Wereldwijde burgerjournalistiek

Citizen Reporter
Als burger ben je voor het wereldwijde nieuws afhankelijk van een paar nieuwsbronnen. Je surft wat rond, scant enkele nieuwssites en kijkt braaf het achtuurjournaal. Sommige gaan daarin wat verder dan andere. Maar Mark Fonseca Rendeiro spant de kroon: hij maakt zijn eigen nieuws. Wanneer op de wereld iets gebeurt waarvan hij denkt dat het meer aandacht verdient, belt hij iemand uit zijn indrukwekkende wereldwijde netwerk op om verslag te doen. Door middel van podcasts deelt hij zijn nieuws met de wereld. ,,Mijn doel is om via het internet belangrijke onderwerpen aan te snijden”.

Mark – Bicyclemark op het web – is een Portugese Amerikaan, 27 jaar oud en woont in Amsterdam. We ontmoetten elkaar op de European Youth Media Days in Brussel, waar hij vertelde over zijn website Citizenreporter.org. Zijn presentatie maakte indruk, en enkele weken later interviewde ik hem in Café Westers over zijn beweegreden.

Spread the Word

Internet heeft de potentie om onbekende onderwerpen te laten uitgroeien tot een veelbesproken kwestie. Mark: ,,Spread the Word, dat is waar het om draait. Een blogger zette bijvoorbeeld tijdens de laatste verkiezingen een filmpje van een Senator die racistische opmerkingen maakte online, andere bloggers pikten dit op, en het koste de man zijn kop. Nu is dit natuurlijk een populair voorbeeld. Maar dit moet ook kunnen met onderwerpen waar mensenlevens op het spel staan. Kijk naar de bloggers die verslag deden van de slechte situatie na orkaan Katrina in Lousiana”.

Netwerk

Bij voorkeur gaat Mark zelf naar de plek om verslag te doen, zoals bij Katrina het geval was. Maar door budget- en tijdstechnische redenen is hij vaak afhankelijk van kennissen die wél on the spot zijn. Dat zijn er gelukkig veel. ,,Doordat ik op veel plekken in de wereld ben geweest, heb ik een groot netwerk. Die bel ik dan op, en dan vertellen ze hoe ze iets persoonlijk ervaren”, aldus Mark. Op deze manier zoomt hij in op nieuws, wat een compleet nieuwe invalshoek oplevert.

Podcasten
Dat nieuws verpakt hij op bijzonder aantrekkelijke wijze in een podcast. ,,Toen ik begon met podcasten ging ik ’s avonds naar het Waterlooplein om daar via een telefooncel een bericht in te spreken op Blogger.com, dat vervolgens verscheen als podcast op de site. We hebben het dan over begin 2004. Eigenlijk besprak in het begin alles wat me interesseerde, met een nadruk op actualiteiten. Na verloop van tijd richtte ik me alleen nog maar op nieuws. Halverwege 2005 begon de podcast aan te slaan”.

Stijl
Zijn populariteit – ongeveer 3500 abonnees – dankt hij niet alleen aan de inhoud, maar ook zijn vlotte stijl van presenteren. ,,Ik gebruik graag catchphrases, dat is een beetje mijn handelsmerk geworden. Daarnaast houd ik het kort, mijn podcasts mogen niet langer dan een normale fietsrit – ongeveer 20 a 30 minuten – duren.” Per week brengt hij gemiddeld twee podcasts uit.

Fulltime
Mark komt niet rond van zijn website en kan het dus helaas niet fulltime doen. Dit geldt voor veel nieuwsbloggers. Zonde, want ze hebben vaak een alternatieve blik op actualiteiten. Voor de diversiteit in onze nieuwsvoorziening is het werk van mensen als Mark een aanwinst. ,,Freelance journalisten hebben niet zoveel vrijheid als bloggers en moeten rekening houden met economische belangen en de mening van hun werkgever”, constateert Mark. Maar is er dan geen enkele mogelijkheid waardoor we de gewenste diversiteit toch kunnen waarborgen? ,,Het zou geweldig zijn als er een investeerder opstond die journalisten de ruimte geeft om te schrijven over zaken die zij belangrijk vinden”. Voorlopig zijn we echter nog afhankelijk van de vrijwillige citizen reporters in de wereld.

Bezoek Citizenreporter.org

  1. 4

    @ mescaline, podcast zijn bedoeld voor op ipods, nu ook andere muziekspelers. ideaal tijdens het ov, of een fietstochtje. Ook voor de drukke schema’s dus! ;)

    @ Olaf, freelance werk. Iets met een weblog over een toerisme en hij werkt voor een mediabedrijf in Brussel.

  2. 5

    Ernst-Jan, complimenten voor de goede weergave van Mark’s werk! Ik ben de laatste jaren gewend geraakt aan zeer neerbuigende stukken over dit onderwerp, dus dank.

    Een trouwe fan, en inmiddels goede vriend van Mark hier (disclosure ;)) : het is ook belangrijk om nog te melden dat hij een Masters Degree in Journalistiek (UvA) heeft, om even de indruk weg te nemen dat dit puur uit hobbyisme onstaan is (niet negatief bedoeld, aangezien er genoeg ‘hobbyisten’ zijn die puik werk afleveren).
    Mark heeft een open vizier, weet wat de valkuilen zijn van nieuwsmedia die winst moeten maken, prikt door de herkauwde persberichten en voor lief aangenomen headlines heen en weet met zijn persoonlijkheid (lees: eerlijkheid, interesse en intellect) mensen te raken, met een gezonde dosis scepticisme.
    Mijn bedrijf (xolo.tv) ondersteunt en stimuleert waar mogelijk online burgerjournalisten en andere media-creatieven, en we zien Mark.., sorry, BICYCLEmark, als DE exponent van deze beweging.

  3. 8

    @El El: het Nederlands publiek blijft, zoals gewoonlijk, achter in de productie en het gebruik van podcasts. Daarom zijn de meeste podcasts (audio + video) vooral internationaal georienteerd. Tegenwoordig is de wereld dan ook een ‘niche market’ :).