Schakelklassen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

De laatste jaren wordt er enorm veel gesproken over integratie, inburgering, taalachterstanden, achterstandswijken, normen en waarden en wat al niet meer. Ik zie echter weinig initiatieven om de problemen aan te pakken. Ook wat dat betreft stelt onze Minister van Vreemdelingenbeleid en Integratie mij teleur.

Maar nu hoor ik eindelijk eens iets goeds: schakelklassen. In augustus 2005 is een proef gestart met 25 van deze klassen in heel Nederland. (Overigens komt dit uit de koker van het Ministerie van OCW, en dus niet Integratie.)

Schakelklassen zijn klassen voor basisschoolleerlingen die vanwege een grote taalachterstand onder hun eigenlijke niveau presteren. Door gedurende één schooljaar intensief te werken aan het wegwerken van de taalachterstand is het de bedoeling deze kinderen een goede kans te geven om te slagen in het schooltype dat bij hen past. In een schakelklas volgen leerlingen gedurende één schooljaar intensief taalonderwijs of krijgen extra lessen in de vorm van een verlengde schooldag.

De schakelklas is bedoeld voor alle leerlingen met een taalachterstand, niet alleen degenen met een allochtone achtergrond. De pilot van afgelopen jaar is blijkbaar goed verlopen, want vanaf 1 augustus 2006 kunnen alle gemeenten een subsidie van het Rijk krijgen om schakelklassen in te richten. Er wordt ook een systeem opgezet om te meten hoe effectief de klassen zijn door de taalachterstand voor en na de schakelklas te meten.

He, toch fijn om af en toe iets positiefs te kunnen melden!

Reacties (7)

#1 Joost

Is blijkbaar goed verlopen?

Het zal niet de eerste keer zijn dat een mislukte test toch landelijk werd ingevoerd…

Ik zou daar toch graag een rapportje van willen inzien.

  • Volgende discussie
#2 Mark

Mja. In dit geval ben ik toch zeer geneigd om te geloven dat het helpt om kinderen met een achterstand extra onderwijs te geven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Joost

Maar hoe bepaal je of iemand een “onnodige achterstand” heeft of dat het kind gewoon “te dom is om te poepen”? :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Jay

@3: maakt dat wat uit dan? In beide gevallen lijkt extra aandacht voor zoiets basics als taalvaardigheid me geen overbodige luxe.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Arnoud

Het is wel oud nieuws overigens, maar goed, dat klinkt weer zo zuur. ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Joost

@4: Dat maakt wel degelijk uit.

In het eerste geval is het nuttig besteed geld. In het tweede geval is het totaal onzinnig. Die kinderen schieten er niets mee op, in tegendeel, ze worden waarschijnlijk alleen maar gefrustreerder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Mark

@5: Het is geen oud nieuws dat de regering besloten heeft het experiment voort te zetten (ok, maand later, maar ik zag het maar pas in ook echt in het nieuws).

@6:Volgens mij profiteert bijna iedereen wel van extra aandacht in het onderwijs. Taalbeheersing kan altijd naar een acceptabel(er) niveau gebracht worden bij jonge kinderen.

  • Vorige discussie