Quote van de Dag: De afweging van de consument

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,
[qvdd]

“Prijzen zijn nauwelijks van invloed op de afweging van de consument. Voor slechts zo’n 7% van de consumenten is de prijs doorslaggevend. De meeste klanten zijn tankstations loyaal, omdat er bijvoorbeeld goede service is of omdat ze een tankpas hebben.”

Dominic Boot, directeur van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie, legt uit waarom de Nederlandse pomphouders een oproep van Minister van der Hoeven negeren om hun prijzen op internet te zetten. Daarnaast zou zo’n systeem een extra belastende administratieve handeling opleggen.

Volgens mij snappen de pomphouders niet helemaal dat niet zij bepalen wat de consument vindt, maar de consument zelf.

Reacties (15)

#1 Jonas

Mijn super ken ik na tien jaar als geen ander. De kleding is dezelfde zaak, behalve onderbroeken en sokken bij een grote schoenenwinkel. Niet bijzonder. Gewoonte.

Wat er op lijkt is het wisselen van bank/verzekering of energie. Er worden hele callcentres voor bemensd, maar de wijzigingen onder de consument zijn geen 10% (als ik het me goed herinner uit onderzoek).

  • Volgende discussie
#2 Joost

@1: Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er inzichtelijk wordt gemaakt wat de prijsverschillen zijn en waar, zodat de consument daarop kan selecteren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 RonvO

Het ontgaat me eigenlijk wat het voordeel is van publicatie op internet. Moet ik dagelijks gaan bijhouden welk benzinestation op dat moment het goedkoopst is? Ik weet van de tankstations in mijn woon- en werkomgeving welke korting zij geven. Toevallig is die bij mij om de hoek een van de goedkoopste, zeker op vrijdag en zaterdag. Omrijden voor 1 of 2 centen extra korting ga ik echt niet doen. Ik zie wel wat in het Franse systeem met borden langs de snelweg. Dan kan je een afweging maken: doorrijden of iets duurder tanken.
Consumenten (ook ik) zijn volgens mij in het algemeen gewoontedieren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Erik

Ben benieuwd waar die 7% vandaan komen, en dan 7% da’s nog altijd zo’n half miljoen automobilisten, maar dat is blijkbaar maar een marginaal groepje in de ogen van meneer Boot. En die tankpas erbij halen is niet eerlijk omdat dan vaak de baas of de leasemaatschappij bepaalt bij welk merk de tankpas wordt aangeschaft.

Ik zie ook niet helemaal de enorme administratieve rompslomp die prijzen aanpassen op internet geeft, naast het toch al dagelijks aanpassen van die prijzen op de borden bij je tankstation.

@1: Aannemende dat het niet ieder jaar dezelfde 10% is die van verzekeraar o.i.d. wisselt, gaat het dan in totaal wel degelijk om een grotere groep.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Joost

@3: Voor de tomtom, bijvoorbeeld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 pedro

Als blijkt hoe veel goedkoper de tankstations in de grensstreken zijn, raken er vanzelf meer mensen geïnteresseerd in de gegevens. Het loont voor de meesten niet om ver te gaan rijden om te tanken, maar er zullen wel vragen gesteld gaan worden, waar meneer Boot en zijn club niet op zitten te wachten. Overigens bestaat er al een initiatief van de consumenten zelf, waarop je al prijsindicaties kan krijgen, maar de inhoud daar is niet altijd en niet voor iedere station up to date.

@3: Ik ben al een poos niet meer in Frankrijk geweest, maar de laatste keer was de goedkoopste manier om te tanken nog steeds om even van de snelweg af te gaan. De tankstations langs de snelwegen in Frankrijk zijn veel duurder dan in de dorpjes of steden langs de snelweg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Jonas

@2. Tuurlijk gaat het wel daarom. Welke consument selecteerd? Voor de paar centen (letterlijk) hoef je het echt niet te doen.

4. Met een lease-auto moet je niet zeuren vind ik, dat is al een luxe die je aangeboden krijg.

Wel eens van de marketing business gehoord, het kan ook zijn de groep die openstaat voor verandering of elk jaar dezelfde mensen die veranderen om te profiteren van aanbiedingen.

Persoonlijk denk ik dat door grotere marktwerking en sterkere concurrentie de consument er niet beter van wordt. Want 1. grote bedrijven slokken de kleine op 2. prijs omlaag, kwaliteit vaak eveneens omlaag 3. de werkende mens krijgt de rekening letterlijk met zijn loon (loonkosten grote kostenpost, dus saneren) 4. nog meer prestatiemaatschappij leidt tot nog meer uitvallers

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Erik

@7: Oliemannetje haalde de tankpas erbij, ik geef alleen maar aan waarom ik dat wat makkelijk vind. Zie niet helemaal wat jouw opmerking daaraan afdoet, gaat me erom dat mensen zonder tankpas wel zelf kunnen kiezen.

Auto is voor de meeste mensen sowieso een luxe!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Jonas

@8. Dat een auto op het huishoudelijke budget drukt, maar luxe nee, want genoeg mensen rijden in een auto die weinig waarde heeft (onder e 10.000 , of door telkens inruilen kan je je wat mooiers veroorloven (net zoals huizen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 RonvO

@5: maar dan hoeft de overheid zich er niet tegen aan te bemoeien! Als bijv. Tango en TomTom samen een POI-bestand maken, prima. En dan volgen Gulf en Texaco (de ‘stunters’ bij mij in de buurt) en de rest vanzelf wel. En wie gaaat de administratieve lasten betalen? Ik denk de consument.
@6: met een sleurhut achter me aan, is het mij wel een paar euro waard om langs de snelweg te tanken… Zo’n held ben ik nou ook weer niet ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Erik

@9: Alsof iets duur moet zijn om ’t luxe te mogen noemen. Die lease-rijders betalen niks of weinig voor hun auto, dat zou dan al helemaal geen luxe zijn.

Veel mensen hebben helemaal geen auto nodig, maar hebben er toch eentje, dat noem ik luxe. Helemaal als ze die auto al gebruiken om twee straten verderop even sigaretten te halen.

Maar, zoals ik in #8 al aangaf, lijkt me die hele ‘lease-auto=luxe’-kwestie niet relevant voor topic.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 pedro

@10: ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Kropotkin

Beetje vreemde oproep van van der Hoeven. AH, Bas, C1000 … hoeven de melkprijzen toch ook niet op het internet te zetten tbv meer openheid?

@10: Ook zonder sleurhut mijd ik bijvoorbeeld de Luxemburgse tankstations – waar je nog wel flink voordeel kan halen – in het hoogseizoen. Geen zin in een tankfile van een uur.

@6: Maakt nog wel verschil, zeker bij groot-supermarkten als Carrefour, maar meer dan 10/15 euro op een tank (diesel) van 70 liter is het niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Casper

Zegt de meneer van de oliebranche nu opeens dat de accijns best wel omhoog kan omdat er toch geen tank-toerisme ontstaat naar het buitenland (nu ja, 7% dan)?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 pedro

@13: 10/15 euro per tankbeurt… da´s toch zo´n 10% van de kosten, die je kan besparen. Wie zo veel geld heeft, dat ie daar niet aan hoeft te denken, zal het een worst wezen. Ik doe mijn boodschappen ook bij AH en niet bij de goedkopere buren. De wachtrijen zijn er korter, omdat andere mensen echt op de kleintjes moeten letten (en niet bij AH shoppen).

@14: scherp!

  • Vorige discussie