Student of the Year

Tuurlijk, studeren gaat om de brains, maar het oog wil ook wat! Kies de Student of the Year op http://www.studentoftheyear.com.
Jammer dat er geen “hot or not” van is gemaakt. Misbruik is er ook al, ik citeer de opmerkingen bij de entry van Froukje uit Utrecht:

Ik (david) heb Froukje opgegeven, ze is mijn vriendin en wil maar niet accepteren dat ze gewoon lekker is!!!De vragen waar ik geen antwoord op had heb ik als een soort quiz aan dr gevraagt, zodat ze niks door zou hebben…

  1. 1

    Maar goed dat ze met beide voetjes op de grond blijft staan. Ze is dus *niet* lekker… Maar lelijk kan ik haar ook niet noemen. Een iets te spits (onvriendelijk?) gezicht. Lach eens wat meer! :-)

    Verder is SPH natuurlijk een nepstudie.

  2. 4

    Nou volgens de site het volgende:

    “Met deze studie word je namelijk een echte globetrotter. Alles is erop gericht jou voor te bereiden op een internationale functie.”

    Dus…

    Wij noemden ze altijd besjes, want ze worden namelijk: Bachelor of European Studies.

  3. 6

    Misschien wat bezijden het onderwerp.
    Echte nepstudies zijn die waar management in voorkomt of bijstaat.
    Sinds ondernemingen managers inhuren i.p.v. mensen met gezond verstand, barst het van de miskleunen, overbodige projecten c.q. uitgaven en andere ongein, zoals mislukte of geld kostende fusies.
    Er zijn helaas nog maar een paar middelgrote ondernemingen die mensen selecteren op interesse en IQ.
    En als je toch alleen op papiertje afgaat geef ik bijvoorbeeld de voorkeur aan iemand die NIMA A+B in de avonduren heeft gehaald boven een jongeman of vrouw die economie heeft gestudeerd aan de universiteit.
    Laten we reëel zijn:
    de meeste studies is toch alleen maar leren hoe je iets zo snel mogelijk moet opzoeken en je vooral niet laten hinderen door parate kennis of algemene ontwikkeling ;-)

  4. 7

    Bij mijn studie heb ik daar nooit iets van gemerkt Henk, daarbij zaten we soms zo dicht op nieuwe ontwikkeling dat we met dingen bezig waren waar de docenten nog niet eens aan toe waren :-)

  5. 8

    @ Spuyt 12:
    Er zullen vast uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.
    Zeker geen oude docenten?
    Ik kan mij studenten herinneren die vooral deden waar de docenten niet meer aan toe kwamen ;-)

  6. 10

    Het is altijd een probleem dat hoe “abstracter” het niveau van de studie is, hoe moeilijker het kan zijn om dat in de praktijk toe te passen.

    M.a.w. dat je geen flikker aan je studie hebt in de praktijk, behalve dan dat je hebt laten zien je goed in de materie te kunnen verdiepen.

  7. 11

    Tja, maar wat mij betreft mogen ze van psychologie een lootstudie maken. Waarom zou de maatschappij veel geld investeren in een studie die weinig oplevert?

  8. 12

    Dat is weer een heel ander punt, het ging om de relatie tussen wat je leert en hoe dat in je baan is toe te passen.

    Maar inderdaad, we leiden ook niet meer doktoren op dan we nodig hebben. Als er niet genoeg banen zijn waar je psychologie echt of een beetje voor nodig hebt, kun je overwegen een numerus fixus in te stellen.

  9. 13

    @ spuyt 12
    Psychologie is nu net een van die studies die verdomd veel geld kunnen opleveren.
    Ik doel hier niet op de geestelijke gezondheid.(hoewel een investering daarin nar mijn mening z’n geld ook wel opleverd)
    Maar commerciele psychologie is belangrijker dan dan menigeen beseft.
    Vance Packard was de eerste die het grote publiek in 1957 waarschuwde voor dit fenomeen. Kijk eens op http://oud.refdag.nl/boek/boekpo/010117boekma01.html
    en als je een topbaan wilt krijgen en er aanleg voor hebt verdiep je dan in deze materie en verpats je zelf aan een multinational.
    Ik kan je garanderen dat je prepensioen dan goed geregeld wordt ;-)

  10. 14

    Ik heb zelf psychologievakken gevolgd en ik denk niet dat je de studie moet overschatten… Om dat soort truukjes toe te passen hoef je geen afgestudeerd psycholoog te zijn :-)

  11. 15

    Pabo een nepstudie??? Waar heb jij leren schrijven, lezen en rekenen? Precies, op de basisschool. Het woord zegt het al, leerkrachten geven kinderen de basiskennis die ze later nodig zullen hebben. Ik ben derdejaars Pabo-studente en ook ik doe mee aan The Student Of The Year verkiezing… Zonder Pabo geen leerkrachten, zonder leerkrachten geen kennis, zonder kennis geen maatschappij…

  12. 17

    @Tessa: Je bent een jaar te laat. Dit topic handelde over de lichting van vorig jaar… :-)

    Zonder Pabo geen maatschappij? Laat me niet lachen.

    Ik hoorde laatst iemand zeggen: “Om les te geven op een middelbare school hoef ik toch niet slimmer te zijn dan hen?”.

    Ze sloeg de spijker op de kop.

  13. 18

    vraag me af waar jij terecht was gekomen als je niet op een basisschool had gezeten… en met geen maatschappij, bedoel ik geen welvarend land. Alles is deel van een groter geheel. Het leren leren is vooral belangrijk als je jong bent. Moet ik dat ook nog allemaal uitleggen, of snap je wat ik bedoel..
    En dat meisje die dat zei doet zeker geen Pabo. Want daar gaat het niet om, ben benieuwd hoe jij pedagogisch en didactisch handelt.

  14. 19

    @tessa: We hebben het over twee verschillende dingen.

    Als ik zeg “de opleiding tot vuilnisman is een nepstudie”, staat dat compleet los van de opmerking “vuilnismannen zijn erg belangrijk”.

    Basisschoolleraren zijn belangrijk, inderdaad. Echter de opleiding stelt niets voor. In gesprekken met ex-Pabo mensen komt dat ook keer op keer naar voren, en zij zijn vaak degenen die de deze stelling opwerpen.

    Zie recentelijk ook de ophef over de rekenkunde van de gemiddelde Pabo-student. Nu vond ik dat een beetje overtrokken, maar misschien is dat slechts het topje van de ijsberg?

    Maar met je laatste zin wil je zeggen dat de opleiding niet hoeft te focussen op kennis maar op pedogagiek en didactiek? Uiteraard is dat belangrijk, maar wat zegt het over je didactische kwaliteiten als je de beste leerlingen in groep 8 je voorbijstreven?

  15. 20

    Mijn stelling is nog altijd dat de kleuterschool het meest belangrijk voor je ontwikkeling is. Zelfs nu vele decennia later heb ik nog elke dag baat van mijn vaardigheden knippen en plakken (engels ook handig want nu kan ik ook copy/pasten)