Aber er baute uns die Autobahn!

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

En dat legde hem en zijn kompanen geen windeieren:

The Hitler government built the world’s first nationwide motorway network. We examine the impact of road-building on the popularity of the Nazi regime. Using shifts in electoral support between 1933 and 1934, we conclude that ‘pork-barrel’ spending worked in reducing opposition to the regime – wherever the new roads ran, fewer Germans voted against the government in elections and plebiscites. At least part of the regime’s popularity after 1934 can be explained by the popularity of the Autobahn.

Open artikel

Reacties (18)

#1 Hans Verbeek

Weet je, in Nederland zijn er ook autowegen aangelegd en stemmen ook heel veel mensen op een regeringspartij, die daarvoor gezorgd heeft.
Maar waarschijnlijk begrijp ik je niet goed…

#2 Sigi

Met 130 op de autoweg wilden ze ook alleen maar de kiezers paaien.

#3 qwerty

At least part of the regime’s popularity after 1934 can be explained by the popularity of the Autobahn.

Lijkt me toch niet waarschijnlijk. Wiki: In Duitsland kon men met zegels sparen voor deze auto, maar tegen de tijd dat mensen genoeg zegels hadden gespaard, kon de wagen niet meer geleverd worden door de oorlog. Het merendeel van het volk zal weinig met Autowegen te maken hebben gehad. Dat bleef echt nog voor de bovenlaag (en leger en ondernemingen).

De populariteit van Hitler zal zeker ook te maken hebben gehad met de angst die hij er in ramde: de Rijksdagbrand, het Ermachtigungsgesetz, de nacht van de lange messen, de opheffing van de vakbonden, arrestaties, concentratiekampen voor politieke tegenstanders en de eerste jodenvervolgingen. Iets van “als je niet voor me bent ben je tegen me en dat kun je beter niet zijn”

Maar, aangejaagd door de verbetering van de internationale economie en steunend op een bewapenings-industrie, stijgt de conjunctuur in Duitsland en kan hij op steun rekenen.

At least part of the regime’s popularity… zal dan wellicht iets van 1% van de populariteit zijn. Werkelijk zeer betekenisvol.

/sceptisch.

#4 Anton

En Hitler had er een ‘volks’wagen voor iedere Duitse arbeider bij beloofd. Zo rollen de socialisten.

#5 euro

@4:

Dom papegaaien van klinkklare onzin. Zo rollen PVV-ers.

Het heeft helemaal geen zin om jou uit te leggen dat de voornaamste binnenlandse politieke tegenstanders van Hitler links waren en dat de grootste buitenlandse vijand de linkse Sovjet-Unie was. En dat Hitler de kern van het linkse denken verwierp, namelijk de tegenstelling tussen economische klassen. De tegenstelling die er toe deed was die tussen “het volk” en de vijanden daarvan (linksen, joden). Nutteloos om wat dan ook tegen te werpen want daar doe je toch niks mee. Zo rollen PVV-ers ook.

En ik heb al helemaal niet de illusie dat jij de PVV met zijn anti-links denken, zijn fixatie op het volk (“Henk en Ingrid”), de vijandigheid richting etnische en religieuze minderheden, de complottheorieën betreffende de overname van de wereld door een religieuze groep … dat jij die herkent als een ideologische erfgenaam van het nazisme. Nee, zelfs lieden die ongehinderd de Hitlergroet konden komen brengen bij een PVV-manifestatie hebben jou niet aan het denken gezet.

#6 Mario

Socialism was the Nazis’ greatest threat to power. In the years before the fated election that led to Hitler becoming chancellor, the Nazis’ SA brownshirts engaged in incredibly violent, sometimes deadly, attacks on socialists and communists, in addition to their favored Jewish targets. Socialists and communists were some of the first concentration camp inmates.

Wat zei je, Anton?

#7 Dirk Zeeman

Het grote voordeel van de autobahn voor kiezers hoeft niet te hebben bestaan uit de mogelijkheid om er zelf over te rijden.
De aanleg van autobahnen (en alles wat daarbij komt kijken) leverde lokale werkgelegenheid op. Dat was erg welkom in die tijd.
Bovendien ontsloten de autobahnen afgelegen gebieden en maakten aanvoer van goederen mogelijk of afvoer van goederen waardoor lokale fabriekjes beter af waren en meer werkgelegenheid leverden.

#8 Derpjan

@7

Juist, dat zal het zijn geweest, zeker tijdens de crisis van de jaren ’30.

#9 kevin

Heeft hier nou niemand het artikel gelezen?? #3 en #7 zijn af en de rest is off-topic.

@3
Er is een statistisch relevant verband tussen het bouwen van Autobahnen in een district en de afname van de weerstand tegen het regime in dat district tussen de verkiezingen van November 1933 en Augustus 1934. Hoewel beide verkiezingen niet vrij waren, waren er wel grote verschillen tussen de districten. Die verschillen blijken dus samen te hangen met waar de Autobahnen op dat moment werden gebouwd.

@7
De totale werkgelegenheidsgroei was niet genoeg om de economie aan te wakkeren. De groei die er was, was zeer lokaal en daarom zie je dus verschillen met of men dicht bij de geplande Autobahnen woont of niet. Een overtuigender verklaring is volgens het artikel de snelheid waarmee de Autobahnen uit de grond zijn gestampt. De regering wist van aanpakken. Kreeg dingen voor elkaar. Dat gaf de bevolking vertrouwen in de toekomst en in het regime.

Staat allemaal in het artikel.

#10 su

@7 Voor de verkiezingen van ’33 was de Nazi partij gekant tegen de realisatie. Ze zagen het als een onnodige rijksuitgave waar alleen rijke burgers van zouden profiteren. Hun houding is pas veranderd nadat zij na de verkiezingen een totalitaire regime hadden geïnstalleerd.

#11 Dehnus

@4: Weet je hoe ik tegenwoordig rol? NAZI vergelijking naar mijn hoofd van een Wilderiaan, is een klap naar hun hoofd van mij.

Zo rol ik tegenwoordig, ik moet die zuren niet meer. Dus in plaats van vuur met vuur bestrijden, bestrijd ik nu zuur met zuur. Heerlijk opluchtend is dat. Gewoon weg meppen :).

En als ze gaan janken? Geen medelijden, ze zijn zelf begonnen. Ja dit gaat vast gezellig worden in Nederland.

#12 kevin

@9 “statistisch relevant” moet natuurlijk “statistisch significant” zijn …

#13 Inkwith Barubador

Het belangrijkste doel dat Hitler had met de autobahnen (naast propaganda) was het snel kunnen verplaatsen van legers.

Verder: correlatie staat niet gelijk aan causaliteit.

#14 kevin

@13 Wordt in het artikel ook genoemd:

Despite claims to the contrary, military considerations never played much of a role.

De plannen waren al gemaakt lang voordat oorlog ter sprake kwam. Die plannen waren gemaakt op economische gronden.

Het is toch stuitend dat je in een reactie op een artikel precies het tegenovergestelde beweert van dat artikel zonder enige onderbouwing, terwijl het artikel wel een onderbouwing geeft die je niet weerlegt. Misschien heb je gelijk, hoor, maar wat moet je nou met zo’n slag in de rondte? Je roept maar wat.

Je bent al nummer drie vandaag.

#15 roland

@3: “De populariteit van Hitler zal ook te maken hebben met de angst: Ermachtigungsgesetz, de nacht van de lange messen, de opheffing van de vakbonden, arrestaties, concentratiekampen”
Van deze terreur maatregelen werd hij populair?

#16 qwerty

@15: staat dat daar dan?

#17 JANC

@15: Ja, want het was niet tegen “ons” (De gemiddelde Duitser, zeg maar) gericht, die terreur, maar tegen “de vijand” (De Joden).

#18 Derpjan

@17

Als je het de gemiddelde Noord-Koreaan vraagt is Kim Jong-Un vast ook heel populair. Je kunt niet in iemand’s hoofd kijken, je kunt alleen enquetes en en verkiezingen houden en dus heeft qwerty wel een punt. Daarnaast was er geneog voor de gewone Duitser om bang voor te zijn, ook niet-Joden konden immers worden aangemerkt als “staatsgevaarlijke radicalen” of als spionnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*