Vrij en verbonden

COLUMN - Wat een geweldig idee om Keti Koti tot nationale feestdag te verheffen. Niet alleen voor zwarte mensen is 1 juli het vieren meer dan waard: Nederland schafte op die dag in 1863 de slavernij af. Dat onze voorouders, zij het als laatsten in Europa, alsnog tot het inzicht kwamen dat het gruwelijk is om mensen te kapen, te verschepen en vervolgens als slaaf te verkopen, is dat evenzeer: want daarmee zetten de handelaars de eerste stap om zich van hun monsterlijkheid te bevrijden.

Juist omdat we hier gewoonlijk meer leren over de tulpen- en specerijenhandel dan over onze mensenhandel, zou het voor Nederland goed zijn om te beseffen dat onze rijkheid indertijd – waarvan we nu nog steeds profiteren – niet uit de lucht kwam vallen: daar hebben anderen met hun bloed en hun leven voor betaald. De geschiedenis van de slavernij hoort voorgoed bij Nederland, en die heeft witte en zwarte mensen gemaakt tot wie ze nu zijn: twee verbonden maar ogenschijnlijk gescheiden groepen.

Keti Koti tot nationale feestdag maken, zou helpen die banden zichtbaarder te maken en zodoende de verbintenis weer te beklemtonen. Want tot verzoening, toenadering, begrip en acceptatie kom je niet wanneer de ene partij routineus zijn neus hooghartig in de lucht steekt, en tegen de andere partij snibt: ‘Allemaal passé, hoor. Oude koek, heb ik niets meer mee te maken.’ Want nee: jij hebt daar inderdaad geen schuld aan, maar zij al helemaal niet – en toch is het hun voorouders overkomen, en die geschiedenis dragen we allemaal met ons mee, of we willen of niet. Problemen verdwijnen niet wanneer je ze ontkent: integendeel, ze vreten zich dan alleen meer in.

Bovendien is onze geschiedenis, hoe je het wendt of keert, een gezamenlijke. Wit en zwart zijn meer verbonden dan we wel denken; onze kleurgradaties getuigen daarvan. De overgrootmoeder van Noraly Beyer kreeg vrijwel zeker kinderen van de man die haar als slaaf hield. Van zulke verhalen zijn er talloos veel: zwarte en witte mensen zijn vaak, zonder dat ze dat zelf weten, elkaars nabije familie. Alleen werden ze opgevoed met onderlinge afstand, en groot verschil.

En nee, de afschaffing van de slavernij is niet ‘zo lang geleden’: 150 jaar is weinig, op de geschiedenis. Het Amsterdamse Aardappeloproer is nu precies een eeuw oud, en van de week vertelde een collega me dat zijn oma in die periode honger leed en rachitis had opgedaan: ze bleef er altijd een klein en krom mensje van. Dat is ene eeuw terug, maar dat verleden droeg de familie nog lang met zich mee. Anderhalve eeuw: dan hebben we het over onze overgrootouders.

Gisteren vierde Amerika dat het land 241 jaar geleden onafhankelijk werd; Frankrijk viert volgende week haar 214 jaar oude revolutie. Ik ken mensen die nog elk jaar het Leids Ontzet vieren, de bevrijding van de Spanjolen tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Dat was in 1574.

Voor bevrijdingsfeestjes is het bovendien nooit te laat. Voor verzuimde gesprekken al evenmin.

Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.

  1. 2

    Wit en zwart zijn meer verbonden dan we wel denken; onze kleurgradaties getuigen daarvan.

    Spaink doet dit heel gezellig klinken, alsof we allemaal eigenlijk één grote familie van elkaar zijn. Een familie van verkrachters en verkrachtingsslachtoffers dan toch.

    Of denkt u dat de grootmoeder van Noraly Beyer zich vrijwillig blootgaf aan de man die haar als slaaf hield, hm? Dat het een Bouquetreeks-romance was met een titel als ‘Verboden Liefde in het Paradijs’?

    Ik kwam laatst een filmpje tegen van een zwarte, Amerikaanse vrouw, die zich beklaagde over de jaarlijkse viering van ‘black history month’. Jaar in jaar uit werd zij – als ‘zwart’ kind – geïdentificeerd met de slavernij.

    Je krijgt eigenlijk ingeprent dat je de nazaat van een slaaf bent, en dus eigenlijk ook een beetje een slaaf, beargumenteerde ze. En ze was er kotsbeu van. Want wat doet dat met je psyche, met je zelfbeeld?

    Karins voorstel komt er op neer dat we straks gaan ‘vieren’ dat een deel van de natie het product is van verkrachting door de voorouders van het dominante deel van de natie.

    Een nationale boetesessie, vergelijkbaar met 4 en 5 mei waar de Holocaust wordt ingeprent als het grote morele exempel; alleen komt de gewone (witte) Nederlander nu in de rol van nazi. Of die zich maar even goed schuldig wil voelen: z’n ouders waren uitbuiters, onderdrukkers en verkrachters. In de West en in de Oost. VoC-mentaliteit = nazi-mentaliteit.

    En daarna vallen we elkaar in de armen en zingen we kumbaya. Zou het?

  2. 3

    @2: Vreemde reactie op een pleidooi om nu eindelijk eens de waarheid over het Nederlandse koloniale verleden onder ogen te zien. Moeten we die verkrachtingen dan maar ontkennen? Vanmorgen las ik in Trouw hoe de kolonialisten veelbelovende Indische kinderen uit hun gezinnen haalden om op Nederlandse kostscholen te worden klaargestoomd hun landgenoten onder de duim te houden. Met steun van de missie en de zending.

  3. 4

    @2: Er zit nogal een verschil tussen kumbaya zingen en het stelselmatig negeren van dat deel van de Nederlandse geschiedenis op bv scholen waar je eigenlijk weinig leert van dat deel van het verleden. Alsof het een voetnoot is in de geschiedenis.

    ( Of om in de sfeer van je eigen reactie te blijven. Als de Duitsers het oorlogsverleden als onbelangrijke voetnoot van hun opa’s zouden zien, zou de wereld te klein zijn )

  4. 5

    @2: Volgens Beyer was zij een kleinkind van een vrouw die waarschijnlijk de concubine was van haar blanke eigenaar.

    Beyer zegt daar zelf over: De moeder van een van haar grootvaders was een slavin. […] was zij een kleinkind van een vrouw die waarschijnlijk de concubine was van haar blanke eigenaar. (dat moet dus waarschijnlijk achterkleinkind zijn).

    OK, haar grootmoeder was slaaf. Maar wel concubine. Dat is een andere relatie dan verkrachting per definitie. Concubines bestonden overal. De adel is er van vergeven.

    Dat die relaties anders zijn dan een huwelijk, zeker anders dan een huwelijk uit liefde, is vrij duidelijk. Het zijn relaties waar de machtsverhoudingen eenduidig aan een kant lagen. Ja, maar geen verkrachtingssituatie, iig niet per definitie. Vrijwillig was die relatie waarschijnlijk niet, maar dat houdt (wellicht vreemd genoeg) niet in dat de relatie slecht was. Wederzijds voordeel zal er vaak toch geweest zijn. Niet elke relatie tussen blank en zwart was er een van geweld, verkrachting en misdaad. Ja, slavernij erkennen we nu als misdaad. Sinds 1863!. Na duizenden jaren legale slavernij.

    Karin heeft gewoon een punt: blank en zwart zijn verbonden en dat zul je moeten erkennen om ergens, ooit, die duizenden jaren machtsverschil weg te kunnen werken.

    En ja, vooral die holocaust er bij halen. Slavernij was niet mooi maar de KKK is daar toch ook weer niet representatief voor. Ik zie nog wel een verschil.

    En herdenken kun je ook in soorten en maten.
    Bezwaren kun je overal vinden.
    En nee, Karin doet het niet gezellig klinken.

  5. 6

    De suggestie dat de slavernij verantwoordelijk was voor de nederlandse welvaart klopt niet. De handel in slaven was relatief klein, nog geen een procent van onze vloot bestond uit slavenschepen en de winsten waren laag. De engelsen maakten veel grotere winsten.

    Het gebruik van slaven in de kolonieën leverde de nederlandse economie meer op. 15% van de goederen die Nederland importeerde werd geproduceerd door slaven uit de nederlandse kolonieën.

    http://www.historien.nl/geschiedenis-van-de-nederlandse-slavenhandel/

    De afschaffing van de slavernij vieren lijkt me verder wel een prima plan, mooi moment in onze geschiedenis om even bij stil te staan. Zou inplaats van Pinskeren kunnen, dat is toch een vrij wazig feestje waarvan bijna niemand de betekenis meer kent :)

  6. 7

    @4 Prediker zegt simpelweg niet te geloven dat verheffen tot feestdag niet als effect zal hebben dat we meer begrip voor elkaar zullen hebben. Nergens beweert hij/zij dat de plaats in de voetnoot de juiste is.

    er zit natuurlijk een verschil tussen iets compleet negeren en iets tot nationale feestdag bombarderen.

    Of, om in de sfeer van jouw voorbeeld te blijven: de Duitsers hebben toch geen feestdag waarin ze WO2 herdenken?

  7. 9

    Pffr,
    Mijn overgrootouders werden stelselmatig uitgebuit door den Hollander die ook in gekleurde slaven deed.
    Waarom zou ik 150 jaar na dato een schuldgevoel afkopen voor een zwarte pagina uit dat kutlandje.
    Hou eens rekening met hen die eeuwenlang horigen zijn geweest en nu de zwarte Piet krijgen toegespeeld dat je je medeverantwoordelijk moet voelen voor iets wat een Hollander heeft geflikt.
    Fuck it. Not my burden nor cross to wear.

  8. 10

    Op een gegeven moment moet je het verleden achter je laten, we nemen de Spanjaarden de 80 jarige oorlog ook niet meer kwalijk en we herdenken ook niet de slachtoffers van de heksenjachten of de piraterij, waar Nederlanders zich ook schuldig aan maakten. Over 250 jaar zullen 4 en 5 mei waarschijnlijk ook geen officiële feestdagen meer zijn.

    Dat wij rijk zijn geworden van de slavernij is een hardnekkige mythe. Alleen de WIC deed daar aan en zelfs voor hun was het meer een retourvracht die slechts 13% van de handel vertegenwoordigde, daarbij gingen ze nog meerder malen failliet ook:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Indische_Compagnie

    Slechts een miniem deel van de “witte” Nederlanders was betrokken bij de slavenhandel, feitelijk ook maar een miniem deel van alle gekleurde mensen, om hiermee heel “zwart” tegenover heel “wit” te zetten is dus zwaar overdreven. Bovendien helpt het de integratie ook niet, sterker op en gegeven moment gaat zo iets broeien en komt er alleen maar ellende van, conflicten als met de IRA en ETA komen uit dit soort opgeklopte sentimenten voort. Gelukkig is het hier nog niet zo ver, al is er al 1 zwarte piet activist veroordeeld wegens geweldpleging en groeit aan de andere kant de PVV aanhang, hierin gaan stoken is geen goed idee.

    Het is prima om ergens in Amsterdam een festival te organiseren net als het Leids Ontzet, nog leuke entertainment voor de politiek correcte Amsterdammers ook. Laat het daarbij, de rest van Nederland zit er niet op te wachten, die kijken liever positief vooruit.

  9. 11

    Ach ja, het eind van de slavernij, toen 50.000 slaven van hun ketenen ‘bevrijd’ werden, ofschoon ze nog 10 jaar lang hun werk moesten doen. Aan de andere kant van de wereld zuchtten zo’n 5 miljoen Javanen -het honderdvoudige- nog onder het cultuurstelsel en daarna onder de koeliecontracten (geen loon waarvan je kon leven, poenale sanctie en een kans dat je door de onmenselijke behandeling je contract niet overleefde). Hoor je Indo’s daarover?

    Het leed van de slaven wil ik niet bagatelliseren, maar wél de zieligheid van (soms niet eens) hun nakomelingen, die het leed van de slaven als bepalend moment zien in hun (persoonlijke) geschiedenis.

  10. 12

    Wie steeds achterom kijkt naar de geschiedenis, die leeft met zijn rug naar de toekomst. Ik ben dit gelul zo zat. Anderhalve eeuw terug en nog steeds een trauma? Hoe moet dat als je zelf iets ernstigs overkomt? Zowel daders als slachtoffers van de slavenhandel zijn dood en nu heb ik als buitenstaander iets te vieren?

    Herdenken van WO2 heeft iets zinnigs: genocide is een slecht idee. En de nieuwe nazi’ s roeren zich, gisteren in Arnhem nog. Maar ook die herdenking is al verprutst door het veel breder te trekken. Nu nog een nieuwe herdenking er bij verzinnen is een brug te ver.

  11. 13

    @10

    Slechts een miniem deel van de “witte” Nederlanders was betrokken bij de slavenhandel, feitelijk ook maar een miniem deel van alle gekleurde mensen, om hiermee heel “zwart” tegenover heel “wit” te zetten is dus zwaar overdreven.

    Correct. Wat er feitelijk gebeurd is een vorm van racisme. Als je zwart bent, ben je goed want nazaat van een slaaf. Als je wit bent, ben je slecht want nazaat van een slavenhouder of handelaar.

    En het is inderdaad niet 100% uit te sluiten dat er ergens een voorouder van mij een slaaf heeft gehouden of gehandeld. Maar wat heb ik daar mee te maken? Laat ze opflikkeren met al die stereotyperingen. Stereotypes is racisme ten top. Zie ook die malle zwarte pieten discussie die meer kwaad dan goed heeft gedaan. Men tracht een wig te drijven tussen blank en zwart en het lukt ook nog.

  12. 15

    @13: Ja, maar je hebt (op die manier) ook niks met het koningshuis te maken of met de uitstorting van de heilige geest. Het feit dat een evenement wel of niet genetisch met jouw te associeren is, heeft niets te maken met jouw neiging om een feestdag ervoor wel of niet te vieren.

  13. 16

    @15

    Het lijkt mij wenselijk dat er wel enig draagvlak is voor een feestdag én dat er een goede reden voor is. De uitstorting van de heilige geest zal het merendeel van het volk niks zeggen en kan derhalve ook afgeschaft worden. Het koningshuis geniet nog een groot draagvlak zoals we ieder jaar vast kunnen stellen. (niet bij mij, maar dat terzijde)

    @14

    Ik lees niets bijzonders, behalve de gebruikelijke non-argumenten. Het zou eens tot een deel van het volk dienen door te dringen dat misdaden niet erfelijk zijn. Tot een ander deel van het volk (nazaten van slaven, al dan niet vermeend) zou het eens moeten doordringen dat slavernij geen exclusief zwart voorrecht was. En dat slachtofferschap óók al niet erfelijk is. Je begrijpt: ik heb niet zo veel met zelfbenoemde slachtoffers.

  14. 17

    @16: Het gaat niet om slachtofferschap. Het gaat om een feestdag waarin stilgestaan wordt bij een donker hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis. Jij illustreert mooi het problem. Zodra het woord slaaf valt, schiet je in een kramp.

  15. 18

    @17

    Er is geen probleem en ook geen kramp wat mij betreft. Vier maar een feestdag als je wilt. Ik zal gewoon doorgaan met wat ik doe op andere dagen, net zoals ik met Pinksteren doe. Wat mij betreft zijn er voor zo ver er sprake is van daders en slachtoffers geen enkele aanwezig in deze eeuw.

    Dus voor zo ver ik in staat ben bij jou en anderen door te dringen: het gaat me niet aan, ik doe niet mee en eigenlijk interesseert het me ook niet echt. En daarmee bedoel ik de hedendaagse, zelfbenoemde daders en slachtoffers. Er is geen zaak, er is niks.

  16. 19

    Misschien moeten we gewoon een dag inrichting ter herdenking van de slachtoffers van het kapitalisme in alle vormen, die de mens als ondergeschikt ziet als er geld verdient moet worden. Vatten we gelijk de meeste misdaden van de laatste eeuwen samen. Uitgebreide 1 mei?

    Verder lijkt het mij prima om het feestdagenstelsel eens te herzien. Ik zeg 2 dagen op de belangrijkste feestdagen van alle religies en wat we overhouden verdelen onder humanitaire gebeurtenissen. Misschien een idee voor referendum? :P

  17. 20

    @11: “Hoor je Indo’s daarover?”
    Als je daarmee de Nederlandse indo’s bedoelt, dan zul je er niet over horen. Dat zijn (nakomelingen van) de Indische ambtenarij en KNIL, die meehielpen om die 5 miljoen Javanen onder de duim te houden. In de vergelijking met WO2 die hier zo af toe getrokken wordt, zou je spreken van collaborateurs.

  18. 21

    @20: dat is iemand woorden in de mond leggen, mijn voorouders zijn nooit een onderdeel geweest van KNIL. Er zijn er zat Indonesiers die gewoon native waren maar zich gelieerd hadden met de Nederlanders. En de mensen die uit Indonesie gevlucht zijn zien zich altijd nog als een Nederlander, maar wel een die de keuken en de huiskamer een stuk rijker heeft gemaakt.

    Overigens is deze hele column grote bullshit. Mijn Nederlandse tak van de familie waren simpele boeren die het ook niet ruim hadden, heb niet het gore lef om ook maar te proberen heel Nederland te scharen onder een groepje hebberige regenten uit een tijd die ik nooit meegemaakt heb. Nederland zoals wij het kennen bestaat pas sinds 1848 dus waar hebben we het over?

  19. 22

    Exacte cijfers voor een vergelijking zijn er niet. Maar alle betrouwbare studies bevestigen wat schrijver en econoom Thomas Sowell stelde: er waren meer Europese slaven in Noord-Afrika, dan zwarte slaven in de VS. Wel waren de leefomstandigheden van christenslaven doorgaans veel beter dan die van de zwarte slaven. We beoordelen de stelling als waar.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/meer-europese-slaven-in-noord-afrika-dan-zwarte-slaven-in-de-vs-3249915-a1512441

    Nu jullie weer :)

  20. 23

    Vrijwillig was die relatie waarschijnlijk niet, maar dat houdt (wellicht vreemd genoeg) niet in dat de relatie slecht was.

    @5 Oké, dus de relatie was niet vrijwillig, maar de seks was dat wel?

    Ik weet niet hoe jij denkt dat zoiets in z’n werk gaat, maar het lijkt me niet dat die vrouw in kwestie veel keuze zal hebben gehad (en eigenlijk geef je dat in je reactie al toe).

    Die was waarschijnlijk gewoon een sekswerker tegen wil en dank: tegenwoordig zouden we dat een seksslavin noemen. Want wat zal het alternatief geweest zijn? Denk je dat die vrouw niet wist in te calculeren wat er zoal kon gebeuren als ze de avances van haar meester afwees?

    En misschien was het wel een goede deal hoor, er zullen wel allerlei voordelen aan gekleefd hebben. Ze zal zich vermoedelijk hebben geschikt in haar lot en er het beste van hebben gemaakt. Wat moest ze anders?

    Affijn, andere tijden, andere zeden, zullen we maar denken. Maar laten we daar vooral jaarlijks een nationale herdenkingsdag aan wijden, dat maakt de boel er vast gezelliger op! One big happy family!

  21. 26

    @24: nee, dat staat er niet. Jij maakt er ‘zwarte slaven’ van, op die Wiki staat ‘slaves’. Er waren niet enkel zwarte slaven in de VS.

  22. 27

    @23 Ondanks dat ze onvrij waren kan er best een consensuele relatie ontstaan zijn. Als mannetjes en vrouwtjes dicht op elkaars lip leven komt het er nou eenmaal vanzelf van. Das gewoon menselijk.

    Tuurlijk speelt de machtsdynamiek een rol daar in, macht en rijkdom is aantrekkelijk. Net als een tv ster aanpapt met een of andere groupie, maar als je van verkrachting spreekt dan bagataliseer je echte verkrachtingen.

    (en natuurlijk hebben er wel veel verkrachtingen van slaven plaatsgevonden, maar dat was dus lang niet altijd zo)

  23. 28

    Het is nogal tegenstrijdig. Zwarte Piet mag niet want zwart. Keti Koti mag wel want zwart. Ergens mag je ook verwachten dat de zwarte medemens van nu ontzettend dankbaar is dat hun voorouders over de wereld zijn verscheept. Of hadden zij en wij liever gehad dat ze allemaal fijn in Afrika waren gebleven? Lekker als slaaf van onze zwarte broeders aldaar. Want dan is het vast minder erg.

  24. 29

    @28 Je vergeet dat we ze in hun eigen landen ook niet met rust gelaten hebben, die hebben we ook allemaal gekoloniseerd met alle gevolgen van dien.

    Zwarte piet mag volgens de tegenstanders niet omdat het een racistisch stereotype is, niet omdat ie zwart is, dat geldt voor keti koti niet.

  25. 30

    @29: Ben benieuwd. Met welke gevolgen van dien? En hoezo “we” ik heb nog nooit iets gekoloniseerd of is het gemoderniseerd? Kijk eens wat dat koloniseren allemaal gebracht heeft aan positieve invloeden. Ik kan niet anders stellen dan dat “we” niet eens weten of men zonder beter af was geweest. Het hoort er nu eenmaal allemaal bij en is gebeurd zoals het is gebeurd.
    Misschien moeten we een feestdag hebben waarin de zwarte medemens de witte bedankt voor het verschepen naar nieuwe landen en in het geval Nederland er een rijk gebied aan over heeft gehouden vele malen Nederland.
    Dus een blank stereotype van slavenhandelaar, uitbuiter is niet racistisch?

  26. 31

    @18: de Tweede Wereldoorlog is ook voor de meeste Duitsers iets waar zij zelf nooit deel aan hebben gehad. Toch zien die dat anders qua geschiedsbelevenis

  27. 33

    @32 Het scheelt ondertussen niet veel meer of de periode tussen de afschaffing van de slavernij en de tweede wereldoorlog is korter dan de Tweede Wereldoorlog geleden is.

    Naarmate dat langer geleden is verandert ons perspectief, wat minder focus op de tweede wereldoorlog, en daar komt dan bij dat ons slavernijverleden weer wat meer in beeld komt.

    Het tijdsverschil tussen die twee maakt steeds minder uit naarmate het langer geleden is.

  28. 34

    @31

    WO2 is door de Duitsers als volk geïnitieerd. Via een democratisch proces zijn de nazi’ s aan de macht gekomen. Vervolgens hebben grote delen van het volk de nazi’ s toegejuicht en mogelijk gemaakt om de misdaden te begaan.

    Uiteraard treft de hedendaagse Duitser geen blaam en hoeven zij zich niet te excuseren voor de misdaden van de nazi’ s.

    Aan de slachtofferkant is er sprake geweest van een 2e generatie slachtoffers: kinderen die gebukt gingen onder de trauma’ s van ouders.

    Maar in 2095, als de 6e generatie ‘slachtoffer’ er is, dan moeten ze eens kappen met het slachtoffer uithangen. Dat hele slavengedoe doet me denken aan oude familievete’ s, waar de vermeende slachtoffers en daders jaren na dato nog weer oude koeien uit de sloot halen.

  29. 35

    @30: “Kijk eens wat dat koloniseren allemaal gebracht heeft aan positieve invloeden.”
    Kom maar op met die voorbeelden dan… Ben erg benieuwd.

  30. 36

    @12: “Herdenken van WO2 heeft iets zinnigs: genocide is een slecht idee.”
    En slavernij? Was dat een erg goed plan vind je?

  31. 39

    Wat een voorspelbare discussie :)

    Maar goed mijn eerbetoon aan de afschaffing van de slavernij:

    ”But if you know what life is worth
    You will look for yours on earth

  32. 40

    zijn jullie wel eens geirriteerd?
    dat is je eerste zwakke plek, om je slaaf te maken.

    doen alsof is geen garantie voor overleven.

    slow down, dont push yoself
    Ptr

  33. 41

    @36 Ik, met liefde zelfs en harde hand maar het heeft nog geen prioriteit.
    Die revolutie komt wel een keertje. links rechts troelala.
    Laat Anne Fleurop maar eens 10 jaar turf steken of in de mijnen werken met 3 koters thuis en een holistische alcoholist ,kijken of ze nog puf en de centen heeft heeft om naar Berlijn te gaan met haar internationale activisme.

    Die is dan met geen zweep meer in beweging te krijgen voor dergelijke idealisme.
    Het is de VPRO variant van Barbie zonder zonnebank.
    Theemutsen,te bang om een baksteen te gooien, geen p.l.o cursusje gehad maar een NGOmarketingmiddagje en sterven in het weiland van de honger omdat ze niet weten hoe een aardappelplant eruit ziet of hoe je een koe melkt zonder y tube of wikipedia.
    I am starving en dan 45.000 likes krijgen. fuck the government en de 25e de toelage weer ophalen.
    Gestorven in het harnas.

    Keti Koti..Barbamama Peppi en Kokki..what’s next Karin, de volgende brainfart?
    Denk niet wit ,denk niet zwart maar ik zie een fucking zebraland en geen grijze vlakte and this doesn’t help.
    Het heeft zelfs een averrechtse werking om op je strepen te gaan.

  34. 42

    Vroeger moesten we de slaven nog halen uit Afrika. Nu komen de mensen zelf uit Afrika over de Middellandse Zee, als vluchtelingen, het heeft iets van, hé onze voorouders hebben jullie gehaald, maar ons zijn jullie vergeten, nou ja dan komen we zelf wel naar het Westen.
    Ik probeer me zelf wel eens voor te stellen hoe het zou zijn als we geen slaven hadden gehandeld. Geen Suriname, geen Antillen, geen Obama, geen Dianna Ross, geen Michael Jackson, geen Prince, geen gezeur over zwarte piet, geen ellen lange discussies op sargasso. Geen etnische profilering. Misschien had internet dan wel helemaal niet bestaan of basketbal, hadden we nog steeds 20 seconde gedaan over 100 meter sprinten. Geen blues, geen soul, geen disco, geen hiphop en waarschijnlijk ook geen pop muziek.
    Maar het was er wel en het was slecht en daarom moet het herdacht worden. Misschien is een slavernij museum trouwens helemaal geen slecht idee, opdat wij het niet vergeten, of het vieren van Keti Koti, wat me trouwens meer aan een exotisch gerecht doet denken. Zo een herdenking mag van mij part meer een karakter hebben van 4 en 5 mei. Dus herdenking en rouwen om het slechte van de slavernij en de doden die daarbij zijn gevallen en de dag daarop een feest om de bevrijding te vieren. Lijkt me prachtig.
    Over seks met slavinnen, voor het over grote deel zal het niet vrijwillig gebeurt zijn, een schande dus. Wat weer niet weg neemt dat sommige vrouwen het idee meester-slaaf heel opwindend vinden, maar laten we dat vooral niet overdrijven.
    Leven de vrijheid van de mensen en laten we dat vooral zo houden.

  35. 43

    @34: Op dat “democratische proces” valt wat af te dingen:
    – Hitlers partij had 33% van de zetels in het parlement. Geen meerderheid dus.
    – Hitler kondigde een noodverordening uit.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Reichstagbrandverordnung
    Op grond van die verordening werden politieke tegenstanders opgesloten.
    – toen het parlement stemde over permanente volmachten voor Hitler, was niet het vereiste aantal parlementsleden aanwezig. De wet had dus verworpen moeten worden.
    (nog afgezien van het feit dat sommige tegenstanders opgesloten waren)

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Machtigingswet_(1933)

    Moraal van het verhaal:
    Hitler kwam aan de macht doordat anderen (conservatieven, katholieken) dachten dat ze er zelf voordeel van zouden hebben, en zijn wangedrag naar anderen (communisten met name) accepteerden.

    https://www.historischnieuwsblad.nl/tweedewereldoorlog/artikelen/de-onderschatting-van-adolf-hitler/index.html

  36. 47

    @43

    Hitler kwam aan de macht doordat anderen (conservatieven, katholieken) dachten dat ze er zelf voordeel van zouden hebben

    En die conservatieven, katholieken waren geen Duitsers?

    @44

    Een paar jaar terug schreeuwde een politicus om minder Marokkanen. Diezelfde man demonstreerde deze week tegen een Marokkaan die op democratische wijze door een gemeenteraad was goedgekeurd als burgemeester.

    Nee, Wilders beweert niet dat hij een genocide van plan is. Dat beweren mensen maar zelden, je constateert dat als het te laat is.

  37. 48

    @20
    Een flink aantal reacties later, maar nog even een reactie. De (voorouders van) Indo’s die gedwongen moesten repatriëren, moesten dat omdat ze ‘te blank’ waren. Het waren vaak (#21 niet altijd) nakomelingen van KNIL-militairen en inlandse vrouwen. En je hebt zeker een punt: de inlandse vrouwen ontmoetten die militairen niet zomaar in de kampong, maar in sociëteiten, waar je als wasvrouw of baboe niet naar binnen stapte. ‘Collaborateur’ vind ik daar een groot woord voor, moffenmeiden waren zij ook niet. Hun voorvaders waren ook maar collaborateurs in beperkte mate.

    Waar mijn #11 natuurlijk vooral om gaat is de verafgoding van het lijden van de eigen voorouders als centraal onderdeel in de huidige identiteit. De staat Nederland heeft door de geschiedenis heen veel groepen schandalig behandeld: katholieken, joden, Bosnische moslims, West-Afrikanen, Molukkers, Indonesiërs… Maar alleen de nakomelingen (soms dat niet eens) van de West-Afrikaanse slaven zijn erg mondig om een groot landelijk monument voor ‘hun’ leed op te zetten. Volledig disproportioneel en onnodig en vooral naar aanleiding van de ‘African-American’ focus op hun geschiedenis. I get it, zwarte mensen zijn in het verleden -als slaaf- schandalig behandeld. Nu hebben ze in veel landen voor de wet dezelfde rechten als iedereen. Blijf niet hangen in het verleden. Daarmee ontken ik racisme niet: dat is nog steeds een issue dat bestreden moet worden. Maar dat moet mensen er niet van weerhouden om in lijdzame passiviteit te verzinken.

  38. 49

    @47:

    De gemeenteraad keurt geen burgemeester goed of af. De burgemeester wordt benoemd bij Koninklijk Besluit. De gemeenteraad mag wel vaak voorkeuren uitspreken op vooraf geselecteerde kandidaten door de Commissaris v d Koning (die in dit geval voor de minister werkt).

    Maar verder veel succes met het vinden van democratie waar die niet is!

  39. 52

    @26: In de census van 1860 werden indianen niet meegeteld (en zwarte slaven van indianen trouwens ook niet), terwijl het fenomeen witte slaaf bij het ontstaan van de VS uitstierf, dus het aantal slaat wel degelijk uitsluitend op zwarte slaven, we weten alleen zeker dat het er in werkelijkheid meer waren.