Het zijn beide kledingstukken, beiden expressies van een bepaald levensgevoel, en als zodanig worden beide als uitdaging en affront van de traditionele zeden (en daarmee als bedreigend) ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren