Weekendquote | Google Trends en Obama

Als ze zich op campagnebijeenkomsten achter hun laptop installeerden, bekeken ze eerst hoeveel lezers hun weblog hadden aangeklikt. Een weblog hadden za allemaal – weblogs zijn in dit land steeds vaker het belangrijkste distributiekanaal van nieuws. Vervolgens bekeken ze Google Trends. En in die periode stond één man ruim bovenaan: Barack Obama

Tom-Jan Meeus in zijn analyse van de strijd om het Witte Huis (NRC 8 november 2008 | deel 1, deel 2).

Betekent dit nu dat journalisten de informatie op maat kunnen leveren waarover de lezers kennelijk graag meer willen weten? Of is hier opnieuw sprake van een beïnvloedbare aanpak die alleen maar leidt tot versterking van een gewenst beeld? Immers, waar men überhaupt niet van weet, gaat men ook niet op zoeken.

  1. 1

    Alleen de krant lijkt me ook nogal eenzijdig, heel eenzijdig zelfs.

    “Immers, wat men überhaupt niet wil vertellen, gaat men ook niet neerschrijven.

  2. 2

    Het gaat ook altijd om de kijkcijfers en het geld. Wie ze daarmee in de presidentzadel hebben geholpen, maakt hun geen donder uit. Nu is het Obama en vijfig jaar geleden Hitler. Shit sells and Google Trends is the biggest bullshit!