Vol=Vol Visualisaties

In dichtbevolkte gebieden moet men compact bouwen. Maar ook uit oogpunt van energie-efficiency is dit aan te bevelen. ha fijn ! lekker Vinex ! Zelfs amerikanen heroverwegen hun planologische succesfomule met het uit elkaar trekken van woon- werk- en consumptiefuncties binnen een stad. Want met de auto een kwartier moeten rijden naar een supermarkt buiten de stad is niet erg efficiënt…

Maar hoe kan je nu compact bouwen zonder dat men het gevoel heeft op elkaars lip te zitten? Toverwoorden zijn: wisselende bouwstijl en amenities. Een geïllustreerde stoomcursus in compact bouwen:
A Bird’s Eye View (Lincoln Institute of Land Policy)

  1. 1

    Nog compacter wonen? We zitten al op elkaars lip in dit land. En dat het nieuw is voor Amerikanen kan ik me voorstellen.

  2. 3

    Nee Praetoriaan, leg eens uit?
    Maar volgens mij vinden de amerikanen zichzelf wel een ontzettend succes. Toen ik 10 a 15 jaar geleden wel eens SimCity speelden behaalde je het grootste succes als je een stad opbouwden volgens het principe van het scheiden van woon-, werk- en productieplekken.

  3. 4

    Los Angeles was het schoolvoorbeeld van een donutcity tijdens mijn studie…Met donut-city wordt gedoeld op de een stad zonder kern waar alle voorzieningen zijn gesitueerd aan de rand van de stad (platweg even gezegd de weidewinkelcentra) en waar de middle en upperclas leven in de (ruime en groene) suburbs tevens aan de rand van de stad. Blijft over een leeg centrum waar de lagere sociale klassen achterblijven met alle maatschappelijke problemen vandien: verpaupering, criminaliteit etc. Dat is even kort door de bocht de donutcity getypeerd.

  4. 5

    “de middle en upperclas leven in de (ruime en groene) suburbs “
    Dit lijkt me uitermate succesvol te noemen volgens het naïeve kapitalistische van-krantenjongen-tot-miljonair gedachtengoed van de gemiddelde amerikaan? :-)

  5. 6

    Als u het zo bekijkt misschien wel, maar een schrikbeeld voor de Europese planoloog. We proberen niet voor niks in Nederland met alle macht de binnensteden aantrekkelijk en leefbaar te houden. Daarnaast lijkt me het ontstaan van ghetto’s nou niet echt het toonbeeld van succesvolle planologie…

  6. 8

    Overigens is die wisselende bouwstijl ook onzin, of je moet bedoelen wisselende dichtheid. De bouwstijl op alle foto’s lijkt mij duidelijk post-modernistisch.

  7. 9

    Daarnaast staat de VS nou niet bepaald bekent als het land dat zich zo druk bezighoud met compact bouwen. “Wij” hollanders en europeanen, maar nog veel meer de zuidoostaziaten hebben deze thematiek al jaren hoog in het vaandel.
    Niet voor niets komen de meest vooraanstaande en innovatieve architecten hiervandaan.

  8. 11

    @MMM: wisselende bouwstijl is wellicht wat ongelukkig gekozen, het gaat om variteit in patronen:

    What determines whether a place seems too dense? One important characteristic is the overall settlement pattern. If there is little variation-an even wash of development from one corner of town to the other, or the same block shape or building type repeated relentlessly, it will feel crowded, even if it has a low density. Contrast and diversity, at the neighborhood as well as the regional level are vital components of successful density.

  9. 12

    Verder wel een leuk artikel maar het gaat niet echt de diepte in. Als we bijvoorbeeld in nederland kijken zien we dat het gesloten bouwblok zeer veel is toegepast direct aan de randen van centra. Binnen deze bouwblokken zijn echter legio typologien mogelijk die allemaal weer verschillende consequenties hebben voor de openbare ruimte.
    Vergelijk alleen al het groothandelsgebouw in R’dam met de the Whale of Pireaus in het A’damse oostelijk havengebied.
    Mooie boek hierover is “De atlas van het hollandse bouwblok”

  10. 13

    Interesante documantaire met een veelzeggende naam:

    http://www.endofsuburbia.com/

    Over het verband tussen de amerikaanse stedenbouw en wat er staat te gebeuren als de olie inderdaad schaars gaat worden.

    3 prieviews op de site, maar hij is in het wild ook te vinden.