Spiritualiteit bevindt zich juist op lager bewustzijnsniveau

Spiritualiteit bevindt zich juist op lager bewustzijnsniveau

  1. 4

    En we gaan nog maar eens een keertje metafysische conclusies trekken uit fysisch onderzoek. Altijd weer dezelfde categoriefout, zucht.

    Crachat, zou jij zo vriendelijk willen zijn me wakker te maken als er een keer een onderzoek komt dat ook zijn eigen filosofische vooronderstellingen even uitwerkt en beargumenteert? Dan raak ik misschien geïnteresseerd.

    *snurkt genoeglijk verder*

  2. 5

    Bwof, Stijn, zolang de stand niet gelijk is wat betreft malle metafysici die hun zeg doen over fysica en het wel degelijk waarneembare, mag dat nog een tijdje blijven duren hoor.
    De stand is verhoudingsgewijs zowat 1000 tegen 1, schat ik.

  3. 6

    Dank Crachàt, de jij-bak is inderdaad altijd een sterk en overtuigend argument.

    Ik laat mijn punt dus nog even staan, en voeg er nog een tweede aan toe: Wat bedoelt deze onderzoeker eigenlijk met ‘een spirituele ervaring’? Lijkt een buitengewoon lastig te omschrijven begrip, maar zolang je dat niet eens probeert, gaat je onderzoek dus nergens over.

    De centrale termen van je onderzoek definiëren, je vooronderstellingen expliciteren, het zijn de basale voorwaarden voor wetenschappelijk onderzoek, lijkt me. Daarvan zie ik in dit stukje niets terug.

  4. 7

    Ach weet je, in een volwassen wereld mag de bewijsvoering wel eens omgekeerd worden.
    Neen, ie bestaat niet, en toon maar dattie der is.

    Over discussietechnieken kunnen we inderdaad nog wat van jullie vampiers leren: men neme elk willekeurig woord en stelle de betekenis ervan in twijfel…

    ‘begrip’? Lijkt me buitengewoon lastig om begrip te definiëren, laat ons onszelf daar lekker in wentelen.

    Punt is: er spreken spirituelen over spirituele ervaringen en dat in uiterst vage bewoordingen, ik denk dat de onderzoeker gewoon mag copy/pasten, en dat men heus wel gezond van geest genoeg is om te weten wat met dat gewauwel bedoeld wordt.

    Hou het nu maar op een variant van ‘god heeft het nadenken ook geschapen voor zijn kudde’, en dan kunnen we weer lekker in hybernatie.

  5. 8

    Dus atheïsme is een aandoening als gevolg van een verstoord contact met het lager bewustzijn? Met andere worden als teveel nadenkt dan gaat het mis, dan was de katholieke kerk zijn tijd ver vooruit.

    Een logisch gevolg is dan ook dat sensory deprivation als marteltechniek inzetten bij godsdienstwaanzinnige terroristen een averechts effect heeft. Dat zou veel verklaren

  6. 9

    … elk willekeurig woord …

    Ik nam slechts het begrip waar heel het onderzoek om draait, dat de onderzoeker zelf als het object van zijn onderzoek benoemt. Een volstrekt willekeurige keuze mijnerzijds, inderdaad.

    Zo, en nu is het tijd voor een volgend hoofdstuk in
    een fantastische historische studie
    , en daarna een leuke preek.

    Welterusten!

  7. 10

    @ Dewy:

    Interresaardige invalshoek… maar gebruik van de term “verstoord” gaat uit van een definitie van perfectie die nogal discutabel lijkt…

  8. 11

    Zie ook : slaaptekort. Door niet kunnen slapen. Perfect om dan metafysisch of transcendentaal te gaan, de grens tussen gekte en genialiteit af te tasten. Hoeft nix religie bij te komen kijken.

  9. 12

    @Rene

    Dat klopt. Het was een beetje pesterig gekozen als gevolg van de mening van veel religieuzen dat alles wat afwijkt van de meerderheid en het moraal van hun god eigenlijk ziek is. Zoals bijvoorbeeld homoseksuelen die zouden kunnen genezen door een vast vertrouwen in jezus, dat soort stigmatiserende lariekoek.

  10. 14

    Ja, dat wel, maar hij heeft onze zonden overgenomen dus om je daar dan niks van aan te trekken en lekker zelf ook door te gaan is niet netjes…

  11. 16

    O jeetje. Men is weer bezig met het gebruikelijke geloofsfetishisme. Iedereen weet dat we in het Westen in een seculiere maataschappij leven? Goed zo. Alle gelul hierover is dus grotendeels een “non-issue”, gebakkelei achteraf. De enige anti-seculiere stroming in het Westen die eventueel het potentieel heeft om van invloed te worden lijkt het islamisme. Maar ja, zeggen dat Geert Wilders een voorbeeld zou kunnen zijn voor de Dawkins volgelingen.. dat kan dan natuurlijk weer niet.

    Ideologie. Volgens mij verlamt het de hersenschors nog erger dan welk spiritualisme dan ook.

    PS: Ik ben geen aanhanger van Wilders, hoor.

  12. 18

    #16 – Islamisme vormt geen bedreiging tot onze seculiere staat? Beslist niet, hier is GEEN/NOOIT sprake van!

    Op de dag van “de vierde revolutie” zullen we aan het CDA/CU/SGP misschien wel een lastige hebben dan ;-). Lastiger dan die paar islamisten.

    @9 – Ik weet niet waarom je de geschiedenis van Europa erbij haalt, maar als er één grote tiran / dictator / verschrikkelijke macht uit kan worden gehaald is dat de rooms-katholieke kerk.

    -De kerk heeft altijd waarheden vervalst.
    -Mensen die het daar niet mee eens waren vervolgd.
    -Massaal uitroeien van andersdenkenden (heksenvervolging/etc)

    We hebben nog steeds geen idee. De kerk heeft gewoon geen antwoorden. Wij hebben GEEN IDEE wat we hier doen, waarom we hier zijn.

    We weten alleen maar dat we zijn (bewustzijn) en dat we ook weer dood gaan. En dat het allemaal niet zo leuk is.

    Spiritueel bewustzijn is een persoonlijke fantasie, een (onder)bewustzijn dat de werkelijkheid niet aan kan onder invloed van jarenlange misinterpretatie van de wereld.

    “Of heeft iemand God gesproken onlangs??”

  13. 22

    Op de dag van “de vierde revolutie” zullen we aan het CDA/CU/SGP misschien wel een lastige hebben dan

    Er zou eigenlijk een ballotagecommissie voor internettoegang moeten zijn.

  14. 23

    “Of heeft iemand God gesproken onlangs??”

    Niet alleen gesproken, zelfs gezien! In het teken van brood en wijn, gisterochtend rond half twaalf.

    Verder nog vragen?

  15. 25

    Maak je geen zorgen, Crachàt, ik maak het prima.
    Ik dacht alleen: Ik zal een direct geformuleerde vraag ook maar op directe wijze beantwoorden.

  16. 27

    Wat doet die non daar ter 21

    Aangeven dat je je bezoldigd aan NON-issues. Oftewel loos gelul beoefend. Hoe zal ik het zeggen? Er is zo’n tweehonderdnogwat jaar geleden een Franse revolutie geweest. We leven inmiddels in een seculiere gemeenschap. Je momenteel druk maken over de “religieuzen” (En daarbij door kunstige draaikonterij de muzelmannen uitsluiten, want dat zijn immers uitgebuite en gediscrimineerde minderheden!) is niet meer dan gratuite opdeborstklopperij.

  17. 28

    @20:

    God’s Final Message to His Creation is inscribed in letters of fire, thrity foot high, on the further side of the Quentulus Quazgar Mountains. The message is: We apologise for the inconvenience.

  18. 30

    Er wordt hier (on)vakkundig een non-issue van gemaakt, terwijl de posting toch zo’n prachtgeschenk van de ironiegod is:

    Al eeuwenlang komen zelfbenoemde spirituelen ermee weg hun (non-)activiteiten te omschrijven als van een ‘hoger bewustzijnsniveau’. Dit zonder dat ook maar iemand van hen eist uit te leggen wat zij eigenlijk bedoelen met spirituele ervaring etc. Althans, dat wil je ook niet, want dan krijg je verhalen over in contact met je innerlijke zelf plus met de hele kosmos en alle bloemen en bijen aldaar residerend.

    Nu wordt dus alleraardigst beargumenteerd dat (non-)activiteit in de hersenen bij medidatie en dergelijke spiritualia, juist een lager bewustzijnsniveau impliceert. Voor de esoteriesnuffelaar in de boekenwinkel toch een omwenteling van Copernicaanse proporties.

    Overigens wil ik niet direct uitsluiten dat er ook spirituele gevoelens kunnen bestaan die een hoger bewustzijnsniveau impliceren. Ik kan me voorstellen dat in de eerste eeuwen van onze jaartelling dit geschiedde ihkv religie (religare=samenbinden -> samenbindende spiritualiteit). Een mooi verhaal met moraal, toentertijd actueel, kon de mensen laten nadenken over hun plaats in de samenleving als (moreel) denkend wezen. Aldus de dagelijkse beslommeringen ontstijgend (of deze iets meer van afstand te beschouwen), is mogelijk te bestempelen als een ‘hoger bewustzijnsniveau’. Momenteel kan de bijbel daar echter niet veel meer in betekenen (definitieve onttroning door Shakespeare?), en wordt deze functie uitgeoefend door films (en boeken). (en misschien een kneiterspeech van Stijn, maar functie predikanten is in Nl geheel en succesvol overgenomen door cabaretiers -Theo Maassen!). Wetenschap kan hier, op een ander niveau, ook aardig in voorzien.

  19. 31

    Ja maar die Kris (Over ironiegod gesproken..) Verburgh haalt een mediterende Boeddshistische monnik aan, en die zijn welbewust bezig met wat men ook wel “versterven” noemt. Onthechten van het fysieke leven. Er wordt slechts gemeten dat de Boeddhist geslaagd is in zijn opzet: Zijn Ik is uitgezet. Kris sneert daar dan over dat de monnik niet meer meemaakt dan wat een hond voelt, en concludeert daaruit dat spirituele ervaringen “het gevolg zijn van basale hersenfuncties”.

    Dit soort redenaties doen het ook al opvallend goed bij medicijnenfabrikanten. Proefpersoon voelt zich goed en in brein van proefpersoon is er meer serotonine, dus je goed voelen is een gevolg van serotonine. En zie hier de geboorte van een seroxatverslaving die de spuigaten uitloopt.

    Non sequitur.

  20. 34

    Mary, niet persoonlijk hoor, maar als jij de onwaarschijnlijke dubbele bodem niet ziet in deze prent, dan ben je volkomen blind.
    Ik wil je bij deze opracht danken, het is een beeld dat in mijn levensarchief gaat, voor mijn part een icoon van onze beschaving, en eigenlijkeen finaal argument tegen het gristelijk geloof.
    Ik hoop dan ook oprecht dat jij ooit zover komt de implicatie van deze afbeelding naar waarde in te schatten, een mooie toekomst straalt je dan tegemoet. Een onzekere, een twijfelende, een in vraag stellende, maar een o zo zelfstandige.

    en verder wat mark hierboven zegt.

  21. 37

    @Mary (31),
    Misschien is het best verrijkend om je even als hond te voelen. Het gaat erom wat je er daarna, als niet-hond, mee doet.

    @mescaline,
    PF kan hooguit spiritueel zijn. Om in aanmerking te komen voor predikaat religie (religare=samenbinden) heeft het te weinig bezoekers. Net als seks eigenlijk, dat is (al te vaak) toch een aangelegenheid van 1 of 2 mensen en is dus geen religie.

    Dat ik nu PF met seks lijk te vergelijken, is volkomen onbedoeld, maar mogen ZE IN HUN ZAK STEKEN.

  22. 38

    En religieuziteit is nog steeds opium voor het volk. Ik maak en blijf mij daar zeer druk in maken, want mijn wereld gaat ervan naar de kloten.

    Stap een moskee binnen en verkondig dat woord, zou ik zeggen… Of bedoelde je dat nou ook weer niet?

  23. 39

    O ja, maar ik heb het gevoel dat op de rechterflank de Kale Brigade en het Peroxide Peleton zich daar reeds afdoende druk om maken.
    Aangezien het blijkt dat religieuziteit zich vooral afspeelt in de sferen van zuurstofgebrek, verkies ik een wandelingetje in het park boven alles.

  24. 40

    @mark

    Misschien is het best verrijkend om je even als hond te voelen. Het gaat erom wat je er daarna, als niet-hond, mee doet.

    Mjah. Ik weet het allemaal ook niet hoor, maar meneer Verburgh lult een beetje te makkelijk naar het resultaat toe, wat mij betreft. En ik weet niet of monnik in kwestie zich ook echt zo cvoelt als een hond.

    En soms, als ik met de hond wandel langs de koeien, heel soms denk ik wel eens dat al die dieren ons straal uitlachen. Wie weet is dat hele bewustzijn wel het stomste wat we ooit gedaan hebben. Men beweert dat de waarheid bevrijdend is, maar is dat ook zo..?

  25. 41

    Ik vind het stukje van Verburgh eigenlijk vrij mager. Een paar miereneuk-opmerkingen:

    “De derde revolutie betreft de werking van onze hersenen, waarbij blijkt dat al onze hopen, hartstochten en herinneringen het resultaat zijn van het geknetter van honderd miljard zenuwcellen onder onze hersenpan.”

    Dit lijkt me erg kort door de bocht: Verburgh doet net alsof dit een onomstotelijk feit is. Wetenschappers en filosofen zijn hier bij lange na niet uit… Daarnaast wees William James er al op, dat een eventueel verband tussen de menselijke geest en de hersenen (die er natuurlijk zeker is) niet alleen religieuze maar alle menselijke gedachtes en ervaringen relativeert.

    “De vierde revolutie toont aan dat het bestaan van goden enorm onwaarschijnlijk is en verklaart ook het waarom van het geloof.”

    Wederom nogal tendentieus gebruik van ‘toont aan’, lijkt me. Daarnaast is het een logische denkfout om te denken dat een verklaring van het geloof per se de inhoud ervan als onjuist bewijst. (zie http://www.fallacyfiles.org/genefall.html)

    “Het is immers zo dat spirituele gevoelens pas kunnen ontstaan als er bepaalde hogere bewustzijnsvormen uitgeschakeld worden […]”

    Ik ben benieuwd wat Verburgh van spirituele gevoelens bij bijvoorbeeld het ervaren van muziek maakt. Muziek ervaren lijkt me verre van iets dat dieren ook kunnen, en het heeft in de loop van de geschiedenis vele spirituele ervaringen bevorderd.

    “Door te achterhalen hoe spiritualiteit ontstaat, blijkt dat vele interpretaties die de mens aan dit soort ervaringen geeft verzonnen zijn.”

    Bestaan er interpretaties die niet verzonnen zijn? Lijkt me niet. De vraag is natuurlijk waar de ervaringen zelf vandaan komen.

    Dit zijn natuurlijk details, maar ik moet zeggen dat ik mede hierdoor niet erg warm van Verburghs opinie-stuk word… laat staan dat ik er vergaande conclusies aan ga verbinden.

  26. 42

    Daarbovenop getuigt het uitroepen van De Vierde Revolutie (® © 2008) nogal van dikdoenerij. Ik zie revoluties graag pas benoemd nadat een en ander achter de rug is, waarbij we ook zelf kunnen zien dat de revolutie in kwestie ook inderdaad revolutionair was.

  27. 43

    Maar Mary toch; als iedereen zich altijd maar aanpast aan de allertraagsten zouden die het gehele tempo van vooruitgang dicteren. Er zij dan toch beter geconcludeerd dat wij het niet erg vinden dat je achterblijft.

  28. 44

    Uit de Gaykrant:

    SGP: ‘Beatrix té homo-gezind’

    Het tumult rond de brief van koningin Beatrix ter gelegenheid van de kerkdienst van Roze Zaterdag 2007 is weer opgelaaid. Dit keer windt SGP-leider Bas van der Vlies zich er alsnog over op.

    De majesteit was destijds uitgenodigd voor de kerkdienst van Roze Zaterdag in Bergen op Zoom. In een brief aan de organisatie liet ze toen weten niet aanwezig te kunnen zijn. Maar, zo stond er bij, de koningin droeg het gedachtegoed waarvan Roze Zaterdag een expressie is, een warm hart toe.

    Dat leverde binnen de streng christelijke wereld een storm van protest op, omdat deze toevoeging volgens hen betekende dat de vorstin homorechten ondersteunde.

    Dit keer windt SGP-voorman van der Vlies zich er nogmaals over op, nu ter gelegenheid van de naderende 70e verjaardag van Beatrix. Ook vindt hij dat de Oranjes de zondagsrust beter zouden moeten naleven. Het interview met Van der Vlies is vanavond te zien in de discussie-zender Het Gesprek.

  29. 45

    @Rene

    Maar Mary toch; als iedereen zich altijd maar aanpast aan de allertraagsten zouden die het gehele tempo van vooruitgang dicteren. Er zij dan toch beter geconcludeerd dat wij het niet erg vinden dat je achterblijft.

    Ach, je acht jezelf verder dan de anderen? Wat een leuke illustratie van de opdeborstklopperij.