Quote van de dag: motorrijders

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Met de kilometerheffing willen we de files aanpakken. Maar die worden veroorzaakt door trucks en personenauto’s, niet door motorrijders. Alleen een hele kleine bijdrage voor motoren is acceptabel. Ze maken tenslotte gebruik van de weg.

Aldus CDA-kamerlid Ger Koopmans. Hij stelt voor motorrijders uit te sluiten van de kilometerheffing.

Terecht?

Reacties (10)

#1 Ernest

Files zijn om verschillende redenen vervelend en daar dragen motorfietsen maar amper an bij. De kilometerheffing is ook een manier om het gemotoriseerde verkeer in het algemeen aan te pakken in de strijd tegen het milieu. Dus een lagere heffing lijkt me prima.

  • Volgende discussie
#2 Paul

Meer asfalt voor alle hardwerkende Nederlanders. Gratis motorrijden zonder enige beperking voor iedereen, mits gecombineerd met een helmverbod. Er ligt nog wel ergens een intiatiefwetsvoorstel waarin je het woord ‘burka’ door ‘helm’ dient te vervangen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bart

Ik vraag me af hoeveel files er veroorzaakt worden omdat een automobilist moet remmen vanwege het wilde gedrag van een motorrijder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Mark

Motoren nemen ook gewoon ruimte in op de weg, al is het wat minder dan auto’s.

Uit onderzoek blijkt dat files o.a. worden veroorzaakt door rembewegingen op een drukke weg; de file ontstaat daarachter. En de noodzaak tot remmen kan door zowel motoren als automobilisten worden veroorzaakt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Jay

@3 relatief weinig, lijkt me. Er zijn genoeg belabberde automobilisten op de weg om de hoeveelheid slechte motorrijders statistisch verwaarloosbaar te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Adriaan Pek

Aan de meeste reacties is te zien dat het niet om motorrijders gaat. Files ontstaan zelden of nooit door motorrijders. Hoogstens als ze bij een ongeluk betrokken raken. Zouden alle automobilisten met ballen overstappen op de motor, dan zou er geen fileprobleem zijn.
Alleen in de wintermaanden bij gladheid is het onverantwoord op de motor te gaan. Dan zou iedereen weer een dagje of wat slaapkamercoureur op 4 wielen moeten worden…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 annoesjka

Ik vind dat kleine autootjes dan ook minder hoeven te betalen. Een SMART neemt tenslotte minder ruimte in dan een SUV.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Adriaan Pek

Owja, er zit minimaal 1 motorrijder in de fractie van het CDA, dat ik weet. Zo dun zijn die gezaaid…..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 pedro

Gewoon die hele kilometerheffing in de benzineprijs verwerken. Wie het meest rijdt en de wegen het zwaarst belast, betaalt dan ook het meest. De nu voorgestelde heffing verplaatst het probleem alleen maar. Net als bij betaald parkeren zul je zien, dat ook de kilometerheffing aanvankelijk alleen op bepaalde snelwegen in wordt gevoerd. Dat verhoogt de druk op omliggende snel en provinciale wegen, waar dan ook kilometerheffing in wordt gevoerd. Dan kun je die dus net zo goed meteen in de benzineprijs verwerken, zodat je geen dure nieuwe technieken hoeft te ontwikkelen en te bouwen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Mark

Je vergeet dat het ook belangrijk is WANNEER je rijdt. Het moet gestimuleerd worden buiten de spits te rijden om files te voorkomen.

  • Vorige discussie