Rot op met je ‘Dank je wel Albert Heijn’

OPINIE - Waarin gastschrijver Ties Joosten zich groen en geel ergert aan gratis weg-geef-acties op Facebook.

Het is weer eens zover. Het mij totaal onbekende Giftsandcardss.com beweert via een Facebook-applicatie dat de Albert Heijn boodschappenbonnen ter waarde van duizend euro weggeeft. Het enige dat de Facebooker ervoor hoeft te doen is “Dank je wel Albert Heijn” posten. Daarnaast moet je de applicatie natuurlijk toestemming geven om je persoonlijke gegevens te bekijken en op te slaan. Ondanks een gigantische taalfout in de ondertitel van de applicatie (“Albert Heijn geeft bonus vouchers verjaardag te vieren”) stroomt mijn timeline vol met vrienden die de grootgrutter een bedankje sturen.

Ik vind het meer dan ergerlijk. Een belangrijke oorzaak van de huidige economische en ecologische crises ligt er volgens mij in besloten dat consumenten de intrinsieke waarde van producten niet langer begrijpen. Zij staan te ver van het productieproces van een biefstukje of een iPhone af, waardoor zij de tijd en energie die hierin zijn gestoken niet langer bevatten.

Helaas doen bedrijven maar weinig hun best om deze intrinsieke waarde naar hun klanten te communiceren. Op ieder pak melk staat een lachende graskoe en eieren komen louter van vrolijk scharrelende kippen. In de supermarkt worden producten nog altijd op een eendimensionale wijze aangeprijsd: alleen de veronderstelde kwaliteit (‘nu nóg lekkerder!’) en goedkope prijs (‘laagste-prijs-garantie!’) worden aangeprezen, terwijl ze de tijd, energie, kennis, passie en enthousiasme die ze in hun producten steken onvermeld laten. McDonalds weigert zelfs zijn klanten te vertellen dat het enkel vis met het MSC-keurmerk verwerkt, omdat zij de McFish anders wellicht als te duur ervaren.

Ik hoop daarom dat consumenten in de toekomst een kritischer houding zullen aannemen ten opzichte van deze eendimensionale boodschap.

Op Facebook omring ik me echter niet met zomaar consumenten. Ik ben een jonge, idealistische, hoogopgeleide jongen en vanzelfsprekend hebben veel van mijn Facebookvrienden eenzelfde soort achtergrond. Van hen verwacht ik een kritischer houding. Daarom erger ik me groen en geel als mijn ‘vrienden’ in de hoop op een gratis snoepreisje of een boodschappenbon weer eens Jägermeister, KLM, of Bavaria’s bovenbeste bieracties leuk vinden. Dat het in het geval van de Albert Heijn zelfs een Pakistaanse spam-actie blijkt te zijn maakt het wat mij betreft alleen maar erger.

Reacties (23)

#1 Bullie

Hebzucht trekt zich niets aan van opleidingsniveau, en het is niet hip om kritisch te zijn. Je kunt ook kanttekeningen plaatsen bij het vanzelfsprekende egocentrisme waarmee de maatschappelijke kosten van vliegvakanties, iPhones en H&M-bloesjes tegenwoordig door vrijwel iedereen worden weggeredeneerd.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

Eh, je weet toch dat die Feestboek-AH actie een hoax is hè?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Krekel

@2,

Volgens zijn laatste zin weet hij dat inderdaad. (Al kan-ie die natuurlijk snel hebben toegevoegd, dat weet ik ook niet.)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Joost

@Krekel: Gastredacteuren passen niets snel aan. Ze kunnen dat namelijk niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Krekel

Via telehypnose wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Joost

@Krekel, nee, daar heb ik een chakra-wall tegen geïnstalleerd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Krekel

Oh, oké. Dan heb ik niks gezegd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Inca

Een belangrijke oorzaak van de huidige economische en ecologische crises ligt er volgens mij in besloten dat consumenten de intrinsieke waarde van producten niet langer begrijpen.

De consumenten?? Volgens mij hebben wij een heel economisch bestel gecreeerd waar de intrinsieke waarde volkomen uit verdwenen is, maar waarbij de interessantste derivaathandels toch echt uit de financiele sector zelf komen. Dat alleen bij de consument te leggen is echt onzinnig.

En natuurlijk communiceren bedrijven de intrinsieke waarde niet naar hun klanten. Daar hebben die bedrijven namelijk beslist geen baat bij. Ik vind het stukje dus zelf wat eendimensionaal: handel en economie liggen heel wat ingewikkelder, en de consumenten moeten meer doorprikken dan de reclameboodschap.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Ties

@8 nergens leg ik de verantwoording enkel bij de consument, maar in deze casus gaat het om het liken van producten op fb: een consumentenactie waar ik me aan erger.

Er zijn overigens wel degelijk bedrijven en mensen binnen bedrijven die andere kwaliteiten dan prijs en kwaliteit van hun product benadrukken. Te weinig, ik geef het toe, maar het kan dus wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Rene

“Ik ben een jonge, idealistische, hoogopgeleide jongen en vanzelfsprekend hebben veel van mijn truckers-vrienden eenzelfde soort achtergrond.”

Sorry, ik brei er een andere keer wel een welsprekend, origineel en eenduidig commentaar aan vast; voor nu voldoet bovenstaande maar even als illustratie van hetgeen die zin bij mij opriep.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 HansR

…beweert via een Facebook-applicatie dat de Albert Heijn boodschappenbonnen ter waarde van duizend euro weggeeft.

Het leven is een grote loterij geworden.

Dat was het misschien altijd al, maar dan toch anders. De loterij van moedertje natuur proeft en voelt toch anders dan de loterij van AH.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Let

Het is vast heel stom van mij, maar ik heb dat soort problemen niet.

Verstuurd vanaf mijn facsimile machine

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 larie

“Ik vind het meer dan ergerlijk”. Het lijdend voorwerp in deze is diegene die zich ergert.

Eens met Bismarck.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 FiFa

Gewoon alleen maar kopen wat je nodig hebt en je nergens wat van aantrekken lijkt mij een goede remedie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Yevgeny Podorkin

Worden er lijsten aangelegd van mensen die “dankjewel Albert Heijn” posten? Nou ja, dat als er voedselrellen uitbreken ik niet achteraan hoef aan te sluiten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Sikbock

“Op Facebook omring ik me echter niet met zomaar consumenten. Ik ben een jonge, idealistische, hoogopgeleide jongen en vanzelfsprekend hebben veel van mijn Facebookvrienden eenzelfde soort achtergrond”

lievv, zo’n stukkie van een 15-jarige

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Ernie

FB-‘vrienden’ die mij lastig vallen met dit soort acties, gaan gelijk uit m’n news-feed. Dat doet iedereen toch? Dan lost het probleem zichzelf op :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Koen

Ook ik had er veel last van en daarom een artikel over geschreven om te zorgen dat het zo min mogelijk verspreid wordt: http://www.seoconsulting.nl/fake-actie-dank-je-wel-albert-heijn

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Oud Zeikwijf

Albert Heijn heeft nu speelgoedboodschappenkarren voor de allerkleinsten in de actie. Ze letten wel degelijk op de kleintjes! Ze brainwashen ze zo vroeg mogelijk tot verslaafde consumenten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Steeph

@19 Wel aardig in deze context, een artikel van mijn hand uit 2006 (!)
https://sargasso.nl/geheime-lange-termijn-campagne-albert-heijn-in-supermarktoorlog-ontdekt/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Oud Zeikwijf

@steeph Djeez wat een schoften.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Oud Zeikwijf

@ steeph heeft hier maar zijdelings mee te maken maar toch vermakelijk, mijn persoonlijke vete met AH: http://oudzeikwijf.blogspot.nl/2009/11/bij-appie.html
en (vervolg)
http://oudzeikwijf.blogspot.nl/2009/11/bij-appie-slot.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Yevgeny Podorkin

Wanneer stopt deze terreur.

  • Vorige discussie