Welkom aan boord van Israëls ‘apartheidsbus’

NIEUWS - De Israëlische minister van Defensie Moshe Ya’alon heeft onder druk van de kolonisten op de Westoever een order uitgevaardigd die tot effect heeft dat Palestijnse arbeiders die in Israël werken, geweerd worden uit de bussen waarmee kolonisten naar de bezette gebieden reizen.

Ya’alon kwam met zijn order ondanks het feit dat de opperbevelhebber van het Centrale Commando van het Israëlische leger (waaronder de Westoever ressorteert), generaal Nitzan Alon, van mening is dat de Palestijnen op die bussen geen veiligheidsrisico vormen. Het is veeleer zo dat de kolonisten er genoeg van hebben dat ze op die bussen niet meer onder elkaar zijn en dat er mensen in zitten die Arabisch spreken.

Om een van hen te citeren: ‘Met deze bussen rijden is niet te doen. Ze zitten vol Arabieren,’ aldus Moti Yogev, die tevens lid is van het parlement voor de rechtse Bayit Hayehudi partij.

De maatregel van Ya’alon gaat volgende maand in.

Om het segregerende karakter van de maatregel te verhullen, wordt het niet expliciet verboden dat Palestijnen met dezelfde bussen meerijden als de Israëlische kolonisten. Het gebeurt op een wat subtielere manier.

Nu is het al zo dat Palestijnen die in Israël gaan werken, zich ’s ochtends door het zogenoemde Eyal checkpoint moeten wurmen. Daar worden ze uitgebreid gecontroleerd en er zijn lange wachttijden. Ook moeten ze er met apart transport naar toe, want de kolonisten op de Westoever die in Israël werken, gaan met de bus door andere checkpoints, waar Palestijnen niet doorheen mogen. De Palestijnen dienen dus vroeg op te staan.

’s Avonds moeten ze weer terug. Maar tot nu toe waren ze gerechtigd om op de terugweg door dezelfde checkpoints als Israëlische kolonisten te reizen.

Ya’alon maakt daar nu echter een einde aan en verordonneert dat de Palestijnen ook op de terugweg via een enkel eigen checkpoint naar huis moeten, waar bussen met Israëlische kolonisten geen gebruik van maken.

Het is duidelijk dat de maatregel van Ya’alon de totale segregatie weer een stapje dichterbij brengt. En juist omdat elke militaire noodzaak ontbreekt, trekt de site +972 een parallel met de gesegregeerde bussen destijds in het zuiden van de VS – Herinneren we ons nog Rosa Parks? – en schrijft de krant Haaretz een commentaar onder de titel ‘Welcome aboard Israel’s apartheid bus’:

One of the most blatant symbols of the regime of racial separation in South Africa was the separate bus lines for whites and blacks. Now, Ya’alon has implemented the same policy in the occupied territories. In so doing, he justifies the claims of those who brand Israel internationally as an apartheid state.

  1. 1

    Het is inderdaad vreemd dat Israel zulke stringente maatregelen neemt om de veiligheid van haar burgers te beschermen. Het in namelijk helemaal niet zo dat Israel wordt omringd door Islamitische hordes die uit zijn op haar vernietiging. Oeps, zei ik daar Islamitische hordes? Sorry, ik zal wat vaker afstemmen op het nieuws om mij te laten inspireren door het verheffende werk wat namens de religie van de wrede in het M.O. wordt gedaan.

  2. 10

    @1: ja zeker, want de mensen die je ’s morgens binnen hebt gelaten, worden overdag in Israël, geïnspireerd door de joodse cultuur, plotseling terrorist. Dat bedoel je toch hè?

    [/sarc]

  3. 11

    Misschien is het wel zo handig als die arabieren dan direct ook even iets van een herkenningsteken gaan dragen, zodat e.e.a. makkelijk te controleren valt. Misschien kunnen ze verplicht worden om bijvoorbeeld een halve maan duidelijk zichtbaar op hun kleding te naaien?

  4. 12

    Totaal geflipte order. Zal me niets verbazen als dit op korte termijn zal leiden tot een aanklacht en afschaffing van deze order. Maar tot die tijd een totaal geflipt idee zonder enige grond.

    Man oh man, als je er niet tegen zou kunnen Arabisch om je heen te horen, dan mag je ongeveer de helft van de burgerbevolking uit Israel zelf gaan weren. Immers, zo’n beetje de helft van de Israeli’s heeft een (van oorsprong) Arabische achtergrond die lang niet altijd het Hebreeuws machtig zijn.

    Ook het veiligheidsargument snijdt geen hout. Bij de grotere bushaltes moet je in Israel door een metaaldetector en anders zit er in vrijwel elke bus wel een of meerdere soldaten met geweer op hun schoot. Anton, ga je diep schamen met zulke argumenten.

    (nee hoor kinders, geen spatje cynisme hierboven. Zelfs Benach is het niet op alle punten eens met het beleid in Israel)