Slechte Reclame

Nu iedereen van zorgverzekeraar kan wisselen leek het Azivo wel een goed moment om te demonstreren wat er kan gebeuren als zorgverzekeraars op de stoel van de arts gaan zitten.

Een vrouw die vanwege een behandeling van kanker alleen vloeibaar eten tot zich kan nemen krijgt te horen dat Azivo deze voeding niet wil vergoeden, en moet ze een kort geding aanspannen voor vergoeding. Of ze dat zelf maar even wil betalen, terwijl de arts aangeeft dat ze dat nodig heeft om te overleven. Van het zichzelf als sociaal ziende Azivo valt mij dat vies tegen. Ik was van plan om misschien over te stappen naar Azivo, maar dat doe ik toch maar niet.

Gelukkig heeft de rechter inmiddels geoordeeld dat Azivo de voeding moet vergoeden, maar ik vrees dat we de komende jaren meer van dit soort processen zullen zien. Want zorgverzekeraars zullen, hoe lekker sociaal en betrokken zij zichzelf ook willen verkopen, altijd de grenzen opzoeken waar het kostenbesparing betreft. Maar bij mij schiet dit dus even in het verkeerde keelgat. Want als je echt ziek bent zijn dit soort zaken wel het laatste waar je je druk over moet maken.

  1. 1

    Is er niet een site waar naast de kale (stupide) prijsvergelijking ook staat vermeld hoe goed (of slecht) je eigenlijk behandeld wordt door een verzekeraar?
    Gat in de markt zou ik zeggen.

    Gelukkig heb ik niet dit soort ervaringen.

  2. 4

    Het is inderdaad jammer dat verzekeringmaatschappijen zichzelf hebben omgevormd tot commerciele bedrijven die net zo schaamteloos streven naar maximale winst. Het is gewoon niet te vatten dat je op cruciale momenten krijgt te horen: “ja, dat zit niet in uw verzekering”. Als het gaat om een extra vulling, a la. Maar als het gaat om zo’n voorbeeld mag je best je menselijke kanten laten zien.

    Ach, de goede oude tijden zijn voorbij helaas. Ik denk dat ik ga protesteren … kom niet meer rond met mijn studifinanciering.

    @ steeph en de rest: Kan ik goed gebruiken :)

  3. 5

    Hoe kunnen we een dergelijk dossier aanleggen?

    Allereerst de systematiek opzetten van een standaard prijsvergelijk website en daarna nog een bepaalde reageer op mogelijkheid. Zodat mensen sowieso hun klachten kwijt kunnen of alleen een cijfer geven.

  4. 6

    Ik weet het zo niet. Drinkvoeding is toch niets anders dan een vloeibaar maal, lekker ? “Gaat u terug naar de keuken” en probeer dan iets, ik zou wel wat eenvoudigs uitproberen in elk geval. Wat ik wel zeker weet is dat Nutricia mijn kleine kinderen destijds strontdure potjesmaaltijden in de maag wou plempen die NIET te vreten waren.

  5. 7

    Ik ben vandaag voor een controle in het ziekenhuis geweest en daar heb ik maar meteen aan de arts gevraagd waar hij/het ziekenhuis het liefst zaken mee deed. Die maakte het allemaal niet uit, maar CZ wilde die ten sterkste afraden omdat die in zijn ogen heel onfatsoenlijk met hun klanten omgaan. Hij zal waarschijnlijk ook wel zo’n gevalletje als hierboven hebben meegemaakt…

  6. 9

    @Pleiadus: Laten we het eenvoudig houden.
    Lijst verzekeringsmaatschappijen, lijst type verzekeringen (of doen we even alleen ziektekosten), score ervaring en eventueel commentaar (voor nadere horror verhalen).
    Wel iets bedenken om te voorkomen dat mensen het systeem gaan manipuleren.
    En hoe zorg je ervoor dat mensen die wel goede ervaringen hebben ook de moeite nemen om iets te roepen? Voor de correcte balans. Als de ene maatschappij 500 mensen heeft die het slecht vinden maar eigenlijk 1 miljoen klanten heeft, is dat iets anders dan een andere maatschappij met 300 klagers terwijl ze maar 10.000 klanten hebben.

    ff broeden. ook ff googlen om te kijken of er niet al ergens iets is.

  7. 11

    @Steeph:
    Om te kijken hoeveel klanten een verzekeringsmaatschappij is bijna niet te doen. Maar wat je wel kan doen, is werken met percentages. Ofwel mensen moeten zelf aangeven welke verzekeringsmaatschappij ze zelf hebben, voordat ze kunnen stemmen.

    Op die manier krijg je naarmate meer mensen stemmen een duidelijker beeld van de statistische verhoudingen van het aantal mensen bij de diverse verzekeringsmaatschappijen.

    Om dus veel mensen te laten stemmen moet je middels meerdere kanalen het initiatief promoten. Het vervelende hiervan is wel dat je internet als medium gebruikt. Internet is een medium wat gebruikt wordt door een hele andere generatie, dan mensen die echt baat hebben bij een goede verzekering, namelijk de ouderen.

    dus als je dit steekproefsgewijs goed wilt aanpakken. Moet je behalve huidige verzekeringsmaatschappij ook vragen aan de mensen welke leeftijd ze hebben en daarnaast het geschatte jaar inkomen. Daar huidig inkomen ook een reden kan zijn voor een bepaalde keuze verzekering.

    Dit zijn factoren die je dus zult moeten meenemen met elke stemming. Daarnaast moet je de stemming ook per mail kunnen doen. Zorg er dus voor dat mensen de stemming rond kunnen mailen naar collega’s, vrienden en familie. Op die manier zal het sneller rondgaan en wordt een dergelijke poll niet alleen ingevuld door weblogged Nederland (20 – 30 jr).

    Just a penny for my thoughts…