Wordt PVV twee-issue partij?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Flitspaal (Foto: flickr/de Raaf)Wat de gemiddelde PVV-stemmer bijkans nog meer irriteert dan hoofddoekjes op straat en moskeeën in het straatbeeld zijn verkeersbonnen. Let maar eens op: de groep mensen die het hardst schreeuwt om vrijheidsbeperkende maatregelen van anderen eist regelmatig wél de vrijheid om zelf met belachelijke snelheden over de weg te schieten zonder daarvoor verantwoording te hoeven afleggen. Hun auto, vaak verlaagd, met brede banden en een uitlaat die meer lawaai produceert dan een opstijgende 747, is immers hun religie, en van hún religies blijven ze af.

Weg met de flitspaal dus! Ga boeven vangen!

De PVV heeft dat inmiddels ook door en bindt nu die kiezer extra stevig aan zich door voor te stellen het totaal aantal bonnen dat jaarlijks wordt uitgeschreven te verminderen van 12 naar 8 miljoen. Deze ‘besparing’ levert op jaarbasis 2200 extra inzetbare agenten op die dan wat anders kunnen gaan doen.

Iets anders? Ah, gelukkig, toch nog een one-issue partij, want die vrijkomende agenten moeten worden ingezet in twee teams. Het eerste team, dat toepasselijk het ‘Landelijke Aanpak Straat Terroristen’ – Team (sic) gaat heten zal zich gaan bezighouden met de rellen en problemen in de buurten met voornamelijk Marokkanen in het land. Het team zal ze “keihard moeten aanpakken op een harde en eenduidige wijze”.

Het tweede team wil de PVV inzetten voor het actief opsporen van die ruim 100.000 illegalen in dit land en het aanhouden van criminele buitenlanders.

Kom er maar in, Godwin!

Reacties (25)

#1 Davide

Het lijkt er steeds meer op dat de PVV zijn inspiratie bij de telegraaf(lezers) plukt. Eerst het voetbal, nu een ander onderwerp: de auto.

Financiële verantwoording iemand?

Overigens: straat-terroristen. Die is bijna net zo sterk bedacht als de link met de tsunami. Wat dat betreft blijft Wilders het ‘slim’ doen.

  • Volgende discussie
#2 pedro

Misschien moet de PVV eerst leren rekenen?

400.000 bonnen minder. Gemiddeld pakweg 150 euro per bon. 60.000.000 minder inkomsten voor de staatskas. Verdiensten van een gemiddeld agent 30.000 / jaar (schatting). Dat kost dus al gauw 2.000 agenten. Neem daarbij, dat de meeste bonnen worden geproduceerd door flitspalen, en je realiseert je, dat minder bonnen minder agenten betekent.

M.a.w. de PVV zou juist voor meer bonnen moeten zijn, want daar kun je meer agenten van betalen. Nu lijkt het een beetje op de reclamecampagnes van de banken, die beweerden, dat zij hun service aan de klanten gingen verbeteren door filialen te sluiten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Roy

@2: het gaat natuurlijk niet alleen om agenten, ook om het hele apparaat dat om het boetesysteem heen gebouwd is. Die overheadkosten zijn vast aanzienlijk.

Maar dan nog: regels in het verkeer moeten gehandhaafd worden. Het valt inderdaad op dat de mensen die normaal altijd ‘regels zijn regels’ met zo’n diametraal verschillende opvatting over de verkeershandhaving te koop lopen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

Ach mensen, jullie reageren veel te serieus. Dit is gewoon onvervalst populisme. Hoe krijg je stemmen van laaggeschoolden?
-Geef de auto vrij baan
-Geef het volk spelen (=voetbal)
-Beloof alle buitenlanders eruit te gooien
-Beloof belastingverlaging (maar zeg er niet bij dat dat voor je doelgroep gaat leiden tot hogere kosten)
-Zeg dat je de ciminaliteit aanpakt (zorg dat je dat niet tezeer in termen van soorten criminaliteit uitspreekt, maar in groepen van criminelen, bij voorkeur de eerder genoemde buitenlanders)

Succes verzekerd, zolang je “de anderen” (of “Links”) er maar van kan beschuldigen je moedwillig te dwarsbomen doordat ze niet met je in de regering willen stappen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Wilders aanhanger

@2, 4

Als we gewoon een paar miljard per jaar minder uitgeven aan de bodemloze put die ontwikkelingshulp heet, kunnen we dit verlies makkelijk opvangen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Roy

@Wilders aanhanger: maar het gaat helemaal niet om ontwikkelingshulp hier. Wilders wil de ‘besparing’ op bonnen (regels zijn regels, ook in het verkeer, mijnheer Wilders) teruggeven aan andere agententeams. Wij denken dat dat flauwekul is. Reageer nou eens een keer op de zaken zelf, of reageer gewoon niet. Die gratuite opmerkingen van je beginnen te vervelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Chris

Ach, waarom ook niet, laat die jakkeraars maar, laat ze meer doden op hun naam krijgen, dat dunt lekker uit toch? Wel jammer dat dit soort ongein via een “politieke” partij wordt aangegrepen om zo weer zieltjes te winnen. PVV? Weg ermee, net als de auto, gewoon in een put gooien en dempen na 100 jaar. Als de mens er dan nog is op de wijze zoals we nu aanwezig zijn op Moeder Aarde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Abhorsen

@7 Dank je Chris… maar ik wil nu niet dood omdat jij het niet erg vind als Wilders hier zetels mee haalt. Leuk dat alle automobilisten evil zijn.. dank je.

Je weet overigens dat de kans dat jij deze avond normaal te eten zou hebben zonder zaken als het vervoer redelijk klein zouden zijn? Maar dat is off-topic.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 pedro

@pavlov aanhanger: als we een paar miljard minder aan defensie uitgeven ook. Maar daar gaat dit onderwerp niet over.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 wout

Je kunt Wilders-aanhangers classificeren als plebs in bestickerde golfjes, maar als dat uit de mond van naar biologische brandnetelkaas meurende geitenwollenbakfietsers komt, klinkt dat wat dubbel.

Wat dacht je van de brave burger die af en toe een beetje het gas intrapt als ie haast heeft. Wat voor gevoel krijgt die als hij weer eens ?100,- moet lappen voor een overtreding van niks, terwijl die hangjeugd overal mee wegkomt, gewoon omdat veel agenten te schijterig zijn.

-verkeerd parkeren: ?50,-

-de stad bekladderen met spuitverf: waarschuwing

-effe een oma inhalen op een 4-baansweg waar je 80 mag (!): ?100,-

-auto in de fik steken: niks

-piemel die met 100 links blijft rijen inhalen: ?160,- ofzo

– gewapende overval: 24 uur schoffelen

etc.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Chris

@8 Dat klopt helemaal wat je zegt, geen speld tussen te krijgen. Laat ik het anders zeggen, ik heb ooit eens een tweetal getuigen van Jehova aan de deur gehad met de vraag of ze een gesprek met me over God mochten beginnen. Het lullige was dat ik die twee uit een auto zag stappen alvorens ze mijn deurtje bezochten, mijn antwoord was op een gegeven moment van ok, allemaal leuk, maar als God had gewild dat de mens ging rijden, dan had de beste ons mensen toch wel twee banden gegeven in plaats van twee benen? Ook redelijk off the top maar ja..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Abhorsen

@10, damn nu ben ik wel in verwarring over mijn eigen identiteit hoor… Gezien ik actief auto rij en inmiddels wederom boete x binnen heb voor weet ik wat voor onzinnige overtreding (120 waar je 100 mag, maar ik net als de rest van Nederland al ontelbare jaren 120 rij). Daarnaast ben ik verder ook klimaat scepticus (geloof wel dat het veranderd, geloof niet in Mr. Gore dat wij het gedaan hebben). Ik ben actief voor het asfalteren van heel Nederland. Heb een hekel aan mensen die moeilijk doen over vlees eten (moet je lekker zelf weten – val mij er niet over lastig). Biologische winkels verwarren mij enorm (1 keer binnen geweest uit pure noodzaak -> te lui om terug te lopen naar super en was wat vergeten.. kon niets vinden, was duurder en niet te eten). En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

En ik heb me toch een schurft hekel aan populistisch gelul als de PVV hier boven uit.

Het herinnerd mij aan de gemeenteraadsverkiezingen waar de VVD met grote borden langs de weg -waar ik elke dag in de file sta nog voor ik de stad uit ben- stond met “voor mobiliteit? stem VVD!”. Dit nadat ze de voorgaande periode ingestemd hadden met alles wat het leven van de automobilist waar ik woon alleen maar verslechterd had.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Wilders aanhanger

@ 6 • Roy

Dat is dan heel jammer voor je.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Joost

@Wout: Ik een geitenwollenbakfiets? Laat me niet lachen. Het gaat me helemaal niet om die regels. Ik vind ze vaak ook belachelijk. Het gaat me om de ‘regels zijn regels’-mentaliteit die door die mensen vaak selectief (Lees: op anderen) wordt toegepast.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Mark

@WA: heel jammer voor jou, want je toont daarmee aan geen serieuze discussie te willen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Chris

@15 Dat is toch allang bekend? De pvv is een partij met veel geschreeuw en zeer weinig inhoud, holle vaten die veel klinken zal ik maar zeggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Abhorsen

@15, Kortom net als zijn grote voorbeeld :D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Eric

Wout: als je met je afwijkende gedrag op de toch al overvolle wegen ongelukken veroorzaakt, ofwel doordat je zelf een fout maakt, ofwel doordat een ander schrikt van het niet verwachte gedrag, betaal jij dan ook alle kosten om de weg weer vrij te maken en alle automobilisten die zuivere werktijd dan wel zuivere vrije tijd kwijtraken? Als je dagelijks door een paar files moet, dan is het snel genoeg duidelijk dat het merendeel daarvan wordt veroorzaakt door mensen die vertikken op tijd in te voegen en de laatste 20 cm voor het verdrijvingsvlak nog willen meepakken. Bij het bruusk insturen om alsnog op bluf in te voegen, moeten ze dan allemaal vol op de rem en staat iedereen erachter extra in de file. Maar jij niet, en daar ging het maar om.

Dat je best 120 moet kunnen rijden in plaats van 100 is geleuter. Zet de maximumsnelheid overal op 120 en de meesten gaan 140 rijden. Natuurlijk is er altijd wel iets over te klagen, en soms terecht ook. Maar om dan heel makkelijk alle regels opzij te zetten zonder de gevolgen (ongevallen, files) in ogenschouw te nemen is wel heel makkelijk. De keuze is namelijk heel simpel: geen regels handhaven, of de regels wel handhaven. Of je de snelheid wellicht toch op 120 kunt zetten is een andere discussie, maar daar gaat de politie niet over.

O ja, als een gewapende overval tot 24 uur schoffelen leidt, probeer het eens uit. Het is flauwe quasi-argumentatie.

Spuyt12 heeft volstrekt gelijk: normen en waarden zijn reuze belangrijk voor de populisten. Met dien verstande dat *zij* *hun* normen willen kunnen opleggen aan anderen. Maar voor henzelf ligt dat dan heel anders. Denk je dat als een van de kids van Wilders iets uitvreet dat ie dan met Kamervragen klaarstaat waarom ze als tweede-generatie-allochtoon nog niet zijn uitgezet? Durfde Wilders te eisen dat leden van het Koninklijk Huis ook hun tweede nationaliteit zouden opgeven? Heeft mevrouw Wilders nou wel of niet één nationaliteit?

Mooi voorbeeld is de LPF. Zelfs jaren nadien weten ze allemaal wat *anderen* fout hebben gedaan, waardoor het allemaal mis ging.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Chris

@18 Voor jou een eerbetoon vanwege de verwijzing naar Geerts meisje _O_ maar wat je zegt, het gedrag van vele automobilogen zou hard aangepakt moeten worden, een beetje in de trend van het kosten/baten systeem. Jij veroorzaakt een file? Dokken met je botten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 dramklukkel

Lijkt erg op een tegenschreeuw van de PVV. Hirsch Ballin heeft zojuist voorgesteld (met name verkeers)boetes met 20% te verhogen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/179552/index.html

Doet Ballin dit om de verkeersovertreders in het gareel te krijgen? “De nieuwe tarieven moeten jaarlijks 90 miljoen euro extra opbrengen.” Tsjing.
Een begroting rondmaken op basis van deze strafmaat (lees melkkoe)?
Gaan we dan straks als taakstraf de ouders van ons ministers wassen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Abhorsen

Natuurlijk zijn verkeersboetes vooral een inkomstenbron. En waardoor? Omdat een bepaalde bevolkingsgroep om “meer veiligheid” riep. Het enige wat de overheid kon verzinnen was “prestatie contracten” met de politie. Een minimum aantal boetes schrijven. En als men een bepaald minimum moet halen. Dan gaat men geen tijd en resources verspillen aan zaken die weinig opleveren. Verkeersboetes voor kleine overtredingen zijn dan de manier.

Kortom, de burger heeft het zichzelf aangedaan. En de VVD ook, ook ten tijden dat Wilders nog de VVD kleuren had. Natuurlijk ontkent elke partij dat ze voor meer boetes zijn publiek. Maar de politie heeft niet spontaan besloten dat ze maar meer boetes gingen schrijven. De roep om meer veiligheid en een ideeën dooie overheid die dan maar prestatie contracten in het leven roept heeft daar volgens mij veel aan bij gedragen.

Dat gezegd hebbende, hoezeer ik ook niet eens ben met de kleinzeerigheid van de boetes die ik o.a. ook zelf in het verkeer krijg. Echt boetes waarvan je denkt “komop ga boeven vangen man!”… Alsnog heb ik daar iets fout gegaan en dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik zal dus (normaal) ook niet gaan zeuren publiek. I broke the law, I pay for what I did wrong. Simple as that. Neemt niet weg dat ik vind dat politie wel wat beters met hun tijd kunnen doen dan iedereen die elke dag met 120 over een stuk snelweg heen rijden (wat men zelfs 120 wou maken eerst) 1 keer per x maande allemaal massaal bekeurd en vervolgens zelf ook met 120-140 over die weg de rest van de tijd… ahwell, het leven is oneerlijk. Get used to it ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Bismarck

@21: Waarom zijn verkeersboetes vooral een inkomensbron, zou je je eigenlijk moeten afvragen? Het antwoord is omdat een heel groot deel van de bevolking zich stelselmatig niet aan de verkeersregels houdt, vooral ook omdat de pakkans nog steeds relatief klein is en omdat het (onder andere daardoor) niet echt als een overtreding gezien wordt.

Je krijgt geen bekeuring omdat je 1x per maand te hard rijdt op een klein stukje weg, maar omdat je gewoon elke dag te snel rijdt, gedurende grote stukken van je rit. Als je daar gewoon ook elke dag een boete voor kreeg (of misschien zelfs meerdere), zou je het wel uit je hoofd laten voortdurend de regels te overtreden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 wout

@21

Inderdaad, bukken en blijven glimlachen, al doet het soms even pijn.

@22

Tsja, zo ken ik er nog één. Geef me de helft van wat je verdient en als je het niet doet, pakken we je op, en da’s dan je eigen schuld…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Roy

@23: ja, die belastingen he… Volgens mij zit het toch in de Nederlandse identiteit om niet slechts een nachtwakerstaat als overheid te hebben, maar een overheid die inkomen verdeelt (solidariteit) en voorzieningen aanlegt. Er is natuurlijk wel een voorbeeld van een land waar een fors lagere belastingdruk bestaat, maar daar hebben ze geen landelijke gezondheidszorg, is de kloof tussen arm en rijk enorm en storten bruggen en belangrijke dijken nog wel eens in.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Bismarck

@23: Tja als je niet eens wil inzien dat verkeersregels er ook voor je eigen veiligheid (en vrijheid) als weggebruiker zijn, dan zijn we snel uitgediscussieerd.

  • Vorige discussie