Wat is er aan de hand op de wegen?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

de eerste file?De Telegraaf kopt vandaag dat de filedruk in het eerste halfjaar van 2007 ruim 17% hoger was. Een indrukwekkend cijfer. Maar wat is filedruk nou eigenlijk? Kort gezegd, het aantal kilometer van de file maal de tijd die een gemiddelde automobilist er in stond.

Geen idee of we dus meer files kregen, of dat we er gewoon gezellig langer in stonden. Het zal wel een combinatie van beide zijn.

Vreemd genoeg neemt het aantal extra auto’s in Nederland langzamer toe dan de filedruk. En dat is een groot probleem. Elke extra auto veroorzaakt dus eigenlijk voor meer dan een auto aan file.

Een treffender illustratie dat onze wegen geen extra capaciteit meer hebben kan je je niet wensen. Maar wat gaan we er aan doen? Ik zie geen grote infrastructurele oplossingen of alternatieven vanuit de politiek. Zijn we op weg naar een verkeersinfarct?

Reacties (14)

#1 $link$

Raar (stom) dat iedereen op dezelfde tijd op dezelfde plaats moet zijn. Ipv spreiden vernielt men liever het land met nog meer wegen. (Men staat in de file om naar het werk te gaan waar geld wordt verdiend voor de wegen waarop men vervolgens weer in de file mag gaan staan.)

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

Ik denk dat de fout vooral in de maat filedruk ligt. Het is immers een ongeveer kwadratische functie!

Uitgaande van een constante filesnelheid (we moeten even andere parameters gelijk houden), levert een langere file automatisch ook een langere wachttijd op:
-Stel er is een file van 5km met een gemiddelde snelheid in de file van 10km/uur. Dan sta je daar dus 30 minuten in. Filedruk: 5*30=150 km*min
-Stel we hebben nu een file van 10km met dezelfde snelheid. Daar sta je een uur in. Filedruk: 10*60=600 km*min

Kijk nou, file twee keer zo lang, filedruk 4 keer zo hoog.

Zo kun je dus berekenen dat de filelengte (mits de gemiddelde snelheid gelijk is gebleven) maar ongeveer 8% is toegenomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Joost

5% meer auto’s betekenen in een normale situatie 5% meer files die in totaal dus 5% langer duren.

In totaal dus iets meer dan 10% toename. De 17% is dan nog steeds aan de hoge kant.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 knut

Wat wil je. Jarenlang is er vnl spoor gebouwd en t wegennet verwaarloosd. Nu gaat al t geld naar de wegen, zijn er veel wegwerkzaamheden en die veroorzaken extra files.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@3: Hoeft niet. Het ligt voor de hand dat de gemiddelde snelheid in langere files ook nog eens lager ligt, waardoor de filedruk nog extra oploopt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 micha

Ook hier weer die mantra van het spreiden. Alsof dat niet allang gedaan wordt. De file op de A7 richting A’dam staat er van ongeveer 6:00 tot na 9:00. Elke dag weer te zien op het nieuws. Terug van 15:00 tot na 18:00. Dat is dus al een spreiding van meer dan 3 uur. Veel meer kan het ook niet worden gelet op openingstijden van bedrijven winkels, creches, scholen, etc.

Vandaar ook dat het logisch is dat de file druk meer toeneemt dan het aantal auto’s. Het past niet meer in dezelfde tijdslot zonder anderen te knijpen. En dat effect is dus behoorlijk. Kleine ongelukken veroorzaken meteen een groot effect.

Gewoon een gevolg van het wanbeleid m.b.t. de infrastructuur voor wat betreft noord holland. Die tweede coentunnel had er allang moeten zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Roy

Zou dichter bij het werk wonen (of andersom) ook niet gestimuleerd moeten worden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 micha

Als je iets in die trend wil bereiken gaat dat alleen door het werk te laten verhuizen. Andersom leid tot economische chaos. Daarnaast is dat geneuzel in de marge aangezien clustering van bedrijven vanzelf ontstaat en gewongen ontvlechting ten koste van de marktpositie gaat. Het kan alleen goed met niet materiele zaken en zelfs dan heeft het meteen impact op de omgeving.

Wat wel wellicht wel zou helpen is het in regio’s opdelen van de bouw en instalatie sector. Nu worden aanrijtijden vergoed en sta je in de file voor een bouwvakker die van oost naar west oversteekt terwijl een ander op hetzelfde moment de andere kant opgaat. Krijgen we meteen goedkopere huizen en een verhoging van de effectieve werktijd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 $link$

@6 Dan maar spreiden van locatie. Maak het aantrekkelijjk om in de provincie te vestigen, of thuis te werken of doe die tijden nog ruimer. Er zal toch wat moeten; met alleen meer asfalt kom je er niet.
Ik noem het geen welvaart meer om altijd en overal in de herrie/stank te zitten doordat mensen zonodig belastinggeld moeten opbrengen om nog meer wegen, herrie en stank te produceren middels onbeduidende werkzaamheden.
Ik hoef niet terug naar de (dito stinkende) middeleeuwen, maar de huidige vaart der volkeren komt op mij volkomen overspannen over, en als het nou nog geluk opleverde..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 micha

Met alleen asfalt kom je er niet? kijkend naar de a7, a8 en a10 wel. Gewoon een tweede coentunnel.

minder herrie
minder stank

Die krijgen we daar juist doordat er niet is gecompenseerd voor de bevolkingsgroei en daardoor oost noordholland wat naar het zuiden wil door 1 tunnel moet samen met iedereen die van a10 noord naar a10 west wil. Het aanbod van 4 volle rijbanen moet daar samen door een tunnel van 2 rijbanen. Zelf een pabostudent kan uitrekenen dat dat niet gaat.

Investeren in asfalt is daar juist investeren in het millieu.

De meeste mensen staan niet voor hun lol in de file maar omdat het gewoon de enige optie is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 $link$

@10 Kan allemaal wel wezen, maar: “.. de huidige vaart der volkeren komt op mij volkomen overspannen over, en als het nou nog geluk opleverde.”
Volgens mij kost heel veel ‘werk’ per saldo meer dan het opbrengt (in de trant van: voor 1000 euro brandstof verbruiken om 1001 terug te ‘verdienen’ is dus verspilling). En als je die mallemolen toch wilt laten energie-slurpen, spreidt het dan over het land dmv faciliteren.
Net als stoppen met roken kan de mens de slechte/domme mentaliteit om alles op dezelfde tijd en PLAATS te moeten doen wel veranderen.
Of anders blijft men maar altijd ±1 werkdag per week tot je 70e in de file staan op al dat mooie, fijne, nieuwe asfalt waar men zo hard voor werkt. Mij ook goed; leve de ‘Vrijheid’ :-|.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 micha

Allemaal mooie cijfertjes die functioneel net iets anders betekenen.

Spreiding is een mislukte taktiek waar we nu nog steeds last van hebben. Juist vanwege de vervoerskosten. Simpele marktwerking zorgt er voor dat je clustering van werk krijgt. Combineer dat met de behoefte aan een goede leefomgeving en je krijgt bij een stijgend aantal mensen, forensen.

De gemiddelde filerijder is verre van dom en heeft allang uitgerekend dat het voor hem op grond van geld en/of tijd het handigste is om de file in te duiken.

Neem het voorbeeld van de werkdag in de file. Wil je niet. Maar ja, met het openbaar vervoer doe je er meestal nog langer over. Ik zou er een kleine 2 uur enkele reis over doen. Dat is dus meer dan 2 werkdagen per week met het ov.

Leve de vrijheid? Niet helemaal. Op verkeerde gronden zijn noodzakelijke verbeteringen van het wegennet niet uitgevoerd. De keuze is dus niet echt vrij. De file kan nog steeds de beste keuze zijn maar een gedeelte van de verloren tijd en de extra kosten is door anderen opgelegd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Bismarck

@12: Mja, er hort en stoot toch wat aan het verhaal van de leefomgeving en de clustering van van werk. Teveel mensen rijden precies in tegengestelde richting naar hun werk om de schuld af te schuiven op de door jou genoemde mechanismes.

Volgens mij ligt het probleem helemaal niet bij gebrek aan infrastructuur, maar bij gebrek aan mobiliteit van de inwoners van nederland. Dat ligt natuurlijk mede aan de hoge huizenprijs (dank HRA) en de kosten die komen kijken bij het wisselen van huis. Er is structureel verkeer beleid gevoerd door tientallen jaren regeringen die eigen huizenbezit bleven promoten, waardoor mensen steeds meer gefixeerd raakten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 micha

Uit de file patronen is duidelijk op te maken dat het niet een 2 richtings situatie is.

  • Vorige discussie