Sargasso’s Geoplaat – Slappe lul van Kintyre

Hoewel de meeste liedjes gaan over de liefde, wordt ook vaak gezongen over dorpen, steden, landen, rivieren en bergen. Michiel Maas gaat op zoek naar de plaats achter deze muzikale beschrijvingen. Benieuwd naar de achtergronden van uw favoriete plaat? Stuur uw tips voor een geoplaat naar linktip@sargasso.nl

Mull of Kintyre
Oh mist rolling in from the sea,
My desire is always to be here
Oh Mull of Kintyre

Wings – Mull of Kintyre

mapktrHoewel ik ben geboren in het jaar dat de Beatles uiteen gingen, heb ik een favoriete Beatle. Paul McCartney. Zijn liedjes hadden altijd net iets meer humor, Engelse tong-in-wang truttigheid en mooiere melodietjes dan de snedigheid en blues van John Lennon. Maar toen de samenwerking met John Lennon verdween, bleek McCartney eigenlijk een sentimentele dwaas, gezellig met vrouwlief muziekjes maken in Wings. De enige band ter wereld waar niemand echt fan van is volgens mij.

Mull of Kintyre, Paul’s ode aan de punt van het Schotse Kintyre-schiereiland waar hij woonde is – met afstand – het bekendste nummer van de band.

Het was ook een van de eerste liedjes waar een heuse videoclip bijzat. Let wel, we hebben het over 1977/78, toen artiesten nog gewoon optraden in Toppop. Maar Paul zagen we, zittend op een hekje voor zijn huisje op de Mull. In de verte kwam Linda aangelopen in haar broekpak, en samen met de Wings-gitarist lopen ze al tokkelend naar het strand, waar het lokale doedelzakkengezelschap een mopje speelt. Later komen alle inwoners uit hun plaggenhutjes naar het kampvuur om met Paul het nieuwe volkslied aan te heffen.Ver-schik-ke-lijk!

Nou hadden ze bij het opnemen van de clip geluk. Normaal gesproken ligt Mull of Kintyre namelijk in een dikke laag mist, of regent het. Op Kintyre regent het ongeveer het vaakst in heel Groot-Brittanië. Het schijnt dat je vanaf de punt Noord-Ierland kan zien liggen, maar zelfs de locals maken zelden een dag mee dat je de zee vanaf het strand kan zien.
Het lied van Wings maakte van Mull of Kintyre ineens een toeristische bestemming. Maar omdat er nauwelijks hotels zijn, en kampeerders, net als elders in aan de Schotse westkust, ’s zomers worden opgevroten door kleine pestmuggetjes, was dat niet van lange duur.

Wat minder bekend is, is dat Mull of Kintyre er verantwoordelijk voor is dat er geen stijve lullen in films te zien zijn. De Britse filmkeuring hield jarenlang de vorm van het schiereiland als blauwdruk voor de toelaatbaarheid van een naakte penis in een film of tv-serie. Een pik mocht niet stijver zijn dat Mull of Kintyre. Deze Mull of Kintyre-test klopt niet helemaal: het schiereiland heet Kintyre. De Mull is alleen het zuiderlijke puntje. De eikel, zogezegd.

Ook het liedje passeert de test met vlag en wimpel. Want wat een opwindingsloos, impotent nummer is dat Mull of Kintyre eigenlijk. Ik heb er voor het schrijven van dit stukje nog een keer of twintig naar geluisterd, en het wordt er niet mooier op. Afgezien van de suffige opbouw, de ongeïnspireerde tekst en ronduit saaie melodie, neemt de irritatie toe over de grootste fout van dit nummer: de luisteraar wordt getrakteerd op een kneiter van een “truck driver’s gear change”. Dit muzikale trucje, modulatie, of het verhogen van de toonsoort, is een manier om een saai nummer tegen het einde iets meer sjeu te geven voordat de luisteraar in een diepe slaap wegzakt. Het is als een vrachtwagenchauffeur die halverwege de helling naar een lichtere versnelling schakelt om het laatste stukje te halen. Het meest gruwelijke voorbeeld is “I will always love you” van Whitney Houston, m.i. de ultieme martelplaat. Maar Mull of Kintyre scoort ook hoog.

Maar zelfs de modulatie helpt het lied niet. Het is wat dat betreft precies als de vorm van het schiereiland waar McCartney over zingt. Slap.

  1. 3

    Heb in de regen op de Mull overnacht. NoordIerland was desondanks goed te zien, althans de lampjes aan de kust aldaar.

    verder een vrij armoedig eiland en daardoor heerlijk om te zijn.

  2. 5

    Officieel is het een schiereiland. maar er gaat een legende dat het in de middeleeuwen als eiland werd beschouwd omdat schepen nog wel eens over de landtong in het noorden werden getrokken. Maar da’s weer een ander verhaal….

  3. 8

    Opschuiven is GEEN modulatie.

    Konrad Boehmer had zich ooit denigrerend over popmuziek uitgelaten, met het domme argument dat er in popmuziek nooit werd gemoduleerd en het dus niet interessant was. Waarop Wim T. Schippers hem in zijn Ronflonflon belachelijk maakte door een voorbeeldmuzakje steeds een halve toon op te schuiven. “Hoor dan, hier moduleert het toch? En weer, en nu weer.”

  4. 10

    Wat is sargasso toch een smeltkroes van van én intrigerende geesten een lavapoel van van én kennis én overdracht én sensatie en en..als een warme kruik in bed bij vriesweer meneer. The Mull (of Kintyre) synoniem voor het beschermende hoedje van the British Board of film classification zeg, wie had dat nou ooit gedacht? Ik niet. Goh.
    Wings en dat nummer? Het jammert. Goed, en het kan daar flink spoken op dat schiereiland…heel erg inderdaad. Band on the run kan er nog mee door. Mag vooral (met nadruk) op het conto worden geschreven van het vette gitaarspel.

    Beginperiode beatles hè, vreselijk natuurlijk. Ook op het conto van McCartney: ik hou zo van jou mag ik je handje vasthouden ik blijf je trouw. “Yeah yeah” of “Oeee”. Schudden met dat pagekopje en rollen met die zeehondenoogjes…Natte onderbroekjesmuziek. Dan toch maar Lennon, die deed ”zoiets” niet (na 1:17). Gatverredamme M.Maas, moet ineens spontaan poepen en was toch net geweest.
    Pas als de 5e Beatle (producer Martin, onderschat) zich er écht tegenaan gaat bemoeien en klassieke invloeden (instrumenten) gaat introduceren (v.a. revolver) en ze de studio induiken komt Lennon toch echt bovendrijven.

    Hier, heb je The Walruss met 1 s:

    http://www.youtube.com/watch?v=1diTosC8G-4

    Geen misverstand, v.a. revolver alles in de kast

  5. 16

    Als het zo moet @Sikbock, doe er dan nog een paar geforceerde dagmarsen bij uit 1745, waarin je deserteert of wordt afgeslacht door de Engelsen. Of een authentiek dieet van bonen, roggebrood, koffie en diarree, je weet niet wat je mist.

  6. 17

    Eens met #10 Ik durf zelfs te stellen dat die Beatles roemloos zouden zijn verdwenen als George Martin er zich niet mee had bemoeid.

    Heb ne trouwens uitstekend vermaakt met dit artikel en de reakties. Drie keer gelezen, Dat is anderhalve keer meer dan ik ooit naar Mull of Kyntire heb geluisterd.

  7. 19

    Elk nummer is dan ook authentiek en raak daarna Peter. Nu had hij (Martin) wel het geluk dat de andere vier eindeloos geduld konden opbrengen, grenzeloze volgzaamheid en vertrouwen vooral,…tot dat Japanse krijspaleis roet in het eten ging gooien… l

    “orgels geschekt”? Ik ben niet doof S’z. Maar je komt steeds weer af met die olieproductiehersteltsnel- post. En van link#13 gaat mijn waakhond raar liggen doen…en hoe zat het met die gezochte uitzending?

    Je gooit een bot blijkt het vleesch noch vis. Daar eten wij ons buikje toch niet van rond?

    @ mesclaine#16

    Need-I-say-more, Heimwee.

  8. 20

    @ Yevgeny Pdorkin nou, nou, authentiek… Producers als Martin hadden natuurlijk een kast vol muziekjes in hun hoofd, meegenomen van hun conservatoriumlessen en bakken vol trucjes in de studio.
    Die volgzaamheid hield natuurlijk stand toen die nachtclubmuzikanten ineens hun bankafschriften niet geloofden.

    Maar goed, George Martin, een gedegen vakman en bij de tijd genoeg….

    En ja, hoe zit dat met die uitzending? Ik gaf op KOZ nog een voorzetje, maar dat was ‘m zeker noet.

  9. 22

    Ho, met authentiek bedoelde ik eigenlijk gevarieerd, niet op elkaar lijkend, een succesriedeltje niet uitmelken tot het gaatje…afijn, maak er maar wat van.

    En de gezochte uitzending stond niet op die site. Tis dat ik het niet kan optikken, ’t was van een van een van een van…uniek, gewoon. Tijd terug ’s nachts een radiogesprek “Mensen die bellen”…uuuren gezocht. Een of andere idioot met achtervolgingswaanzin, hart-ver-scheur-end..

    Smullen.

  10. 33

    Gaat zoeken naar de vader van jonge Bach, ooit getekend door kama, zoiets als wat nou contrapunt, zal ik jouw gezicht eens hercomponeren!

  11. 35

    Ja, en waarom was het vals gezongen “If I had Words” zo’n fokking grote hit? Dat aanstekelijke deuntje komt uit de Orgelsymfonie van Saint Saëns.
    Mon dieu, Yvonne Keeley, ex-neukertje van Steve Harley.

  12. 39

    Je kunt lullen wat je wilt, maar als je de best verkopende non-charity single aller tijden hebt geschreven, heb je toch iets goed gedaan.

  13. 40

    Non-charity single aller tijden?
    Is dat een vakterm in de platenbizz?
    Wat een walgelijk begrip.
    Kennelijk weet jij/u hoeveel McCartney wel of niet aan wie of wat dan ook schenkt.
    Dat het een klotenummer is doet niet terzake.
    Heb je, in het kader van de Geoplaat “London Town” wel eens gehoord?