Vroem op Vrijdag – Soja auto, David wint van Goliath

Hij gaat van 0 naar 100 in vier seconden. Hij rijdt 1 op 20, op bio-brandstof. Gemaakt door leerlingen van een middelbare school in Philadelphia. Gepresenteerd op de autoshow in Philadelphia alwaar de grote fabrikanten stilletjes stonden toe te kijken.
Op de vraag waarom de grote fabrikanten het niet doen antwoorde een van de makers:
…the big oil companies. They’re making billions upon billions of dollars,” he says. “And when this car sells, that’ll go down — to low billions upon billions.
De straat begrijpt het weer eens uitstekend.

Raceauto rijdt op Sojabonen

Via Tegenlicht

  1. 1

    “…the big oil companies. They’re making billions upon billions of dollars,” he says. “And when this car sells, that’ll go down — to low billions upon billions.”

    Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

    Helaas mis ik dit soort innovatieve projecten in De Grote Beurt (Yorinde de Mol show)

  2. 3

    Mijn Panda uit ’84 rijd (op benzine) ook al 1:20.
    Ik sluit me bij Phonkee aan,wat missen we?
    (en wat zou deze auto moeten kosten?)

  3. 5

    @phonkee: hoeveel auto’s ken jij die van 0 naar 100 in vier seconden gaan en “50 miles to the gallon” rijden?
    Het gaat om de combi en het feit dat het ze met bio brandstof lukt.

  4. 11

    @phonkee: De 2,0 liter diesel van Renault komt aardig in de buurt. Onder welke condities is het brandstofgebruik vastgesteld? En wat betreft de acceleratie, we weten het gewicht van die scholieren-auto niet, of de gebruikte gearing. If it sounds to good to be true, it probably is.

  5. 16

    @cje
    Gezien ontwikkelingen in stochiometrische injecties, verbrandingskamers van variabele grootte, ontbranding door laser of zelfs zelfontbrandende benzines zou het zeker kunnen te combineren zijn, mits een licht alu/koolstof frame en koetswerk.
    Maar waarom zou een autobouwer geld uitgeven aan het bouwen van zo’n auto als het
    a. van overheidswege niet hoeft
    b. de consument voor eenzelfde auto die niet weinig verbruikt nagenoeg evenveel wil neertellen?
    Daar heeft zelfs de olie-industrie niets mee te maken, dat is gewoon normale markteconomie die speelt.

    Het is natuurlijk veel makkelijker om de ‘vervuiler’ (jij en ik dus) te takseren dan tegen de verenigde automobielbouwers en hun vakbonden in te gaan, dus dat is wat gebeurt.

  6. 18

    @phonkee, ik zie die Twingo niet binnen vier seconden naar de honderd sprinten hoor.

    Maar ligt het nou aan mij of ben ik de enige die op de middelbare school tijdens de technieklessen nooit verder is gekomen dan het in elkaar timmeren van een scheef vogelhuisje?!?

  7. 20

    @Phonkee: het grootste manco van die Twingo was dat je er erg rustig mee moest rijden omdat er een soort van fietsbanden onder zaten. Bochten dienden eigenlijk zoveel mogelijk vermeden te worden.
    Overigens was de VW Lupo 3liter (1:33) een bescheiden succesje totdat de overheidssubsidie werd afgeschaft en ie ineens wel duur bleek.
    En waarom zou je in 4 seconden naar de 100 willen?

  8. 22

    Wat meer info:

    Ze hebben gebruik gemaakt van een volkswagen jetta 1.9 turbo diesel in combinatie met een 200PK sterke electromotor

    Dit alles in een “kitcar” frame gefabriceerd in Slowakije plus onderdelen van een honda accord, hoezo inventief.

    krantenartikel en vergeet de links onderaan niet

    School project pagina

    K-1

  9. 23

    @esgigt: dat hangt natuurlijk van de chauffeur af, ik zou dat nog makkelijk in 38 seconden kunnen redden.
    @mixmastermike: Domme vraag van je. Omdat het leuk is natuurlijk!

  10. 26

    (dus toch verlaagde escort leuk…)
    Maar die acceleratie is dus enkel te danken aan die electromotor en het is dan ook afhankelijk van de levensduur van de batterijen. EN als ie dus niet uin 4 maar bijv. 10 sec naar de 100 zou gaan zou ie dan ook nog zuiniger zijn?

  11. 27

    @target : Top Gear zou hem dus volledig de grond in vloeken, die (iedere?) twingo : Nod to 60 takes an eternity… Not even your grannie would buy such a car, absolutely uncool!

  12. 28

    @11 M’n 1,9 l VW diesel uit 1998 verbruikt ook regelmatig 5,8/100 en is niet vies van een Duits slokje Bio-Diesel; alleen heeft ie wel een fijn-stof/roet probleempje.

  13. 33

    @Pelayo : Als Robert ten Brink me aan een leuke Porsche Carrera GT koppelt ipv een Twingo (of überhaupt een franse wagen) valt daar best mee te leven…. OK lastig met het kind, maar ja, No gain without pain….

  14. 38

    Stalen framepje. Leuk, kan je zelf ook maken met wat plooiers en een laspost.
    Dat kan dus nog veel goedkoper; waarom niet een 1.4tdi-tje van Peugeot of zo in een Super Seven kit? Kost maar iets van een Euro of 10 000. Zou interessant om verbruik en prestaties te vergelijken.