Volentekriebels | Het verkeerslicht van de toekomst

COLUMN - Zoals ik al eens betoogde is Tokkie Tor niet in de Donald Duck terechtgekomen omdat hij van die spannende avonturen beleeft. Waarschijnlijk heeft hij het te danken aan het feit dat zijn naam allitereert. Omdat ik ook een eigen strip in de Donald Duck ambieer, heet Johnny Volente vanaf nu Klaas Knooihuizen.

Dat gezegd hebbende was ik afgelopen zaterdag in Amersfoort. Amersfoort is het Almelo van de provincie Utrecht. Eén stoplicht springt op rood, een ander weer op groen, ook in Amersfoort is altijd wat te doen. De voetgangerslichten in Amersfoort zijn overigens een stuk boeiender dan die in Almelo. In plaats van standaardmannetjes staan er meisjes op. Toen ik het rode meisje zag was ik zo benieuwd hoe ze er in het groen uit zou zien dat ik pardoes niet door rood liep.

Het viel vies tegen. Ze was wat aan de dikke kant, had een soort negatieve bochel in haar rug en een veel te grote neus. Wikipedia leert dat het meisje Sofie heet en dat ze sinds 2000 in het straatbeeld van Amersfoort te vinden is. Haar te grote neus blijkt een kuif te zijn – dat was daar rond de millenniumwisseling natuurlijk nog hartstikke hip.

Het is onduidelijk waarom Sofie de Amersfoortse verkeerslichten siert. Als het een marketingstunt is in de hoop net zo bekend te worden als het Oost-Duitse Ampelmännchen, dan is dat flink mislukt. Misschien is het bedoeld om negatief gebochelde, voluptueuze meisjes een zeker gevoel voor eigenwaarde te geven. Ik zag er bij de bioscoop een paar staan en ze leken me inderdaad gelukkig, al kan dat ook komen doordat ze zich op de film verheugden. Een derde optie is dat de gemeente verwacht dat mensen minder vaak door rood lopen. Ik heb eens gehoord dat de vrouwelijke TomTomstem effectiever is dan de mannelijke. Misschien werkt het bij stoplichten ook wel zo.

De gemeente Amsterdam probeert haar burgers er al jaren van te weerhouden het rode licht te negeren. Bij veel verkeerslichten staan daarom timers die aangeven hoe lang je nog moet wachten. Ik dacht dat het de bedoeling was om vanaf tien keihard samen af te tellen, zoals bij basketbalwedstrijden en jaarwisselingen. Toen ik bij acht was zei iemand ‘kanker op, kutprovinciaal’. Sindsdien fiets ik weer gewoon door rood. De timer leidt er zelfs toe dat ik dat vaker ben ga doen. Als het langer dan een halve minuut duurt, dan denk ik: zolang ga ik niet wachten. Duurt het korter, dan vind ik het de moeite niet.

Waarschijnlijk heeft de gemeente dat ingezien, want tegenwoordig wordt een andere methode gebruikt. Bij verkeerslichten hangen bordjes met daarop de tekst ‘wacht op groen’ en een door de John Ewbank van de designwereld getekend plaatje van een gabber met een geel hoofd zonder neus en witte handen met elk vier vingers.

Dat werkt dus ook niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat mensen gewoon goed moeten opletten en dat verkeerslichten in de meeste situaties overbodig zijn, maar als de gemeente dan toch wil dat wij als makke schapen stoppen voor rood en gaan bij groen, dan heb ik wel een suggestie. Vervang om te beginnen alle rode lichten door filmpjes van LuckyTV. Dat vindt namelijk iedereen leuk. Dagelijks kijken meer dan een miljoen mensen naar het reclameblok van een uur dat eraan vooraf gaat, om maar geen seconde te hoeven missen.

Voor groen moeten we iets vinden waar we met zijn allen een hekel aan hebben. Tot voor kort bestond dat niet, maar dankzij John Ewbank nu wel. Laat de rap uit het koningslied klinken en iedereen fietst als een gek weg.

Op gevaarlijke kruispunten kan eventueel een fotootje van Patty Brard worden toegevoegd.

  1. 4

    @3: Gezien de moeite die ze hebben om flitsers op zomertijd te programmeren, zie ik dat hele idee toch al nooit zowel de kans tijdens spitsuur als 4 uur ’s nachts goed voorspellen.

    @2: Als ze die kansen op dezelfde wijze inschatten, gaat het aantal ongevallen hard dalen.

  2. 6

    Je moet gewoon een paar voetgangers doodrijden die door rood lopen, dat helpt wel.
    Aber nein, zolang als het nog stoer en cool is om bij rood over te steken en “zielig” om te wachten bij groen, verandert er niets.

    By the way, was er niet ergens in Nederland een stadje zonder borden, stoplichten en verkeersregels? Dat heb ik hier in Duitsland eens in een tijdschrift gelezen. Het scheen goed te functioneren.

  3. 8

    @6: Ja is leuk voor een ingeslapen dorpje, maar zelf zit ik er niet op te wachten om de A2 alleen maar ’s nachts te kunnen oversteken, omdat er tussen 7 en 22 uur geen moment is waarop je niet je leven waagt omdat alle auto’s met 120 (of betekent geen borden 130?) voorbij karren.

  4. 9

    @6: hoe ga jij een paar voetgangers doodrijden met je fiets? Als je met je auto door rood rijdt, bega je feitelijk een poging tot doodslag. Wie met zijn fiets door rood rijdt, moet dat alleen doen, wanneer die persoon goed met de situatie ter plekke bekend is en daardoor weet, wanneer er veilig door rood gereden kan worden, zonder verrast te worden door auto’s die plotseling gaan rijden. Dat geldt ook voor voetgangers, maar die kunnen nog wel eens iets gemakkelijker oogcontact zoeken met de voorste auto en dan de weg (of de helft van de weg) oversteken.

    Het vervelendst zijn natuurlijk de voetgangers en / of fietsers, die eerst bij een stoplicht stoppen en op het knopje drukken om het voetgangers of fietsers stoplicht te activeren, maar vervolgens alsnog door rood lopen / fietsen. Als je toch niet van plan bent te wachten, druk dan ook niet op dat knopje…