Rellen nu ook in Nederland (spoiler)

Terwijl de regen met bakken uit de hemel valt is het lastig voor te stellen dat net als in de banlieu’s ook in de rustige Nederlandse wijken de auto’s vlam kunnen vatten. Echter de Franse rellen hebben naast een sociale ook een trivialere drijfveer: sensatiezucht en wat is er nou leuker dan je eigen brand op tv te zien? In Nederland zagen we dit fenomeen ook na de moord op Theo van Gogh toen jonge kutautochtonen van amper 15 jaar islamitische scholen in de fik staken. Deze jongeren werden uiteraard gedreven door puberale onwetendheid en latente xenofobie. Maar toch vooral ook uit sensatiezucht en copy cat gedrag. De media hielp ze graag een handje want “vlammen verkopen goed”.

Vandaag is bekend geworden dat ook in Belgische en Duitse steden auto’s in de fik zijn gestoken. Het is dus slechts een kwestie van tijd (uren?) dat ook in Nederland ergens een auto in de fik gestoken gaat worden. Niet zozeer omdat ook hier de situatie ondragelijk is geworden, maar gewoon omdat het leuk is om je eigen brand op de tv te zien. De krantenkoppen zijn al gezet, alleen op Sargasso las u het al nog voordat het gebeurde (..net als Peak Oil en de invasie van de Chinezen).

Zo houden we elkaar lekker bezig, maar ook deze rellen zullen na verloop van tijd weer luwen. Niemand heeft het dan nog over de jeugdwerkloosheid in de banlieu’s of het standaard aantal extra pagina’s dat Amnesty International jaarlijks in haar jaarrapport nodig heeft voor het politiegeweld in Frankrijk en dat is best een trieste constatering. Wat wellicht een serieuze opstand tegen onrechtvaardigheid had kunnen zijn gaat ten onder aan de complexiteit van de situatie. Want zonder duidelijk visionair leiderschap bijten de Franse relschoppers zich in hun eigen staart: opgepakt en in elkaar geslagen, gehaat door de rest van de bevolking en ideologisch verzwakt door laffe copy cats binnen eigen gelederen en in het buitenland. Revoluties moet je managen.

  1. 1

    dit doet me denken aan wat mijnheer Hiram gisteren op zijn blog ook al vertelde.
    Maar ik denk dat er meer ontevreden mensen zijn dan dat er cellen/politieagenten zijn en dat dit nog een aardig tijdje kan duren voordat het opgelost is. Contra geweld zal enkel meer geweld uitlokken denk ik.

  2. 2

    Volgens mij stopt het weer als er een interessante voetbalwedstrijd op TV is.

    Maar even serieus. Het is tamelijk ongerichte woede. Dat kan je een tijdje volhouden, maar op een gegeven moment bloed dat dood. Je hebt immers geen doel na te streven (zover ik kan zien).

    Verder denk ik wel dat de Fransen het verkeerd hebben aangepakt. Te hard in het begin en stomme opmerkingen van politici.

  3. 5

    @Carlos
    Wel een vreemd lijstje. Ik zie de Franse revolutie van 1789 er niet tussen staan (ik zou dat bestorming van de bastille genoemd hebben) maar wel veel rare – en ongetwijfeld gerelateerde – opstootjes. Ook 1848 ontbreekt. Of zijn dat geen riots/i] maar [i]revoluties?

    Wikipedia geeft het begrip contemporaine geschiedenis wel een nieuwe betekenis. Real-time geschiedenis?

  4. 6

    Het feit dat de woede nu nog ongericht is komt m.i. omdat er op dit moment geen echte politieke, publieke leiders zijn.
    Als er nu een Fortuyn, Philip de Winter, Marijnissen op staat die het onderbuik gevoel, de jeugwerkeloosheid, de sociale uitsluiting treffend weet te benoemen heeft de woede binnen no-time een politieke lading en is de revolutie kompleet.

  5. 8

    @technimad: ik denk niet dat er in Frankrijk iemand is die durft op te staan voor dit zooitje ongeregeld. Men is te bang om de handen te branden. Maar dat zal slechts leiden tot meer haat en geweld totdat alles is platgebrand…

  6. 9

    @Steeph: vind u niet dat deze groep doelmatig is onderdrukt in deze tijd van het postkolonialisme (wat een woord) en dat zei recht hebben op gelijke kansen, net als alle overige Fransen?

  7. 12

    He fuk ik heb vanmorgen al 5 euro ingezet op vrijdagavond de eerste rellen in nederland, die vanuit luik op maastricht overslaan. het is tenslotte de elfde van de elfde vrijdag en wat nou mooier dan een goeie prins carnaval rel?

  8. 13

    Waarom wordt deze groep onderdrukt of sociaal uitgesloten? en waarom hebben ze geen kansen?

    Ze zijn kansloos roept iedereen, hoe komt dat?

  9. 15

    Kansloos inderdaad:

    niks-kostende Nike’s aan de voeten,
    broekje van een paarhonderd euro
    design-shirtje erboven
    gouden ketting
    duur mobieltje

    Kost niks allemaal. Tegelijkertijd zouden de heren werkloos zijn, dus hoe ze aan dergelijke luxe verworvenheden komen is onduidelijk. Misschien toch gewoon ordinaire criminelen? Maar waar komt die kansloosheid dan vandaan? Misschien toch gewoon een uit het rattenhol Trappes geörganiseerde actie om de aanhangers van de religie van Vrede te ondersteunen in hun rechtvaardige strijd?

  10. 18

    He ja. Lekker rellen. Kom, we noemen ’t “Intifada”!

    De Palestijnen hebben effectief gedurende de tweede intifada alle “staatsapparaten” tot ruines laten afbreken. ’t Maakt geen reet uit hoe gelijk ze hebben want als er anarchistische chaos op de straten heerst vervalt de samenleving. De Israeli’s lachen hun lul uit hun broek, ze trekken zich zelfs gewoon terug uit Gaza!

    Dat gaat hier ook gebeuren. Eerst gaan we nog luisteren naar de grieven van de relschoppers, maar daarna gaan er dit soort dingen gebeuren en raken er babies gewond. En dan glijdt het gewoon af naar God weet waar en roepen we allemaal gewoon om de noodtoestand.

    Gaan de mensen die hier opstandelingen of revolutionaieren in willen zien zich dat wel realiseren? Dat als het straks helemaal misloopt ze dit ruim van te voren hadden kunnen aan zien komen?

  11. 19

    Inmiddels heb ik begrepen dat de rellen zijn ‘geëvolueerd’ van sociale onlusten naar een soort van wedstrijden tussen gangs onderling, over wie de meest spectaculiare rotzooi kan trappen. Dat heb je niet zomaar meer opgelost, want dat betekent dat er -impliciet aan het verschijnsel ‘contact tussen gangs’- een grotere structuur achter zit die niet politiek wordt aangestuurd: je hebt ineens met ideeën en ‘idealen’ te maken waar de HH politici, óók de ‘foute’, niet mee overweg kunnen.
    De roep om de inzet van het leger (vanuit de politie gedaan nota bene, een zwaktebod pur sang), om het instellen van een avondklok: allemaal inefficiënte onzinmaatregelen als het om gangs gaat want die vinden dat hooguit geweldig, het tarten van een avondklok.

    Het gevaar voor overslaan, ook naar Nederland, is levengroot aanwezig. Eerst ‘stoere ventjes’ uit de achterstandswijken, vervolgens wordt het overgenomen door eenzelfde soort gangs die ook wij -ondanks de ontkenningen vanuit justitie- in ons kikkerlandje rijk zijn.

    Maar al met al schuilt de bron van alle kwaad wel degelijk in sociale problematiek: werkloosheid kennen we hier ook, maar de feitelijke rassendiscriminatie in Frankrijk (ga er maar naartoe met je witte kop en rijd ergens naar een politiecontrole: dan zul je zien dat voornamelijk de kleurlingen eruit worden gepikt) met algehele sociale achterstelling daaraan verbonden heeft in de loop der jaren veel kwaadheid opgebouwd. In die zin lijkt het inderdaad veel op de rassenrellen van LA maar veel meer nog op de grootschalige onlusten, onlangs, in Birmingham. Met één groot verschil: bij die twee ‘conflicten’ was geweld een middel. Hier is geweld, door jarenlange verwaarlozing en ontkenning vanuit de franse overheid, tot doel ‘verheven’: het is een wedstrijd geworden tussen steden en gangs in die steden met als inzet, wie het grootste geweld kan laten zien. Dat is veel en veel ongrijpbaarder dan politieke onlust of geweld omwille van de (criminele) macht.

    Als we -niet alleen Frankrijk maar ‘wij’ als Europa- niet snel met een werkbaar antwoord komen zouden we best nog eens een hete winter kunnen gaan krijgen en dat risico blijft bestaan zolang mensen-die-beter-zouden-moeten-weten zich blind blijven staren op een mogelijke politieke aansturing (wat iets anders is dan ‘achtergrond’).

  12. 21

    @TheRule

    Hier is geweld, door jarenlange verwaarlozing en ontkenning vanuit de franse overheid, tot doel ‘verheven’

    Dat is exact waar ik bang voor ben. En ik ben vooral bang dat dit betekent dat ze een avondklok moeten gaan instellen en het geweld de kop in moeten gaan drukken. Daar maakt mij overigens alles behalve blij.

  13. 22

    Haha, hilarisch Carlos, die arme onderdrukten daar *konden* bijna niet anders! Die gehandicaptevrouw, dat was een “Betriebsunfall! Ontwaakt, verworpenen der aarde! DIT IS PRECIES ZOALS TROTSKI HET VOORSPELDE!!!

  14. 23

    Begrijpend lezen Odoaker: “ideologisch verzwakt door laffe copy cats binnen eigen gelederen”.

    De aanleiding voor de rellen was de dood van twee tieners die opgejaagd door de Franse politie gefrituurd werden in een elekriticiteitshuisje en de Franse overheid die daarop beledigend reageert.

  15. 24

    Wat een prachtige analyse, Carlos. Nu begrijp ik deze op het eerste gezicht complexe situatie gelijk. Het is gewoon de schuld van autochtone xenofoben en de media dat deze ‘Revolutie’ is mislukt. Bedankt voor het heldere inzicht, ik ga gelijk een moslimschool in brand steken want hier is het ook tijd voor een revolutie van hersenlozen.

  16. 25

    @TheRule

    ” maar de feitelijke rassendiscriminatie in Frankrijk (ga er maar naartoe met je witte kop en rijd ergens naar een politiecontrole: dan zul je zien dat voornamelijk de kleurlingen eruit worden gepikt)”

    Als ik een brief verstuur aan vrienden elders in Europa en mijn afzendadres vermeld (Stad Amsterdam), dan is de kans enorm groot dat de enveloppe alvorens besteld te worden bij de geadresseerde, wel eerst is opengemaakt om de inhoud te controleren op verboden stoffen en middelen. Alleen maar omdat er Amsterdam op de achterkant staat. Ik bedoel maar te zeggen dat er soms reden is maatregelen te nemen die niet altijd even sympathiek overkomen. Zoals er soms ook reden is naar een bepaalde groep te kijken.

    “Met één groot verschil: bij die twee ‘conflicten’ was geweld een middel. Hier is geweld, door jarenlange verwaarlozing en ontkenning vanuit de franse overheid, tot doel ‘verheven’:”

    En op basis van wat concludeer jij dat het geweld een doel op zichzelf is?

  17. 29

    Nuja, ik weet gelijk weer waarom ik Sargasso amper nog frequenteer: dezelfde stront met een ander pakpapiertje eromheen stinkt even hard. Stilstand is hier blijkbaar vooruitgang. Doeg.

  18. 30

    Beste Carlos, hoe kom je volgens jou een electriciteitshuisje binnen? En waarom ben je op de vlucht voor dienders? Vanwege het fascisto-industrieel kapitalistencomplex?

  19. 31

    De rapporten zullen weer aantonen dat de Franse politie eind 2005 schrikbarend veel geweldadige acties heeft uitgevoerd en honderden allochtonen heeft opgepakt in de achterstandswijken. Och hemel, de discriminatie!

  20. 33

    Odoaker, de twee jongens waren in de buurt van een inbraak toen de politie de wijk binnenviel. Ze renden voor hun leven want als je als kleurling in een Franse cel komt ben je nog niet jarig. Een paar jaar terug kwam de zaak van die Noord-Afrikaanse jongen in het nieuws die in de cel anaal was verkracht met een wapenstok. Dit incident staat niet op zichzelf, lees de bladzijden over Frankrijk in het Amnesty Int. yearbook maar eens:
    http://web.amnesty.org/report2005/fra-summary-eng

    Je verstoppen in een elektriciteitshuisje vind ik persoonlijk knap stom, maar als je in paniek bent ? Hoe je zo’n huisje inkomt ? Geen idee, maar het zal me niets verbazen als die dingen in de banlieu’s soms gewoon openstaan. Lees ook eens dit:
    http://cyber.law.harvard.edu/globalvoices/2005/11/05/dead-for-nothing-in-paris/

    Vervolgens beweerden politici voor hun beurt dat de jongens betrokken waren bij een inbraak (en vrij naar Verdonk: dat de politie adequaat had gehandeld.

  21. 34

    @ Stoethaspel (25):

    (1) over ‘Amsterdam’: toen ik in China was en daar vertelde dat ik uit Nederland kwam was de eerste -en enige- blijk van kennis over ons ‘mooie’ landje: “Aha: Ajax, hoeren en drugs”. Gewoon, in één riedel. Los van de discussie of wij het nou zoveel verstandiger doen dan de rest van de wereld is er wel sprake van dat wij het in ieder geval anders doen dan grote delen van de wereld, zeker ten aanzien van zaken die elders als crimineel worden bestempeld, en dat valt niet uit te leggen in die andere delen van de wereld. Om dit nou te op één lijn te trekken met de redelijk extreme discriminatie-op-grond-van-huiskleur (jij wordt toch niet meteen aan de kant gezet als je je vrienden zelf gaat bezoeken?) vind ik een beetje vergezocht en totaal uit verband gerukt.

    (2) En mijn conclusie dat geweld een doel op zich is geworden heb ik gewoon van het nieuws (niet het altijd veel te oppervlakkige en gladstrijkende Nederlandse nieuws, maar ik zag een straatinterview/-reportage plus aanvullend commentaar van de betreffende journalist op de BRT).

    Maar je zóu deze geitenwollensokken-oelewapper gelijk kunnen geven, dan komt alles zéker goed. Struisvogelpolitiek wint altijd want onder de grond, daar gebeurt niks.

  22. 35

    Armoede en onderdrukking zijn ongetwijffeld elementen die een rol spelen. Maar er is nog een ander punt dat nog niet aan de orde is geweest. Een Amerikaans weblog bracht dat sterk tot uitdrukking in een commentaar op de Parijse rellen.

    Ik wil uit genoemd weblog de volgende fragmenten citeren (vet accentuering is van mij):

    (…) The result is the blighting of the black community, the destruction of black-owned businesses and homes…and many lives lost. Many more than would have been lost if the police had aborted the riot by shooting the first rioters to appear. (NOTE: This is not something to be done in a spirit of punishment or even cost-benefit analysis. It is a mercy. Christian charity requires fighting against evil (…).

    en (gerefereerd in het hierboven genoemde log)

    Christians should remember that the just-war doctrine is not grounded in revenge, punishment, or even justice. Thomas Aquinas discussed it in Summa Theologica — not in the section on justice but in the section on charity (that is, the love of God). As Christian scholar Darrell Cole writes, ‘The Christian who fails to use force to aid his neighbor when prudence dictates that force is the best way to render that aid is an uncharitable Christian. Hence Christians who willingly and knowingly refuse to engage in a just war … fail to show love towards their neighbor as well as towards God.’ Out of love of
    neighbor, then, Christians can and should support a preemptive strike, if ordered by the appropriate magistrate to prevent an imminent attack.

    Met als commentaar:

    This idea is not only consistent with Catholic doctrine, and Christian philosophy, it is, despite the blustering of the Kofi Annans and Jaque Chiracs, a perfectly just cause for war under International Law as well. International law today calls on its constitutent nations to enforce its tenets. While this law directly supports national sovereignty, it also outlaws crimes against humanity such as genocide. Outlaws them to the point that such crimes are undermining of legitimate sovereignty itself, and are grounds for intervention. The US action in Iraq was technically legal on that basis alone. Nevermind UN Resolutions 1330 et al. Your neighbors house is sacrosanct, even from police without a warrant, unless you can hear him mudering his children, then no warrant is required.

    Wat hier feitelijk staat is de uitdrukking dat de christenen het (unieke?) recht hebben geweld te gebruiken en te doden en dat ze dat aan hun geloof verplicht zijn. Dit is niet uniek in de christelijke wereld. Het is niet uniek in het verleden en het is niet uniek in onze tijd. Het is een gevaar. Voor zover ik kan overzien staat het christendom in Nederland niet achter deze uitspraken. Maar het Nederlandse christendom wil ook niet geloven dat dit een grote stroming is in de grote boze wereld en ook in Nederland heeft deze stroming aanhang. De stroming heeft niet de minste oorsprong en is oud.

    Maak niet de fout te denken dat christendom vredelievend en zachtaardig is. Islamofobie is nodig om christenen het recht te geven te doden. Het christendom gaat over macht en het eenduidig recht op morele superioriteit van alle mensen. Het is een interpretatie die je als christen kunt volgen of die je af kunt wijzen. Het zijn intern theologische argumenten die de werking van het systeem op zijn omgeving bepalen en die zijn soms moeilijk te begrijpen. Zeker vanuit de Nederlandse manier van denken en politiek bedrijven.

    Oude argumenten maar niet verdwenen.
    Alsof er tussen Thomas van Aquino en Bernard de Clairvaux en de moderne tijd niets is gebeurt.
    De strijd tegen de islam is oud en zonder moeite kan ik daar strijd tegen joden en ketters aan toe voegen maar de ruimte en tijd (en lezersbelangsteling) ontbreekt.
    En als ik goed luister gaat de strijd gewoon door.

  23. 36

    “De strijd tegen de islam is oud en zonder moeite kan ik daar strijd tegen joden en ketters aan toe voegen maar de ruimte en tijd (en lezersbelangsteling) ontbreekt.”

    Een beetje kort door de bocht HansR. Laten we wereldpolitiek nu voor even loskoppelen van religieuze verschillen.

    Zou een ongelovige Amerikaanse president niet terugslaan naar een terreuraanval?

    Is de inval in Irak enkel een verkapte zendingsmissie?

    Je hebt inderdaad wel een aardig punt, maar ik zie geen praktisch voorbeeld, behalve een wat slordige suggerering.

  24. 37

    @TheRule (34)

    1.
    Citaatje van mijzelf: “Ik bedoel maar te zeggen dat er soms reden is maatregelen te nemen die niet altijd even sympathiek overkomen. Zoals er soms ook reden is naar een bepaalde groep te kijken.”

    Ik bedoel daarmee niet te vergoelijken of zelfs te ontkennen dat jongeren op hun huidskleur uit een rij worden geplukt, ik bedoel alleen maar te zeggen dat dat niet altijd zonder reden is.

    En ja, als ik bijvoorbeeld per boot afreis naar Engeland, via Dover, dan is er een gerede kans dat ik als enige uit de bus wordt geplukt omdat ik een NL paspoort bij me draag. Zulks gebeurt.

    2.

    Waarbij nog steeds de vraag blijft staan op basis van welke argumenten de conclusie wordt getrokken dat het geweld een doel op zichzelf is en niet een middel.

    @HansR(35)

    Als je dat de christenen onder hun neus wil wrijven, die notabene alleen middels een buitenbiblicaal (?) discours tot een dergelijke geweldslegitimatie kunnen komen, dan zul je het toch heel moeilijk moeten hebben met de moslims, die de legitimering van hun geweld domweg uit de Koran kunnen plukken. Ze hoeven alleen maar te stellen dat ze onderdrukt worden, en voila, er is een geweldsexplosie…

    “Maak niet de fout te denken dat christendom vredelievend en zachtaardig is. Islamofobie is nodig om christenen het recht te geven te doden. Het christendom gaat over macht en het eenduidig recht op morele superioriteit van alle mensen. Het is een interpretatie die je als christen kunt volgen of die je af kunt wijzen.”

    Gelukkig lijk je je bewust te zijn dat het bij christenen om een ‘ interpretatie’ gaat. Dat steekt overigens nogal schril af tegen de moslim-plicht bij te dragen aan de ‘ bescherming van de Ummah’.

  25. 38

    @Sazz
    Was niet m’n bedoeling om de wereldpolitiek te duiden maar om een geestesgesteldheid aan te geven die ook een relatie heeft met de Franse rellen.

    @Stoethaspel#37
    Zie opmerking aan Sazz. Verder heb ik er geen opmerking bij.

  26. 40

    @Stoethaspel
    Wat bedoel je precies met buitenbiblicaal? Iets dat niet in de bijbel staat? Gaan we dan alleen op de bijbel varen? Dan onderschat je het christendom dus echt.Ik heb nog wel een – citaat voor je als je belangstelling hebt – dat de oorsprong wat dieper aangeeft. Maar laat wel duidelijk zijn dat het argument van mijn kant het aangeven van een state of mind is en niet meer. Dat kan niet in een log.

  27. 41

    Toch wil ik nogeens het puntje immigratie-stop opwerpen.
    Hoeveel immigranten denken jullie dat Frankrijk per jaar nog kan opnemen, met redelijke huisvesting, vooruitzicht op een baan, opleiding en eerlijke kansen in de maatschappij. Aangezien deze problemen (armoede in de buitenwijken) al spelen sinds de bouw van deze wijken (25-30 jaar). Zit frankrijk en mogelijk Europa niet aan het maximum wat ze kan bergen aan nieuwkomers, zonder zelf naar een afgrond af te steven.

    wat is het maximum ?

  28. 42

    tja, ik begreep dat het merendeel van die immigranten uit voormalige Fransen kolonieen komen…

    Maar ik moet zeggen dat het niet onverstandig is om ons serieus af te vragen of je uberhaupt nog mensen moet toelaten totdat je de al aanwezige immigranten een menswaardig leven kunt bieden en er sprake is van een zekere integratie. Integratie en acceptatie van het niet land door immigranten blijft noodzakelijk om de cohesie van dat land niet in gevaar te brengen.

  29. 43

    Ik denk dat er een absobtie maximum is binnen een bepaalde tijd. Ik heb geen idee hoe groot dat is. Lijkt me dat Frankrijk dat maximum bereikt heeft, alhoewel het achterland schijnt leeg te lopen.

  30. 44

    Over immigranten gesproken, de jongens die levend zijn gefrituurd in het elektriciteitshuisje waren geboren en getogen Fransen, 2de en 3de generatie…

    [img]http://okrasoup.typepad.com/black_looks/images/bounazied_22718.jpg[/img]
    Bouna et Zaid

  31. 45

    Immigratiestop voor immigranten uit voormalige kolonien vindt ik echt een lachertje. Toen het nog kolonien waren was het geen enkel probleem ze allemaal een westers paspoort te geven. Toen kon er aan verdiend worden. Nu niet meer, en dan wegvluchten voor de consequenties. Gadver.

    Deze immigranten zijn inmiddels 3e generatie. Als je bang bent dat het er teveel zijn, helpt een stop niet meer. Dan zal je er ook moeten terugsturen. ALO deelt de pasjes uit.

  32. 46

    @HansR

    Buitenbiblicaal, inderdaad, vandaar het tussen aanhalingstekens geplaatste vraagteken erachter. Ik weet niet dus, of dat de juiste term is.

    “Dan onderschat je het christendom dus echt.”
    Komende uit die kringen denk ik dat mijn onderschatting wel meevalt. Overigens is het Europees christendom ook behoorlijk anders dan het Amerikaanse.

    M.b.t. de ‘mindset’: Het kwam op mij over als het vinden van een equivalent van het recent door Samir A. aangehaald en gebruikte Aslem, Taslam!*, wat sterk lijkt op het brutale geweld dat thans plaatsvindt in Frankrijk.

    * ‘Capituleer en u zult veilig zijn’, of ook wel ‘capituleer of aanschouw uw dood’.

  33. 47

    Nee het gaat niet (ik bedoel niet) deze mensen, als zijnde immigranten,
    Wat ik bedoel is, als je nu al de in Europa levende Europeanen niet gelijk kan voorzien in gelijke kansen op de arbeidsmarkt, kan je nieuwkomers dan wel die kansen bieden. Verdwijnen deze nieuwe Europeanen niet direct in de achtergestelde gebieden, met alle gevolgen van dien.
    Jullie geven zelf aan dat deze mensen worden / zijn achtergesteld. 30 jaar lang, derde generatie werkeloos. Hoe wil je nieuwkomers dan ook nog aan een baan helpen.
    Door steeds nieuwe mensen toe te laten, hoe schrijnend hun situatie dan ook is, de meeste zijn gedoemd tot kansloosheid als het absorptie maximum bereikt is, je vergroot de problemen totdat er een onhoudbare situatie ontstaat, je transporteert de problemen van elders naar hier. Het lost niets op niet in de derde wereld en niet hier.

  34. 48

    @ Stoethaspel (37):

    Waarbij nog steeds de vraag blijft staan op basis van welke argumenten de conclusie wordt getrokken dat het geweld een doel op zichzelf is en niet een middel

    Zoals ik al zei kwam het in een tv-nieuwsverslag naar voren. Daarin waren het de jongeren zelf die vertelden hoe zij aan het ‘opboksen’ waren tegen ‘de andere gangs’. Het was een serieus gesprek, geen geschreeuw-van-de-straat en nee, natuurlijk kwamen ze niet met voorbeelden want ze waren op tv.

    Zelf weet ik, gewoon uit de praktijk, genoeg van geweld en van gangs om in ieder geval deze geïnterviewde jongeren heel erg serieus te nemen.

    Daarnaast is er sprake van het gegeven (wat je gewoon uit de kranten/nieuwssites kunt halen) dat het merendeel van de jongeren minderjarig is. Die zijn weliswaar relatief makkelijk op te ruien (onze hele tv-commercie draait daarop tenslotte) maar die hou je niet aan de gang voor één of ander zielig politiek verhaal vol misdeeldheid, want al heel snel is er weer iets anders veel leuker: kapotmaken en stoer doen tegen de politie bijvoorbeeld.

    Overigens zouden we -d.w.z. de fransen- hiermee van geluk mogen spreken: als het minder minderjarigen-die-alleen-maar-geweld-willen-plegen geweest zouden zijn en méér ‘oudere jongeren-die-politiek-zijn-gedreven, dan waren er nu al veel meer doden gevallen want dan was er geschoten. Zelf heb ik ooit, in de banlieue van Parijs, een arsenaal van die gangjongeren mogen zien en dat is alweer twintig jaar geleden: daar kon je een kleine oorlog mee voeren. ’t Is een godswonder dat ze er nooit eerder iets mee gedaan hebben.

  35. 50

    Overigens shockerend dat in nedelrand de solidariteit ver te zoeken is… In frankrijk electrocuteren twee mensen die zelf in een electrohuisje lopen en megaprotesten en oproer, in nederland verbranden 11 mensen die opgesloten zijn door de authoriteiten en alleen een paar spandoeken. We komen er magertjes vanaf zou ik zeggen in onze ikke-maatschappij!

  36. 51

    @Sikbock

    ik heb veel waardering voor het intellect op deze site, welke bij de meeste bezoekers ver boven het mijne uitstijgt.
    Helaas leven de meeste ook in linksgeoriënteerde doctrine. Alles wat buiten dat denkbeeld / die denkbeelden komt wordt vervolgens doodgezwegen.
    Het zou fijn zijn als meer mensen openstonden voor argumenten van niet expliciet linksgeoriënteerde. Dat zou Nederland veel socialer maken. Nu wordt er slechts het links-rechts denken versterkt. Zo zonde van de beschikbare tijd.

    @Bismarck
    Zou je het liefst ook rellen zien? Je kan als eerbetoon aan die ramp met 11 doden je eigen auto of inboedel in brandsteken

  37. 53

    @TheRule (48)

    Dank voor je uitleg, waardoor inderdaad veel helderder is wat je eerder stelde: Het geweld van de jongeren is een doel op zichzelf.

    Op basis van wat jij hier aandraagt ben ik het dan met je eens. Daar valt echter nog wel wat aan toe te voegen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat het geweld niet ‘ongeorganiseerd’ is, maar dat er ‘krachten’ bezig zijn ‘sturing’ te geven aan de gebeurtenissen. Ikzelf denk dat de bron van deze rellen deels in het volledig geïslamiseerde Trappes te vinden zal blijken te zijn.

    Om een lang verhaal te voorkomen, ik denk dat doelbewust een deel van de jongeren wordt gebruikt voor een politiek doel. Namelijk het afpersen van de samenleving via de gemeentebesturen (Trappes) en nu dus ook landelijk.

  38. 54

    @obsidiaan: Ik heb een sterk vermoeden dat al die honderden (duizenden?) auto’s rond Parijs niet door hun eigenaar in de fik zijn gestoken. Ook bezit ik overigens geen auto. Ik zal dus helaas de uwe moeten molotoveren! Ik neem aan dat u mij dat kunt vergeven in het licht van de solidaire gedachte die ervan uitgaat ;-)

    @stoethaspel: Het zegt me inderdaad niets! Hoeveel mensen kwamen er opdagen en hoeveel auto’s gingen in de fik? Ik heb ergens het vermoeden dat het niet in verhouding stond met wat in Frankrijk nu gebeurt. En ik zie ook nog geen rellen naar aanleiding van de schandalige Schiphol 11-voudige moord door de Staat, terwijl ik dat toch een veel ernstiger misstand vindt dan de directe aanleiding voor de Parijse rellen.

  39. 56

    @bismarck

    Het ging me om de (vermeende) aanleiding: racistisch politiekorps, als ultieme vertegenwoordiger van een fasjokapitalistisch bewind vermoord een weerloze marokkaan die volgens alle betrokkenen een hele aardige, lieve jongen was. De daaruit ontstane verontwaardiging bij de marokkaanse gemeenschap laait op en iedereen houd de adem in.

    Hier werd ook gesteld dat de politie de jochies had ‘opgejaagd’ waardoor ze de dood vonden. De politie werd aansprakelijk gesteld.

    PS: Al gehoord dat ze iemand hebben opgepakt die met een aansteker probeerde zijn kille cel wat warmer te maken?

  40. 57

    Schiphol 11-voudige moord door de Staat, terwijl ………

    hmm, bewust of met voorbedachte rade….
    foei, Rita toch !

    Of is het schuld door nalatigheid ?

  41. 61

    Helaas, dit web-log verschilt niet zo veel van de “rechtse”-weblogs.
    Men komt hier ook niet zo veel verder als het ventileren van onderbuikgevoelens en schuld van alle ellende in de wereld toe te schuiven aan de andere politieke kades.
    Ook hier weinig zelfreflectie.
    Graag had ik de discussie verschoven naar een realistisch vreemdelingenbeleid waarbij werd meegenomen, absorptie maximum van de economie, van het milieu en mobiliteit. Waarbij alle inwonende oude en nieuwkomers kunnen profiteren een meer evenredige welvaart.
    Mijn verwachting zou geweest zijn dan we tot de conclusie waren gekomen dat de oude inwoners een deel van de welvaart moeten inleveren wat ten goede komt aan de nieuwkomers of nog beter aan het armer deel van de wereld.
    Satan Fortyn wilde terug naar de jaren 50, gaat mij iets te ver terug. Jaren 70 zou beter zijn. Geen drie vakanties per jaar meer, maar één in de drie jaar waar je voor moet sparen.
    Gewoon een voorbeeldje, maar de centrale vraag zou geweest zijn hoeveel willen jullie opofferen.
    Dit om problemen zoals in frankrijk te voorkomen.
    Vol zou zijn tijdelijkvol zoadat de economie en de verzorgingstaat zich kan herstellen door het snel toenemende aantal inwoners. Veranderingen gaan voor veel mensen te snel. Er onstaan scheve verhoudingen ,waaronder racisme. Racisme is niemand vreemd, ik hoorde dat Berbers op vakantie in Marokko tot de verschrikkelijke conclusie komen dat hun oude dorpen worden overgenomen door donkere afrikanen die stranden in Marokko tijden de oversteek naar europa. Deze berbers schijnen in rap tempo racistisch te worden gericht tegen de donkere Afrikanen. Gewoon een voorbeeldje van hoe snel verhoudingen kunnen omslaan.

    Als reactie op de Rellen nu ook in Nederland:
    Na vijf jaar verbouwen kan ik eindelijk weer vinyldraaien.
    Op de uit 76 stammende “masters of reality” album van Black Sabbath (je weet wel van Ozzy Osbourn kwam ik gisteravond deze tekst tegen.
    Een boodschap van Ozzy aan de Franse jeugd:

    Revolution in their minds – the children start to march
    Against the world which they have to live in
    Oh! The hate that’s in their hearts
    They’re tired of being pushed around and told just what to do
    They’ll fight the world until they’ve won and love comes flowing through

    Children of tomorrow live in the tears that fall today
    Will the sunrise of tomorrow bring in peace in any way?
    Must the world live in the shadow of atomic fear?
    Can they win the fight for peace or will they disappear?

    So you children of the world, listen to what I say
    If you want a better place to live in, spread the words today
    Show the world that love is still alive, you must be brave
    Or you children of today are Children of the Grave, Yeah!

    Helaas spreken ze daar weinig engels.