Segway en de Nederlandse regeldrift

Segway met Wubbo Ockels met vele extrasNou, ze zijn er uit hoor. De vreemde eend in de bijt heeft een plaats gekregen in het Nederlandsche stelsel van verkeersregels. De Segway mocht initieel niet meer de weg op. Omdat het niet in een van de hokjes paste. En buiten de hokjes zijn, mag niet in Nederland. Dat weet een kind.
Dus maar een nieuw hokje gemaakt: De zelfbalancerende bromfiets.
Zucht. En omdat een hokje niets is zonder extra regeltjes moet de Segway (dat elegante ding, puur functionaliteit) voorzien worden van een kentekenplaat, reflectoren en toeter. Liefst zouden ze er nog rem- en knipperlichten op zien. Maar dat wordt pas verplicht na het eerste ongeluk.
Afijn, u ziet hier onze artist impression. Want of iemand zo gek is om nu nog met zo’n ding voor gek te gaan rijden, is maar de vraag.
Extra photoshops zijn uiteraard meer dan welkom.

  1. 3

    Dat je er niet op wilt rijden met een kentekenplaat en reflectoren geeft al aan dat het puur een yuppengimmick is die er alleen voor bedoeld is om om je status te boosten in een bepaalde kringen van nieuwe rijken en niet als alternatief voor andere vervoersmiddelen.

    Vergelijk het eens met de snorfiets, een volkomen gelijkwaardig apparaat, daar gelden toch ook regels voor? Waarom zouden die voor die kutsegway niet moeten gelden?

    Als je geen kentekenplaat wil dan ga je toch fietsen, net zo snel, makkelijker, goedkoper en veel gezonder.

  2. 6

    En was het bovendien niet op deze site dat onlangs iemand opmerkte dat er zoveel verkeersdoden in zuid-amerikaanse landen vallen omdat wat daar voor auto’s door moet gaan aan geen enkele veiligheidseis voldoen?

    Als je veiligheidseisen aan het verkeer wilt opleggen zul je ze eerst moeten indelen in categorieen want je kunt moeilijk fietsers vragen aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s. Als er dan een nieuw vervoersmiddel komt dat niet in een van de categorieen past is het toch logisch dat eerst kritisch naar de veiligheid moet worden gekeken voor je er mee de weg op mag?

    Populistisch geneuzel over Nederland/hokjesland.

  3. 8

    Steeph, een surfplank heeft toch geen motor? Een surfplank neemt toch niet deel aan het wegverkeer? Waarom trek je dan niet de vergelijking met een snorfiets?

    En leg dan eens uit waarom de snorfiets wel en de segway niet?

  4. 9

    Steeph,

    Eigenaardig. Zeg je nou dat de invloed van Onze Geliefde Overheid (OGO) niet altijd ondubbelzinnig positief (OP) is?

    ‘Et tu Brute, tu quoque fili mi?’ (*)

    Volgens mij ben je veuls te veul libertarier voor je geliefde duivenpartij.

    (*) Meteen toegegeven: Pronken met andermans veren. Wikipedia in dit geval.

  5. 10

    Goedzo Freek, zeg je nu dat het onveilig wordt op de weg zo lang er geen regels voor de segway worden opgesteld? Haha!

    Jouw voorspelbare reactie doet me trouwens denken aan een verkeersexperiment in Leeuwarden. Daar hebben ze bij een belangrijke rotonde in de stad alle bewegwijzering en verkeersborden verwijderd.

    Het verrassende gevolg was dat er veel minder ongelukken gebeurden en dat de doorstroming verbeterde. De mensen gingen weer zelf uitkijken en nadenken ipv blind op de borden te vertrouwen..

  6. 11

    Sorry spees, maar steeph plaatst hier een aanval op een wettelijk kader dat ontworpen is om het aantal verkeersdoden (een van de meest voorkomende doodsoorzaken in dit land) terug te dringen en daar mijn inziens perfect aan voldoet.

    Loop even met mij mee.

    Het staat buiten discussie dat je bepaalde eisen aan bepaalde wegvoertuigen moet kunnen stellen (werkende rem bij auto’s).

    Ook wil je niet dezelfde eisen voor elk voertuig stellen want anders zou dat voor fietsers veel te veel rompslomp worden (gordel, remlichten, roetfilter).

    Dus moet je de voertuigen indelen in categorieen met elk hun eigen regelgeving.

    En als een voertuig niet in een van de categorieen valt dan is het toch logisch dat deze niet regelvrij de weg op mag?

    Hoe zou je dit anders zien?

  7. 12

    De kentekenplaat is wellicht wat overtrokken. Maar word er nou echt gezeurd over een paar reflectoren en een toeter? Electrische rolstoelen moeten toch ook verlichting etc. voeren? Echt, ik zie het probleem niet.

  8. 13

    @sikbock ik zeg dat het onveilig wordt op de weg als iedereen zomaar met nieuwe soorten voertuigen de weg op mag zonder dat er eerst iemand kijkt of ze wel veilig zijn.

    Wat jij voorsteld is dat ik in mijn garage een voertuig mag bouwen en dat ik daar onbeperkt mee rond mag rijden totdat ik een paar kinderen heb doodgereden en het oppertuun wordt voor de politiek om regels te stellen aan het gebruik van mijn apperaat. En de volgende dag doet mijn buurman precies hetzelfde.

  9. 14

    @ Freek: misschien moet je regels maken die het mensen verbiedt om voor hun 74 ste dood te gaan.. bij overtreding vanzelfsprekend een flinke boete!

  10. 15

    Freek, ik ben het roerend met u eens. Ik had gisteren nog een aanrijding op de A27 bij Amersfoort. Ik was blij dat ik niet op een Segway reed (of een surfplank, for that matters), maar in 2000 kilo Zweeds staal.
    Hoewel ik me vaak verwonder over het verkeersbordenbos op sommige plekken, ben ik blij met ons veilige landje.

    Daarnaast neemt ik neem op een Segway uberhaupt niet serieus, of er nu een toeter op zit of niet.

  11. 16

    @Sikbock maar wat je hier vergeet is dat het niet alleen gevaarlijk is voor de bestuurder zelf, maar ook voor zijn medeweggebruikers, en laten we nu net wél regels hebben die verbieden om andere mensen dan jijzelf voor hun 74e dood te maken.

  12. 20

    Nou freek: laat ik het dan maar zo zeggen: we kunnen een hoop nieuwe regels maken (ook voor de meest onzinnige dingen) maar het is altijd de vraag of mensen zich aan de regels gaan houden en of we het niet zonder regels afkunnen.

    De gedachte is dan ook dat je beter geen onnodige regels kunt maken en daar waar mogelijk onnodige regels moet afschaffen.

    prioriteiten stellen dus

  13. 21

    Helemaal eens met Freek. Je kan wel gaan zeiken over de Nederlandse regeltjesmentaliteit, maar het is voornaamste reden dat het hier geen Argentinië (zie twee posts geleden) of Zuid-Italië is. En het slechtere weer natuurlijk.

    Soms heeft die mentaliteit als gevolg dat een regel onnodig betuttelend overkomt. Maar dat zal menig 19e eeuwse fabrieksbaas ook hebben gezegd over de Arbeidsinspectie.

  14. 22

    @JSK: Pardon? Denk je nou heus dat er in Italië (of beter, Portugal, het land met de meeste verkeersdoden in Europa) minder regels zijn? Rijden ze daar soms andere auto’s?
    Het heeft weinig met regels te maken en veel met cultuur.

  15. 23

    @ JSK: Ik denk dat als de argentijnen of italianen meer regels gaan maken dan nou niet direct zal leiden tot verbetering van hun situatie.. of denk jij van wel?

  16. 26

    Tsjah. Toch met Steeph eens. Alleen heeft het volgens mij niks met de Segway te maken, maar vooral met het hokjesdenken. De Segway doet het wel extra opvallen, al die verplichte troep, dankzij zijn elegante ontwerp.

    Waarom moet een Segway nou per se een lamp hebben (dat hoeft een mountainbike ook niet!)? Stel gewoon bij schemer en zonsondergang het voeren van licht verplicht en iedereen kan zelf bedenken of ie ’s avonds gaat rijden. Kentekenplaat is ook overbodig en ik heb nog nooit een toeter een ongeluk zien voorkomen. Ik vind ook de vermogen-regels voor brommers zo stom. Waarom niet gewoon een snelheidslimiet en (IN GODSNAAM) een geluidsdruklimiet?

    Stel je voor dat je op je racefiets een lamp, reflector of zelfs een kentekenplaat moet voeren; dat zou belachelijk zijn terwijl zo’n ding een stuk sneller kan, mag en gaat dan een Segway. We kunnen precies hetzelfde veiligheidsresultaat behalen met een stuk minder regels, een stuk minder hokjes en een stuk meer vrijheid.

    En wat Freek in #13 zegt, “stel je voor dat ik in mijn garage…”, vind ik nog wel het ergste gevolg. Freek, met die houding van jou zouden we helemaal geen auto, segway, fiets, vliegtuig, skateboard, surfplank, kruiwagen of jetpack hebben gehad.

    “A hundred years ago, the only question the Wright Brothers had to ask was, ‘can we?’ Today, all these people are really asking, ‘will we be allowed?’” aldus ene Jon Kutler.

    Gelukkig heb je geen gelijk; iedereen mag in zijn garage een voertuig in elkaar flansen, de regels waar je aan moet voldoen voordat je in de categorie bromfiets de weg op mag zijn redelijk te overzien, idem dito voor een ULV, eenvoudige boot of aanhanger.

  17. 27

    Fijn dat er regels voor het onzinapparaat de segway komen. ik stel me al voor dat de ene randdebiel die er daadwerkelijk mee aan het verkeer gaat deelnemen op een dag iemand aanrijdt en dat vervolgens de overheid de schuld krijgt omdat ‘er geen regels zijn’. Leven zonder regels betekent dat je zelf heel veel verantwoordelijkheid moet nemen, geloof dat nogal wat mensen dat niet aan zouden kunnen.

  18. 28

    “Liefst zouden ze er nog rem- en knipperlichten op zien. Maar dat wordt pas verplicht na het eerste ongeluk.”

    Zal niet lang duren (inclusief dodelijke afloop), met zo’n onveilig vervoermiddel. Ik vind dit stuk werkelijk beneden Steeph’s standaard. Ik snap eigenlijk niet waarom zo’n vervoersmiddel, dat werkelijk totaal geen toevoeging vormt op het arsenaal van vervoersmiddelen en dat inherent onveilig is, zo makkelijk de weg op mag.

  19. 30

    Hehe, zmc, eindelijk een redelijk geluid hier.

    Overigens kan ik je vertellen dat het nog niet zo makkelijk is om een zelfgebouwd voertuig als brommer (of bromauto) erkend te krijgen. Je moet een dure keuring laten doen voordat je zelfs maar een kenteken aan kunt vragen. Jammer, want ik had wel wat ideetjes voor elektrisch aangedreven lichte voertuigen.

  20. 32

    @zmc lampen en reflectoren zijn verplicht op alle fietsen, ook op racefietsen. Nu ja lampen natuurlijk alleen snachts maar reflectoren zijn verplicht. Ook die in het wiel. Er is verder maar 1 merk dat dit verkoopt en de banden zijn noodzakelijkerwijs dikker en dieper dan normaal.

    Verder is het me een genoegen dat hier geen libetaristen rondlopen die durven verkondigen dat het je eigen keus is om op een idioot ding door de straat te zwalken en daarbij doodgereden te worden. Afgezien van Steeph dan?

  21. 33

    Ik vind een segway vergelijkbaar met een scootmobiel (bejaarden-booster) en niet met een snorfiets. Een scootmobiel mag 18km/h op de weg en heeft een ‘brommer’verzekeringsplaatje. Zo’n gevalletje kan ook op een segway. Een scootmobiel mag daarnaast 6km/h op de stoep en in winkels, daat hebben ze een ‘slak’-schakelaar voor. Eigenlijk zou dat op een sewgway ook moeten. Dat die yuppenspeeltjes op de weg rijden vind ik niet zo erg, maar wat doen ze in een voetgangersstraat in een winkelgebied? Waarschijnlijk gewoon doorkarren op een te hoge snelheid wat veel scootmobielen nu ook doen.

  22. 34

    @31: De houding waarop je op de Segway staat, maakt het aanzienlijk moeilijker om om je heen te kijken en legt het zwaartepunt heel hoog, het ding heeft totaal geen kreukzone (itt een fiets aan voor- en achterkant) en zolang alle andere weggebruikers nog niet gewend zijn aan het ding is het rijdgedrag ervan ook onvoorspelbaar. Daarnaast heeft een fiets reflectorenen een bel, moeten renfietsers een helm dragen en overal op het fietspad. Tenslotte is een Segway een kleiner object. Het lijkt me dat de regelgeving naargelang mag zijn. Ik had dan ook minimaal naast de bovenstaande regelgeving een verplichte helm verwacht.

    Overigens heb ik niet gezegd dat hij onveiliger is dan een fiets (al zal dat best wel eens kunnen blijken). Het lijkt me dat je het ding overigens beter met een bromfiets of scooter (nog zo’n voertuig waar ze snel helmen voor moeten verplichten) kunt vergelijken.

  23. 35

    Vaak ligt de door “constructie bepaalde maximumsnelheid” zijnde 25 km/h in de praktijk al hoger en eenmaal de el.motor goed ingereden nóg eens enkele km/h hoger. En probeer maar eens 25 – 30 km/h te halen op een gewone fiets. Daarboven en je beschikt al redelijk snel over Cancellara- kuiten. Om aan te geven. Een invalidekarretje kan met 6 km/h al iemands achillespezen beschadigen. En met die snelheid op een segway vól in de remmen: wendbaarheid…? Goed, Steeph maakt er een karikatuur van met een knots van een nummerplaat en een piepklein Wubbootje…maar nu rij je op een nat wegdek tegen een voetganger, fiets of auto terwijl je voorrang hebt. Segway verkreukeld en bij tegenpartij deuken en of breuken. (Of draai voor de gein uw kop maar eens naar rechts…naar de waanlinken. Ziet u die foto van die dief? Dát bedoel ik.) Blijkt na technisch onderzoek schade-expert remmen ver onder toelaatbaar en nauwelijks profiel meer op de banden…

    Ja, dan is het wijzen naar de overheid geblazen waarom die ondingen niet gekeurd hadden moeten worden of sowieso op de weg mochten…

  24. 36

    @zazkia, @32: Het wordt expliciet gedoogd, overdag op een fiets zonder verlichting fietsen ook. De zoveelste reden dat dit soort regelgeving belachelijk is, temeer daar met name sportfietsers vrijwel altijd reflecterende kleding dragen. In Duitsland is overigens wel nagedacht en bestaat een uitzondering voor racefietsen.

    En tegen de rest over de Segway: de maximumsnelheid van dat ding wordt bepaald door het beschikbare vermogen en dat neemt natuurlijk af naarmate de accu leegraakt. Het leuke is dat als je de maximumsnelheid overschrijdt, simpelweg door iets te ver naar voren te leunen, ie zichzelf uitschakelt waardoor je waarschijnlijk met wat mooie gelaatswonden en een gebroken pols mag worden afgevoerd. Een beetje Googlen levert je legio prachtige verhalen op van mensen die dat is overkomen.

    Eigenlijk heeft het ding dus ook geen rem, er zit alleen een achteruit op. Ook weer een unicum in voertuigenland.

    Vooralsnog is de Segway afgezien van de eenwieler het enige voortuig dat niet automatisch in balans blijft. Het ding valt om tenzij de computers, stroomvoorziening en andere elektronische snufjes goed werken. Dat in tegenstelling tot zo’n beetje alle andere voertuigen, die vanzelf blijven staan en ook zonder actieve componenten nog kunnen remmen.

    Daarom is ie inherent onveilig; dit ding valt om TENZIJ alles goed werkt, een normaal voertuig is stabiel TENZIJ je je best doet om hem om te gooien.

    Dat maakt de Segway overigens vooral een gevaar voor de bestuurder, ik kan helemaal niets vinden over Segway ongelukken waarbij een voetganger het slachtoffer was.

    En, trouwens, over die fietshelmen: uit onderzoek in de UK is gebleken dat de afstand die auto’s tot fietsers houden aanmerkelijk lager is als de fietser een fietshelm draagt, waardoor het nog maar de vraag is of het dragen van een fietshelm in druk verkeer nou wel echt veiliger is.

  25. 37

    In Duitsland zijn de media iets gereserveerder. Logisch ook, als tests aantonen dat een Segwayrijder die met 15 km/uur tegen een auto aanrijdt al tot een dodelijke afloop kan leiden. Geadviseerde maximale snelheid: 9 km/uur en naar beneden naar voetgangerssnelheid in de buurt van voetgangers.

  26. 38

    @vele bovenstaande:
    De maximumsnelheid van de Segway is softwarematig vastgesteld op 6, 12 of 29 Km/u. Je rijdt met een van deze snelheden tot de batterij leeg is (na ongeveer 40 Km). De gekozen maximum snelheid wordt bepaald door een elektronische sleutel waarmee je opstart en wordt gehandhaafd ook bij het op- of afrijden van een helling. De enige bekende manier om een Segway harder te laten rijden is er grotere wielen op te zetten.

    Nederland is door zijn fijnmazige netwerk van geasfalteerde fietspaden een prima land om je per trein/segway combinatie snel en schoon van deur tot deur te verplaatsen. Omdat de segway geen brandstoftank heeft kan hij als een groot stuk bagage mee met de trein. Lange afstanden doe je dat zittend in de trein zodat je reistijd nuttig te gebruiken is (laptop, boek, slaap) en de laatste 2-15 Km doe je per Segway.

    Ja, dit kan ook met een vouwfiets maar de realiteit is dat zakelijke reizigers die in pak ergens moeten/willen verschijnen niet zo snel op een vouwfiets gaan zitten. Bij 3 afspraken op een dag is dat toch gauw 30-40 Km fietsen en dat doet je pak geen goed, zeker op zonnige dagen met klimaat 2.0.

    Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Parlement en het Ministerie van V&W in 2007 bleek dat een segway gebruiker niet gevaarlijker is voor anderen of voor zichzelf dan een fietser. Dit voornamelijk doordat de segway gewoon niet harder kan dan 20. Mocht ik onverhoopt op een toerist botsen op een Amsterdamse gracht dan komt dat bij zowel die toerist als mij veel harder aan als ik op mijn mountainbike 30+ km/u doe als 18-20 Km/u op mijn segway. Het verschil in snelheid compenseert ruimschoots het iets hogere gewicht van de segway+mij ten opzicht van mountainbike+mij.

    Een (ook veel gehoord) argument tegen de segway is dat deze onnodig, duur en (dus) een onzinnig yuppen ding zou zijn. Duur is natuurlijk subjectief en voor de meeste vervoersproblemen die een segway kan oplossen zijn alternatieve (van station naar eindbestemming een taxi nemen of lopen als tijd en afstand dat toestaan). Maar de combinatie duur en ‘onnodig’ geldt natuurlijk ook voor een flink deel van het Nederlandse wagenpark dat veel meer problemen veroorzaakt (files, CO2, verkeersongelukken). 2 Ton staal rondsjouwen door het verbranden van olie uit een dubieus land om 1 persoon van A naar B te krijgen is ook een beetje vreemd dunkt me.

    Het verkeerveiligheid argument is sowieso een beetje tunnelvisie omdat de milieu-impact van diesel verbrandende bussen en taxi’s een aantal zieken en doden in Nederland veroorzaakt (RIVM – onderzoek naar fijnstof) veel hoger is dan het totaal aantal verkeersdoden. Laat staan eventuele doden veroorzaakt door elektrische voertuigen die niet harder gaan dan de gemiddelde fietser in de stad.

    Als men om veiligheidsredenen tegen de segway is zou men ook tegen een algeheel brommer/motorfiets verbod moeten zijn. Als men tegen de segway is om milieuredenen (ik doe opladen met natuurstroom bij mij uit de muur) zou men ook tegen een algeheel verbod op auto’s met een verbruik van meer dan 1:20 moeten zijn. Dat sommige mensen dingen kopen die jij onzinnig vindt (of niet kan betalen) is natuurlijk vervelend maar kan op zich geen reden zijn om dat dan maar te verbieden (of gaan we de de meeste diamantairs ook aan banden leggen?).

    De segway gaat echt niet het klimaat redden of in z’n eentje de files oplossen maar is gewoon een ding dat aan mensen laat zien dat je (m.n. zakelijk) ook op een andere manier je mobiliteitsproblemen kan oplossen. In een land dat stikt in zijn files, CO2 en fijnstof zou dat reden moeten zijn om dergelijke experimenten de ruimte te geven.

  27. 39

    Die kentekenplaat is zo te zien al twee keer gejat… ;-)
    Mij lijkt het overigens wel een nuttig ding. Hoe minder voertuigen op benzine rijden, des te beter is het.
    Dat voor lul staan wordt vanzelf minder als meer mensen hem gebruiken. De scooter was vroeger ook een ‘raceplee’ waarop je niet gezien wilde worden.
    Jammer dat die Segway zo duur is…

  28. 40

    Mij lijkt het overigens wel een nuttig ding. Hoe minder voertuigen op benzine rijden, des te beter is het.

    Eh… het lijkt mij toch een alternatief voor lopen, en daarmee leidend tot een groter energieverbruik en de bijbehordende grotere uitstoot van CO2.

  29. 41

    @JSK: Als mijn eindbesteming meer dan 2,5Km van het station is (heel normaal buiten de grote steden in Nederland) ga ik niet lopen. Als er dan een frequente busverbinding is dan is dat een optie anders wordt het een taxi (meestal een diesel slurpende Mercedessen).

    De segway is niet bedoeld voor afstanden die je loopt (tot 2000 mtr) maar voor afstanden tot 20Km. Omdat je de segway bij je hebt en dus niet bij het station hoeft te wachten op bus is deze oplossing van deur tot deur veel sneller.

  30. 42

    @41: De Segway is dus eigenlijk een alternatief voor de fiets (ook uit verhaal #38, waar ook nog wel iets aan rammelt, zie oa. #37). Daarmee wordt het punt uit #40 deste meer valide (want fietsen is nog CO2-armer dan lopen). Daarnaast is die 40km al een forse gok, als dat ook de maximale actieradius is. Immers, is je accu niet perfect in orde (of opgeladen), dan sta je dus droog. Waarom dan toch de Segway boven de fiets? Omdat je pak er beter op blijft staan (fiets je toch wat trager, met de Segway mag je ook niet harder dan 25 en loop je het risico op dodelijk ongeval bij 15). Daarmee is de yuppenopmerking weer raker. Alleen voor een kleine groep mensen (zij die strak in pak moeten zitten), is het apparaat de meest “groene” oplossing.

  31. 43

    Hoewel ik m’n bedenkingen heb in verband met de balans die er niet automatisch/makkelijk uitziet (balans vergt goede en snelle spierbeheersing) wordt ie ook vrij expliciet in de markt gezet als zijnde handig voor moeilijk-ter-been zijnden. Iemand een idee eigenlijk of dat meer is dan reclame/uitvlucht?

  32. 44

    samenvatting van de hier genoemde argumenten:

    De conservatieve overheidsadepten alhier willen zo veel mogelijk vastleggen in regeltjes en het ding eigenlijk het liefst verbieden. Zij weten het immers beter?

    De meer liberale types hier willen creatieve mensen ruimte geven om nieuwe dingen te ontwikkelen zonder die ontwikkelingen gelijk dicht te regelen of te verbieden

  33. 45

    @38, 41: arjan, begrijp ik dat een segway iets van 40 kilogram weegt? lijkt me niet echt bruikbaar voor woon-werkverkeer in combinatie met een trein (zoals met een vouwfiets kan). zie mezelf amsterdam cs nog niet inlopen met een segway aan de hand, hem de trap opsjouwen en de trein intillen… zeker voor minder validen lijkt me dat volkomen ondoenlijk.
    En bestaan er al oplossingen voor segways in de regen (bescherming tegen spatwater? paraplu?)
    verder wil ik me best aansluiten bij 44, dat er vooral mee geexperimenteerd moet kunnen worden. mits min of meer veilig en met enige verzekering voor toegebracht letsel…

  34. 47

    @42 die 40 Km zijn gebaseerd op mijn eigen uitgebreide ervaring met mijn segway met Lithium batterijen. Daarnaast kan je terwijl je bij je klant aan het vergaderen bent de zaak opladen, vinden ze leuk zo’n gadget die even mee naar binnen gaat ;-)

    @45 de segway weegt ongeveer 38Kg maar je hoeft ‘em nooit te tillen want hij kan in de ‘meeloop modus’ zichzelf trappen op en treinen in trekken. Ik hoef hierbij nooit meer dan 1 hand te gebruiken. De banden van de segway zijn ontworpen om zeer hoge grip te hebben bij lage snelheden.

    Op grotere stations zoals Ams-cs zijn bovendien roltrappen en liften.

    Het enige echte probleem van het meenemen in de trein is de drukte van de ochtendspits, die probeer ik dan ook zo veel mogelijk te vermijden.

    op 21 sept is er in Amsterdam weer de ‘schoner vervoer tour‘. Het is dan mogelijk allerlei milieuvriendelijke voertuigen uit te proberen tijdens een rit door Amsterdam vanaf de NDSM werf.

  35. 48

    prachtig verhaal Arjen, vertel je er ook bij dat die dingen ruim 6.500 euri’s kaal kosten en je mag hopen dat je lithium pakket die afschrijving haalt?
    Het kreng is al geen issue in de logistieke wereld, waarom dan wel in de particuliere sector?

    Lumineus idee in een land waar het 300 dagen per jaar regent, te gaan staan op een electrische tweewieler die 25 km h gaat , evolutie en vooruitgang..
    Voor dat geld koop je bijna een suziki alto.

    Follow the trend, koop de beta versie transport
    Heerlijke proefdieren die eco boys.

  36. 49

    ach ikke begrijpen..

    Maar tussen station en eindbestemming zit vaak een gat. In die anderhalf jaar dat de Segway verboden was, heb ik een klein vermogen uitgegeven aan taxi’s.

    ranzig.

  37. 50

    @44: Zou je misschien in plaats van “Samenvatting van de argumenten” beter “mijn mening over de reaguurders” hebben geschreven? Ik zie namelijk geen samenvatting van argumenten. Het lijkt me duidelijk wat jouw mening is: Iedereen mag maar zonder enig onderzoek of regelgeving de weg op. Je bent vast ook voor de afschaffing van dichtregelingen als maximumsnelheden en voorrangsregels die creatieve autogebruikers maar in hun ruimte om nieuw rijgedrag te ontwikkelen beperken?

  38. 51

    @hemaworstje 48: Het regent maar 5-6% van de tijd in Nederland en met buienradar kan je realtime zien wat er aan komt en plannen. Een Segway in de lease kost 130 euri’s in de maand en dat heb je dus na een paar vervangen taxiritten er uit. Voor dat bedrag kan je geen auto rijden maar zelf als dat wel kon hou je het probleem van files, parkeren, bezineprijzen en het feit dat je de bulk van je reistijd (die ik nu dus in de trein zit) niet nuttig kan gebruiken.

  39. 52

    @47: Ik denk dat dat gratis opladen (net als gratis binnen parkeren) een stuk minder vanzelfsprekend wordt als de Segway algemener wordt en zeker nadat je klanten wat minder aangename ervaringen hebben gehad met niet oplettende Segway’ers (of joysegwayende tieners) die hen hebben aangereden.

  40. 53

    kerel. je geeft een fortuin uit aan taxi ritten en spamt over schoon vervoer?
    uri per maand lease ik een illegaal die me de hele stad door fietst.
    Leuk voor je klanten als ze weten dat je taxi in en uit hopt omdat je segway illegaal is.
    Respect , ben je invalide of zo?
    te strakke agenda?

    ik zie je al flexen , ik check de real time twitter buien radar jes, ik zoef met mijn segway naar de bizniz for een groupmeeting.
    Pas op dat je armani stropdas niet tussen je wielen komt en wees blij dat nederland geen heuvels heeft anders sta je zo stil.

    Kerel, wordt een man en gedraag je als een vent.
    Het regent niet 5-6 procent, dat is in de avonduren. overdag is de kans op buien veel groter.
    Stadsmensen.. brrr,,,,
    Tevens ga je niet in op mijn economisch argument dat het ding veels te duur is
    nooit rendabel te krijgen is en dus een gagdet een boys toy ergo een verspilling is.

  41. 54

    @52: Welicht, aan de andere kant. Als electrische voertuigen normaler worden zullen er wel stopcontacten verschijnen in de gevels van gebouwen en in fietsenstallingen. Joysegwayende tieners hebben waarschijnlijk geen afspraak met de directie en worden dus niet toegelaten in de kantoorwolkenkrabbertjes ;-)