Scheepvaart en privacy – dilemma

Als voorvechter voor de privacy zit ik nu ineens met een dilemma. Door kamervragen van de SP kwam ik erachter dat er een voornemen is om alle binnenvaartschepen van een transponder te voorzien. Deze zogeheten AIS-transponder zorgt ervoor dat altijd bekend is welk schip waar is. Onder meer voor de veiligheid heeft dit veel voordelen.
Maar binnenvaartschepen zijn ook varende huizen. Dus weet iedereen straks precies waar de schipper en gezin is.
De vraag is nu, wegen in dit geval de voordelen van veiligheid op tegen het verlies van privacy van de groep schippers? Wat ik in deze moeilijk in te schatten vind, is in welke mate de veiligheid vergroot wordt. Hoeveel minder kans lopen we bijvoorbeeld dat een tanker met gevaarlijke stoffen in problemen komt?
Kortom, open discussie over de voor- en nadelen graag.

  1. 1

    Valt dit niet een beetje in dezelfde categorie als dat de hele doopceel van artiesten opvraagbaar is bij de KVK? (Tenminste, als ze zichzelf bij de KvK registreren onder hun eigen naam, zoals ‘borsato’)

  2. 2

    Zijn niet reeds bijna alle schepen “plotbaar”?
    Er is zelfs ergens een site waar je ze op de nwe.waterweg kunt volgen.

  3. 4

    De meeste binnenvaart schepen zijn allang niet meer het ‘huis’ van de binnenvaart schipper.

    De meeste binnenvaart schepen worden gewoon bemand door een complete crew die van schip naar schip hoppen en de schepen behoren tot de vloot van een bedrijf.

  4. 6

    Mijn kano staat er nog niet bij. Dat valt me mee. Overigens biedt dit uitgebreide mogelijkheden om het aloude spel ‘zeeslagje’ naar een nieuw niveau te tillen. Ideaal voor de terroristisch ingestelde medemens.
    Temeer omdat een dergelijke openbare ‘plotkaart’ ook al voor verkeersvliegtuigen bestaat.

  5. 7

    zoals je op je screenshot kunt zien wordt het scheepvaart verkeer al gevolgd, ook zonder transponder, op zee zijn alleen nieuwe schepen met een transponder uitgerust en dat is nu nog geloof ik alleen verplicht op westerse schepen

    op de gedeelte wat publiekelijk toegankelijk is worden de scheepsbewegingen wel met een flinke vertraging doorgegeven, juist vanwege de veiligheid

  6. 8

    @gbh: Maar niet de binnenvaart. Een deel heeft vrijwillig al een transponder. Maar als ik de hoeveelheid vaartuigen zie, bij lange na niet allemaal.
    En vertraging is aardig, maar laat natuurlijk nog wel de positie zien binnen een zekere marge.

  7. 9

    Ik denk niet dat het echt veel toevoegt aan de veiligheid. Het is nl een aanvullend systeem. Op zee waar de afstanden veel groter zijn, werkt het wel. Het is volgens mij ontwikkeld om aanvaringen te voorkomen.
    En dat het privacy probleem is, komt omdat iedereen het kan ontvangen (bv zo http://www.discriminator.nl/ais/ )
    Dan is het nog maar een kleine stap naar een website zoals marinetraffic.com .
    Maar ook omdat voor Inland-AIS er veel informatie bij is gekomen die uitgezonden moet worden.
    Men wil het systeem voor veel meer toepassingen gebruiken dan alleen voor veiligheid.
    Het privacy gevoelige is niet alleen AIS, maar ook dat andere informatie ruim beschikbaar is.
    Op http://www.debinnenvaart.nl/kan je data combineren.

    Het voordeel van een open en simpel systeem, is dat het simpel,snel en doeltreffend te implementeren is. Privacy is voor de zeevaart minder een probleem, omdat het vaak organisaties zijn en omdat er veel minder informatie wordt uitgewissseld.

    Voor de dingen die ze voor de binnenvaart willen, zou een meer gesloten systeem beter zijn. Het is veel eenvoudiger om met vaste punten te communiceren. Met AIS op zee wil je alleen de schepen binnen een bepaalde straal zien en niet wat aan de andere kant van de aarde vaart.

    Bij de binnenvaart willen ze in Zwitserland kunnen zien dat er een schip uit Rotterdam aam komt, hoelaat en wat het geladen heeft.

    Met AIS alleen kan je trouwens niet de schepen zien die verder dan pak’m beet meer dan 100 km uit de kust varen.
    Omdat binnenvaartschepen altijd binnen bereik van walstations zijn, zijn zij altijd zichtbaar.

  8. 10

    @gbh Ik ervaar geen vertraging in de posities van Marinetraffic. Ik laat altijd de honden uit langs de Oude Maas en raadpleeg regelmatig marinetraffic en constateer dan geen vertraging.
    Ik denk dat het van hun bronnen afhangt, ik denk niet dat ze zelf die vertraging toevoegen.

    Iedereen kan trouwens info toevoegen aan marinetraffic. zie http://marinetraffic.com/ais/nl/addyourarea.aspx

  9. 11

    @Steeph, er zijn meer manieren om scheepvaart te volgen bij voorbeeld met radar, het loodswezen neemt tegenwoordig zelf transponders mee voor het geval de radar het laat afweten

    die marge laat zien waar een schip een bepaalde tijd geleden was

    er is een site waar je het scheepsvaartverkeer wel realtime kan zien, maar daar kom je alleen op als je daarvoor een inlogcode hebt en die krijg je niet zomaar

  10. 12

    JanS, dan is dat misschien veranderd, ik werkte 2 jaar geleden voor rws en toen zat op het openbare gedeelte wel een vertraging, weet je wel zeker dat het wel dezelfde schepen zijn?

    zal het hier wel eens checken aan de schelde

  11. 13

    als je je echt zorgen wilt maken over transponders kan je dat beter doen over RFID chips, zodra je iets koopt kan een artikel op jouw naam worden geregistreerd en kunnen ze je blijven volgen, of je nu op een boot zit of niet

  12. 14

    @gbh Ja, dat weet ik zeker, maar marinetraffic is een leuke site, zoals ze zelf zeggen “academic, open, community-based project”.
    Alleen omdat niet alle binnenvaart AIS heeft, zie je die niet altijd terug.
    Er komen hier zeeschepen voorbij tot 200m lang met een max diepgang van 9m.
    Mijn nauwkeurigheid is natuurlijk ook niet groot, omdat er altijd een paar minuten tussen het moment dat ik het schip zie en wat ik op de site zie.

  13. 17

    Die transponders, kunnen die door iedereen met een radio straks worden uitgelezen – of zetten ze daar een soort overheids-crypto op ? Of zijn ze ge-anonimiseerd en krijgen we straks ‘boot-spotters’ die stenciltjes gaan delen met welke TP-code overeenkomt met welke boot ?

  14. 21

    Is trouwens het hele idee van een transponder niet een beetje ouderwets – en dan zeker voor de binnenvaart ?

    Ik bedoel, transponders werken goed voor vliegtuigen en op zee, want een boel open ruimte (line of sight) en niet heel veel andere communicatie-media (GPRS oid). In de binnenvaart is het juist andersom – vaak geen line of sight en wel een boel andere media aanwezig (die ook heel handig zouden zijn in het beschermen van privacy en het tot op heel grote nauwkeurigheid doorgeven van GPS coordinaten).

  15. 23

    Onzin onderwerp, de SP heeft weer iets horen luiden maar weet niet waar de scheepsbel hangt! Elk privé woonhuis is bekend, waarom zou het van schippers die aan boord van hun schip wonen (hoeveel doen dat er nog?) hun woonadres dan geheim moeten behoren te zijn?
    Het is me de huidige stand van de techniek reeds mogelijk om van ieder persoon tot op de meter nauwkeurig de positie te bepalen. Dat schepen een transponder aan boord krijgen is alleen maar voor de efficiëntie. Juist als men wil weten waar de klepel hangt dan is het nuttig om exact te kunnen bepalen waar de bel zich bevindt, op welk schip en op welk water dat schip[ ronddobbert.

  16. 24

    Ik zie geen voordelen en nadelen in de comments.
    Voordeel: je kunt iedereen, alles, overal en altijd traceren.
    Nadeel: een eventueel vijandige persoon of instantie kan dat dan ook.

    Mijn vraag is: waar komt deze megalomane controledrift vandaan?

    Samen met OV-chip, (toekomstige) black-box-rekeningrijden en RFID-paspoort, geeft het aan “track and trace” in ieder geval een geheel nieuwe diepgang.

  17. 25

    Er zijn een aantal mensen hier op het forum die zich afvroegen hoeveel schippers nog aan boord wonen. Mijn sector bestaat uit 90% gezinsbedrijf met 1 schip. En een groot gedeeldte woont ook aan boord.

    Daarnaast het AIS vraagstuk m.b.t. privacy.

    Ik ervaar het als zeer prettig en kan mijzelf tot nu toe nog niet echt druk maken over de privacygevoelige informatie. Vanuit zakelijk oogpunt gezien zie ik wel voordelen in het systeem en zouden m.b.t. efficiëntie van de vloot veel voordelen te halen zijn denk ik. Daarnaast verhoogt het de veiligheid zoals aangegeven.

    Al met al geeft het systeem denk ik tot nu toe meer voor- als nadelen.

  18. 27

    Wat wordt hier toch een hoop onzin verkocht; zeker op AIS-technisch gebied.
    Is volgens mij zeker geen debat wat hier gevoerd wordt… meer hoe kan ik op alles reageren!

  19. 28

    Het schip verdient zijn geld met de door ais geregistreerde bewegingen, waardoor iedereen kan zien (en loggen/ bijhouden!!) hoeveel reizen naar waar gedaan worden en dus m.b.v. bijvoorbeeld weekblad schuttevear kan uitrekenen wat de opbrengsten zijn, ofwel je omzetgegevens liggen op straat.
    Buiten dat verslechterd de concurentiepositie doordat verladers alle inzicht hebben over de beschikbare transportcapaciteit (zien met een muisklik waar er hoeveel schepen liggen) en de transporteurs geen enkel inzicht hebben over de beschikbare lading.
    Dan is er nog een veiligheidsluik tussen AIS en ADNR waarin staat dat schepen met gevaarlijke lading hun lading en reisgegevens vertrouwelijk moeten behandelen.
    Ook verschaffen we met AIS de overheid een makkelijke manier voor opsporing/handhaving….het is nu al gebeurd dat een schip opgebeld werd door een RWS-ambtenaar die privé op marinetraffic zag dat het 2km te snel onderweg was in Friesland (straks krijg je je bekeuringen vanzelf thuisgestuurd doordat je een verplicht kastje aan boord hebt, hoe zouden automobilisten dat vinden als de km-heffing met bijbehorend kastje en opsporingsmogelijkheid toch door gaat?)
    Dán krijg je privacy,vergelijk nogmaals met het km-heffing kastje voor je auto…..aan een huisadres kun je niet zien of de bewoners thuis zijn, een met AIS varend schip vertelt over je aktiviteiten ofwel :je kan 365dagen per jaar gevolgd!! worden door iedereen die een computer heeft(in tegenstelling tot km-kastje waar alleen de belastingmedewerker je gangen kan nagaan).
    Wat betreft veiligheid, daar zijn al voldoende instrumenten voor, er is o.a. een meld en volgsysteem zodat “de overheid” weet in welk riviervak je je bevindt en er is radar verrekijker en marifoonplicht….alles afhankelijk van de oplettendheid van de gebruiker, daar gaat AIS niks aan verbeteren.

  20. 30

    wat betreft privacy gaat het om twee zaken.
    Het eerste is prive-situatie. Het veiligheids aspect. Schepen liggen soms afgelegen. Mensen hebben dit beroep soms ook gekozen omdat ze op zichzelf zijn en er niet op staan te springen dat familie , vrienden (of niet vrienden) hun gaat spotten en op bezoek komen.
    Zakelijk is er een ander aspect. Ik heb er geen behoefte aan dat een verlader precies kan volgen wanneer ik stop en begin met varen (tenzij hij er extra voor betaald) . Bovendien lever ik als ondernemer een stuk transparantie in wat zich vertaald in een negatieve prijsstelling. Dit terwijl juist de binnenvaart transparantie is beloofd na het opheffen van de schippersbeurs. Juist nu in de moeilijke tijden precies het tegenovergestelde wat is beloofd.