Steven de Jong is de opinie van Nederland

Elke week maakt GeenCommentaar ruimte voor een artikel van de satirische website de Speld! Nieuws zonder de ‘feitish’ van de reguliere media.

Steven de Jong (Foto: Flickr/Tim Psych)

De introductie van de site belmeniet.nl is een doorslaand succes. Miljoenen Nederlanders hebben zich al aangemeld om gevrijwaard te blijven van al de marktonderzoeken en opiniepeilingen. De afname van belbare Nederlanders heeft echter een donkere keerzijde. Slechts een paar maanden na de introductie van deze maatregel is een onverwacht rampscenario werkelijkheid geworden. Voor het peilen van de stemming in Nederland zijn marketingbureaus en opinieonderzoekers voortaan aangewezen op de opinie van één man: Steven de Jong (38) uit Eindhoven.

De Jong, werkzaam bij een overslagkantoor in Heerhugowaard, had nooit zo’n last van telefonische verkopers. “Die mensen doen ook gewoon hun werk. Bovendien vond ik het wel gezellig. Ik zit tussen zes en zeven nooit te eten, dus storen ze me zelden. Ik vind dat belmeniet register onzin. Mij mogen ze altijd bellen.” Het was deze positieve feedback van De Jong die ervoor zorgde dat hij in vrijwel alle databases werd opgenomen. “Ik zeg altijd ja. Natuurlijk mogen ze me bellen, over mensenrechten, of shampoo, of grasmaaiers.” Inmiddels is De Jong de allerlaatste Nederlander die gebeld mag worden, en dat gebeurt gemiddeld 32 keer per dag.

“Dat gevoel van macht, ik vind het moeilijk om daar mee om te gaan. Als ik mijn dag niet heb kan ik zo een hele branche wegvagen. Vorige week bijvoorbeeld; toen heb ik gezegd dat ik borrelnootjes niet zo lekker vind. Nu blijkt dat Unilever de gehele tak heeft afgestoten. Dan voel ik me toch schuldig; het is lastig om een oordeel te geven als je weet dat er zoveel van afhangt. Maar borrelnootjes zijn nu eenmaal smerig, daar kan ik toch niet over liegen?”

Ook het consumentenvertrouwen, een van de belangrijkste indicatoren van economische stagnatie of ontwikkeling, is volledig gebaseerd op de persoonlijke mening van Steven de Jong. In augustus was er een toename van maar liefst zeven punten. De Jong: “Ja, dat was een topmaand. Ik had net een nieuwe HD-tv aangeschaft, en daar was ik erg blij mee. Ook hadden we een meevaller met de vakantie, die een stuk goedkoper uitviel. Uiteindelijk moet ik me toch baseren op wat ik ervaar, en wat dat betreft was augustus top. Over november mag ik van het CBS nog niet te veel loslaten, maar als ik deze maand nog het nieuwe koffiezetapparaat in huis heb dan kunnen we stijgende lijnen verwachten.”

De nieuwe macht van de Jong is voor grote bedrijven een doorn in het oog. Meerdere malen is hij al benaderd om een positieve beoordeling te geven in ruil voor een financiële vergoeding. De Jong houdt echter voet bij stuk: “Ik ben niet om te kopen. Als de nootjes vies zijn, dan zijn ze niet lekker! Zo simpel is het.” De Jong is vastbesloten zich de komende tijd ‘voor 110% in te zetten’. “Het is een hele verantwoordelijkheid, en ik moet nog groeien in mijn rol. Maar het is een fantastische functie, en je krijgt er zo veel voor terug. Ik ben dan ook vastbesloten de taak die op mij rust de komende tijd eerlijk, standvastig, en rechtvaardig uit te voeren.”

Reacties zijn uitgeschakeld