Herhaling: Welk boek moet verfilmd worden?

Er zijn al tientallen nominaties binnen. Als je graag een boek van een vrouwelijke auteur verfilmd zou willen zien: laat het weten! Zelf nomineer ik ‘Het geheim van Appeltern’ van Hella Haase.

Je hebt nog twee dagen de kans om je voorkeur kenbaar te maken.

Een half jaar geleden waren we op zoek naar de beste boekverfilming. Ik kwam tot die poll door een discussiemiddag die door De Bezige Bij en het filmfestival was georganiseerd onder de titel Het boek is beter!? Jammer genoeg werden er in deze poll nauwelijks films genoemd die gebaseerd zijn op Nederlandstalige romans. Uitzonderingen waren ‘De helaasheid der dingen’ (Dimitri Verhulst), ‘Van de koele meren des doods’ (Frederik van Eeden), ‘Karakter’ (Bordewijk) en ‘De Tweeling’ (Tessa de Loo).

De discussiemiddag over boekverfilmingen werd door Felix Rottenberg afgesloten met de vraag: Welk boek zou met urgentie verfilmd moeten worden? Het panel kwam met titels zoals ‘Knielen op een bed violen’ (Jan Siebelink) en ‘Bonita Avenue’ (Peter Buwalda), dat was geen toeval: voor deze boeken bestonden toen al filmplannen. Er was te weinig tijd om de laatste vraag van Rottenberg uitgebreid te behandelen en daarom grijp ik vandaag de kans:

Welke roman zou jij graag verfilmd zien?

Ik denk bij deze vraag vooral aan boeken die binnen onze taalgrenzen zijn geschreven, al wil ik daar niet te strikt in zijn. Het gaat er vooral om dat de roman of novelle een goede film oplevert, liefst met internationale potentie. Remakes van boekverfilmingen mogen ook voorgesteld worden, maar dan wel graag met sterke argumenten.

Deze poll loopt zolang de boekenweek duurt.

foto electricnerve

  1. 3

    Doe liever een goed theaterstuk, waarbij de essentie van het boek beter voor het licht komt en waar je je hersenen nog gebruikt, en iedereen sprakeloos de zaal verlaat aan het einde.

  2. 8

    Een mooie tekenfilm (wel echt getekend, dus geen 3D-gelul, Toy Story-crap of ander computergekut) van Van den Vos Reynaerde zou wellicht een aanwinst zijn. Net als Zwelgje jaarlijks uit te zenden.

    (Geen stemmen van beroeps-BN’ers als Frank Lammers, Wendy van Dijk, Jan Smit of welke Volendammer dan ook, en het godvergeten zoontje van Matthijs van Nieuwkerk mag er NIKS mede te maken hebben!)

  3. 12

    “Westerlingen” van Arjaan van Nimwegen.

    Maar liever nog zie ik in Nederland een moratorium van minstens 10 jaar op boekverfilmingen. Het aandeel boekverfilmingen in de totale Nederlandse filmproductie is zo ontzettend groot. Nederlandse filmers kiezen volgens mij voor boekverfilmingen omdat ze dan eenvoudiger de budgettering rond kunnen krijgen, maar per saldo betekent het gewoon dat ze te lui zijn om internationaal te opereren, inventief met geld om te gaan en het onmogelijke te verwachten en af te dwingen. En vooral: Nederlandse filmers moeten weer eens leren hoe ze een verhaal moeten vertellen. Daarom zijn buitenlandse boekverfilmingen altijd beter: omdat de filmer zichzelf serieus neemt als verteller, en niet simpelweg het boek valse eerbied wil betonen.

    Zelf doen! Als het in België kan, kan het hier ook. Alleen worden we er iets minder rijk van.

  4. 13

    Het Reservaat van Ward Ruyslinck.
    Is behoorlijk actueel: (…)kent echter een dictatoriaal totalitair regime, dat mensen met zachte dwang in de pas laat lopen. Alles moet nuttig zijn en winst opleveren. Vriendschap, muziek, poëzie en godsdienst worden als niet nuttig gezien. Aan de top van het systeem bevindt zich een old boys network, waarvan de leden elkaar voortdurend dekken en de bal toespelen.

  5. 17

    Arthur van Schendel’s “Een Hollands Drama” zou geweldig zijn. Dat boek gaat over schuldgevoel, eer, falen, opoffering. Het is goed voor te stellen dat je iemand wil redden, die simpelweg niet te redden is. Helaas kun je niet iedereen behoeden voor fouten; wie die les niet kan of wil leren, is zelf ook niet te redden. Het boek maakte op mij een grote indruk toen ik het las.

    Ik zie een verfilming helemaal voor me.

  6. 19

    De Val van August Willemsen, als er nog iets over is van de Bijlmer.
    Werther Nieland van Gerard Reve; zou je enigzins actueel kunnen noemen m.b.t. jongensclubjes e.d.

  7. 28

    Is in 1963 al verfilmd onder de titel ‘Als twee druppels water’, enkele jaren geleden uitgezonden op de televisie. Een remake zou niet verkeerd zijn.

  8. 29

    Theater is meestal wel effectiever, maar de voorstellingen duren vaak lang. Onlangs zag ik Faust, het duurde zeven uur, inclusief 2 pauzes. En het is het nog moeilijker om het publiek de schouwburg in te krijgen.

  9. 41

    ’t Gaat me niet om de accenten. Ik vind het gewoon jammer dat animatiefilms tegenwoordig reeds in de kiem verkracht worden doordat ze geen acteurs casten, maar bekende namen die we dan zogenaamd allemaal leuk vinden. Toegegeven, dat ik een godafschuwelijke hekel heb aan vrijwel tout bekend Nederland helpt mijn kijkplezier ook niet vergroten.

    Ik heb ondertussen trouwens vernomen dat in opdracht van de NSB tijdens de bezetting ook al een tekenfilm van Van den Vos Reynaerde is verschenen. En inderdaad zonder Frank Lammer et al. Great minds really do think alike, kennelijk.

    Nou goed, Pieter Bas van Godfried Bomans door Joel & Ethan Coen zou ook leuk zijn.

  10. 51

    Het Nederlands taalgebied is een aantal fraaie (en minder fraaie) lokale tongvallen rijk. Op zorgvuldige manier aan karakters gekoppeld…. wil ik die film hoe dan ook zien.

  11. 53

    @50 Hautain? Wat is er mis met kamperen?! Ik heb het boek op het terras van een vakantiehuisje gelezen, dat wel. Ik heb ook wel eens een studieboek moeten lezen op de camping en op zo’n moment ging ik verlangen naar zoiets als Schaduw van de wind.

  12. 63

    Een grafische roman die een nominatie verdient: De falangisten van de Zwarte Orde van Enki Bilal. Zo ongeveer het definitieve werk over het oude Europa.

  13. 65

    Met een film bereik je een breder publiek, dat is een groot voordeel, maar zelf ga ik ook graag naar een toneelstuk. Ik weet niet precies waar het ‘m zit, maar ik denk dat het wel uitmaakt of je naar filmopnames kijkt of naar acteurs die elke avond opnieuw de personages moeten uitbeelden. Bij toneel draait het om dialogen, bij film om het beeld.

  14. 71

    De Schijn-élite van de Valschen Munters, met in de hoofdrol Herman van der Zandt, de Nederlandse en jongere versie van Leslie Nielsen, en Pierre Bokma als Ad Melkert!

  15. 72

    Helemaal niet, halfzwans. Ik maakte een leuk grapje voor te lachen n.a.v. #003 & #007 … dat liet de layout destijds toe.

    Maar ’t is wel inderdaad een vulgair prutsboek, nu je ’t zegt.

  16. 74

    ‘Het verjaagde water’ van A. den Doolaard. Over de mannen die in 1944-45 het onder water gezette Walcheren droogmaalden, om de geallieerden ruim baan te kunnen geven.

  17. 75

    Hans Keilson – Het leven gaat verder.
    En het leven wordt immer beklemmender denk ik dan. Meesterwerk die waarschuwt tegen intolerantie. Misstaat ook niet in het huidige tijdgewricht.

  18. 80

    Suske en Wiske en de Ringelingenschat. Serieus. Een geweldig verhaal, internationaal te verkopen en vermoedelijk Europees subsidieerbaar.

  19. 84

    De literaire kring van Marjolein Februari
    Dat boek is in 2008 geschreven en nog altijd actueel. Het gaat over graaiers in een klein dorp van ons-soort-mensen. De manier waarop ze normen en waarden en zelfbeeld etaleren is vermakelijk. De invloed vanuit hun kleine wereld op de nationale politiek en mondiale business is groter dan je in eerste instantie zou vermoeden.
    Het establishment ontmoet elkaar in een leesgroep. Natuurlijk kiezen ze alleen voor boeken uit de wereldliteratuur. Maar dan organiseert de lokale boekwinkel een signeersessie van een schrijfster die ontluisterende info heeft over haar jeugd in dit dorp.
    De dialogen en monologen zijn verrukkelijk om te lezen. De ene notabele tegen de andere: “Hoe kan je nou een vergelijking maken tussen je DNA en je bankafschrift?” Voor een film zal dat makkelijk uit te werken zijn. De types zijn voor een groot deel herkenbaar. En de interieurbeschrijvingen van de verschillende types zijn ook prachtig. “Dit was niet de inrichting van een registeraccountant, maar van een vrouw die een diep verlangen had naar pyjamafeestjes en romantiek op een tijgervel voor de open haard.” Het verhaal blijft spannend om te lezen, omdat de waarheidszoekers gedoseerd nieuwe info verzamelen.

  20. 86

    De Tavelinck trilogie kan een echt oorspronkelijk Nederlands kostuumdrama worden. Zwoegende boezems, buitennissig rijke buitenhuizen, helden op een wit paard, familie-conflicten en alles wat zo’n historische setting met zich mee brengt. En dat in een oer-Hollandse sfeer gecombineerd met het pan-europeese ideaal van de Franse Revolutie.

  21. 89

    Waarschijnlijk zitten pitten toen ik googlede,bedankt.
    Nog nooit van gehoord,waarschijnlijk genegeert door de Nederlandse filmdistribiteurs.
    In Italie en Oost-Europa zijn ze wat literatuurverfilmingen betreft een stuk verder dan hier

  22. 92

    Nobele wilden, Frank Martinus Arion (geschikt voor een grote film)
    en dan doortrekken naar:
    De morgen loeit weer aan, Boelie van Leeuwen (poëtisch voor de filmhuizen en late avond op TV).

  23. 93

    Martin, je bent net te laat. Vanmiddag komt er een tweede stemronde. Dubbelspel van Frank Martinus Arion staat ook op de lijst. Nobele wilden heb ik wel met veel plezier gelezen, dus ik begrijp wel dat je er mee komt.