Randstad één stad?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

randstad?De commissie-Burgmans maakt zich sterk voor één bestuur voor de gehele Randstad. Dit moet de concurrentiepositie van de randstad en de vier grote steden in dit gebied versterken. De nieuwe bestuurseenheid zal de verantwoordelijkheid krijgen op het gebied van onder andere verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening en economische zaken. Het zal de huidige vier Randstadprovincies moeten vervangen.

Het artikel maakt niet precies duidelijk om welke provincies het gaat, maar ik vermoed dat Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland het slachtoffer zullen zijn.

Om zich te profileren zal de Randstad zich kandidaat moeten stellen voor de Olympische spelen van 2028.

Mocht dit voorstel worden overgenomen, wat betekent dat dan? We hebben in één klap één van de grootste steden van Europa, 6 tot 10 miljoen mensen zullen er wonen en werken. Daaraan gekoppeld zal het grootste gedeelte van het nationaal produkt worden gegenereerd in deze stad.

Maakt zo’n bestuurlijke eenheid de rest van Nederland, en haar centrale regering niet irrelevant? Wordt de niet-Randstad een achtergesteld kindje dat moet bedelen om de restjes?

Politiek gezien zal deze nieuwe stad redelijk wat in de melk te brokkelen hebben lijkt me.
Kortom, een stad van (maximaal) 10 miljoen inwoners op een totaal van 16 miljoen in het hele land lijkt me een weinig heilzaam idee.

Reacties (10)

#1 JSK

Sorry Spuyt, maar je wikipediacijfers kloppen niet.

In alle Randstedelijke Provincies (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) woonden op 1 januari 2006 ‘maar’ 7,5 miljoen mensen. (bron CBS)

Nu weet ik dat Amsterdammers en andere grootstedelingen er op geilen om de Randstad groter te maken dan het is, maar als je kijkt naar de agglomeratie Randstad, kom je denk ik hooguit op 3 a 4 miljoen mensen.

Groot, maar geen Parijs of London.

  • Volgende discussie
#2 Joost

@JSK: Het ligt eraan hoe je de randstad definieert. De wikipedia zegt dat er ook interpretaties bestaan waarbij bijvoorbeeld Den Bosch er ook nog bijhoort.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 JSK

Dat lijkt mij een beetje extreem. Er wonen pas 10 miljoen mensen in de Randstad als je een lijn van Zwolle naar Maastricht trekt en alles ten westen daarvan ‘randstad’ noemt.

Maar zonder dollen: in de volksmond is de Randstad gewoon de vierhoek Utrecht – Amsterdam – Denhaag – Rotterdam, en daar woont ruwweg 1 op de drie Nederlanders. Om daar een regio van te maken vind ik geen slecht idee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Henk.

@ JSK
Zet er dan ook een hek omheen ;-)
Wat ik me wel afvraag is wie er, behalve een stel zich zelf financiëel opwaarderende ambtenaren, beter van worden.
Dat vergroten haalt meestal niet veel uit en komt er vaak op neer dat er meer mensen nog vaker moeten vergaderen.
Het schijnt namelijk zo te werken, dat indien je moet beslissen over het welzijn van 2 i.p.v. 1 miljoen mensen men blijkbaar meer mensen nodig heeft terwijl het toch over het zelfde wetje of regeltje gaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Arnoud

Goh wat toevallig: de commissie geeft precies het advies dat de opdrachtgevers vragen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 micha

Tja anders komt die brug van IJburg naar Almere er ook nooit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 WasHetMaarWat

Die Randstad is nu al een feit, het lijkt mij juist heel zinnig om dat te erkennen. Ecologisch en stedenbouwkundig gezien is het gewoon één stad, behandel het dan ook zo. Openbaar vervoer, milieuvervuiling, daklozenproblematiek, natuurbehoud, overschrijden nu de grenzen van de gemeentes, en dat levert allerlei gehannes op.

Bovendien krijg je nu dat de inwoners van de suburbs parasiteren op de grote stad. Iemand in (bijvoorbeeld) Maarsseveen profiteert heel veel van de nabijheid van al die grote steden. Vliegveld, amusement, toko’s waar je gek eten kan kopen. Zijn bereikbaarheid is groter, want er hoeft alleen een afslagje gemaakt te worden aan de snelweg die tussen de grote steden ligt. Hij heeft wel alle lusten van de grote stad, maar aan de lasten (junks, luchtvervuiling doordat hij met zijn SUV naar de binnenstad rijdt) betaalt hij niets bij. Als aan die scheve verhouding iets wordt gedaan, zou dat een hele vooruitgang zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Mark

Ik vind het idee van 1 bestuur voor een stad van 5 miljoen wat gek. Dan krijg je geharrewar met Den Haag, de burgemeester van MegaCity heeft dan heel veel macht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Joost

@WHMW: Ehm… Je betoog betreffende de suburbs ontgaat me een beetje… Wil je junks en luchtvervuiling gaan exporteren ofzo?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Odulphus

Lijkt me een prachtig plan. Mijn steun hebben ze.

Toch vraag ik me af of het qua internationaal aanzien wel een vooruitgang is. Één van de redenen om deze nieuwe Randstad te creeëren is om als één gebied internationaal optreden. Maar wie bepaalt dat dit nieuwe merk nu beter in de markt staat dan merken als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

  • Vorige discussie