Volentekriebels | Ushi

COLUMN - De nieuwe film met Wendy van Dijk in de hoofdrol als de Japanse Ushi, is misschien racistisch. Maar hij is sowieso reteslecht.

In de nrc.next van afgelopen vrijdag schrijft Anastasia Hacopian over Ushi Hirosaki, het grappig bedoelde Japanse typetje van Wendy van Dijk. Hacopian noemt Ushi ‘een racistische karikatuur’ en vergelijkt haar met Zwarte Piet. Ze windt zich erover op dat Nederland massaal zwijgt in de zaak Ushi.

Ik wil de racismediscussie hier niet aanzwengelen – ik sta er zelf vrij blanco in – maar ik snap heel goed dat niemand zich druk maakt over het racistische karakter van Ushi. Ushi is namelijk om te beginnen strontirritant, daarna tenenkrommend slecht en bovenal, pardon my Japanese, superkut. Racistisch haalt de top-tien niet eens.

Wendy van Dijk introduceerde Ushi Hirosaki al in 1999, maar omdat regisseur annex scenarioschrijver Paul Ruven er nu een film over gemaakt heeft, is Ushi weer hot news. Het gedrocht heet Ushi must marry en het is het ergste wat Nederland is overkomen sinds Het bombardement, de vorige film van Ruven met godbetert Jantje Smit in de hoofdrol. Misschien is Ushi must marry zelfs wel slechter dan Het bombardement. Ik durf het niet te zeggen, want ik heb beide films niet gezien. Ik kijk wel uit. Ik eet liever een jaar lang elke avond Aardappel Anders dan dat ik vrijwillig in een bioscoopzaal naar Wendy van Dijk en Jantje Smit ga zitten kijken.

Ik heb overigens per ongeluk wel een paar fragmenten van Ushi must marry gezien. Wendy van Dijk kwam er met ongepaste trots over vertellen bij De wereld draait door en dat keek ik toen toevallig. Er schijnen te weinig vrouwen bij de Publieke Omroep te zien zijn, maar ik kreeg tijdens die uitzending sterk het gevoel dat het er juist één te veel is.

Recensenten schrijven Ushi must marry keihard de grond in. Unaniem, want over smaak valt misschien niet te twisten, bedorven kots is bedorven kots. Ruven haalt zijn schouders op over die negatieve recensies. Critici houden niet van pretentieloze lachfilms, meent hij. Ushi must marry is bedoeld voor fans van Ushi. Dat zijn er waarschijnlijk vrij veel. Cultureel gezien leven miljoenen Nederlanders onder de armoedegrens.

Ruvens doel is niet het maken van de beste film, maar het verdienen van zo veel mogelijk geld. Dat is zijn goed recht. Maar zoals boekrecensenten zich niet inlaten met boeketreekspulp, culinair recensenten niet over de frikadellen van Snackbar Jelle schrijven en gadgetrecensenten zich niet verdiepen in fietslampjes, zo zouden filmrecensenten commerciële draken met acterende BN’ers links moeten laten liggen. Iedereen weet al dat die films enorm slecht zijn, dus je bereikt helemaal niets met je één-sterrecensie. Tenzij je het in een heel grappig verhaaltje weet te gieten, maar dat lukt bijna niemand, want filmrecensenten staan over het algemeen niet bekend om hun goede gevoel voor humor.

Mocht Ushi must marry tegen alle verwachtingen in toch floppen, dan kan Wendy van Dijk dus altijd nog filmrecensent worden.

  1. 1

    Grappig, gister net een hele voetbalkantinediscussie bijgewoond.
    A: is Ushi racistisch?
    B: Is het racistischer dan bijv. Mohammed the dead terrorist?
    C: Wie zal er kwader worden, de Japanner of Irakees?

    Je moet wat als je net van het veld bent gespeeld…

  2. 4

    Ik durf het niet te zeggen, want ik heb beide films niet gezien.
    Als je de film niet hebt gezien maar je weet wel te melden dat je het een kutfilm vindt dan ben je een ontzettend over het paard getilde mongool.

    Ruvens doel is niet het maken van de beste film, maar het verdienen van zo veel mogelijk geld.
    Ruvens doel was het maken van een slapstickfilm voor kinderen. Als je zoveel mogelijk geld wil verdienen dan doe je dat niet met een kostbare product als film in een minimarkt als Nederland.

  3. 5

    @4: die mongolen zijn anders best goed met hun paarden. Retard dat je d’r bent (o:

    @johnny
    “Ik wil de racismediscussie hier niet aanzwengelen – ik sta er zelf vrij blanco in”
    Je ben zelluf een racist met je ‘blanco’. Alles wordt maar zo zwartwit gezien, dat ik er zelf ook zwartgallig van wordt. Maar ook weer een beetje witjes als het gaat om bedorven kots…

  4. 7

    Je hoeft niet alles te proeven om te weten wat je wel en niet lust.
    Klein kind. Smaak is iets dat je moet ontwikkelen. Leren proeven is niet anders dan leren luisteren of leren kijken.

    Maar ik zeg niet dat je de film moet bekijken voordat je je mening geeft. Juist andersom: als je de film niet hebt gezien is je mening erover niets waard. Dat jij die mening desondanks geeft noem ik zelfoverschatting.

  5. 9

    @8 Wát noem jij zelfkennis? Welke kennis over jezelf heb je nodig om te oordelen over een film die je niet gezien hebt? En zelfs als je de film wel gezien had heb je nog niet veel aan zelfkennis; filmkennis zou al beter van pas komen.

  6. 11

    Het Bombardement werd geregisseerd door Ate de Jong en niet door Ruven.
    Ushi Must Marry is geenszins een “slapstickfilm voor kinderen”. Een regisseur die meer dan 100 reclamefilmpjes, videoclips voor Kane en Borsato en “publieksfilms” voor Paul de Leeuw en Wendy van Dijk heeft gemaakt doet toch wel enigszins vermoeden dat het verdienen van geld een belangrijke (overigens in mijn ogen volkomen legitieme) drijfveer is. Als dat kan met een volkomen waardeloos vehikel voor Wendy van Dijk, so be it. Leuke recensie op http://www.nu.nl/filmrecensies/3198357/ushi-must-marry—paul-ruven.html

  7. 14

    Deo Volente stopt ook deze scribent op een goede dag. Ofwel omdat door zelfkennis en anders wel door commentaar van lezers het besef zal doordringen dat deze krabbelaar noch interessante gedachtes heeft, noch de capaciteiten om eventueel interessante stukjes te schrijven.

    Zelfs de holste noot wil nog gekraakt worden, zei iemand een poosje geleden alweer.

  8. 17

    Uitstekende recensie. Ik heb zelf 1 still gezien van de film (Ushi die op de Champs Elisees tegenover een dikke Japanner staat met een hydrofiele luier rond z’n kont en een knotje in zijn haar) om te kunnen zeggen dat Johnny V. voor de volle honderd procent gelijk heeft in zijn oordeel dat dit een gemakzuchtige kutfilm is, die hooguit hoge ooien zou gooien op de Internationale Kampioenschappen Uitmelken.

  9. 20

    @19 Ach, ik vind ‘Ushi must marry’ ook niet echt uitnodigen. ‘Verliefd op Ibiza’ heb ik helaas wel gezien. Hoeveel spijt ik daarvan heb, is niet in woorden uit te drukken. Maar over racistisch gesproken: wel redelijk stuitend hoe de enige twee allochtonen die in die film voorkomen als een soort rondstuiterende sukkeltjes/groupies van Armin van Buuren zijn neergezet. Maar goed, de film staat -zoals verwacht- stijf van de stereotiepen, dus had ook niet anders verwacht.

  10. 21

    @4: Verfrissende aanpak toch, een filmrecensie schrijven zonder de film zelf te kijken? Zoiets levert denk ik nog best een aardig grappige column op, als je dat gewoon periodiek doet. Of anders in ieder geval mooi voer voor discussie (en een feest oor de detaillisten onder de filmfans, die naar hartenlust op de fouten in de recensie kunnen inhakken).

  11. 22

    @20 De broertjes Gottlieb zijn gewoon Nederlanders, aan de naam te zien zullen ze misschien een Joodse komaf hebben, weet ik verder niet.

  12. 23

    En niemand die het in de comment’s heeft over het mooie:
    “Cultureel gezien leven miljoenen Nederlanders onder de armoedegrens.”
    ;)
    Wat volgens mij gewoon waar is en waar gewenst of ongewenst geen verandering in gaat komen. Integendeel, gewenst of ongewenst.

  13. 25

    @24 Een recensie is een oordeel, een recensie zonder de film in kwestie gezien te hebben is een vooroordeel. Ik ben een slechtercensiehater en een overhetpaardgetilderecensentenhater. Van agressie is nog geen sprake.