Weg met de crisis | Speerpunt zware automobiliteit

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

kredietcrisisIn de vorige aflevering betoogde ik dat er een staatsbank nodig is om de vereiste investeringen in een nieuwe toekomst te kunnen doen. Maar waar gaat het dan om? Waarin moeten wij als land investeren? Het eerste terrein dat zich opdringt is het vervoer over de weg, de automobiliteit. Door een dreiging van dure, ja zelfs oprakende olie en het probleem van de broeikasgassen is het noodzakelijk dat we op dit gebied een andere weg inslaan. Nou ja, eigenlijk dezelfde weg natuurlijk, maar met andere techniek. Sinds de teloorgang van het pientere pookje speelt ons land geen rol van betekenis meer op het gebied van de personenauto. Maar wat betreft vrachtwagens en autobussen ligt dat anders. DAF en Scania produceren hier kale onderstellen voor vrachtwagens en bussen. Daarnaast is er een keur aan carrosseriebedrijven die daar een volledige vrachtauto of bus van maken. Een industrietak met aardig wat werkgelegenheid. De overheid zou moeten stimuleren dat deze bedrijfstak versneld overstapt op de seriehybride technologie. Daarbij dienen de verbrandingsmotoren nog slechts om een generator aan te drijven voor de opwekking van stroom voor de elektromotoren die in de wielen zitten. Die verbrandingsmotoren kunnen veel kleiner zijn dan nu het geval is omdat zij geen toerenbereik meer nodig hebben voor optrekken en inhalen. De extra energie die daarvoor nodig is wordt uit accu’s gehaald die tijdens kruissnelheid worden opgeladen uit de overmaat stroom die de generator oplevert. Al voor 2008 hebben proeven aangetoond dat de vervuiling met 80% gereduceerd kan worden, terwijl het verbruik minstens 40% lager is. En dat was dan nog op basis van een motor die een variabel toerental heeft om de extra energie voor optrekken te leveren. Over de CO2-uitstoot heb ik helaas geen gegevens kunnen vinden, maar die zal zeker ook afnemen. Het voordeel van deze benadering is nog dat het basisontwerp bruikbaar blijft als de brandstofceltechnologie produktierijp is. Je hoeft dan alleen de verbrandingsmotor en de generator te vervangen door de brandstofcel.

Een probleem met aandrijving van zware objecten door middel van elektromotoren is dat die motoren doorgaans nogal groot uitvallen. Maar gelukkig is er een Nederlands bedrijf, e-Traction, dat kans heeft gezien compacte wielmotoren te ontwikkelen voor elektrisch aangedreven autobussen en vrachtwagens. Ik zie hier een klassieke win-win situatie ontstaan. Tot nu toe kostte het de grootste moeite om de overheid voor het werk van e-Traction te interesseren. Daar moet dus onmiddellijk verandering in komen.
De accutechnologie van dit moment is eigenlijk nog het enige knelpunt. Sinds kort is het wel mogelijk Lithium-batterijen te maken die langdurig een grote hoeveelheid stroom kunnen leveren zonder uit elkaar te knallen. Maar een tandje beter zou erg handig zijn. Daarvoor is echter nog wel wat onderzoek nodig verwacht ik. Gelukkig zitten we in ons polderklimaat op rozen. Want er is vast wel een technische universiteit die zich uit volle borst op dit onderzoek wil storten. Daartoe zonodig krachtig gestimuleerd met een zak geld.

Samengevat: investeren in dit deel van de automobiliteit betekent investeren in drie speerpunten. 1) De vrachtautobouwers moeten overschakelen op seriehybridetechnologie. 2) We moeten de benodigde elektromotoren gaan bouwen en exporteren. 3) Minstens één technische universiteit moet zich op de accutechnologie werpen (voor zover dat al niet gebeurt, want ik heb daar eerlijk gezegd geen zicht op).
Een staatsbank die goedkope kredieten beschikbaar stelt voor deze speerpunten is natuurlijk niet genoeg. De overheid zal ook de gewenste richting aan moeten geven, bijvoorbeeld door het aankondigen van een verbod op de klassieke autobussen in 2020 en op de klassieke vrachtwagens in 2025. Daarnaast zal de overheid de openbaarvervoerbedrijven moeten stimuleren om versneld nieuwe technologie aan te schaffen. Wat doen we met onze oude bussen en vrachtwagens? Die kunnen met een subsidieregeling naar landen waar dit soort voertuigen nog uit de tijd van het oude testament stamt. NB: dit is geen afwentelen van onze vervuiling op de ontwikkelingslanden, want wat zij daar nu gebruiken is vaak zo hopeloos ouderwets dat zij met een schrikbarend brandstofverbruik en bijbehorende vervuiling opgescheept zitten.

Reacties (19)

#1 Anoniem

Niets van wat je voorstelt mag van de Europese Unie.

  • Volgende discussie
#2 TH

Waarom niet?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Taco Zip

“Een staatsbank die goedkope kredieten beschikbaar stelt”.
Dan zal Nederland toch echt eerst de nodige EU-verdragen moeten opzeggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Anoniem

Naast wat Taco noemt, ook het verbieden van alle vrachtwagens behalve diegene met een unieke nieuwe technologie die ’toevallig’ alleen in Nederland gemaakt worden. Het geven van staatssteun aan een autofabrikant met als doel een technologie te ontwikkelen die de autofabrikant een competitief voordeel geeft op buitenlandse autofabrikanten. Het subsidieren van de verkoop van tweedehands bussen en vrachtwagens aan het buitenland. Het stimuleren van de openbaar vervoersbedrijven om bussen uit een Nederlandse fabriek te kopen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 hemaworstje

DAF ziet het zo in the far future, aerodynamica en minder brandstof.
DAFXFC.jpg  300x200
Daf is een amerikaans dochtertje en heeft altijd gedreven op hulp van buitenaf.
net als Fokker of RDM een stukje vals sentiment.

Men dwingt een ondernemer niet een ander R & D pad te kiezen naar gelang de pet van de overheid waait, noch krijg je het beste resultaat als je hem een zak geld geeft.

Het is hier een vrije markt economie
geen socialistisch heilstaat met vage idealen.

Overheid, maakt meer kapot dan je lief is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Ippekrites zelf

@ 5 Nee, alles hetzelfde houden zal zeker de depressie afwenden. En bidden, dat helpt vast ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Bootvis

Ik heb ook een idee om Nederland en passant de gehele wereld te redden. Het is een simpel stappenplan dat voor iemand als Ippekrites, die op allerlei vlakken in het bezit is van superieure kennis en visie, eenvoudig uit te voeren moet zijn:

1) Ippekrites gebruikt zijn overtuigingskracht om wat geld los te weken bij diverse investeerders. Hoe meer hoe beter dan duurt stap 2 korter.

2) Ippekrites gebruikt zijn kennis van de economie en inzicht in de financiele markten om deze som snel te vermeerderen tot een groot startkapitaal voor stap 3.

3) Ippekrites gebruikt dit geld voor de oprichting voor een nieuw innovatiebedrijf. Dat de ideeen in de OP ten uitvoering gaat brengen.

4) Nederland is gered.

Ik schat dat dit niet langer dan een week of 4, 5 hoeft te duren en wil me bij deze melden om 10 euro in te leggen voor stap 1.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 nanne

Meer vervoer op spoor en water is ook een idee.

@ iedereen die de EU opbrengt, dit moet natuurlijk ook op Europees niveau gebeuren. En dat gaat het waarschijnlijk ook. We hebben al een programma van 5 miljard voor zuinigere auto’s, plus een mogelijkheid om goedkopere leningen aan te bieden zonder overzicht van de Commissie. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit ook voor vrachtauto’s, treinen en schepen wordt ingevoerd. De staat zal daarnaast ook risico’s gaan overnemen voor concrete projecten.

Ga verder eerst de regels voor staatssteun en milieu en de regels voor staatssteun en onderzoek, ontwikkeling en innovatie doorlezen, voordat je iets zegt over wat er juridisch is toegestaan. Ze staan hier.

Duitsland heeft een staatsbank die goedkope kredieten beschikbaar stelt, onder andere voor het isoleren van huizen. Dat is ook voor NL een goed idee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Rik

Mompelt iets over de prijs van koper op dit moment…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 cornelis

We moeten af van het idee dat iedereen een eigen auto moet kunnen hebben. Elektrisch rijden is prima en beter voor het milieu, maar daarnaast moet ook het openbaar vervoer gestimuleerd en verbeterd worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Harry

Dat opbouwen van die vrachtwagens is very low tec. Hetzelfde is al jarenlang te constateren met autobussen. Het chassis inclusief aandrijfunit wordt geleverd aan een Turkse of Spaanse carrosseriebouwer, die er dan wat moois van maakt. Er zijn nog wel “busbouwers” in de Benelux, maar die hebben het al in goede tijden heel zwaar. De verwachting is ook dat na deze “downturn” ook de vrachtwagencarrosseriebedrijven het niet meer geheel (geheel niet?) zullen trekken. Inmiddels zijn DAF, MAN, Volvo , Scania, Mercedes etc. zich al aan het orienteren op een vestigingsplaats in Zuid-Europa, Turkije en Noord-Afrika, voorzover zij dat al niet hebben gedaan.

*Droom over Verheul autobussen en die Leyland Tigers van Den Oudsten uit Woerden – denkend aan Floor uit Wijchen*

Wake up Ippekrites, get into real life

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 zteil

moeten, moeten, moeten als dat het grote ideaal is…
truckfabrikanten zitten in een moordende concurrentiestrijd, nu nog even aangevuld met een crisis waar een conjunctuurgevoelige transporttak extra gevoelig voor is.
Hoe compact is een elektromotor of 2 die een gangbaar vermogen van 480pk350kW kunnen leveren? en de bijbehorende batterijen? tis geen prius van 1,5ton.
De genoemde kale onderstellen zijn overigens voor een errug groot deel kantenklare trekkers voor onder opleggers. De opbouwen en carrosserieen worden overal gemaakt, ook in nl, b, d waarookmaar, die tak staat los van het aandrijfconcept.
Of er echt meegedacht wordt om iets in die tak te verbeteren? de lzv die meer lading met weinig extra verbruik rondrijdt wordt oa in D grotendeels tegengewerkt, door oa DB.
Of er overigens echt veel bespaard wordt als de verbrandingsmotor op een vast toerental bij kruissnelheid draait betwijfel ik, de huidige motoren zijn in hun soort behoorlijk efficient.
o en Scania maakt iig geen busonderstellen in nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Ippekrites zelf

@ 7 Ik ben ook maar een mens hoor. Als ik zoveel geld ophaal ga ik net als de bankdirecteuren meteen rentenieren. Wie beweert er godomme dat ik een linkse idealist ben. De Rechtse Kerk zeker.
@ Openbaar vervoer. Prima idee maar het haalt ons niet uit de crisis.
@ 12 Ze rijden al rond hoor. e-Traction verstaat het vak wel. Alleen lijkt niemand er in geinteresseerd. Bovendien zijn moderne motoren wel efficient, maar niet vergeleken met serie-hybride tractie. 40% brandstofbesparing valt nooit of te nimmer meer te halen met de huidige motoren, dat kun je gewoon uitrekenen. Bij DAF weet men niet meer welk laatje men nu weer open moet trekken om er nog 1 procentje uit te halen. Hoorde ik van een medewerker.
@ 11 Een mooi nieuw begin misschien? Nu heeft de overheid weer een vinger in de pap. Of zal ik “upwaken” en Nederland afserveren. Je zegt het maar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Bootvis

Je hoeft niet gelijk te gaan vloeken maar serieus:

Als een idee echt goed is en de uitvoering geen onoverkomelijke problemen met zich meebrengt, wordt het binnen no-time uitgevoerd door mensen met dollartekens in hun ogen zoals jij en ik. Wij zijn geen genieen die onder de douche wereldideeen hebben, niemand is dat. Zoals jij je idee voorstelt. verdient de uitvoerder bergen met geld omdat iedereen wel een bus wil hebben die 40% minder brandstof verbruikt. Het zou dus allang uitgevoerd zijn.

Het is helaas zo dat er geen goede, gebruiksvriendelijke geldmachines bestaan. Geldmachines hebben of een kleine marge of ze vereisen kennis en kunde om te gebruiken. En zodra de machine wordt opschaald, worden de problemen snel groter.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Harry

@13
Mooi nieuw begin? Jij hebt ternauwernood door waar je over schrijft, je kent de markt voor geen vierkante milimeter.
En overigens, zou het inderdaad zo zijn dat Nederland afhankelijk is van de voertuigindustrie? Dacht het niet. Die vrachtwagenassembleerders zitten hier omdat Nederland een relatief en absoluut groot aandeel heeft in het internationale transport. Als DAF en Scania een voet dwars wordt gezet dan verkassen ze accuut. Ze hebben niet voor niets complete productieunits over de grens. Probleem wordt dan dat ze op een van de belangrijkste markten niet goed kunnen concurreren met Volvo, Iveco, Renault etc.
En nog even een technisch probleempje; die accu’s, waaruit het piekvermogen geput moet worden, wegen nogal wat, dat doe je niet even met een lithium-ion batterijtje. Daarbij, en daar gaan een hoop mensen aan voorbij, de productie van een diep ontlaadbare accu zorgt voor aardig wat milieubelasting.
En wees gerust, jouw “waking up” zal Nederland echt niet afserveren, hooguit zal Nederland jou afserveren.
En als ik het toch mag zeggen, de volgende keer moet je voorstellen om vrachtwagens uit te rusten met windmolens. Die windmolens komen omhoog en vouwen uit als de vrachtwagen stil staat en laden de accu’s bij (vermits er wind staat). Met carneval is bijna alles mogelijk!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 zteil

Die vrachtwagenfabrieken zijn gewoon assemblagehallen waar prefab-delen worden samengevoegd, zomaar verhuisd.
300A gedurende 2?min om op je top/kruissnelheid van 67km/h te komen, ja daar doe je veel anderen een plezier mee.
Wie heeft die 40% besparing bij vast toerental vastgesteld?
De brandstofbesparing en rarestoffenuitstoot gaan overigens ook niet echt vriendelijk met elkaar door de motor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 nanne

Daf heeft een hybride truck (prototype), die het samen met o.a. TNO en de technische universiteit Eindhoven heeft ontwikkelt.

Dit soort technologie ontwikkelt zich niet vanzelf. Interventie door de staat en samenwerking tussen staat en bedrijven is noodzakelijk, omdat de ontwikkelingskosten en risico’s in het begin te hoog zijn en de bedrijven de kennis niet in huis hebben. Dat het haalbaar is en op de lange termijn ook goedkoper betekent nog lang niet dat het ook gebeurt.

Je ziet de hybride technologie nu pas in vrachtwagens op gang komen, tig jaar nadat er hybride auto’s op de markt zijn. Het soort technologie waar ippekrites het over heeft wordt inmiddels ontwikkelt door General Motors. Zie hier. Als dit net zo snel door de vrachtwagenindustrie wordt overgenomen zijn we in 2030 misschien ergens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Hemaworstje

tuurlij nanne,
Mercedes heeft staats steun gehad Edison en james Watt ook.

General Motors doet niets aan ontwikkeling brandstofcel opslag, men volgt de markt.
Het zijn autofabrikanten.

Het wachten is een op een bill gates nerd die een goede batterij bedenkt in zijn garage.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 sofie

de bussen die omgebouwd zijn door e-traction rijden momenteel op proef in een vaste dienstregeling, er is eerder door TNO vastgesteld dat de brandstof besparing 50 tot 60% is.De stadsbus heeft een top van 120km per uur en kan alles wat een gewone stadsbus kan behalve diesel zuipen en rookwolken uitbraken en lawaai maken.Lijkt me een goed plan het verbieden van die oude techniek is met het gloeilamppje ook gelukt.

  • Vorige discussie