Vrijmiboverweging | Ban de bonuskaart

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

ah-bonuskaart1Nee, niet uit privacy-overwegingen. Want die van mij staat op naam van een of ander ex-vriendin, jaartje of tien geleden. Ook niet omdat die RFID-chip er nooit is gekomen en ook niet omdat het hele systeem niet meer werkt, omdat kassa-personeel simpelweg een bonusknop bedient. Nee, AH moet gewoon stoppen met het weggeven van bonussen! Klanten raken getraumatiseerd, door alsmaar herinnerd te worden aan de bonuscultuur in het zakenleven.
De grootgrutter doet er goed aan zijn hele bonusbeleid als marketingstrategie zo snel mogelijk overboord te gooien. Ikzelf heb nu al de neiging om alle artikelen met het bonusetiket uit protest in de schappen te laten staan. Het is maar een kwestie van tijd of ook vanuit het AH-concern zullen de vette bonussen naar buiten lekken. Het bedrijf boert onverminderd goed, zodat de top van het management vast weer miljoenen aan prijsvoordeel kan opstrijken. Ergo: het begrip Bonus staat anno 2009 vrijwel alleen nog voor zelfverrijking…

Bovendien ben ik dat versleten giroblauw geval meer dan zat en de sleutelhangervariant ligt allang aan diggelen. Ik vraag me onderhand af of de afdeling marketingstrategie nog wel bij AH bestaat. In slaap gesukkeld door de zakelijke voorspoed misschien. Laat ik ze dan een handje helpen voor het te laat is en voordat het concern te lijden krijgt van crisisaankopen in de Dirks, de Lidl’s en de Aldi’s. Herintroductie van de Zegelkaart!

Gek op spaarzegels plakken

Want Nederlanders zijn onverminderd gek op spaarzegels. Likken en plakken zit ons volk in de genen. Al zullen de jongere generaties wellicht al te ver zijn vervreemd van deze fysieke bezigheid. Dus valt te overwegen een elektronische zegelkaart te introduceren, maar dan zonder daaraan persoonlijke gegevens te verbinden. Puur een domme kaart, waarbij á la de Chipper gewoon het aantal zegels bij de kassa wordt bijgeschreven. En als de kaart vol is, wordt het bedrag van de aankopen in mindering gebracht, dan wel contant uitbetaald. Hang in elk filiaal een kaartlezer en een grafische display waar de zegelkaart en het aantal ‘geplakte’ zegels wordt getoond. Dikke kans dat de klant nog wat extra meeneemt om een bijna volle kaart vol te ‘plakken’.

Geen persoonsgebonden kaart dus, zodat er ook lustig gehandeld, gepoold of geruild kan worden met de Elektronische Zegelkaarten. Het verzamelen van klantinformatie is namelijk helemaal niet zo relevant voor een supermarkt. Waar het om gaat is, dat mensen de winkel worden binnengehaald. En dat doe je door een beroep te doen op de aloude spaardrift. Dat is nog eens retro-moderne marketingstrategie.

Mijn concept is vast wel voor verbetering vatbaar. Ideeën en alternatieven dus welkom in de comments. En als AH het waagt een van deze adviezen over te nemen, dan gaat er dus een vette Sargasso-rekening naar de directie. Bij voorbaat hier dus álles copyright, heren van de AH!

En hier nog even de visie van Lebbis en Jansen.

Reacties (12)

#1 Carlos

Vrijdagmiddagspelletje: geef mij uw bonuskaartnummer en ik vertel wie u bent.

  • Volgende discussie
#2 KJ

Man, ik heb 26 fokking pagina’s daar; da’s het hele assortiment !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Rene

Ik heb, gotverdegotver, tot een jaar geleden al die bonus aanbiedingen gemist omdat ik weer zo nodig principieel moest zijn over privacy en niemand van die ellendige privacy-reutelaars mij eens vertelde dat het stomme ding ook gewoon anoniem kon. En nu ik eindelijk ook m’n 3de beker Mona Boordevol gratis krijg bij de eerste 2 zou ‘ie weg moeten?

Bekijk het maar! Go bonus! (het perensap deze week is lekker…)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 vodka

Ik krijg altijd reclame-dingetjes van de vorige bewoner van mijn huis. Die pipo heeft natuurlijk nooit een adreswijziging doorgegeven.

Gek genoek altijd extra bonuskorting op halve liters en lactacyd

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Anoniem

Hij staat op naam van iemand anders maar elke keer betaal je met je eigen pinpas.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Peter

“Het verzamelen van klantinformatie is namelijk helemaal niet zo relevant voor een supermarkt”

Nou, AH was reuze trots dat dankzij die gegevens vergiftigde melk konden terughalen bij klanten.

En mocht het verder niet relevant zijn voor AH, dan is de bonuskaart dat wel voor justitie en de sociale verzekeringsbank.

Dat alles nog los van de tekortkomingen die het CBP constateerde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Pleuro

Ik hou wel van bonussen (sic).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Karl Kraut

“Dus valt te overwegen een elektronische zegelkaart te introduceren, maar dan zonder daaraan persoonlijke gegevens te verbinden.”

Juist: het is een vorm van bankieren. In dat geval spaar je, moet de AH de belasting betalen over de rente die je krijgt. Vroeger leverde men een boekje met bestellingen bij de kruidenier in, dan kwam hij het brengen. Dat was handig voor mensen die dan later pas geld hadden om te betalen. Zo’n kruidenier was dan ook bankier. Sommige kroegen kan je op rekening drinken—veel drinken is dan veel bankieren.

Een boluskaart, misschien dat wat; we worden al geregeerd door een Zeeuwse bolus.

Aart Staartjes is ook NWO: “Klein bedrag, pinnen mag.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Karl Kraut

Ik heb net bij de AH gekeken wat ik ook alweer heb gekocht, toen bedacht ik dat mijn ip-nummer nu gekoppeld is aan mijn bonuskaart…domdomdom. Ik geef hem niet door aangezien anderen dan kunnen zien dat ik de Panorama lees, tenminste, die keer dat er een bon bijzat voor een gratis Pikandel; er bleek daarna in mijn buurt geen snackbar te zijn die dat geval in zijn assortiment had. En zo wordt je altijd wel op een bepaalde manier genaaid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Pleuro

Ik lever mijn bonus niet in.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 seven

Ah kassajuf: Dat is dan 94 euro. Klant denkt die boodschahppen leken voordeliger toen ik ze in het karretje legde en vraagt om uitleg. Ah: nee hoor het klopt. Klant rekent.. die wijn was toch een bonusaanbieding? Ah kassajuf: Oh heeft u een bonuskaart? Klant: Nee. Ah kassajuf sorry, maar dan geldt de aanbieding niet.. Klant: waar haal ik zo’n kaart. Ah: Bij mij. Klant: Wat kost zo’n kaart? Ah: niets. Klant: Doet u mij zo’n kaart. Ah scant kaart: dat is dan 70 euro..
*Conclusie AH probeert ontwetende klanten op te lichten.., stomme zegeltjes enz ook en zij zijn er ooit nog mee begonnen ook *
*Voert bonusnummer in op albert.nl en ziet al zijn boodschappen die hij de afgelopen jaren heeft gedaan zomaar ineens op zijn scherm staan, geen wachtwoord, geen beveiliging, niets. dag privacy..*

“Vul uw AH Bonuskaartnummer in en alle producten die u bij Albert Heijn koopt staan als boodschappenlijstje voor u klaar.” http://webwinkel.ah.nl/ Oeps..

Hoeveel vrouwen zullen nu naar sleutelhanger hun vriend zoeken om te kijken of hij bloemen chocolade enz koopt die ze nooit ontvangen hebben ;) (Of visa versa.. bv je vriendin die voor de zekerheid condooms haalt terwijl jullie ze al jaren niet meer gebruiken ;)
Sterkte alvast met de ontdekkingen..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 marbel

Bij onze AH hebben de cassières gewoon een blanco bonuskaart bij de kassa liggen. Als je je eigen kaart vergeten bent scannen ze die zodat je toch de korting krijgt.

  • Vorige discussie