Commercialisering weblogs (de stand van zaken)

De bekende jonge internetjournalist Tonie van Ringelestijn sprak met de makers van enkele grotere weblogs en e-zines over de professionalisering van hun hobby. Hij concludeert o.a. dat commercialisering bij de e-zines nog in de kinderschoenen staat. Terwijl grotere groepsweblogs gemakkelijker commerciele overeenkomsten aangaan. Lees het nu: Onder hobbyisten – Netkwesties

Verder wist Tonie nog wat pittige uitspraken aan de Grote Webloggers te onttrekken waar nog lang over nagepraat zal worden…

“Soms verwijst een advertentie naar porno. Dat heb ik liever ook niet, maar we moeten nu eenmaal ergens geld vandaan halen”. (Gert-Jan Lasterie, chef Flabber.nl)

“Het dataverkeer alleen al kost 10.000 euro per jaar. Het zijn vele tientallen gigabytes. Gelukkig hebben we daarvoor een sponsor”. (Danny Roodbol, hoofd Fok.nl)

“Ik wil helemaal geen journalist meer genoemd worden. Journalistiek is zo saai. Daar wil ik niet mee vergeleken worden”. (Ambroos Wiegers, brein Geenstijl.nl)

  1. 1

    inderdaad interessante quotes:

    De weblogbezoeker zal het worst wezen of er nu wel of geen journalisten achter de site zitten, zegt hij. “Dat interesseert onze lezers ook echt niet. Negenennegentig procent boeit het echt niet wie we zijn. Ze willen gewoon vermaakt worden.”

    – Wiegers (geenstijl)

  2. 2

    Ach, zolang er geen klinkklare onzin wordt verkocht en de schijvers niet te beroerd zijn om hun eventuele ongelijk toe te geven dan is er weinig mis met vermaak.
    Het merendeel van de webloggers is geen journalist, maar ik denk wel dat als je je blog/zine neerzet als opinie-site, het een voordeel is als je enige journalistieke kennis binnen de log-groep hebt.

  3. 4

    Wiegers is wel grappig, vorig jaar liep ie juist op te scheppen dat ze journalisten waren, totdat ze zo uitgekotst werden door de echte journalistiek, dat ze de anti-journalistiek tot geuzennaam moesten aannemen. Het punt is dat als je niet de mentale capaciteit hebt om serieuze intellectuele journalistiek te schrijven, dan is het inderdaad saai/vermoeiend voor de geest zich ermee bezig te houden. Voetbal is heel saai om naar te kijken, als de voetballers niet kunnen voetballen, tennis is ook saai als je de bal niet over het netje krijgt, en sex zonder lekker ding is niet stoer.

    Sinds ze de fantoom schrijver Kouwes hebben geintroduceerd is de schrijfstijl wel interessanter geworden voor het eerst.

    Het zijn allemaal opschep quotes trouwens, als je gratis porno filmpjes op je site plempt, en het vol porno links dumpt dan krijg je inderdaad al snel 100 tot 200 sexgefrustreerde 20ers op je site die zich blauw downloaden, maar dat 10.000/jaar is echt een zielig getal gezien de gratis capaciteit die er overal aangeboden wordt, een zeepbel dus, een getal uit de lucht om stoer te lijken.

    De eerste quote is gewoon zielig, net als Google advertenties, pathetische lulletjes advertenties.

    Tsja, ik vind het ook niet leuk om te stelen, maar ik heb geld nodig, maar ik steel niet van oude vrouwtjes, Tenminste, die junk had nog moraal.

  4. 7

    Geenstijl vervult wel een maatschappelijke functie -naast het van de straat houden van bange blanke mavomannetjes en het inzetten van de wave als er een flitstraject wordt opgerold. Want wie houdt de Linkse Kerk in de gaten? Wie waarschuwt de VN voor de Rode Ayatollah?

    Het krijtstreepje op de achtergrond is waarschijnlijk een onbewust eerbetoon, maar teveel bemesting doet het Gedachtegoed van Pim rotten.

  5. 12

    “Soms verwijst een advertentie naar porno. Dat heb ik liever ook niet, maar we moeten nu eenmaal ergens geld vandaan halen”. (Gert-Jan Lasterie, chef Flabber.nl)
    Boter op z’n hoofd.

    “Ik wil helemaal geen journalist meer genoemd worden. Journalistiek is zo saai. Daar wil ik niet mee vergeleken worden”. (Ambroos Wiegers, brein Geenstijl.nl)
    Maak dan boeiende jourmalistiek.