Sargasso voorspelde overname Geenstijl

Door Sargasso gescoopde Telegraaf overname GeenStijl eindelijk bevestigd

  1. 13

    @Larie kddb
    Ja, LOL.

    Deed me ook een beetje denken aan een roemrucht VPRO (dacht ik) docudrama avant la lettre: Rudi Schokker huilt niet meer (oid). Een echtpaar uit hoofddorp – dat tijdens het hoogtepunt van de bank viel a.g.v. van een laag overkomend brullend vliegtuig – had een kind gekregen dat huilde als een boeing 747. Je zou het bijna geloven zo echt was het (toen).

  2. 14

    Maarreh, 2,6 miljoen voor 40% van de Geenstijl Groep. Die zou dan in zijn geheel 6,5 miljoen waard zijn. Ik zit niet zo diep in de wereld van geldbedragen en transfers etc, maar dat lijkt mij uitgesproken weinig.
    Als ik kijk wat voor transferbedragen er voor radio- en televisiepresentatoren betaald worden, terwijl die hooguit een uurtje per dag aan content leveren, en dat afzet tegen het lezerspubliek van Geenstijl…

  3. 15

    @BartB

    Die vergelijking gaat niet op denk ik; het gaat puur om reclame inkomsten, dus aantal bezoekers en aantal clicks.

    Stel de koper van Geenstijl wil in 3 jaar zijn investering terugverdienen (snelle wereld, internet he), dan zou Geenstijl dus ongeveer 6,5 / 3 = 2,2 mln per jaar euro aan winst moeten opleveren (= 180.000 euro/maand), 3 jaar lang. Ik kan met niet voorstellen dat ze dat halen. Verder betaalt de Telegraaf trouwens ook het kantoor en de salarissen van 4 mensen, en zijn de een van de primaire sponsoren van Geenstijl….

    Het lijkt dus meer een strategische aankoop te zijn, die zijn waarde nog moet gaan opleveren door toekomstige uitbouw en samenwerking (op de achtergrond, niet te nadrukkelijk natuurlijk).

  4. 16

    Voor mij mogen de heren/dames van geenstyl wel eens wat in hun porte de monnaie hebben. Hard voor gewerkt, nek uitgestoken en vernieuwend of je dat nu ziet zitten of niet. Voor mij schrijven ze als geen ander maar de topics en daaruitvloeide schare reaguurders in zijn/haar algemeenheid niet mijn kopje thee maar nodig voor de rokende schoorsteen zeg maar.

  5. 17

    Kwestie van over hoever je het uit wil smeren, natuurlijk. Anyway, meer informatie over wat adverteren op GS kost is hier te vinden:
    http://www.adfactor.nl/doc/Adfactor_factsheet_GeenStijl.pdf

    En inderdaad, 180.000 per maand halen ze niet. Al gaat het nog steeds om bedragen die ongelovige bewondering voor de integriteit van Sargasso zouden moeten oproepen. Nieuwnieuws en Gamert komen hier overigens nog eens bovenop!
    GS linkt al ontzettend vaak naar Telegraaf-artikelen, wat eigenlijk gewoon gratis adverteren is voor Wakker Nederland. Daarnaast zijn er, zoals je al zei, uitgebreide mogelijkheden voor verdere samenwerking. Al was het maar omdat Geenstijl een doelgroep bereikt waarvoor zelfs de Telegraaf nog te hoog gegrepen is.

  6. 18

    Nee, even rekenen hoor – ik was te snel.
    GS krijgt gemiddeld 60.000 bezoekerts per dag, die gemiddeld vier keer terugkomen. 240.000 hits per dag. Elke duizend hits levert op:
    30 euro voor de hoofdbannert. Nu overigens niet bezet.
    20 voor de advertorial (speurders)
    17,50 voor de Skyscraper
    En dan nog wat kleingeld voor die Google-ads.

    Als de hoofdbannerts bezet zou zijn, is dat per maand dus
    30*240* (30+20+17,50)= zeg een half miljoen per maand.

    Ik hoop oprecht dat ik ergens een denkfout zit te maken.

  7. 19

    20.000.000 pageviews per maand
    ze adverteren vaak voor de 30 en 20 euro items
    da’s 20.000.000 / 1000 x (30 + 20) = 1.000.000 euro per maand bij continue bezetting!

    Voor 180.000 euro/maand hoeven ze dus slechts 18% bezet te zijn. Volgens mij betaalt Speurders niet het volle pond en dat zal ook voor de overide adverteerders gelden denk ik, dus zullen ze wat hoger moeten zitten, maar dat lijkt me nog steeds haalbaar. Had ik niet gedacht.

  8. 27

    Mocht er iets van waardering in mijn #16 blijken neem ik het geheel terug en doe hier een soort van deur dicht (zie post over huisstofmijt..know what i mean.., ze kenne het nie hebbe)

  9. 31

    30 euro CPM?! Haha, dat was op het hoogtepunt van de internetbubble nog belachelijk.

    Ik denk niet dat AdFactor veel advertenties weet te regelen voor GeenStijl.

  10. 32

    Tsja, ik kan je vertellen dat als je over de breedte van de voorpagina van de Spits wilt (oplage 350k), je daar waarschijnlijk meer dan 350*30= 10.500 euro’s voor moet betalen, en dan kunnen de lezers niet eens doorklikken naar je website.

    Waarom staan er eigenlijk zo weinig advertenties op Sargasso?

  11. 34

    Maar ze zouden het geld in de kas van Partij kunnen storten, zoals het rechtgeaarde leden van de Sjekkiesrokende Paupers betaamt!

    En als ze geen partner hebben, dan zijn ze toch des te meer toe aan een wekenlange tropische duikvakantie naar een eiland met veel coke en weinig bikini’s? Of, in hun geval, een studiereis naar het Iconenmuseum van St-Petersburg, met aansluitende boswandeling langs de Wisenten in Polen?

    Er bestaan echt wel hoerderige dingen dan schrijven voor een medium met advertenties, dus dat zal het grote bezwaar niet zijn.

  12. 35

    @ Bart. Leuk verhaal. Echter betalen er nog maar heel weinig adverteerders voor impressies, wel voor clicks.
    Dat zullen er geen 60000 per dag zijn

  13. 36

    Echt druk qua advertenties zal het hier niet worden. Dat vind men niet sjiek. Er komt nog wel iets bij maar niet veel. Overigens ben ik als SP’er een van de voorvechters voor meer advertenties op deze site. En nee, niet om “het” in de partijkas te storten. Maar de YourHosting banner onder iedere berichtenpagina heb ik er bijvoorbeeld op eigen initiatief zelf op geplaatst. Toen ik dat deed was ie nog knipperend blauw en geel maar daar heeft onze huiskunstenaar uiteindelijk hard tegen opgetreden.

    Er zijn binnen de redactie voor en tegenstanders van (veel) reclame op de site. Ook onder de 3 SP leden onder de 15 koppige redactie zijn de meningen hierover verdeeld.

  14. 37

    @ Buckshot: Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat een site als Geenstijl wel hard kan maken dat kliks verkopen grote onzin is. Iedereen ziet je banner; dat is wat telt. Of dat vervolgens ook meteen 3 cent per view moet zijn is wat anders, natuurlijk. Bovendien is de mate waarin mensen op een banner klikken gedeeltelijk afhankelijk van hoe die banner eruitziet – iets dat niet in de handen van GS ligt. Als je een advertentie in een bushokje hangt, gaat er toch ook om hoeveel mensen hem zien, en niet om hoeveel mensen er een foto van nemen?

    Als ìk een advertentie op mijn website zet, kan ik daar alleen maar adverteerders voor vinden die per klik werken. Daarom zie je overal op Internet ook dezelfde ruk-advo’s van camsletjes en Google-ads: kost de adverteerder geen ene fuck. Maar Geenstijl.nl is wel even wat anders dan washetmaarwat.nl