Vrijdag Vraag – Nationaal project

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

VraagtekenHet is alweer lang geleden dat Nederland een grote nationale prestatie heeft geleverd. Op polders, afsluitdijk en deltawerken kunnen we trots zijn. Weet u een project voor Nederland waar we de komende jaren onze tanden in kunnen zetten zodat onze kleinkinderen later met bewondering zullen terugkijken?

Reacties (61)

#1 Jeroen

Het eerste land in Europa dat volledig afhankelijk is van zelf geproduceerde, schone energie.

  • Volgende discussie
#2 Steeph

@Jeroen: Hele goeie, maar dan moeten we wel opschieten. IJsland is hier al mee bezig:
http://olie.wordpress.com/2007/01/04/vergelijkende-studie-energieproductie/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Ruud Oost

Schone energie word gewoon ‘het item’ de komende 100 jaar, volgens het Pentagon is bestrijding van het broeikaseffect lastiger dan het terrorisme. Het is dus niet meer alleen een onderwerp voor links ongewassen types en geitewollensokken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Crachàt

Beware voor mensen die zich rechts niet gewassen hebben!

Natuurlijk! Ik roep dat al 15 jaar, dat die Nederlandsche Bolleboozen wat minder moeten loelen en terug de stofjes aan, laboratorium in, en de Weereld verbazen.
Ik meen het.
Nederland maakt vreselijk slechte speelfilms, maar heeft de beste cameramensen ter wereld.
Die koele nuchterheid, die “nou, wat hebben we hier-kijk op de zaak”, speelt in het voordeel van jullie land. In het geval van deze vrijdagvraag, natuurlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 dr Banner

– De betuwelijn opererend.
– Alle snelwegen in de randstad verhoogd op palen, en over land en waterplassen i.p.v. er door.
– Geconcentreerde duurzame, prettige woningbouw de lucht in (skyscrapers) i.p.v. ruimte vretende vinex-schandvlekken wat alleen maar geluidsintolerante nimby’s kweekt.
– Volledig ingeente veestapels.
– Verdicht light-rail netwerk ook buiten de randstad.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 jan des bouvrie

Schone energie is zoooo jaren negentig. Nee, we moeten creatiever met die klimaatverandering omgaan. Ik denk aan een complete overkapping van het hele land met onder de overkapping een eigen klimaat. Met elke zomer mooi weer en elke winter ijs en een elfstedentocht. Net als zo’n indoor skibaan zeg maar, maar dan op de schaal van heel Nederland. Past perfect in onze drang naar een maakbare, compleet geplande samenleving en de nostalgische, kneuterige verlangens naar de tijden van weleer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Ruud Oost

Helemaal mee eens, Crachàt, het enige is wat de Nederlandsche Bolleboozen doen is klagen dat de portier en de schoonmaakster te veel verdienen….oh….en de kinderopvang is te duur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Nette Heer

Schoon water en schone lucht voor de hele wereld.

Verlichting en rationalisering van alle gelovigen. Uitbanning van het socialisme. Realisme en redelijkheid in financiering van kabinetsplannen. Hufterigheid uitbannen. Erkennen dat er sociale klassen bestaan. Oplossen fileprobleem.

Maar laten we maar met water en lucht beginnen, dat is eenvoudiger.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Nette Heer

@ dr Banner #5

Geen snelwegen op palen! Zelfs in de mooiste plekjes in Rotterdam (die zijn er) hoor je nog de Ring en het spoor. Diep leggen!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Ruud Oost

Nou JdB, als jij de klimaatverandering kneuterig vind, weet ik niet in wat voor wereld jij leeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Crachàt

Uitbannen, “Nette Heer”?
Toch raar dat overspannen rechtse rakkertjes als u, willen uitbannen.
Je zou denken dat de Vrije Markt niet houdt van uitbannen. Je zou eerder denken dat dat iets Stalinistisch is. Overigens iemand die er wonderwel in gelukt is om het socialisme uit te bannen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Crachàt

Woehaha, vergeef me dat ik nog even verder over de grond rol van het lachen met die #8.

Kunnen we die niet naar een postje upgraden?

*erkennen dat er sociale klassen bestaan*

ROFL!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Crachàt

“Sargasso: uw weblog waar vroeg of laat elke sociale afwijking aan het woord komt.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Steeph

Een groot netwerk van ondergrondse goederentransportbuizen. Tot in de binnensteden. Volledige geautomatiseerd en electrisch. Met zweeftrein achtige modules ter grote van een standaard vliegtuig container.

Kunnen we een stevig deel van het wegtransport uitschakelen en hoeven we minder te doen aan de bovendegrondse wegeninfrastructuur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 mescaline

Een bouwtechniek ontwikkelen voor ruimtestations. Neerzetten onder water in de Noordzee. Live gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Ruud Oost

Heel goed idee, Steeph, minder files en schonere lucht.

…….en dan kan Nette Heer met zijn Ferrari zijn klassebewustzijn ten toon spreiden. :D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Nette Heer

@12: zelfs in Nederland bestaan er sociale klassen, al is het een enorm taboe om ze te benoemen. We moeten het natuurlijk niet zo onhandig aanpakken als in bijvoorbeeld, mijn arbeidsplek België.

Overigens ben ik niet rechts. Maar dat uw blinde vlek: iedereen die buiten onze groep valt plakken we maar een etiket op. Andersdenkenden moet je uitlachen, ridiculiseren, en als dat niet helpt uitschakelen.

@ Steeph #14
Nooit gedacht dat hier een pleidooi voor een Betuwelijn-variant zou komen. Plan is overigens al diverse malen geprobeerd. Zelfs voor een simpele korte lijn tussen Aalmeer en Schiphol zijn de kosten en technische problemen te groot. Effectiever is gratis en fijnmazig openbaar vervoer, zodat de wegen vrij zijn voor goederentransport.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 mescaline

Neerzetten met duikers dus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Nette Heer

@ Ruud Oost

Ferrari is voor de klasse der nouveaux, tenzij voor bouwjaar 1972. Wij rijden klassiek en fiets.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Ruud Oost

Krijgen we dan geen problemen met het grondwater, mescaline?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Ruud Oost

#19 OK Bentley dan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Steeph

@Nette Heer: Tijden veranderen en dus ook de kosten/baten analyses.

Zie net pas dat er zelfs een wikipagina is voor dit onderwerp:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ondergronds_logistiek_systeem

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Nette Heer

@21

Alleen als je trouwt, vreemd genoeg. Te zeer vastgoedsfeer. Denk aan minder opzichtig, en minder verkwistend. Denk aan: DS.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 mescaline

@20 waarom ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Crachàt

NH 17: Neenee, niet uitSCHAKELEN, uitBANNEN.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Kalief

Nederland – Drielagenland!

Alle lelijkheid en verkeer ondergronds, al het mensgedoe op begande grond en alle natuur op de overkapping.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 Nette Heer

@ Steeph

Heb in jaren 80 aan Aalsmeer – SPL gewerkt. Conclusie was: alleen voor lange rechte lijnen, liefst gespecialiseerde produkten. General Cargo (in containers) vreet emplacementen, en dan heb je weer voor- en natransport in de drukke centra. Werkt alleen lekker op grote afstand, ergo Betuwelijn.

Leuk ander project was: ’s nachts containers via de dan lege HSL-tracé’s. Nooit meer wat van gehoord.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Steeph

@Nette Heer: Als je in de begin jaren 60 gevraagd had of iets als de Oosterscheldekering mogelijk was, hadden ze ook nee geschud.
Volgens mij moet er met nieuwe technieken en veel creativiteit best wat mogelijk zijn.
En dat het in eerste instantie niet geheel economisch rendabel is, is niet zo interessant. Volgens mij zal met de nog steeds groeiende verstedelijking in de wereld er een grote markt ontstaan voor deze oplossing.
Net als andere kennis kunnen we dat dan als exportartikel leveren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 Crachàt

Merkwaardig dat men vooral infrastructureel denkt, eigenlijk.
Zij er nietgenoeg voorbeelden in het verleden geweest waar een op de tekentafel geconstrueerde werkelijkheid in realiteit een onleefbare hel bleek?
Brasilia, de Bilt, Parijse periferie, …
Metropolis nog maar eens herbezien.
Ruimte en benutting ervan is iets wat organisch moet groeien, vanuit micro- ipv macrodenken.
Beter is het uitvindingen op die schaal te richten.
Mensenmaat, ipv op klassen.

Begrijpelijk is wel dat steden inderdaad veel belangrijker zullen worden, vanwege piekoyle.
Woon-werk zal wellicht helemaal anders ingedeeld worden, tegelijk met de grijze babyboomers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Steeph

@Crachàt: Daar raak je een gevoelige snaar. Waarom denk ook ik toch gelijk aan tastbare zaken als ik het over grootse projecten heb.
Waarom niet iets van dezelfde orde als een alfabetiseringsproject.
We zouden bijvoorbeeld kunnen gaan voor het uitbannen van alle “geestesziekten” die vrijwel direct het gevolg zijn van een beroerde jeugd. Welk deel van de bevolking heeft er niet in meer of mindere mate last van dat de opvoeding verre van optimaal verlopen is?
Geen flauw idee zoiets aan te pakken. Maar misschien kunnen we wat knappe koppen bij elkaar steken.
Zal vast heel goed zijn voor het bruto nationaal geluksproduct.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 Bontenbal

Woningbouw en natuurbouw op kunstmatige eilanden in het IJmeer. Nu nog een wat saaie, wijde ruimte maar het stuk Markermeer tussen Flevoland en Amsterdam vraagt er gewoon om om verder volgebouwd te worden! Een Dubai in het IJsselmeer zeg maar. Begrijp me goed, ik mag daar graag zeilen en naar de vogels kijken maar ik denk dat je tussen die eilanden door nog steeds prima kunt varen en mooi ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 touretteketetteke

http://www.soilandhealth.org/01aglibrary/Bostuin.pdf
Hart, Robert. De “Bostuin”: Mogelijkheden om te leven en telen in harmonie met de natuur. Nederlandse vertaling: Robert Hundscheidt. 444 kb PDF.

Vertaling van het bekende boekje van Robert Hart, over het opzetten van een Bostuin in de stad of op het land, met een minimum van arbeid en hoofdzakelijk bestaande uit fruit- en notenbomen, en -struiken, samen met zelfuitzaaiende groenten en kruiden. Het verhaal van Hart’s eigen Bostuin in Shropshire, en over het gezonde ‘salade’dieet.

ik postte net al in de recentste klimaat discussie hier een enorm pak weerdata (uitschietertjes, wakkerschuddertjes, etcetera) en het internet adres ervan heeft ook een souvereiniteit afdeling, daar lezen we dit:

Homesteading http://www.soilandhealth.org/03sov/0302hsted/0302homested.html
Karl Marx wisely defined real wealth as ‘owning and or controlling the means of production.’ He was thinking of industrial assets. But a small farm or ranch, some garden land and a woodlot are also means of production. Self-sufficient homesteaders are fundamentally trying to achieve much the same thing that many entrepreneurs are after. Homesteaders are creating independent poverty instead of trying to be independently wealthy. To round out this library I am looking for excellent back-to-the-land books and works encouraging voluntary simplicity and self-sufficiency.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 MMaas
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 mescaline

@32 veel te veel individu-ik-kabouter-naar-de-natuur. Werk dan toch eens samen. Dan kom je ook meteen bij Crachat 29, de metropole massamens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 Mac Gabhann

Het Markermeer en IJsselmeer voor 80% inpolderen, ecologisch verantwoord bebouwen en dáár en in de Flevopolder met bebossing een echt Groen Hart voor Nederland realiseren. Dan kan de Randstad eindelijk wat beter volgebouwd worden en zich ontwikkelen tot een échte wereldstad.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 eli

Ingenieurtjes.

Steeph @30 heeft gelijk; het is tijd om naar immateriële noden te kijken. In de geest van wijlen Andries van Dantzig. Naar een geestelijke verzorging en gezondheidszorg die net zo goed is als de lichamelijke.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 jan des bouvrie

@Ruud Oost (#10): ik vind het verlangen naar vroeger toen alles nog goed; toen je nog U zei en de notaris en dokter nog op een voetstuk stonden; toen vrouwen nog lekker thuis bleven bij de kinderen en de mannen 40 jaar bij hetzelfde bedrijf werkten om bij hun pensioen een gouden horloge mee te krijgen. Dat verlangen vind ik kneuterig.

Klimaatverandering vind ik verre van kneuterig. Niet omdat het nou zo’n groot probleem voor de natuur is, die heeft immers vele malen grote klimaatveranderingen goed doorstaan, maar omdat het voor de mens zo lastig is. Maar om nou ‘minder files en schonere lucht’ als het,/i> Nederlandse Project van de 21e eeuw voor te stellen…

Ja, dat vind ik dan wel weer kneuterig. Denk groots! Overkappen dat hele land en je eigen klimaat maken! Dan maakt die klimaatverandering voor ons niets meer uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 hoofdletterb

Heel nederland groene daken? Naast de bestrijding van het UHI effect, ziet het er leuk uit, lijkt me redelijk haalbaar, en dan hoeft de overheid google niet meer te verzoeken locaties te blurren in google earth :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_heat_island_effect
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_roofs

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Yevgeny Podorkin

Geef landschapsarchitect Adriaan Geuze maar speelruimte. De ”nieuwe Jac.P. Thijsse”?…die Nederlanders opnieuw naar de natuur laat kijken:

”Geuze ziet een terugkerend patroon waarin de stedelijke middenklasse de polders wordt ingezogen met achterlating van een (etnische) onderklasse in verpauperde wijken in gesegregeerde steden. Resultaat: de ontwrichting van zowel stad als platteland.”

En vooruit…nog een keer,..sterkere kust, extra land, zeereservaat, werkgelegenheid, minder druk op laatste natuurgebieden enz.:

Kan je d’r weer 50 jaar tegenaan toch?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Winky

Een complete verhuizing van Schiphol naar zee waarbij de landingsbanen een groot meer afsluiten waar vis op grote schaal wordt gekweekt (en misschien ook algen mocht dit zich goed voor biomassa lenen). Mogelijkerwijs valt er m.b.v. de getijdenenergie ook nog een interessante hoeveelheid energie hieruit te halen.

Een enorm snelle light rail naar dit eiland en op een afstand van de landingsbanen grote windmolens (jaja een veilige afstand) (ongetwijfeld goedkoper dan een windpark in de zee).

Een deel van de kosten kunnen dan al betaald worden met behulp van de vrijgekomen grond rond schiphol en de uitbreiding van de luchthaven zou zoveel minder voeten in de aarde hebben. (meer rotsen in de zee ;-))

De critici gaan het nu al over horizonvervuiling hebben… Ik heb toen ik jong was altijd met veel bewondering naar de Deltawerken gekeken (vond ik ook geen lanschapsvervuiling) daarnaast zullen ze gaan zeuren over afzetting van zand en erosie op bepaalde stranden, gewoon negeren, sinds het begin der tijden is de wereld al in beweging…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 onbevoegde

@Mac Gabhann:

Ik ben het eens met de inhoud van wat je zegt, maar vind het jammer dat je klakkeloos propagandistische terminologie overneemt als “Markermeer” en “IJsselmeer”. Liever heb ik het over de waterige bezetter in Westelijk en Noordelijk Flevoland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 Yevgeny Podorkin

@ JdB
Een complete overkapping: elke winter ijs….
Niet nodig. Er zijn ontwikkelingen gaande richting kunstof”ijs” (matten) met dezelfde ”glijeigenschappen” als of met een flinterdun vrieselement……

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 troebel

De Noordoostpolder ontwikkelen als een megaproject voor werkgelegenheid en recreatie: de oostelijke en zuidelijke ringdijk volbouwen met horecagelegenheden, de westelijke en noordelijke dijk volgooien met nieuw te ontwerpen megawindturbines en de spoorlijn nog even doortrekken naar Zwolle. Rond resp. tussen agglomeraties met meer dan 25.000 inwoners een ringdijkje resp. hoogliggende verbindingswegen maken en dan de ringdijk op strategische plaatsen doorsteken om onze oervriend, het water in de polder zijn werk te laten doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 Xiwel

De bouw van een enorme 10-verdiepingsparkeergarage met paternostersysteem bij Zevenaar. Waar een kudde goederentreinen geparkeerd kan worden totdat Duitsland de Betuwelijnverlenging aan gaat leggen. Ook erg uniek en je hebt er ook geen barst aan. :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 InvertedPantsMan

@37 en de rest van de wereld kan lekker creperen? Naast het feit dat het overkappen van Nederland nog een grotere utopische illusie is dan het ontstaan van een socialistische heilstaat in ons VOC landje bent u een egoist van de ergste soort. Hoe infantiel moet je zijn dat je uberhaupt denkt dat we ons als land kunnen los snijden van de rest van het ecosysteem en zelfs als dat al kon hoe lang denkt u dan dat ons eigen-volk-eerst-ecosysteempje stabiel blijft?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 Steeph

@Xiwel: semi-offtopic en met ;-) : In iedere grote stad tenminste 1 parkeergarage zetten met alleen een ingang. En ergens een pletmachine.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 Steeph

@InvertedPantsMan: Ze hebben toen toch dat biosphere 2 en 3 project gedaan. Zou dit toch gewoon versie 4 zijn, maar dan net iets groter.
Gelijk camera’s inhangen en je verdient er ook nog geld aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 jan des bouvrie

@InvertedPantsMan: ik ben bang dat de begrippen “humor” en “ironie” niet aan jou besteed zijn.

@Steeph: heel goed idee. Als we er meteen een soort Super Big Brother van maken, dan kunnen we meteen Talpa uit het slop trekken! Dan hebben we twee megaprojecten in een!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 Peter

Het Nederlandse leger jaagt de Amerikanen uit Irak en gaat de plaatstelijke bevolking les geven in respect, solidariteit en duurzaamheid.

Of: Nederland passeert de EU en komt met een grondwet voor heel de wereld, waarin natuurlijk respect, solidariteit en duurzaamheid voor eens en altijd geregeld zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 InvertedPantsMan

Aan de positieve kant:

De grootste uitdaging in een wereld waar energie en bepaalde delfstoffen steeds schaarsere goederen gaan worden is wat mij betreft het creeren van een lokalere en efficientere economie. Vanuit mijn beroep denk ik het meest over de bouwsector, een van de grootste energie behoeftigen, afval producenten en banenmotoren van dit land.

Denkend aan Holland… zie ik een land voor me waar boeren hout en hennep verbouwen (ipv een overvloed aan voedsel) dat ingezet wordt als zeer energiezuinige, eeuwig hernieuwbare, CO2 balans gunstige en vele malen gezondere bouwstof (intern klimaat in een houten woning is vele malen gezonder dan in een steenachtige woning). Eindelijk is het huisvestingsprobleem verleden tijd, heeft het weer zin om boer te zijn en kan de biodiversiteit weer toenemen omdat het land vol staat met bos en hennep velden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 InvertedPantsMan

@ JdB humor zie ik over het algemeen als: “om te laggen” hetgeen ik niet echt van toepasing vind op uw comment #37 (chacun à son goût denk ik dan maar) en ja, het herkennen van ironie is idd niet mijn sterkste kant.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Steeph

@InvertedPantsMan #50: Hebben we daar genoeg grond voor? Ben trouwens helemaal voor. Zeker ook het lokaal produceren. Denk dat we daar trouwens vanzelf toe gedwongen worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 InvertedPantsMan

@Steeph Ik kan me voorstellen dat we afhankelijk van lokaal vraag en aanbod nog het een en ander moeten importeren uit buurlanden. Op Europesche shaal is er iig ruimte genoeg voor de groei van houtproductie. Momenteel (in 2005) gebruiken we maar 54% van de aangegroeide houtmassa van alle europesche bossen. (las ik in het houtblad) In Scandinavie, Duitsland en Zwitserland is veel expertise op dit gebied. Men bouwt daar ook veel met high tech houtproducten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#54 onbevoegde

Over terminologie gesproken: ik noem het een gotspe dat bijv. een organisatie die zich “Friends of the Earth” noemt, delen van Nederland onder water wil laten staan. Wees dan eerlijk en noem jezelf “Friends of the Sea” (en Bluepeace, BlauwLinks, enz.)

Naast de Afsluitdijk moet per definitie ook aan minstens één kant land zijn. Dus als het “IJsselmeer” zo nodig open moet blijven, nou ja, “Groeten uit de Derde Nationale Luchthaven in de Waddenpolder” vind ik een beter idee voor een ansichtkaart dan dat van Amersfoort aan Zee. Dat ding hernoemen kan ook wel, maar dat vind ik zoiets Orwelliaans hebben.

Enneh, niet dat ik iets heb tegen CDA-stemmers als mensen, maar is het Groene Hart wel echt een hart zolang er geen rivieren van bloed vandaan vloeien?

( ;-p )

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 Minik

Mijn nationale project is een idee in drievoud;
1. Stimuleer microwarmtekrachtkoppeling (mWKK).
2. Leg één of meer grote waterreservoirs aan (>20m hoog).
3. Gebruik windenergie plus stroom van mWKK om het reservoir te vullen.

Nederland heeft ong. de meeste huizen per km2 aangesloten op het aardgasnet ter wereld.
Er zijn tegenwoordig systemen die de restwarmte van een CV ketel (ruim 300C) kunnen omzetten in elektriciteit. Die zijn klaar voor marktintroductie. Deze zgn. microwarmtekrachtkoppeling is een decentrale energieopwekking passend in een waterstofeconomie.
De elektrische energie die wordt opgewekt bij het verwarmen van huizen kan worden omgezet in waterstof.

Daarnaast kan men een waterreservoir met voldoende hoogte en grootte vullen met de energie die over is en die waterkracht benutten als er meer vraag is.
Het reservoir wordt gevuld met water dmv windenergie. Als de molen draait terwijl er weinig vraag is kan de energie worden gebruikt om water te pompen in het reservoir. Als er te weinig wind is loopt de accu (het waterreservoir) leeg.
Met de extra energie van de microWKK kan het reservoir op peil blijven.

Het waterpeil in een gebied controleren doen we al honderden jaren.
Zo’n waterreservoir is op de grens van een watergebied te plaatsen. Als er water uit de omgeving weg moet, is het naar het reservoir te pompen en de overloop die voor energie opwekking wordt gebruikt kan naar zee worden geleid. Als er door droogte een te lage waterstand is in de omgeving (polder) is de waterloop te dirigeren naar land ipv naar zee.
Op die manier heb je;
1. Een oplossing voor wateroverlast. (veel afvoer voor een dichtbevolkt gebied)
2. Goede controle over het waterpeil bij droogte ook bij opwarming.
3. Een veel efficiënter gebruik van het aardgas (+25%?). Restwarmte wordt gebruikt voor elektriciteit.
4. Windenergie wordt door gebruik van wateropslag efficiënter dan de 25% die het nu heeft
5. Decentrale opwekking van stroom dmv mWKK. Kan ook gebruikt worden voor omzetting van water in waterstof. (voor in de verdere toekomst als er voertuigen waterstof gebruiken. De organisatie om dit te doen (100.000en huishoudens) vraagt enige tijd en werk).
6. Minder afhankelijk van risicovolle landen met olie en gas zoals; Rusland en het midden Oosten.

Begin 80er jaren is het idee om met een waterreservoir te werken gelanceerd door Ir. Lievense de toenmalige hoofdingenieur voor de Deltawerken.
Het plan werd afgeschoten. Er was geen geld. Onzin natuurlijk er was een atoomlobby en die kon het plan niet gebruiken.
Ook nu horen we weer vanuit verschillende richtingen dat er kernenergie moet komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56 Crachàt

Kan iemand Minik minister maken graag?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#57 InvertedPantsMan

nee man dan krijgt hij niets gedaan, topambtenaar lijkt me productiever.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 Ruud Oost

Al jaren lang kunnen we met bestaande techniek een bijna emissieloze maatschappij maken. Maar willen we dat? Neeee, want dan kantelen de machtstructuren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59 InvertedPantsMan

IK weet het! Laten we een vrijheidsbeeld achtig Europeesch monument in de noordzee bouwen.

wat zegt u? dat was al bedacht? Heb ik dat weer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#60 jan des bouvrie

@58: nee, dan kantelen de inkomensstructuren. En om de Vlaamse Minister van Verkeer maar eens te citeren: “Het raakt ze in de portemonee en dan kennen we de Hollanders”.

Want zo denkt de gemiddelde Nederlander erv olgens mij over. Alles goed en wel met het milieu, en de catastrofe straks kan nog zo groot zijn, maar maatregelen moeten het leven nu niet duurder of ongerieflijker maken.

Daarom was het woord “ironie” in mijn reactie naar InvertedPantsMan misschien niet terecht. “Cynisme” is een betere omschrijving van mijn ideeen over ons energieverbruik die nog altijd voor het grootste gedeelte op olie steunt. En dan maak ik me over dat klimaat nog niet eens zo’n zorgen. Veel acuter is de fijnstof in de lucht, de smog, de enorme onrust in het Midden-Oosten en het feit dat het gewoon op gaat raken en we dan nauwelijks alternatieven hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#61 ReinoutS

Ik heb hier een boek liggen, Toekomstbeelden van Robbert en Rudolf Das. Staat vol schetsen van innovatieve bouw- en transportvormen waarmee we in Nederland voorlopig nog wel even zoet zullen zijn als we die allemaal gaan uivoeren. Boek staat niet online, maar zie bijv. deze pagina.

  • Vorige discussie