Leve de tabletkrant

Foto: copyright ok. Gecheckt 15-11-2022

OPINIE - Kranten zien het belang en de mogelijkheden misschien  wel die tablet biedt. Ze denken alleen dat ze er nieuwe krantenlezers mee kunnen aantrekken. Terwijl ze hun trouwe abonnees moeten overhalen om tabletabonnee te worden.

Er zijn genoeg kranten die inzien dat de tablet de toekomst is voor hun medium. Zo geeft NRC iPads weg als je abonnee wordt. En Rupert Murdoch introduceerde The Daily, een krant die uitsluitend op de iPad verschijnt. Maar de nieuwe abonnees van NRC worden zelden vaste abonnees. En The Daily zal deze maand ophouden te bestaan. Te duur en te weinig interesse. De fout die NRC en Rupert maken is dat ze denken dat je met een tabletkrant een nieuw soort krantenlezer aanspreekt.

Ik heb zelf geen tablet, maar ik kan me zo voorstellen dat de tablet ideaal is om een krant op te lezen. De grootte is prettig, je kunt gewoon door je krantje heen bladeren, je kunt nog eens op een linkje klikken als je ergens meer van wilt weten en je kunt het overal mee naartoe nemen. Zelfs als je op vakantie gaat. Of op zakenreis. Of gaat emigreren. En je hoeft niet elke maand een stapel kranten in de papierbak gooien. De krant in tabletvorm is als de papieren krant maar dan een paar duizend keer beter. Praktischer vooral. En milieuvriendelijker. Dat ene emotionele voordeeltje (papier voelt zo lekker) ben je zo vergeten.

De voordelen van tablet

Voor de krantenmakers zie ik eigenlijk alleen maar voordelen. Je hoeft geen hoge drukkosten meer te betalen. En ook geen papier. En geen krantenbezorgers. Nooit meer zeikende lezers die op zaterdagochtend hun krantje niet op tijd in de bus hebben gekregen. Ik weet niet hoeveel het kost om een papieren krant te maken en te distribueren, maar ik kan me zo voorstellen dat je al flinke winst maakt als je je tabletkrant voor een kwart van de prijs van je papieren krant aanbiedt.

Tot slot is de tabletkrant ook voor adverteerders een uitkomst. Je hebt een kapitaalkrachtige doelgroep die je gericht kunt aanspreken. In plaats van met een ouderwetse papieren advertentie waarmee je alleen maar de zinnen kon prikkelen, kun je nu iemand met mulitmediale middelen verleiden om meteen in je winkel te komen. Tabletgebruikers zijn webshoppers pur sang.

Investeer in je vaste abonnees

Kortom, kranten moeten hun zinnen zetten op de tablet. Dat begrijpen veel kranten zelf ook wel. Het lukt ze alleen maar niet om de papieren krant overbodig te maken. Terwijl ze toch hun best doen. NRC geeft iPads weg als je een abonnement neemt op NRC. Alleen worden de aldus verkregen abonnees zelden trouwe abonnees. Het overgrote merendeel doet z’n NRC de deur uit zodra de termijn is afgelopen. Hebben ze er een mooie iPad aan overgehouden.

En ook Rupert Murdoch maakte een denkfout toen hij The Daily begon, een krant die uitsluitend op de iPad verscheen en waar 15 december de stekker uit wordt getrokken, na bijna twee jaar ploeteren. Niet genoeg abonnees.

The Daily en de NRC denken dat de tablet nieuwe krantenlezers oplevert. Maar dat doet het maar mondjesmaat. Je moet het daarom omdraaien. Het is een oude, lang vergeten regel in de krantenmarketing: investeer in je bestaande lezers. Zij kennen je krant, zij houden van je krant, zij lezen die krant niet voor niets. Zorg er daarom eerst voor dat je een tabletkrant hebt die in een logisch verlengde ligt van je papieren krant. En zorg er vervolgens voor dat je vaste abonnees vertrouwd raken met je tabletkrant. Geef je iPads niet weg aan proefabonnees, geef ze aan je vaste abonnees.

Help je vaste abonnees zelf alle voordelen te ontdekken. Veel papierlezers zullen beweren dat ze het papieren ritueel zullen missen. En dat zal in het begin ook wel. Als ze niet meteen afscheid kunnen nemen van hun papieren krantje, dan lezen ze het eerst naast elkaar. Stel vervolgens na verloop van tijd voor om alleen op zaterdag nog een papieren krant te ontvangen. Stapje voor stapje. Voor je het weet, doen ze alle papier de deur uit.

En als het eenmaal loopt, als je trouwe abonnees je tabletkrant gaan lezen, dan zul je vanzelf nieuwe abonnees aantrekken. Abonnees die geen enkele emotionele band hebben met papier, maar wel een goede krant willen lezen. Die kun je wellicht al eerder verleiden tot het nemen van een proefabonnementjes. Of via de losse verkoop bij, ik noem maar een poplaire site waar wellicht wat potentiële lezers ronddwalen, Sargasso. De kwaliteitskrant gaat gouden tijden tegemoet, zeg ik u.

Reacties (7)

#1 fietser

Jaren papieren NRC gelezen. Sinds een jaar op laptop en iphone alleen de digi-editie. Op de telefoon is het knullig manoevreren in die krant. Ook op een laptop is de layout hetzelfde als in de papieren krant, door het grotere formaat van het beeldscherm leest dat iets beter dan op de telefoon, maar als je de krant dan weer eens op papier leest blijk je van alles over te hebben geslagen.
Politico is op laptop en telefoon wel prima leesbaar, Slate en de Guardian zijn ook fatsoenlijk leesbaar op een laptop. Dat NRC geen forse korting op een Ipad of een Macbook weet te regelen voor haar vaste abonnees is jammer, maar heeft te maken met het narcistische businessIdee dat Apple van zichzelf koestert en waarvoor zij genoeg gelovigen heeft.

  • Volgende discussie
#2 Joost

Het grote probleem met al die kranten op mobiele apparaten is dat ze die focking krant gewoon proberen te porten naar zo’n apparaat. Inclusief opvulling.

The Daily is ook al de nek omgedraaid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Max Molovich

@1: Maar waarom dan wel voor nieuwe abonnees?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Max Molovich

@2: Tien dagen eerder dan eerder aangegeven dus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Inkwith Barubador
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 fietser

@4 De bulk van het geld van de eerste fase van het Ipadabonnement zal naar Apple gaan, (voor Apple een door anderen gefinancierde afbetalingsregeling). NRC mag de centen van de abonnees als het contract afloopt (de Ipad betaald is) en dan zeggen die blijkbaar op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Frank789

Als je denkt dat de prijs van een krant voor driekwart uit papier-, druk-, en bezorgkosten bestaat, ga dan eens praten met de uitgevers. Het is eerder omgekeerd. Bij een flinke oplage praat je over dubbeltjes om een krant te maken en te bezorgen.

Bedenk dat van een krant in de kiosk pakweg 50% van de prijs naar de uitgever gaat, 25% naar de distributeur en 25% naar de kioskhouder. Bedenk dat soortgelijke tarieven door Apple worden gehanteerd.

Een Digitaal abonnement bij NRC is dan ook pakweg 25% goedkoper.
Overigens kunnen bestaande abonnees ook aan de aanbieding met de iPad meedoen, maar dat adverteren ze natuurlijk niet.

  • Vorige discussie