Volentekriebels | Scootervrij

COLUMN - De scooter is geen statussymbool, maar het vervoersmiddel voor luie mensen.

De Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam is als sokken of je tanden poetsen: wel nuttig, niet boeiend. Hij verbindt twee straten die er wel toe doen, de Overtoom en de Kinkerstraat, maar op een paar leuke Ethiopische restaurantjes na heeft de JP Heije zelf niets te bieden. Sinds afgelopen donderdag is het echter mijn favoriete straat van de hele wereld. De gemeente voert namelijk een proef uit met scootervrije fietspaden. Scooters op fietspaden zijn nog vervelender dan bedorven olijven op je pizza, want die toeteren tenminste niet dat ze er langs willen.

Het is de bedoeling dat de proef wordt uitgebreid naar de hele stad en dat uiteindelijk elk fietspad in Nederland scootervrij wordt. Stadsdeel West verwacht een positief effect op de verkeersveiligheid. Zelfs als dat niet het geval is, zouden scooters van de fietspaden geweerd moeten worden. Ze zijn een bron van fijnstof en daarmee uitermate schadelijk voor fietsers. Ook voor scooterrijders zelf is het ongezond. Ze krijgen geen beweging, worden dik en lelijk, raken verbitterd, gaan PVV stemmen, sterven eenzaam en ongelukkig en worden gecremeerd tussen de paarden. Dat is voor die paarden ook niet leuk.

In Amsterdam rijden volgens het Parool momenteel 25.000 snorscooters rond. Een flink deel van die scooters is in het bezit van mensen boven de achttien. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo triest was. De meeste volwassenen snappen wel dat het niet bijster cool is om op een scooter rond te rijden, zoals de meeste mensen rond hun zesde concluderen dat er wel heel erg veel haken en ogen aan dat hele Sinterklaasverhaal zitten. Maar dankzij advocatenmaatje/columnist Willem Holleeder is de Vespa snorscooter in bepaalde kringen een statussymbool geworden. Dat is merkwaardig. Holleeder is niet iemand aan wie je je zou moeten willen spiegelen. Tenzij je eigen leven echt helemaal niets voorstelt natuurlijk.

Dat is waarschijnlijk het geval voor de meeste van die scooterrijders. Tot voor kort dacht ik: die mensen hebben vast enorm boeiende hobby’s. Ze willen zo snel mogelijk thuis zijn en pakken daarom de scooter in plaats van de fiets. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Die mensen hangen de hele avond voor de televisie. Dat moet wel, want Nederlanders kijken gemiddeld drie uur en vijftien minuten televisie per dag. Uit de kijkcijfers blijkt dat het over het algemeen niet om al te verheffende programma’s gaat. Een beetje dom vermaak op zijn tijd kan heel verfrissend zijn, maar drie uur en een kwartier per dag? Dat is bijna 24 uur per week. Dat zijn drie volledige werkdagen! Dat is niet gezond meer. Die mensen zijn ernstig ziek. Ze lijden aan een televisieverslaving. Dat hoort in het medisch woordenboek thuis, ergens tussen syfilis en tuberculose. Alfabetisch gezien.

Alsjeblieft mensen, zet die tv uit, laat je scooter staan en ga toch fietsen. Dat is beter voor iedereen. Of, zoals de dichter Jan Pieter Heije, bekend van de Jan Pieter Heijestraat, in 1843 al schreef: makkers, staakt uw wild geraas.

Dan komen die heerlijke avondjes vanzelf.

  1. 2

    Ik denk wel dat het aantal dodelijke ongelukken op autowegen hierdoor zal gaan stijgen; daar t.o. staat dan weer dat het aantal Marokkaanse tasjesrovers/ scootercriminelen zal afnemen…

    Ik snap overigens in het licht van fijnstof (al die poppenhuisjes onder een dikke laag zwarte roet) en gebrek aan (parkeer)ruimte to-taal niet waarom men het autoverkeer dan óók niet weert uit die binnenstad. Als je in zo’n smal steegje loopt en p.o. een stijve lul krijgt kinkel je links en rechts álle ruiten stuk ik zweer het…

    Gelukkig beschikken wij hier in de binnenstad van Rotterdam al sinds 10 mei 1940 over zeeën lucht en ruimte.

  2. 3

    Van mij mocht er wel een APK op brommers (niet alleen voor uitstoot, maar ook met een geluidsnorm), waarbij de norm wat strenger gesteld wordt dan waar de meeste huidige brommers aan voldoen. Maar (gebieds)verboden vind ik toch weer ver gaan. Ja, de volgorde is vaak eerst brommer, daarna fysieke beperking, maar soms toch ook omgekeerd. En elke gezonde jongere op een brommer lach ik toch wel heimelijk vierkant uit.

  3. 4

    @2:
    Een scooter op het fietspad stoot voor fietsers meer schadelijke stoffen uit dan een auto. Het scooter probleem in Amsterdam is de reden dat ik me de laatste jaren weer meer met de auto verplaats ten koste van de fiets.

    95% van de scooters rijdt te hard, nog sneller dan de toegestane maximum snelheid van een brommer (30 km/u!). Op de rijbaan dus met die dingen en als de donder een helm op.

  4. 5

    Ik zei het eens op at5.nl: waarom niet simpel de uitlaat van die dingen per decreet aan de VOORKANT van het voertuig laten monteren? Zouden de scooterrijders opeens wèl begrijpen dat ze stinken http://www.at5.nl/podium/50708/scooterterreur Een paar maanden later plakte iemand stickers op lantarenpalen met de tekst ‘De eerlijke scooter’ en het plaatje van een scooter met, inderdaad, de uitlaat aan de voorkant. Volgens mij het middel om van die rotdingen af te zijn.

  5. 6

    Er is niets fijner dan met een brommer te rijden en te genieten van de techniek , wendbaarheid, het accelereren en de snelheid.
    Op een afstand van 25 – 75 km is het wellicht de meest economische manier van vervoer aangezien de electrische fiets of scooter die actieradius (nog ) niet heeft en erg duur in aanschaf is.
    Hier op het platteland is het voor de jongeren een noodzaak ( 30km naar school is niks) en het is tevens een goed begin om iets te gaan begrijpen van techniek.
    Reden ze maar allemaal een 4 takt A merk i.p.v een chinese kloon die nog geen jaar loopt.
    Snorscooters is een cultureel stedelijk probleem , fietsen is blijkbaar een teken van armoe.

  6. 7

    Sorry hoor maar ik ging ook gewoon naar school op de fiets, iedere dag bijna 30 km heen en 30 terug dat gaat best goed heb je echt geen stink ding voor nodig.

    Dus inderdaad gewoon APK voor die dingen net als een auto, en dan direct ff geluidsnorm handhaven, ect ect lijkt me een goed plan, ohja wegenbelasting voor die dingen zou ook niet slecht zijn. gebeurt kennelijk al maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over de hoogte daarvan terwijl dat met de auto toch echt wel anders is

  7. 10

    Omdat ik mijn auto heb verkocht omdat hij in mijn portemonnee knelde, rijdt ik nu scooter (met helm) in Amsterdam.
    Ik rijdt volgens de regel: als op het fietspad, rijdt als fiets en op de autoweg, rijdt als een auto (ook al moet je iets harder dan je mag dan). mijn conclusie is gewoon: de autowegen en de fietspaden zijn heel goed ontworpen voor autoverkeer, resp. fietsverkeer. Maar tussenvormen als beide scooters horen daar niet als de ontwerpregels zo zijn. Nu al wordt ik door autos ingehaald vanuit een reflex: ha een brommer, weg ermee. Ook met 50 heb ik gefrustreerde files achter me. Als ik verward wordt straks met semi-fietsscooters wordt het nog gevaarlijker.
    De ontwerpregels voor beide scooters dienen veranderd.
    Fietsscooters meer fiets, motorscooters meer auto (bv duits 125 cc)
    Nu is het verkapte moord.

  8. 11

    @10: Ik dacht dat de scooter reglementair niet bestond? Afhankelijk van vermogen/snelheid is het voor de wet toch een brommer of een snorfiets (in jouw geval brommer, dus inderdaad, rijden met helm)?