Quote van de Dag: Hyves en Twitter

“Het weer is van veel grotere invloed op de opkomst bij verkiezingen.”

Het ANP deed een rondgang langs diverse Nederlandse gemeenten. Het blijkt dat men weinig doet om (nieuwe) kiezers te bereiken via sociale netwerksites als Hyves en Twitter.

Hebben de gemeenten gelijk?

  1. 5

    Hyves en twitter zijn leuk voor erbij. Maar of het echt uithaalt? Dat denk ik niet. Het kan een paar voorkeursstemmen schelen en als je het niet doet val je op. Maar Nederland is iets te traditioneel om het ook echt belangrijk te maken.

  2. 6

    Uitgekiende communicatie-strategie van de gemeente: alleen serieuze stemmers worden gezocht, dus laat men de Hyves en Twitter fanaten bewust buiten beschouwing. De gemeenten zoeken nog naar een methode om de Telegraaf lezers weg te houden bij de stembussen.

  3. 7

    @michel: Op dit moment maakt het nog niet zoveel uit. Maar ik, als Delftse newbie, heb nog niet een echte manier gevonden om me te informeren over de naderende verkiezingen daar (op polifeeds na, natuurlijk ;-).

    Delft heeft geen stemwijzer en ook twitterend en bloggend stelt het niet zoveel voor. Hoe moet ik me orienteren met een nee-nee sticker en geen tijd (en geen zin om m’n spaarzame vrije tijd zo te besteden) om een goede keuze te maken?

  4. 8

    Ik denk dat het probleem verder en dieper ligt. Niet in de gemeenten maar in Den Haag.
    Het verkiezingsdebat laatst, landelijke politici en nationale en internationale onderwerpen. Hoe moet mij dat motiveren voo de lokale verkiezingen?

  5. 10

    Zeepkist, folderen of twitteren maakt allemaal niet uit. Het weer ook niet. Het CV (consumentenvertrouwen) wel. Dat wordt deels door “de politiek” gevoed, maar is wel een aanwijzer voor de opkomstcijfers.

    Is het CV hoog dan is de opkomst laag. Bij een laag CV is de opkomst hoog. Op dit moment ligt het CV op -10. Dus is er geen verrassend hoge opkomst te verwachten. Ik vermoed dat de opkomst ronde de 60% zal liggen, ongeveer 1,4% hoger dan in 2006.