1. 1

    Ben ik nou de enige die die dingen al jaren geleden gezien heeft in Amsterdam en Delft ? Weliswaar niet voor auto’s – maar toch; in Mokum telden ze af, met cijfers, en in Delft is het een rondlopend wit lampje.

  2. 2

    @1 Nee: je bent niet de enige. Voor fietsers al jaren in gebruik.

    “Less pollution. Drivers can turn their engines off and cut carbon emissions while waiting for the green light.”
    Tja. Zien we dat gebeuren? Dan kun je beter die VW-technologie stimuleren, waarbij je motor ‘stand-by’ gaat staan als je stil staat.

    Alleen dat anti-stress-argument is geldig en volgens mij wordt het daarom voor fietsers in binnensteden gebruikt: zodat die denken ‘ik wacht wel 15sec ipv door rood rijden.’ Dat laatste is sowieso moeilijker met een auto…

  3. 4

    @KJ: Ik was ze nog niet tegengekomen. En ik rij toch aardig rond. Kennelijk niet op de juiste plaatsen.
    Overigens wist ik wel van die aftellers. Maar ik vond dit gewoon een fraaie oplossing. Meer geïntegreerd zeg maar.

  4. 7

    @6 vind ik overigens wel handig aangezien veel mensen hier pas secondes later reageren op groen licht. Daar kan de trage generatie al vast voorbereiden op wat komen gaat… Geen idee waarom dat hier nog niet ingevoerd is.

  5. 8

    Wat ik bloed-irritant vind aan stoplichten in Nederland, is de ‘grace-period’ die gegeven wordt tussen rood-van-de-tegenpartij en groen-voor-mij. Samen met de fietser-psychologie die hier heerst (auto’s die denken dat ze fietsers zijn) nodigt het van harte uit om de eerste vijf seconden van rood ook nog als ‘een beetje groen’ te zien. Ik fiets iedere dag 25 kilometer naar werk (niet opscheppen – in z’n totaliteit dan he), en ik heb diverse stoplichten waar als je groen krijgt, dat er zo nog 1 – even wachten – 2 auto’s doorheen schieten. Echt, kan niet hard genoeg bestraft worden dat soort dingen.

  6. 9

    @8: Tja niet elke fietsert is even snel als jij. Je moet ook het omaatje voldoende tijd geven de weg over te steken als ze precies voor rood (of zelfs voor oranje) begonnen is met de gevaarlijke onderneming. Dat betekent dat er dus tijd moet zitten tussen rood voor de één en groen voor de ander.

  7. 10

    Ik was deze zomer in Havana (ja, op Cuba) en zelfs daar hadden verkeerslichten (voor auto’s) die aftellen.

    We lopen achter! Revolution!

  8. 12

    @Bismarck; die automobilisten hebben dus de oranje-periode gehad, plus de ‘grace-period’ tussen rood en groen in, en dan *nog* moeten ze door rood rijden ?! Slecht!

  9. 13

    @2: Ik denk dat mensen met die technologie aan boord gestimuleerd worden om die functie niet uit te schakelen als ze kunnen zien wanneer het licht groen wordt. Ik neem aan dat mensen nu eerst nog aan de techniek moeten wennen en liever hun motor laten draaien bij een stoplicht. De motor slaat namelijk alleen af als je de auto in de vrij zet en de koppeling op laat komen. Iedereen weet hoe vervelend het is als je voorganger zijn auto in de vrij zet en eerst nog moet schakelen voor hij weg kan rijden.

  10. 15

    @12: Ja, dat ben ik met je eens. Je moet gewoon niet door rood rijden. Het is alleen dat die “grace periode” wat moeilijk te vermijden is (of je moet oranje veel langer laten duren, maar dat wordt tegenwoordig vaak toch als groen geïnterpreteerd), wil je voorkomen dat twee weggebruikers die alle twee door groen zijn gereden toch met elkaar in botsing kunnen komen.