Vrijdag vraag – Pesten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

VrijdagVraagteken
Is pesten op school tegenwoordig echt een groter probleem dan vroeger of kunnen kinderen slechter tegen pesten tegenwoordig? En is het geven van een antipestcursus aan brugklassers dan een goede zaak?

Reacties (10)

#1 Kittekat

Geen idee of er vroeger meer of minder kinderen gepest werden dan nu. Is daar geen onderzoek over te vinden? Als ik terugdenk aan mijn eigen lagere schooltijd, dan waren er in elke klas altijd een of twee kindjes de lul. Een bleek jongetje die met zijn voet sleepte en een meisje met brandwonden in haar gezicht: afwijkend! Dat kan dus niet. Die tijd moet hel geweest zijn voor ze. Altijd alleen in de klas, op het schoolplein, als laatste gekozen met gym, inzepen met sneeuw, etc. Als je de kneusjes beter weerbaarder kan krijgen door zo’n antipest cursus, lijkt mij alleen maar een goeie zaak.

  • Volgende discussie
#2 HansR

Survival of the fittest. Zoals 10% van de mensen altijd onder de armoedegrens leeft, zo is ook 10% vatbaar voor pesten. Zwakte. Vogeltjes die uit het nest worden geduwd. Van elke adelaarstweeofdrieling blijft er een.

Denken we dat het leven na school lief is. Stelletje softies. Om te overleven in deze samenleving met EU, Russen en Amerikanen moet je bijten. De wereld heeft het de afgelopen 7 jaar net weer bewezen.

En dat moet je op school leren.

Pesten is functioneel.
Net als sex trouwens. Leer je ook op school.

Anders gezegd: een antipestcursus kan nuttig zijn: sla erop en hak ze in de pan. Grijp ze bij de ballen en roof hun portemonnee.
Wordt assertief.

Doetjes.

Nou ja, wat minder zou ook wel kunnen maar het basisprincipe lijkt me helder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 GoedeMorgenDezeMorgen

Antipest cursus lijkt me OK. Plus training voor onderwijzend personeel hoe met pesten in de klas om te gaan, plus pestprotocol en vetrouwenspersoon op school en ook dat allemaal al op de basisschool.

Pesten is niet normaal, en moet als zodanig ook niet geaccepteerd worden. Kinderen die pesten (1 of 2 hoofdpesters (ook al 10%?) en de rest meelopers) zijn net zo benijdenswaardig als ‘de 10% die vatbaar voor pesten’ is. Pesters zijn onaangepast en asociaal, hebben vaak problemen binnen hun eigen gezinsstructuur. Leerkrachten moeten bij pesten een duidelijke rol is spelen, maar in de praktijk is dat slechts voor weinigen weggelegd.

@2: HansR, de beschaving van een samenleving valt af te lezen aan de zorg voor de zwakkeren. Naar mijn idee is dat niet alleen economisch zwakkeren een uitkering geven, maar ook voor de 10%-die-vatbaar-voor-pesten is, een leuke schooltijd mogelijk maken. Dat houdt dus in weerbaar maken, maar ook het pesten laten ophouden door actief ingrijpen (regels opstellen en naleven). Tenslotte vinden we geld stelen van economisch zwakke mensen toch ook niet acceptabel?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

@2: Ach dat survival of the fittest-verhaal inzake pesten is maar dubieus. Veel pesters komen uit gezinnen van maatschappelijk zwakkeren en komen zelf ook aan de onderkant van de maatschappij terecht.

Onder de gepestten zitten dan weer de nodige sociaal zwakker begaafden en (uit een onderzoekje waar ik de data-analyse van gedaan heb bleek) dat correleert toch met betere schoolprestaties.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 dick

@ Kittekat, dit is ook non-nieuws. De assertiviteitscursus (meerdere dagen incl omgaan met pesten) van Marietje Kessel werd 4 jaar geleden al op onze basisschool gegeven. Laat me raden…..uit De Televaag gehaald?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 jb

Ik denk niet dat het tegenwoordig meer voorkomt, wel dat het minder geaccepteerd wordt, meer als probleem gezien wordt, wat het ook is! Een cursus kan erg nuttig zijn zowel voor daders als slachtoffers.

Overigens vind ik in dit verband een Jenaplan systeem veel voordelen hebben. Door een elk jaar wisselende groepssamenstelling verandert ook elk jaar de sociale plaats binnen een groep. Iedereen is een keer de oudste en de jongste. Door de leeftijdsverschillen ben je dan ook niet altijd de beste op een bepaald gebied, en ook niet de slechtste. Lijkt me erg leerzaam voor de toekomst.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Bernd

Of pesten meer voorkomt dan vroeger waag ik te betwijfelen, wel dat er meer een probleem van gemaakt wordt. Terecht overigens, hopelijk komt er dan ook meer aandacht voor het probleem. De leerkrachten op mijn middelbare school (begin jaren-80) hadden geen flauw idee hoe ze ermee om moesten gaan, en dat is natuurlijk koren op de molen van de pesters.

Ik denk overigens dat de pesterijen best weleens heviger en gemener kunnen zijn dan ‘vroeger’, door de digitale hulpmiddeltjes van tegenwoordig (bijv. SMS, e-mail, chat).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 HansR

@Goedemorgenetc…
…de beschaving van een samenleving valt af te lezen aan de zorg voor de zwakkeren.

Oh ja?

Waar komt dat idee toch vandaan?

Als je [de grote] beschavingen (b.v. Egyptenaren, Grieken, Romeinen etc…) in de geschiedenis bekijkt hadden die weinig met zorg voor de zwakkeren te maken. Je deed mee of je viel af. Als er zorg was, was die er voor hen die al gepresteerd hadden.

Ah, voor jou is beschaving het zorgen voor zwakkeren?

Tenslotte vinden we geld stelen van economisch zwakke mensen toch ook niet acceptabel?

[Geld] stelen is überhaupt bij wet verboden maar dat zegt niets over de mate waarin het gebeurt, de mate waarin het bestraft wordt en de mate waarin de onderkant de bovenkant van de samenleving besteelt of juist de bovenkant de onderkant.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 GoedeMorgenDezeMorgen

@8, de grote beschavingen zijn ook allemaal foetsie en pleite… misschien hadden ze zich wat socialer moeten opstellen als ze wat langer hadden willen blijven.

Eigenlijk had ik willen typen: de mate van beschaving van een sameleving valt af te lezen aan de zorg voor de zwakkeren

Imho: een samenleving met een hoge mate van beschaving zorgt voldoende/goed voor de zwakken in de groep. In het ene uiterste geval (waarin iedereen voor zichzelf zorgt en het recht van de sterkste geldt) is men niet meer dan een stelletje wilden. Over dat laatste concept zijn leuke films gemaakt.

Stelen is idd bij de wet verboden (en ook een paar godsdiensten), daar zijn dus regels voor opgesteld en die worden gehandhaafd. De mate waarin die handhaving nodig is en wie van wie steelt lijkt mij irrelevant.

Waarom geen (gedrags-)regels op scholen opgesteld + handhaving die de zwakkere kinderen beschermen tegen pesters? Ook zoals we economisch zwakkeren aan een baan helpen oid, kunnen we gepeste kinderen ook weerbaarder maken via een cursus. Ook prima. Maar om alleen de gepeste kinderen te veranderen en voorbij gaan aan de pesters, lijkt me een deel van het probleem negeren en zeer waarschijnlijk ook het probleem verschuiven naar andere kinderen. Het zijn de pesters die het probleem zijn/hebben en niet de kinderen met gebrekkige motorische vermogens of afwijkend uiterlijk.

Natuurlijk allemaal imho.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 jb

Maar om alleen de gepeste kinderen te veranderen en voorbij gaan aan de pesters, lijkt me een deel van het probleem negeren en zeer waarschijnlijk ook het probleem verschuiven naar andere kinderen. Het zijn de pesters die het probleem zijn/hebben en niet de kinderen met gebrekkige motorische vermogens of afwijkend uiterlijk.

Inderdaad!

  • Vorige discussie