Vrijdagvraag | Dode bomen online

VrijdagVraagtekenDe grootste media-eigenaar Murdoch wil zijn online kranten alleen tegen betaling toegankelijk maken. Dode bomen (voor de niet-insiders: alles wat op papier wordt uitgegeven) zoeken wegen om ook in de toekomst geld te verdienen. Ziet u voor ze nog een toekomst?

  1. 3

    Ik ben wellicht een ontzettend ouwe lul, maar ik mag heel graag met mijn krant/tijdschrift/boek, al of niet onder het genot van een mooi stukje muziek en/of drankje (varierend van een kopje thee tot vul zelf maar in), op de bank gezeten de rest van de wereld even vergeten.
    Het getuur naar een beeldscherm kan dat nooit vervangen.
    Ben dus dol op dooie bomen en ik ben vast de enige niet!

  2. 4

    @ 3 Inderdaad. En ik ben geen oude lul en ook geen digibeet. Op de een of andere manier is het onmogelijk om lange stukken (lange analyses en interviews) met plezier van een beeldscherm te lezen. Te veel afleiding, te veel moeite. Dan maar een dode boom en internet als aanvulling of om gelijk op de hoogte te zijn.

  3. 5

    Nou Opa, je behoort denk ik in elk geval tot een uitstervende generatie hoewel ik daar geen statistieken voor kan vinden zo direct op het internet (b.v. afname van papiergebruik door kranten).

    De generatie die nu opgroeit wordt groot met beeldschermen. Heeft meer beelschermuren dan jij nog gaat maken. Kent niet anders en heeft heel andere nieuwsbehoeften.

    Ik denk dat Murdoch zelf bijna dood is en dat hij mist wat er gaande is. Het internet is een revolutie van eenzelfde orde als de boekdrukkunst.

    Met een nog grotere impact.
    Met een nog grotere democratiseringskracht.

    En daar kunnen de mastodonten van de oude wereld niet tegen. Daar moeten ze zich tegen verzetten. Die impact kost hen hun geld. En daar houden ze niet van. Dood dus aan de krachten die hen tegenstaan. Vandaar al die wetjes tegen.

    Vooral TEGEN.

    Tegen uiting.
    Tegen gebruik.
    Tegen veranderende geldstromen.
    Tegen verandering.

  4. 6

    Ik kan me wel voorstellen dat je voor goede journalistiek geld vraagt. Een goede journalist moet immers ook eten. Als hij nou meteen ook zo slim is te gaan investeren in portable digileesboeken (soort dun beeldschermpje) met wifiverbinding, heeft hij nog wel een kans. Verkoop die digileesdingen (of koppel ze met een tweejarig abbo ofzo) en voorzie de mensen van een krant met vaste content voor een dag, een voorpagina met breaking news en een mogelijkheid de krant van vorige dagen op te roepen.

  5. 7

    Ik denk dat de laptop/netbook/telefoon met inet wel eens de domper voor de krant kan zijn, want ik mag heel graag met mijn laptop/telefoon, al of niet onder het genot van een mooi stukje muziek en/of drankje (varierend van een kopje thee tot vul zelf maar in), op de bank gezeten de rest van de wereld even observeren.

  6. 8

    Ontbossing door papierverspilling en daar dan weer een boekje over, dat zie je steeds minder.

    Het aantal bestellingen van memoblokjes (u weet wel die handige notes-papiertjes)is sterk teruggelopen bij onze organisatie. Bijna alles gaat per e-mail.
    Agenda’s? Staan op de pc.
    Nota’s, beleidsstukken, notulen, etcetera: digitaal opgesteld en verspreid.

    Op de terassen, in kroegen, zie je steeds minder iemand de versnapering nuttigen in combinatie met een krant. De laptops vullen de ruimte.

    En (zie#6) digileesdingen zijn er al. Ik heb die gagdet nog niet gezien maar hij <a href=”http://www.zdnet.nl/news/90482/digitaal-boek-sony-komt-naar-europa/”komt er aan”.

  7. 10

    @9: Nu nog eentje die je een paar keer kunt opvouwen. Dan kun je hem zo in je tas meenemen, lekker uitvouwen en lezen. Doet het ook minder pijn voor de mensen die de dode bomen krant gewend zijn.

  8. 11

    Dode bomen zijn ook maar een marginale verbetering ten opzichte van kleitabletten in de geschiedenis van de informatie-evolutie. Gesjouw met fysieke informatiedragers.. zó vorig millennium.

  9. 13

    Wat erg zeg, dat indien men voor de internet-edities zal moeten betalen, veel minder mensen zijn kranten zullen lezen. Dat scheelt dan een hoop, maar vooral een hoop oorlogspropaganda. En de Times Literary Supplement staat toch al niet ‘echt’ op het net.

  10. 14

    Murdoch is inderdaad niet bepaalt de bron van goede journalistiek. Maar Goede onderzoeksjournalistiek kost bakken met geld en dat haal je niet op met een banner. Daarnaast torent de betaalde krant ondanks dat ze het veel beter zouden moeten doen altijd nog hoog uit boven de gratis blogs en krantjes. Ik ken geen gratis blog met enig volume waarbij het niveau van het gemiddelde artikel zich kan meten met dat van mijn vertrouwde NRC. Mijn abonnement is voorlopig veilig.