Waarom Roel Bekker totaal ongeschikt is om de overheid te hervormen

Roel BekkerRoel Bekker is de ´super-ambtenaar´ die door het kabinet is aangesteld om de rijksoverheid te hervormen. In de NRC van afgelopen zaterdag toont hij echter aan dat hij hier totaal ongeschikt voor is. Niet alleen laat Bekker zien dat er totaal geen enkele visie van hem valt te verwachten. Hij toont ook in een aantal quotes aan dat, al voordat zijn klus begonnen is, hij een mislukking is.

De slager van het Binnenhof?

De slager van het Binnenhof wordt hij genoemd, volgens het artikel. Dit is een regelrechte belediging voor elke vakman die er zijn beroep van maakt om gehakt te maken van dieren. Daar zit namelijk meer liefde bij dan bij Bekker: ´De overheid moet wat minder aanwezig zijn. Minder ambtenaren is dus een goed uitgangspunt.´ Ik dacht altijd dat er een idee achter zou moeten zitten: sommige zaken doen we minder, omdat we ze minder belangrijk vinden. Bekker hangt echter liever de kruidenier uit.

Het kaasboertje van het Buitenhof!

´Voordat je gaat taakstellen, moet je eerst vaststellen welke problemen de rijksoverheid moet oplossen.´ Gek genoeg is Bekker het met deze stelling oneens. Volgens hem weten we al welke problemen we moeten oplossen, dus ook welke ambtenaren wegkunnen. Het grappige is natuurlijk dat vooral de kaaschaaf gehanteerd wordt door de oud-secretaris generaal van het Ministerie van VWS. Moeten we daaruit afleiden dat er overal met een beetje minder inspanning, dezelfde problemen worden opgelost als bij het voorgaande kabinet?

De super-ambtenaar van het Plein

De wedervraag die je dan kunt stellen is, waar was Roel Bekker, voordat dit kabinet begon, als secretaris-generaal dan mee bezig? Was hij volledig incompetent om samen met andere sg´s zijn eigen tent te runnen, dat ze nu pas wakker zijn geworden: ´Oh, nee, nu realiseer ik me dat we met 15.000 ambtenaren minder uit kunnen.´

Hoe ineffeciënt was de overheid voorheen bezig, dat het nu opeens veel beter kan met minder. Waarom wordt hij beloond met een interessante baan, als hij voorheen niet eens efficiënt kon zijn? Hoe kritisch is deze sg eigenlijk? Of is hij gewoon echt een super-ambtenaar: ik volg slechts kritiekloos de politiek, een eigen visie heb ik niet.

De joker van de Hofvijver

Het wordt ook nog hilarisch aan het eind van het stuk. Bekker beklaagt zich erover dat het Rijk geen eenheid is. Hij merkte dat toen hij overstapte: ´Toen ik van Volksgezondheid naar Binnenlandse Zaken overstapte, vertelde ik iedereen dat mijn e-mailadres r.bekker@minbzk.nl zou worden. Zo zagen de adressen er bij Volksgezondheid uit. Maar dat bleek niet te kunnen bij Binnenlandse Zaken. Daar moet het roel.bekker zijn. Ik kreeg weken geen e-mail.´

Het zou grappig zijn als het niet zo treurig was. Ik zou zeggen lees bovenstaande quote nog een keertje. Bekker verbaast zich over eenheid binnen de rijksoverheid en vindt het überhaupt normaal dat hij van e-mailadres wijzigt? En zijn (gebrek aan) reactiesnelheid of anticiperend vermogen kunnen we vaststellen op een aantal weken?

Beste Roel,

Ik verbaas me al sinds ik tien jaar geleden bij de rijksoverheid begon dat de e-mailadressen niet eindigen op @rijksoverheid.nl. Nu is het 2007 en jij verbaast je over je voorletter die een voornaam moet worden? Het is te triest voor woorden. Je lijkt me weinig geschikt om over de grenzen heen te kijken.

En je kwam er pas achter dat je e-mailadres niet klopte, toen je ´weken´ geen e-mail kreeg? Wat voor raamambtenaar ben jij? Elke ambtenaar weet toch dat als je een half uur geen enkele mail krijgt dat óf het netwerk weer eens platligt, óf dat er iets anders aan de hand is. Het lijkt me tijd voor een opfriscursusje om te horen wat er op de werkvloer leeft en welke praktische problemen je echt aan moet pakken.

Ach, deze kritiek kan ik zonder gevaar voor mijn eigen positie spuien. Van internet heb je waarschijnlijk al helemaal nooit gehoord.

  1. 1

    Een tijdje geleden stond in dit profiel van de Volkskrant het volgende citaat:

    ?Welkom in het nieuwe gebouw van het ministerie van VROM. Nu is alleen dit ministerie erin gevestigd, maar over tien jaar past de hele rijksoverheid in dit pand.? Dat was in 1992.

    Niet heel lang daarna ging hij als sg bij VWS aan de gang, waar het personeelsbestand alleen maar groter werd.

    Naast de vraag of je zonder veel omhaal 13000 functies kunt wegstrepen, is het dus inderdaad maar af te wachten wat Bekker ervan maakt.

    Trouwens, in datzelfde profiel staat dat Bekker zich liever als ‘traiteur van het Binnenhof’ ziet.

  2. 2

    Ik verbaas me al sinds ik tien jaar geleden bij de rijksoverheid begon dat de e-mailadressen niet eindigen op @rijksoverheid.nl.

    Ik weet niet waar je overal gewerkt hebt, maar in alle grotere bedrijven waar ik heb gezeten, kun je uit het e-mail adres opmaken waar (locatie of afdeling)in het bedrijf iemand werkt.
    Het is nu al lastig genoeg om de juiste te bereiken en om dan ook nog eens uit te moeten zoeken of je J.Jansen5 of J.Jansen33 moet hebben…

  3. 3

    Nou, als de rijksoverheid een beetje lijkt op de ondersteunende tak van de universiteit Utrecht, kan er zo tien, twintig procent weg. Zonder taakstellingen te definiëren, doelen te bepalen of wat dan ook.

    Jammer alleen dat het meeste overtollige vet bij de afdelingen zit die het beleid maken…

    Iknik

  4. 4

    ach wat wil je. Als je dat salarissen vh management laat afhangen van de hoeveelheid mensen die eronder hangen.

    Je zal er niet snel 1 vinden die zegt dat er wel wat overtolligs weg kan. Plenty die wel nog wat extra activiteiten wil ontplooien en meer mensen nodig zullen hebben.

    De enige oplossing is dan gewoon hele divisies opheffen. Maar dan is de vakbond weer dwars. Misschien dat de vergrijzing meer effect zal hebben.