Volentekriebels | Een mooie blote vrouw

COLUMN - Je kunt nog zo goed je best doen op je stukjes, maar zonder pakkende kop leest niemand het.

Twee weken geleden werd ik door de redactie van Sargasso op mijn vingers getikt. Mijn stukjes vonden ze best oké, maar er was iets mis met de koppen. Die moesten uitdagender, opdat er meer mensen op zouden klikken. Gelijk hebben ze. Als de voorgevel niet uitnodigt, dan ga je niet naar binnen.

Met name roddelbladen als Story, De Telegraaf en Elsevier waren ver voor het internettijdperk al zeer bekwaam in het gebruiken van verleidelijke koppen. Zij schreven in grote letters bijvoorbeeld: heeft Willeke Alberti een nieuwe lover? Mensen kochten het roddelblad, om er thuis achter te komen dat Willeke Alberti geen nieuwe lover had (maar wel een nieuwe hond). 

Op internet zijn pakkende koppen nog belangrijker dan offline. Honderden websites brengen precies hetzelfde nieuws. Degene die dat het best weet te verpakken krijgt de meeste hits en kan dus de hoogste advertentietarieven hanteren. Het is daarom aanlokkelijk om een kop net iets prikkelender te maken dan de inhoud van het artikel rechtvaardigt. Gisteren stond er op nrc.nl bijvoorbeeld iets over 900 dode varkens in China. Ik dacht, dat is me ook wat, en ik klikte erop. Het bijbehorende artikeltje was zo leeg als een geschoren oksel, zodat ik me behoorlijk ge-rickrolled voelde. Ik word er weliswaar steeds bedrevener in – op nrc.nl negeer is steevast de rechterkolom, op volkskrant.nl de berichten van De speld – maar vrijwel dagelijks lees ik dankzij bedrieglijke koppen artikelen die de moeite van het lezen niet waard zijn.

Een meer integere manier van het ophogen van de bezoekcijfers, is het plaatsen van onzinnige berichten waarvan je weet dat mensen ze willen lezen. De relatiebreuk tussen Rafael en Sylvie van der Vaart trok op nrc.nl veertig keer zoveel bezoekers als een op diezelfde dag verschenen bericht over de opstand in Syrië. Je kan vinden dat showbizznieuws niet thuishoort op de website van een kwaliteitskrant, maar ondertussen kan men niet-rendabele berichten alleen maar plaatsen als men de veel grotere showbizzmarkt ook bedient.

Veel treuriger is het bestaan sites die enkel armoedig entertainment brengen. Het voorlopige dieptepunt komt uit de koker van Hyves en heet Upcoming. Ze plaatsen grappig bedoelde fotoseries met bijschriften, zoals 16 dingen die Afrojack stuk heeft gemaakt en 16 etenswaren die een oogje op je hebben. Het is ongeveer net zo lollig als een schaar in je oog, maar het zal ze ongetwijfeld aardig wat hits opleveren. Ondertussen geven mensen die echt wat te melden hebben er, mede uit financiële overwegingen, de brui aan.

Kwaliteit en populariteit gaan nou eenmaal lang niet altijd hand in hand. Dat is spijtig, maar het heeft een groot voordeel. Een ontwerper van platenhoezen vertelde mij ooit: je kunt nog zo goed je best doen, maar zelfs het beste ontwerp ter wereld wint het niet van een foto van een mooie blote vrouw. Daarom, speciaal voor de liefhebbers: de 16 mooiste vrouwen op platenhoezen.

  1. 1

    Met copulerende schildpadden trek je sowieso ook al meer aandacht dan met een omgekeerde bureaustoel (altijd vrijdags) of een dode mus (altijd donderdags).

  2. 3

    @2: Je moet ook altijd eerst ff de url checken voor je klikt. Volente kan ook nog wel iets leren. Voor een goeie Rickroll gebruik je immers altijd een tinyurl (of nog beter een shady url).

  3. 5

    “YouTube? Rare plek om platenhoezen op te plaatsen.. wellicht is ’t gemonteerd op de betreffende muziek.”

    * click *

  4. 6

    @4: ah, je hebt het ‘driek oplopers’-trucje gevonden: je gebruikt iets met sex als columntitel, in de hoop zo pageviews te trekken. Cheesy. En jammer.

  5. 7

    Haha….

    Maar over het probleem van aandachtstrekkers bij serieuze bladen: dat geeft uiteindelijk toch lezersverlies. Je denkt toch niet dat ik me in de maling blijf laten nemen door blote vrouwen?

    Maar serieus: leuke insteek van serieus probleem.

  6. 8

    Ehm… Qua kop is dit natuurlijk nog drie keer niks, mensen slaan op Google toch meestal het voorspel over. Ze zoeken niet naar een mooie blote vrouw, maar naar een lekker geil wijf of gewoon direct op je doel af en …..

  7. 12

    Goed geschreven!

    Het gaat niet alleen om de buitenkant, maar nog meer om de verleiding, de attractieve waarde.

    Blote vrouwen is trouwens ook de kracht van Frontaal Naakt.