Robert Vuijsje reageert op stellingen

Hassan Bahara legde schrijver Robert Vuijsje onlangs enkele stellingen voor in Contrast, tijdschrift voor diversiteit. Vuijsjes boek Alleen Maar Nette Mensen is omstreden, omdat uit verscheidene hoeken beweerd zou worden dat het een racistisch boek is. Sargasso plaatst Vuijsjes reactie als gastbijdrage.

almnmNaast veel lof en de grootste literaire prijs van België (de Gouden Uil), ontving de roman Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje de nodige kritiek. ”Klompendanserige stijl”, “Seksistich” en “racistisch” waren maar enkele van de kwalificaties die zowel boek als schrijver in het gezicht kreeg gesmeten. Tijd dus voor Robert Vuijsje om zich tegen zijn grootste criticasters te verweren. En om een paar fans aan het woord te laten.

“Blanke mannen gaan naar zwarte getto’s om exotische vreemdelingen op te pikken, iemand die niet van hun soort is. Meestal doen ze dat om hun eigen milieu te schofferen: kijk, ik ben anders dan jullie, ik haat jullie. Ze exploiteren zwarte mensen voor hun rebellie. Dat is au fond racistisch.” Amerikaanse Nobelprijswinnares en schrijver Toni Morrison (zwart)

Vuijsje: “Tja. Zoals zij het bekijkt, zo heb ik er zelf nog nooit over nagedacht. Als ik voor mijzelf spreek: iedereen heeft een bepaalde smaak van wat hij of zij aantrekkelijk vindt. Voor mij zijn dat toevallig zwarte vrouwen. “

“Met zijn karikaturale seksuele fantasieën berokkent Vuijsje schade. Straks komt dit boek op de literatuurlijst op school en dat vind ik heel erg. Jongeren hebben juist behoefte aan positieve voorbeelden.” Cultureel antropologe Irma Accord (zwart)

Vuijsje: “Bij deze uitspraak denk ik: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Als je zelf dat soort gedachtes hebt, dan ga je er van uit dat andere mensen dat ook zullen hebben. Dat is gewoon niet zo. Het zijn ook zoveel denkfouten op elkaar gestapeld dat je denkt: hoe komt iemand hier bij? Volgens mij zijn jongeren heus wel in staat om dit boek niet als de absolute waarheid te beschouwen. Ze kunnen vast veel verder kijken.”

“Vuijsjes stijl doet nogal klompendanserig aan. Zijn boek is goed geschreven zoals boodschappenlijstjes goed zijn geschreven.” Literatuurcritica Marja Pruis (blank)

Vuijsje: “Ik heb nog nooit iets van Marja Pruis gelezen, dus ik heb geen mening over haar stijl. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord die zei: ‘Zeg, heb jij dat boek van Marja Pruis al gelezen?’. Ach ja, misschien moet je wel zelf goed kunnen schrijven om iets goeds te kunnen herkennen. Simpel schrijven is volgens mij nog veel moeilijker dan heel bloemrijk schrijven, ala ‘zijn glimlach was net als de zon’ of zoiets. Hele simpele, directe taal, dát is voor mij goed schrijven.”

“Ik vind het boek prikkelend, confronterend, ik amuseer me enorm” Vriendin van Robert Vuijsje: Lynn Spier (zwart)

Vuijsje: “Negen van de tien vrouwen die ik spreek vinden het boek leuk. Via Hyves krijg ik ook veel berichten van zwarte vrouwen die mij schrijven dat ze genoten hebben van Alleen maar nette mensen. Dat is de zwijgende meerderheid die overschreeuwd wordt door de vrouwen die kritiek hebben. Daardoor lijkt het alsof het de communis opinio is onder zwarte vrouwen dat mijn boek niet deugt.”

Alleen maar nette mensen is een fictief verhaal met, naar ik hoop, realistische en actuele elementen. Ik verheug me op dat boek en zal seksistische opmerkingen die ik ga tegenkomen niet op mezelf betrekken. Ik stel voor dat alle andere lezers dat ook niet doen.” Actrice, zangeres, schrijfster Manoushka Zeegelaar Breedveld (zwart)

Vuijsje: “Enerzijds zeg ik: dit is een roman, het is fictief. Anderzijds zeg ik ook: dit is hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Nu zijn er mensen die zeggen dat die twee aspecten niet samen kunnen gaan. Maar volgens mij kan dat wel. Als ik zeg dat dit boek de werkelijkheid beschrijft, wil dat niet betekenen dat het een blauwdruk is voor alle gevallen. Het boek is geen allesomvattend, sociologisch onderzoek waarin een accuraat beeld wordt geschetst van heel Amsterdam. Het is mijn werkelijkheid, niet meer en niet minder, en die beschrijf ik.”

”Het boek laat zien wat er achter de maskers van de witte elite schuilgaat. It hurts, man! Maar ik zeg je: who fucks with my sister, fucks with me!” Programmamaker Guilly Koster (zwart)

“Sommige Surinamers zijn nogal, zeg maar, emotionele mensen. Tijdens een discussieavond over het boek, waar veel Surinaamse mensen aanwezig waren, ontstond er een atmosfeer waarin nog meer van dit soort uitspraken werden gedaan. Een half Surinaams meisje van de Volkskrant, dat ook bij de avond aanwezig was, vond dat de uitspraken wel een beetje hout sneden. Maar toen ze een paar dagen later haar vader over het boek sprak, zei die tegen haar dat al die klagende Surinamers totale wartaal uitsloegen. Dit soort uitspraken bewijzen ook de stelling van het boek, namelijk dat de multiculturele samenleving voor heel wat verwarring kan zorgen.”

“Als Vuijsje thematisch nu niet al zijn kruit verschoten heeft, staat ons nog veel moois te wachten.” Literatuurcritica Danielle Serdijn (blank)

“Ik ben bezig met mijn tweede boek waarin de hoofdrolspeler een beroemde televisiepersoonlijkheid is, maar waarom hij precies beroemd is, is niet helemaal duidelijk. In mijn werk als journalist heb ik meer dan tien jaar beroemde mensen geïnterviewd en tijdens al die interviews is mij opgevallen dat ze door hun roem een beetje in de war zijn geraakt. Ik denk dat ik zelf niet zo snel in de war raken zou raken als ik echt beroemd werd.”

Alleen maar nette mensen is inmiddels ook genomineerd voor de Selexyz Debuutprijs.

  1. 1

    Fantastisch boek. Zo moeten er meer geschreven worden. Laat de keuze om dit te lezen aub bij de lezer en niet bij een stel hysterici.

  2. 4

    Dus van Guilly Koster mogen alleen zwarte onderklassers haar zuster fucken. Of bedoelt ze dat zij met haar zusters minnaars naar bed wil? Dwangmatig typje.

  3. 5

    OFF TOPIC:

    Even terugkomen op het artikel over de PVV en subsidie vanwege Google Ads.

    Heeft de huidige Google Ad naast dit artikel

    “Stop met bedplassen
    Breedste assortiment plaswekkers met persoonlijke begeleiding!
    http://www.plaswekker.nl

    dan misschien te maken met het niveau van de gemiddelde lezer van Sargasso?

    (Ja, ik weet het, ik ben hier ook aanwezig)

  4. 6

    “Vuijsjes stijl doet nogal klompendanserig aan. Zijn boek is goed geschreven zoals boodschappenlijstjes goed zijn geschreven.” Literatuurcritica Marja Pruis (blank)”

    Om zo’n kwalificatie moet ik alleen maar lachen, ik kende de mevrouw de critica zelfs niet.

    Je zal toch maar beroepmatig literatuur beoordelen, dat lijkt me zo treurig.

    Ik vind het net zo treurig als al die follow-ups over Het diner van Koch (niet gerelateerd, lijkt me), dat een NRC schrijvert weer reageert op een DWDD discussie over het boek van Koch, dat las ik tenminste in de NRC afgelopen weekend ;)

    Wat een zinloos artikel was dat, wel een gave foto van Koch, dat dan weer wel.

    Zeer onderhoudend boek van Vuijsje (ikke is blank) en die mevrouw Irma Accord kwam bij P&W tenenkrommend dom over, IMHO.

  5. 7

    Irma Accord heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt bij die uitzending.

    Ik vond het vooral een grappig boek en heb van begin af aan de ophef niet begrepen.

  6. 8

    @5 Uuhhmmm: of het zegt iets over jouw surf-gedrag…

    @6 Over Het Diner: ik weet niet waar die discussie precies over ging, maar ik heb wel afgelopen vrijdag een interview met Koch gelezen waarvan ik dacht: ‘hier hadden ze wel met koeienletters “spoiler alert” boven mogen zetten.’

    @post: ik hoop dat dat gezeik over dat boek nu een beetje over gaat waaien. Het enige wat het bij mij gedaan heeft, is me steeds nieuwsgieriger naar het boek gemaakt. En ik denk dat ik niet de enige men. Dus Robert lacht waarschijnlijk vooral in zijn -haha!- Vuis(t)je.

  7. 9

    @Kalief: Guilly K. is een man. Dus wie met zijn zusters fuckt, fuckt met hém. Ben je mooi klaar mee. Overigens heeft Clark Accord, ongetwijfeld familie van Irma, zich in zijn toenmalige column in het Parool wel eens boos gemaakt op ‘zusters’ die hun haar ‘Europees’ droegen, ofwel: ontkroest. Clark was op dat moment zelf blond. Ik geloof dat de discussie rond Vuijsjes boek zich ongeveer op dat niveau afspeelt.

  8. 10

    Ik val in herhaling dus kan net zo goed mijn reactie van 5 mei jl. copy-pasten:

    Ik vind het vooral interessant dat Vuijsje zelf Joodse bourgondiër met het uiterlijk van een Marokkaan en een zwak voor volle vrouwen is, die in elk interview vertelt dat de Joodse bourgondiër met het uiterlijk van een Marokkaan en een zwak voor volle vrouwen in zijn boek niet de Joodse bourgondiër met het uiterlijk van een Marokkaan en een zwak voor volle vrouwen is die hij zelf is.

  9. 11

    Wat een hypocriete paljas is die Guilly Koster toch. Klassiek gevalletje van ‘de pot verwijt de ketel dat ie….’. Gewoon jaloers dat ‘De lakjurk’ niet zo’n succes was.

  10. 12

    Ik vind de premisse niet racistisch (en daarmee ‘slecht’, wat ik overigens niet vind, maar wat de associatie schijnt te wezen), maar in plaats daarvan, blijk geven van een hang naar exotisme. En dan nog wel exotisme waarvoor je het vliegtuig niet eens in hoeft te stappen. Gemakzuchtig, OV-jaarkaart-exotisme. En daarmee (in mijn boek dan, tenminste) automatisch kitsch. Zoiets als ‘zout op mijn huid’ – een beetje te koop lopen met de ‘onmogelijkheid van mijn liefde’ en ‘kijk mij intellectuele Parisienne toch eens goed genaaid worden door een domme, brute Bretonse boer’. Goed geschreven, ongetwijfeld, maar vergelijkbaar met de intenties van een blanke vrouw van in de vijftig op Haiti. Of die van een blanke man van in de vijftig in Thailand.

  11. 13

    Ook op deze Website zijn het weer uitsluitend anonieme schijtlaarzen, die met overwegend slap geleuter hun (geestelijke) constipatie trachten te verdrijven.

    Een bewijs van het feit hoe het in onze mandarijnenmonarchie al sinds zo’n 4 eeuwen woedend Oranjefascisme de hele Nederlandse boel terroriseert.

    Wie mij kan, wil en durft antwoorden kan dat doen. Niet hier, maar aan kaak@wanadoo.fr.
    Charles Destrée
    (1926) eerlijk en precies historicus.

  12. 15

    Als blanke vrouw en Bijlmerbeliever (woonachtig ‘daar bij Ganzenhoef’)kan ik alleen maar zeggen dat ik heb genoten van Roberts boek. In één adem uit en onderweg veel gelachen. Ik kom ook wel eens in Oud-Zuid en dat is inderdaad weer een compleet ander sfeertje. Ik vind dat Robert die kloof heel kundig en herkenbaar heeft beschreven, petje af.

    Ik mag ook graag naar zwarte vrouwen kijken, maar dan dus zonder sexuele bijgedachten. Want er VALT zo veel te kijken! Wat mij elke keer weer zo prettig treft in het B-biotoop is hoe vele vrouwen zich hier uitdossen: als één grote opgestoken middelvinger naar de cosmetisch chirurgische industrie. En dat is mooi. Dat is levenslust.

    Ook fijn zijn de zwarte mannen, die kunnen flirten als geen ander. Ook in mijn ouwe joggingkloffie en zonder make-up (in de Bijlmer kennen we geen underdresssed en overdressed)krijg ik (50) op straat zinnetjes toegefluisterd als: ‘Wooooow! Wie heeft JOU gemaakt?’, ‘Wat ben ik blij dat God me ogen heeft gegeven, zodat ik JOU kan zien!’ of ‘Mmmmmmm, smiling lady, je ogen lachen!’ Dat is ook weer levenslust. Daar kunnen Hollandse mannen nog wat van leren. Met hun saaie gezwijg en stiekeme gegluur.

    En ze zeggen van die leuke dingen, zoals de Surinaamse gespreksvoorzitster laatst tijdens de Vrouwenconferentie Zuidoost in het stadsdeelkantoor: ‘We zijn hier bij elkaar gekomen omdat we niet allemaal zelf het ei van Pandora hoeven uit te vinden’, waarna een ‘duizend-en-één-poot’ het spreekstokje van haar overnam.

    Ach, de Bijlmer! Ik raak er niet over uitgepraat en nergens in Nederland is het gezelliger boodschappen doen… En dan heb ik het nog niet eens over de ruime appartementen, het vele groen en het gratis parkeren voor de deur. Nou, zo kan-ie wel weer even.